• Sashimi

Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?

Jag har nyligen köpt en till, större Didriksons vinteroverall till min dotter. Hon har börjat i förskoleklass och jag tänker att en overall fortfarande är aktuellt. Insåg dock att strl 120 var lite för stor så den kanske räcker till nästa vinter också. Där kommer min fråga, har barnen vinteroverall i lågstadiet eller tycker barnen att det är "fjantigt" med vinteroverall när de blir lite större?

Praktisk info:
    Förskoleklasserna är belägna i "paviljonger" och det är lite gångavstånd till matsalen, men bredvid matsalen finns massa krokar för upphängning av ytterkläder. 

Rösta gärna och/eller kommentera!

Tack! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-08 15:55
    PS: Vi bor i Göteborg. Alla svar oavsett vad man bor är välkomna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?
  • Flisan79

Röstade på 8 år eftersom att äldsta dottern som är 9 år sa ifrån att i år ville hon INTE ha overall. Ocoolt helt enkelt haha

• Mrs Green

Jag tycker overaller är mest opraktiska och köpte nog den sista när dottern var 3. Men när hon var 6-7 år ungefär ville hon ha overall eftersom hon tyckte det såg roligt ut, hon hade ju inget minne av att någonsin ha haft någon (men jag köpte ingen då heller)

• pigglet

Ca 10 år. Bor i Norra Västerbotten, här är det rätt vanligt till den åldern, även om det vanligaste är tvådelat från kanske 7år?

• Milleman

Vår 5-åring går sista året på förskolan detta år och jag räknar med att det är sista overallåret. Vi har köpt både och till i år.
    Min mamma jobbar i förskoleklass och sa att nästan alla har tudelat.
    Lättare när man ska springa till matsal osv.

• Stårschan

Våra tjejer hade overall upp till tvåan. I trean började de vilja ha tvådelat istället.

• cosinus

Min tjej i fsk-klass kommer ha overall mestadels. Min kille i tvåan kommer nog i huvudsak välja overall han också. Det går ju fortare. Bägge barnen har dock tillgång till tvådelat.

Äldsta dottern valde (som enda barn i klassen) overall även i fyran för att det var mer praktiskt. Sonen som går fyran nu kommer välja tvådelat.

• milli79

Vår son hade overall förra året (förskoleklass) men många gånger var det opraktiskt då de ska till matsalen osv så vi hade även 2 delat. Detta året (1an) kommer vi bara ha 2 delat. Känns lite onödigt att köpa även overall men han tycker absolut inte det är ocoolt... gissar att det är flera i hans klass som tänker betydligt mer på sånt men vår son bryr sig inte om utseendet på kläderna mer om färger och att de är bekväma. Hade han en overall skulle vi definitivt använda den de dagar han är hemma. 

• Duckan

Vi har kört tvådelat sen hon var 3 år. Skönt att bara ta jackan ibland när man ska iväg.
    I nollan och ettan var det nog några enstaka som hade overall, men kan inte säga att jag finner det vanligt.

• Gladskit

Min son hade overall tom förra året, då han gick i trean.
    Jättesmidigt när man är en sån kille som gärna leker i snö, klättrar i snöhögar osv. Ingen risk att det kommer in snö.
    Sen hade vi ett "kit" med termobrallor och jacka hemma också, för andra tillfällen eller om han inte var helt torr när han kom hem.
    Nu är han så stor så nu tror jag inte det finns overaller i hans storlek, i år blir det byxa + jacka.

• Tangent

Tvåan var sista året sonen hade overall. Han tyckte det gick mycket snabbare att sätta på sig overall än att ha tvådelat

• Fru Ve

Förra året i åk 2 hade sonen overall vissa dagar. Han kunde ha sin overall som jag köpte året innan. I år har jag köpt vinterjacka och byxor istället. Vi bor i mellansverige där det inte är så jättekallt. I norrland kan jag absolut förstå om barn har overall högre upp i ålder.

• Johan70

Det finns ingen specifik ålder. Det handlar mer om vad det enskilda barnet vill. Vissa barn har overall även om de är äldre än 10.

Overall är mer praktiskt, det går snabbare att få på sig en overall och barnet riskerar aldrig att glömma byxdelen. Den som har overall riskerar aldrig att få in snö mellan byxor och jacka. Man behöver aldrig oroa sig för att över- och underdel inte matchar. - Nackdelen är möjligen att det kan vara knöligare att behöva ha overall de gånger det inte behövs, t.ex. när man bara skall till affären med pappa. Å andra sidan kanske det finns en rolig snöhög utanför affären...

Jacka och byxor är mer flexibelt i det att man kan välja att bara ha jackan om man så vill. Det kan också vara lättare att uppdatera från år till år, eftersom man kanske kan behålla den ena delen medan den andra behöver uppdateras. - Nackdelen är att barn i så fall ibland (ibland ofta) glömmer byxorna i skolan eller så trots att de skulle behövas hemma under helgen.

• Johan70
    Gladskit skrev 2016-10-10 11:15:09 följande:

...
    Nu är han så stor så nu tror jag inte det finns overaller i hans storlek, i år blir det byxa + jacka.

Det finns det väl visst. Det finns ju overaller i vuxenstorlekar.
  • Haskel

Jag är 40, och har ännu inte riktigt slutat med overall.

• Johan70

Här är bara ett exempel på overaller som kan has av dem som är lite större.

http://www.stormberg.com/se/ute-vadderad-dress.html?gclid=COP2gfmpjNACFUTbcgodGugPSg#10168590001

Det finns fler exempel i en tråd i "Inhandla".

Hela den här ständigt återkommande frågan om att man någon gång skulle vara "för gammal" för overall är något som jag inte alls förstår mig på. Det är inte åldern som avgör, det är personligt önskemål, lokalt klimat och vad man gör när man är utomhus på vintern. Jag bär själv overall när jag går ut med hunden under vintern.

• Butterscotch

Jag slutade köpa overaller när barnen var ca 4 år. Tycker det är mycket bättre och mer flexibelt att ha höga byxor (så att det inte blir någon glipa där snön kan komma in) och vinterjacka.

Svar på tråden Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?