Missade tvillingar på RUL i v.19. Upptäckt i v.30
Vi är fortfarande i chock efter gårdagen och vet inte alls hur vi ska kunna ställa om oss efter beskedet vi fick.
Jag trodde när det var dags för RUL att det var en stor bebis i magen. Kändes som att det var trångt i magen redan då och det var rörelser överallt. Hon som gjorde ultraljudet hittade snabbt bebis långt nere i bäcknet och fokuserade på det området. Normalstor utan avvikelser. Jag frågade om det var fler än en då jag kände som jag gjorde men hon skrattade och sa att det bara var svullnad av tarmar som fyllde ut upptill och den här bebisen var aktiv så med allt utrymme var den överallt och ingenstans. Vi andades ut och började boa. Vagn är beställd. Så även babyskydd, säng och kläder till den första tiden. Men BM på MVC reagerade på SF-mått i vecka 28 då det låg högt över kurvan och hade ökat mycket sedan vecka 24. Hon bokade in TUL en vecka senare men då var sonen hemma magsjuk så jag fick skjuta upp en vecka. Igår var det dags och då var jag i 29+1.
Väldigt snabbt såg man att det var två stycken där inne och hon kunde inte förstå hur det kunde ha undgått BM som utförde RUL. Fortfarande en som ligger långt ner i bäcknet och trycker. En tjock skiljevägg och så ligger nr två i tvärläge högt upp sa hon.
Hon såg att det var trångt och "inte så generöst med fostervatten hos nr 2".
Annars såg det bra ut med flöde i navelsträng och viktuppskattade nr 1 till 1200 g och nr 2 till 900 g.
Allt vi har förberett oss på ställs på ända. Fattar inte. Måste vi köpa dubbelt av allt nu? Ska vi planera om föräldraledighet? Hur ska vi rymmas i bilen? Kommer vi att orka? Tusen frågor. Känner mig snuvad på den sista tiden efter det här beskedet. Inte ovanligt att föda för tidigt med tvillingar heller och då har vi ännu mindre tid på oss att hinna ordna allt och ställa in oss på två till istället för en. Blev extra orolig. Troligen blir det snitt i v 37. Ska träffa läkare på spec MVC på onsdag för att diskutera. Är livrädd för snitt men ännu mer rädd att föda om den ena ligger konstigt pga risken att spricka. Är svårsydd då bedövning inte tar på mig. Var inställd på en naturlig vaginal förlossning utan smärtlindring, precis som förra gången.