• Finlandssvensk

När har ni berättat för kollegor om graviditeten?

Hej!

Jag fick reda på igår att jag är gravid, nu i v.5 :) Idag ringde jag MVC och bokade in inskrivningstid och första ultraljudet. Här i Finland tar inskrivningen 1,5 timmar och första ultraljudet en timme. Inskrivningen lyckades jag boka in på en ledig dag jag hade men ultraljudet går jag på arbetstid. Jag sa till mina kollegor att jag hade läkartid den dagen. En frågade om det var om ett problem som jag haft tidigare och dum som jag var så sa jag bara ja. Nu känner jag mig så dum som ljög för henne Gråter Men frågan kom så plötsligt och jag visste inte vad jag skulle svara.

Hur har ni gjort på jobbet när ni blivit gravida? Jag vill ju inte berätta redan nu då jag bara är i v.5... Dessutom känns det så dumt att det tar en hel timme, ett läkarbesök ( som jag sagt att det var) tar ju en kvart... Äh... Behövde skriva av mig... Känner mig bara så dum och det känns som en så dum sak att hänga upp sig på...

Tacksam för alla input och kommentarer Glad

• Svar på tråden När har ni berättat för kollegor om graviditeten?
  • Anonym (Preggo)

Jag är i vecka 17 och har precis berättat för några kollegor. Bf i mars och vi har precis börjat planera besättning av projekt under januari-april så nu var det relevant att berätta. Chefen fick veta lite tidigare, för tre veckor sedan, eftersom jag visste att hon precis skulle starta upp rekryteringsprocess för våren.

• Finlandssvensk
    Anonym (Preggo) skrev 2016-10-10 16:45:14 följande:

Jag är i vecka 17 och har precis berättat för några kollegor. Bf i mars och vi har precis börjat planera besättning av projekt under januari-april så nu var det relevant att berätta. Chefen fick veta lite tidigare, för tre veckor sedan, eftersom jag visste att hon precis skulle starta upp rekryteringsprocess för våren.

Du har kunnat hålla det hemligt trots ultraljud o.s.v? Beror väl på hur man jobbar kanske, jag jobbar på förskola så det är liksom ingen som missar om jag är borta...
  • Anonym (Preggo)
    Finlandssvensk skrev 2016-10-10 18:23:08 följande:

Du har kunnat hålla det hemligt trots ultraljud o.s.v? Beror väl på hur man jobbar kanske, jag jobbar på förskola så det är liksom ingen som missar om jag är borta...

Ja på mitt jobb märker ingen om man är borta. Alla har femtioelva egna projekt och är ofta ute hos olika kunder.
  • MartingaleFootprints

Jag behövde berätta redan i v 5, faktiskt på dagen jag plussat, för några kollegor. Jag jobbar inom vården och det finns några arbetsuppgifter jag som gravid inte ska utföra, t.ex vårda en patient när denna röntgas, vilket såklart jag behövde hjälp med redan dag 1, haha. Typiskt liksom.

• elyse

I princip på en gång. Första graviditeten gick bra och andra slutade i missfall i v 9. Jag jobbar också på förskola och var inte arbetsför i ca v 6-12.

• Anonym (Mamma)

Var i v 19 när jag berättade för mina arbetskollegor, men det var mest pga att min sambo ville gå ut med det på sociala medier. Jag hade knappt någon mage så hade nog kunnat hålla det hemligt ett tag till annars...

• Fia 28

Nu visste chefen redan om att jag var gravid när jag var på inskrivning, men resten av kollegerna fick veta ungerfär i v 17. 

Ett läkarbesök kan ju ta längre om det blivit förseningar etc. Men låter ju lite suspekt att du förvarnat om "läkarbesöket" redan nu. 

• Qwerty32

Vecka 11 för några, vecka 19 för några andra och då fick även chefen höra det av någon av dem.

• Fröken W

Jag jobbar i skolan så precis som på ditt jobb så märks det om någon är borta.

Rektorn fick veta tidigt, typ vecka 8-9. Men det var pga att jag blev tillfrågad om att göra ändringar i min tjänstefördelning. Dessa ändringar skulle ha fördelar inför höstterminen (som jag bara jobbade fyra veckor på innan jag gick hem inför förlossning). Så jag kände att det bästa vore att säga något...

Arbetslaget fick veta innan rul, typ vecka 18. Visste inte vad jag skulle säga till dem att jag skulle göra när jag hade tid för rul. Men jag bad dem att hålla det inom laget ett tag till, vilket de gjorde. Övriga kollegor fick veta allt eftersom.

• Anotherone

Jag hade medarbetarsamtal med min chef bara någon vecka efter att jag testat positivt så då berättade jag. Det kändes fånigt att diskutera framtida projekt och nya ansvarsområden för 2017 när jag visste att jag inte skulle vara på plats och kunna göra det, hela året.

Så chefen har vetat ett tag. Sen finns det två nära kollegor som jag berättat för senaste veckorna. Resten av arbetslaget ska få veta när vi har nästa gemensamma möte, det blir nog i nästa vecka tror jag. Om jag inte bestämmer mig för att vänta tills vi passerat KUB-testet i mitten av vecka 43. Det syns inget ännu med rätt kläder så jag kan dölja det om jag vill.

Svar på tråden När har ni berättat för kollegor om graviditeten?