• Miji84

Resa med 4mån bebis

Hej!

Vi har lägenhet i Malaga/Spanien som vi har lusta att åka till över jul och nyår. Frågade dock på BVC härom dagen och dom avrådde från det?! Min son blir fem månader okorrigerad ålder när vi ska åka. När jag frågade varför så förklarade dom att han ej hunnit tagit alla vaccin. Vi 3 mån tar man ju ganska många viktiga vaccin, dock har han ej hunnit få mässling, påssjuka och röda hund. Är det någon som rest till Spanien med så liten? och hur gjorde ni med vaccin? tacksam för svar kram

• Svar på tråden Resa med 4mån bebis
  • Sommar15

Jag reste inte till Spanien men till USA (florida) med en 4-månaders. Hon hade inte fått dos 2 men första dosen. Det är fullt tillräckligt för ett rent och civiliserat land som USA eller Spanien med bra sjukvård. Min BVC-sköterska sa att hon sa att vi fick bestämma själva men att rekommendationen var att ha fått andra dosen, men att hon inte trodde det var nån fara. Vi höll med och åkte och hade en fantastisk tid! 4 mån var perfekt att resa för hon var nöjd med att vara stilla på flyg o så, värre några månader senare när det var trist att vara stilla. :)

• Frontline

Har dålig koll på när man får vaccin men vi var i Turkiet när ett av barnen var 3 månader och det var inget som BVC precis avrådde ifrån.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • FruNyfiken

Vi åkte till Förenade Arabemiraten och Oman när våra tvillingar var sex månader. Jag har för mig att vi fick ta någon vaccination innan vi åkte och de fick också havrix eller om det var twinrix.

• Februari16

Du skriver att han blir 5 mån okorr? Är han alltså prematurfödd? I så fall kan jag förstå om bvc tyckte att ni ska avvakta.

• Alexi

Jag var i Spanien med sonen när han var 4 månader, funkade utmärkt.

• Dixie

Vi har rest med barnen när de fått första vacc vid 3 mån, men om jag hade haft en prematurbaby hade jag nog varit mer försiktig.

Svar på tråden Resa med 4mån bebis