• momsen

Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn

Hej, 

Jag separerade från mitt ex för snart 3 år sedan och vi har en dotter på drygt 7 år ihop. Vid födseln bestämde vi omsorgsfullt ut ett namn som var kort och redan var ett smeknamn och höll det så kort som möjligt tillsammans med mitt efternamn som också är ett dubbelefternamn så det är redan långt. Vi var nöja med det fram tills separationen då mitt ex plötsligt kände att det var viktigt att hon även får hennes efternamn (då som mellan namn.) 

Min dotter berättade för mig rätt snart efter att vi separerat att hon även skulle få sin mammas namn och jag frågade då mitt ex som bekräftade att hon ville lägga till det för att det dels kändes konstigt att hon inte hade samma namn som henne men även för att jag om jag gifter mig med en ny skulle få en fru som hade samma namn som mitt barn och att det skulle kännas fel för henne. 

Jag vill inte ändra namn på min dotter, inte för att bråka med mitt ex men för att jag inte tycker det spelar någon roll vad hon heter. Vi valde ett namn för nu 8 år sedan som vi diskuterade under hela graviditeten fram tills efter födseln. Jag anser att då vi båda var överens om samma namn så är det bara onödigt att vår dotter ska fundera kring huruvida ett namn har betydelse för samhörighet med sin förälder. 

Det blir även komplicerat att ändra pass och all identitet med post prenumerationer etc. men framförallt kommer det bli mycket förvirring med 3 efternamn (visserligen med hennes som mellannamn) då man skriver in sig i skola, aktiviteter etc. 

Jag försöker verkligen förklara för mitt ex att det vi bestämde ska gälla och att hon inte får säga till vår dotter att hon även ska få hennes namn. Min dotter tycker jag är elak som inte låter henne heta båda först men när jag förklarar förstår hon säger hon. Dock så tycker jag att samhörighet med ett barn ges genom kärlek och inte namn. Mitt ex vill dock ta detta vidare och tyvärr ser hon bara problem att jag inte bara går med på att lägga till istället för att se att det faktiskt är hon som ändrat sig. 

Är det någon som har liknande erfarenhet? Tacksam för idéer och erfarenheter. 

• Svar på tråden Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn
  • Mamma_ Anna

Onödigt att bråka om det. Tar sån energi för er båda. Bra om någon kan kompromissa för fredens skull så er dotter inte ska må dåligt över er maktkamp. För 8 år sedan var eran relation en annan och då kan det vart självklart att man väljer den enas efternamn. Förstår att ditt ex vill att er dotter ska bära hennes efternamn också.

• Mallemamma

"Jag vill inte ändra namn på min dotter, inte för att bråka med mitt ex men för att jag inte tycker det spelar någon roll vad hon heter."

Såklart, hon har ju redan ditt efternamn så varför skulle du vilja byta, men om det inte heller spelar någon roll för dig låt henne få mammans namn också. Låt mamman stå för besväret med byta pass etc. Tycker mer det är du som gör en onödig sak av detta om det uppenbarligen är viktigt för ditt ex men för dig spelar det eg ingen roll. Och dottern verkar ju inte se några bekymmer heller med ett extra namn.

Det är bara DU som tycker det är -besvärligt- så jag tror visst du gör det för att bråka med sitt ex.

• cosinus
    Isola747 skrev 2016-10-07 17:32:20 följande:

Jag kom inte in i England med mina barn för att vi inte hade samma efternamn. Förstår inte problemet, låt henne byta, dottern själv är ju med på det.

Men det blir ju fullständigt absurt om alla barn ska behövs heta samma som bägge sina föräldrar.

Byter hon till bara mammans namn har ju pappan samma problem. Lägger hon till som efternamn så blir det i praktiken 3 efternamn. Nä, lagt kort ligger! Låt ungen bestämma när hon är myndig.

Jag växte upp med en mamma som hette förnamn barndomsnamn efternamn och hon beslutade när jag var typ 15 att återgå enbart till sitt efternamn. Blev en del missförstånd, många som trodde de ringt fel, en del att förklara men problem? Nä? Samhället, även utland får faktiskt acceptera att många, såväl mammor som pappor inte har samma efternamn som sina barn.
  • Milleman

Min bonus hade sin mammas efternamn en art tills jag och hennes pappa gifte oss och vi tog ett nytt efternamn. Då önskade pappan att dottern la in det som mellannamn och det gjorde hon gärna. Och biomamman skrev på papperna och hade inga invändningar. Det blir mycket trevligare stämning om man inte måste bråka om allt. Du kommer säkert ha önskemål om att några gånger frångå era bestämda varannan-vecka-rutiner för att åka på lång semester osv osv.

Hur ofta uppger man ens sina mellannamn, varken i tal eller skrift har jag gjort det på länge. Så det påverkar inte mer än att mamman känner sig mer nöjd och mer tillhörande med sitt barn!

• AnnaZL
    Dixie skrev 2016-10-07 15:58:12 följande:

Jag förstår att mamman vill ha samma namn som sitt barn, om du inte tycker namn är så viktigt så är det ju enkelt - då kan ni byta, så krånglig är det ju inte!

• Malintbackstrom

Jag är i liknande situation som ditt ex.

Jag har 3 barn. De två stora med mitt ex. De har hans efternamn och den lilla heter både mitt och min mans efternamn.

De stora vill lägga till mitt efternamn. De vill känna samhörighet med familjen de lever med. De vill inte känna sig utanför. Barn resonerar annorlunda än vuxna. Vi ger dem MASSOR av kärlek men det hjälper inte. De har ett engelskt efternamn och de vill inte förklara sitt efternamn för lärare, nya kompisar. De vill passa in, höra ihop med båda föräldrar. Vi vuxna tog ett beslut. De får ta konsekvenserna.

Det är även jobbigt när vi reser. Eftersom de reser till England ofta behövs födelsebevis. Det är ingen lag men vi blir ifrågasatta varje gång. Det är dock ett litet problem i jämförelse.

Mitt ex vägrar att lägga till mitt namn. Samma resonemang som du TS. Jag vill inte heller ta bort hans namn. Inte barnen heller. De vill känns samhörighet med båda föräldrar.

Jag vet inte om jag kommer gå till domstol. Beror på barnen. Nu är de ganska stora. Den största har mitt namn plus pappans namn på Facebook. Frågar någon henne vad hon heter säger hon båda. Hennes beslut.

TS ni tog ett beslut. Det var rätt då. Men så tog ni ett nytt beslut. Ni gick isär. Konsekvensen blir att saker ändras.

Ge dottern kärlek. Ge henne även rätten att känna samma tillhörighet till sin mamma som dig.

Tänk om tänk rätt.

• Fiona M
    momsen skrev 2016-10-07 16:53:12 följande:

det är trots allt ett beslut som tagits som jag tycker är onödigt att ändra på

Å andra sidan är det nog ganska många beslut ni tog som par som ändrats nu när ni inte är det längre, eller hur?
  • Harmonica

Du har massa bortförklaringar. Att det skulle vara förvirrande för dottern är knappast sannolikt. Det förvirrande blir ju när du målar upp en bild att det kommer bli så jobbigt. Låt exet ta hand om det praktiska med pass osv, och låt dem dela namn. Det kommer inte innebära något negativt för dig mer än att du får rucka på en princip som inte är något mer än en princip. 

• Chianti
    momsen skrev 2016-10-07 15:43:39 följande:
    Hej, 

Jag separerade från mitt ex för snart 3 år sedan och vi har en dotter på drygt 7 år ihop. Vid födseln bestämde vi omsorgsfullt ut ett namn som var kort och redan var ett smeknamn och höll det så kort som möjligt tillsammans med mitt efternamn som också är ett dubbelefternamn så det är redan långt. Vi var nöja med det fram tills separationen då mitt ex plötsligt kände att det var viktigt att hon även får hennes efternamn (då som mellan namn.) 

Min dotter berättade för mig rätt snart efter att vi separerat att hon även skulle få sin mammas namn och jag frågade då mitt ex som bekräftade att hon ville lägga till det för att det dels kändes konstigt att hon inte hade samma namn som henne men även för att jag om jag gifter mig med en ny skulle få en fru som hade samma namn som mitt barn och att det skulle kännas fel för henne. 

Jag vill inte ändra namn på min dotter, inte för att bråka med mitt ex men för att jag inte tycker det spelar någon roll vad hon heter. Vi valde ett namn för nu 8 år sedan som vi diskuterade under hela graviditeten fram tills efter födseln. Jag anser att då vi båda var överens om samma namn så är det bara onödigt att vår dotter ska fundera kring huruvida ett namn har betydelse för samhörighet med sin förälder. 

Det blir även komplicerat att ändra pass och all identitet med post prenumerationer etc. men framförallt kommer det bli mycket förvirring med 3 efternamn (visserligen med hennes som mellannamn) då man skriver in sig i skola, aktiviteter etc. 

Jag försöker verkligen förklara för mitt ex att det vi bestämde ska gälla och att hon inte får säga till vår dotter att hon även ska få hennes namn. Min dotter tycker jag är elak som inte låter henne heta båda först men när jag förklarar förstår hon säger hon. Dock så tycker jag att samhörighet med ett barn ges genom kärlek och inte namn. Mitt ex vill dock ta detta vidare och tyvärr ser hon bara problem att jag inte bara går med på att lägga till istället för att se att det faktiskt är hon som ändrat sig. 

Är det någon som har liknande erfarenhet? Tacksam för idéer och erfarenheter. 
    Det blir ju ett mellannamn så det kan inte vara så komplicerat. Mellannamn behöver man sällan uppge.
  • Isola747
    momsen skrev 2016-10-07 17:46:20 följande:
    hon har rest med sin mamma till usa, england, spanien och ett gäng andra länder sedan födseln så det är absolut inget problem. finns ingen lag som säger att man måste heta samma sak. dottern är 7.
    Jag har också rest massor med mina barn och aldrig haft några problem men denna gång blev vi inte insläppta. Reglerna kanske har skärpts eller så har vi bara haft tur innan. Förstår ändå inte problemet i att lägga till andra förälderns namn.
  • BioBonus

Välj dina krig. Lägg till namnet. Jag har dubbelnamn, mitt enabarn har dubbelnamn (valde själv att lägga till mitt flicknamn när jag tog tillbaka det efter skilsmässan), mitt andra barn har enbart pappans, min bonusdotter har bara makens och mitt ena namn, mamman har sitt eget. Att det blir många efternamn spelar ju kvitta - mellannamn behöver inte användas om man inte vill - så vill du inte fylla i alla namn på papper så behöver du inte.
    Är det vitkigt för mamman och dottern är ok med så låt det vara. Låt mamman betala alla extra utgifter, och ta hand om allt det praktiska så berör det inte dig det minsta.

Svar på tråden Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn