• Soliganatta

Vad händer om jag blir gravid?

Hej! Börjar en ny fast tjänst nästa vecka med provanställning 6månad.. vi försöker att bli gravida, vad skulle hända? Kommer min chef inte anställa mig efter 6 månader? Får man ersättning då av färsäkringskassan baserad på den lönen jag hade där (om jag ej blir fortsatt anställd) Sk mammapennning.. är en djungel och så svårt att förstår informationen.. kramis

• Svar på tråden Vad händer om jag blir gravid?
  • Soliganatta

Ska göra det! Men tänkte om någon vart i liknande situation och vill dela med sig

Kramis

• Linnis92

Du väljer ju själv när du vill berätta om graviditeten, är du provanställd så råder jag dig att berätta så sent som möjligt. Risk finns att du blir uppsagd - nej dom får inte göra så men under en provanställning kan dom skylla på i princip vad som helst. Vad gäller mammapeng så räknade FK på min årslön på jobbet jag hade som provanställd, hann arbeta där i 5 månader innan dom sa upp mig - för att jag var gravid.

• Seven Costanza

Grundregeln är att man ska ha jobbat 240 dagar i följd (ca åtta månader) före barnets födsel för att få alla sina föräldrapenningsdagar baserade på sin lön. Har man inte gjort det men har jobbat i minst sex månader får man lägstabeloppet under de första 180 dagarna man tar ut, sedan baserat på sin lön under resterande dagar man tar ut. Om den andra föräldern har en SGI och man klarar sig utan inkomst i början så får man i den sitsen ut mer pengar om denne tar ut de första 180 dagarna av föräldrapenningen dvs om du kan vara hemma utan att ta ut FP tills din FP baseras på din lön. Har man nte jobbat sex hela månader blir det lägstabeloppet på 250 kr per dag före skatt för alla föräldradagar man tar ut.

Möjligen om du inte får tillsvidareanställning kan Försäkringskassan bedöma det som att din avsikt var att arbeta minst åtta månader eftersom ju provanställningen var tänkt att leda till en tillsvidare, men det är inte säkert att FK tänker så. Med tanke på hur mkt det underlättar ens ekonomi att dels ha en SGI för alla sina föräldradagar och dels att ha ett jobb att gå tillbaka till så hade jag därför faktiskt gjort ett uppehåll några månader i försöken om det inte är några speciella omständigheter som gör att ni "måste" fortsätta försöka nu direkt.

• Rosenlarv

De får inte säga upp din provanställning eller inte låta den gå över i en fast anställning på grund av att du blir gravid. Om de ändå gör det men skyller på

något annat kan du/facket angripa uppsägningen i domstol. Du behöver då göra antagligt (vilket är ett väldigt lågt beviskrav) att uppsägningen skett pga graviditeten. De flesta vettiga arbetsgivare undviker att hamna i den sitsen och aktar sig för att säga upp provanställda som blir gravida. Hoppas svaret var till hjälp.

• Anonym (Josåatt)
    Seven Costanza skrev 2016-10-08 09:24:18 följande:

Grundregeln är att man ska ha jobbat 240 dagar i följd (ca åtta månader) före barnets födsel för att få alla sina föräldrapenningsdagar baserade på sin lön. Har man inte gjort det men har jobbat i minst sex månader får man lägstabeloppet under de första 180 dagarna man tar ut, sedan baserat på sin lön under resterande dagar man tar ut. Om den andra föräldern har en SGI och man klarar sig utan inkomst i början så får man i den sitsen ut mer pengar om denne tar ut de första 180 dagarna av föräldrapenningen dvs om du kan vara hemma utan att ta ut FP tills din FP baseras på din lön. Har man nte jobbat sex hela månader blir det lägstabeloppet på 250 kr per dag före skatt för alla föräldradagar man tar ut.

Möjligen om du inte får tillsvidareanställning kan Försäkringskassan bedöma det som att din avsikt var att arbeta minst åtta månader eftersom ju provanställningen var tänkt att leda till en tillsvidare, men det är inte säkert att FK tänker så. Med tanke på hur mkt det underlättar ens ekonomi att dels ha en SGI för alla sina föräldradagar och dels att ha ett jobb att gå tillbaka till så hade jag därför faktiskt gjort ett uppehåll några månader i försöken om det inte är några speciella omständigheter som gör att ni "måste" fortsätta försöka nu direkt.

Eftersom hon inte är gravid än så borde detta inte bli ngt problem. Sex månaders jobb räcker för att få SGI. Om jobbet skulle upphöra så kan SGI: n skyddas genom att anmäla sig på AF. Skulle ts vara gravid om/ när jobbet upphör och det är mindre än sex månader kvar till bf då så är SGIn skyddad även av detta skäl (även om hon inte skulle anmäla sig på af alltså). Sex månaders jobb + därefter skyddad SGI fram tills barnet föds blir tillsammans mer än 240 dagar (ca 8 månader). Graviditeter varar ju som bekant runt 9 månader.
  • Anonym (Josåatt)

Om din chef tänker långsiktigt och du är duktig så övergår provanställningen till fast tjänst. Tyvärr händer det fortfarande att kvinnor inte får en tjänst eller sägs upp pga graviditet. Ej tillåtet då det är diskriminering så det kan du ta strid om om det skulle ske som ngn skrev här innan. Har du en bra chef så kommer denne inte avsluta anställningen pga graviditet.

Om du inte har ett jobb med smittorisk eller labb el liknande (finns vissa jobb där den gravida inte kan fortsätta jobba även i tidig gravidit pga risker för barnet) så har du ingen skyldighet att berätta om ev graviditet förrän du fått fast tjänst. Tre månader är vanligt att folk väntar med att berätta rent generellt, men det brukar gå att dölja längre än så om man mår bra/hyfsat.

Skulle din tjänst upphöra efter provanställningen så anmäl dig direkt till AF då så skyddar du SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och du kommer då även uppfylla kravet att vara försäkrad för sjukpenning minst 240 dgr så du kan få föräldrapenning baserad på din SGI från start. Om det är mindre än sex månader till barnet ska födas när anställningen upphör så är SGI n skyddad även av detta skäl. Förhoppningsvis så blir du fast anställd. Lycka till med bebismakeriet!

• Seven Costanza
    Anonym (Josåatt) skrev 2016-10-08 19:12:13 följande:

Eftersom hon inte är gravid än så borde detta inte bli ngt problem. Sex månaders jobb räcker för att få SGI. Om jobbet skulle upphöra så kan SGI: n skyddas genom att anmäla sig på AF. Skulle ts vara gravid om/ när jobbet upphör och det är mindre än sex månader kvar till bf då så är SGIn skyddad även av detta skäl (även om hon inte skulle anmäla sig på af alltså). Sex månaders jobb + därefter skyddad SGI fram tills barnet föds blir tillsammans mer än 240 dagar (ca 8 månader). Graviditeter varar ju som bekant runt 9 månader.

Fast nej, just för föräldrapenning räcker det i normalfallet inte med sex månader såvitt jag förstått. Jovisst man får en SGI efter sex månader men för att få samtliga FP-dagar baserade på sin lön ska man ha jobbat i 240 dagar och som jag förstått det kan detta inte uppnås genom sex månaders jobb och därefter inskriven på af och därmed skulle det ev bli ett problem om hon inte får tillsvidare och alltså inte får fortsätta jobba efter provanställningen så att det blir mer än sex månader. Men visa gärna var på fk:s hemsida det står att det går att göra så som du skrev.
  • Anonym (Josåatt)
    Seven Costanza skrev 2016-10-08 19:51:57 följande:

Fast nej, just för föräldrapenning räcker det i normalfallet inte med sex månader såvitt jag förstått. Jovisst man får en SGI efter sex månader men för att få samtliga FP-dagar baserade på sin lön ska man ha jobbat i 240 dagar och som jag förstått det kan detta inte uppnås genom sex månaders jobb och därefter inskriven på af och därmed skulle det ev bli ett problem om hon inte får tillsvidare och alltså inte får fortsätta jobba efter provanställningen så att det blir mer än sex månader. Men visa gärna var på fk:s hemsida det står att det går att göra så som du skrev.

240-dagarsvillkoret innebär att man ska ha varit försäkrad för sjp minst de 240 dagarna innan födelse eller beräknade födelse (det som är förmånligast om det skulle vara så att man är på gränsen att uppfylla villkoret). För att vara försäkrad för sjp ska man ha rätt till SGI. Genom att jobba sex månader får ts en SGI och sen behåller hon rätten till SGI genom att tex vara anmäld på AF och aktivt söker arbete (eller annat SGI-skydd). Alltså kommer hon så småningom upp i att ha varit försäkrad för sjp i 240 dgr. Dvs under hela den tid hon först jobbar och sedan söker arbete så skulle hon få sjukpenning om hon blev så sjuk att hon inte kan jobba/söka arbete.

• Anonym (Josåatt)

Sevencostanza: Även på FK s facebooksida har en person frågat ganska precis den situation vi pratar om och fått svar i enlighet med det jag skriver. dvs finns inget krav på att man jobbat/haft ett jobb alla 240 dagar.

• Seven Costanza

Jaha, tack för info. Det är inte det intryck jag fått av folk som skrivit om liknande situationer här förut utan då har det verkat som att man varit tvungen att ha varit -anställd- i minst 240 dagar så jag rådde därför utifrån att ta det säkra före det osäkra men enligt citatet ovan verkar det ju inte vara så strikt.

Svar på tråden Vad händer om jag blir gravid?