• gzs

Mat, krav och uppfostran

Hej
    Har en dotter som är 15 månader och fortfarande äter en del mjölkersättning och äter på nätterna. Hade behövt lite råd om hur jag fasar ut detta och övergår till bara riktig mat. Det har varit problem med maten på förskolan (hon började för 2 mån sedan) men det verkar fungera hyfsat där nu.

Hennes matdag ser ut såhär ungefär

07 - frukost. ibland en halv macka, lite yoghurt, flingor. för det mesta väldigt lite.
    0730 - välling/mjölk innan förskolan (för hon ska ha ätit något och orka med)
    0930 - fruktstund på förskolan. hon äter lite äpple/banan/päron
    1130 - lunch på förskolan. sällan att hon äter, oftast bara lite. 
    1200 - läggning och hon får en medskickad flaska med välling/mjölk (tetra)
    1430 - mellanmål föris. detta brukar vara dagens största mål då äter hon nästan en hel macka eller så
    1500-1600 - hämtning och mellanmål hemma, lite frukt, en klämmis (för hon ska stå sig till kvällsmaten)
    1700 - kvällsmat hemma. blir det pasta/ris (+protein och tillbehör såklart) kan hon äta en del men här är det stora bekymret att få henne att sitta vid bordet och äta (se nedan)
    19.00/20.00 - välling/mjölkersättning och sovdags.

Sen kommer då "natten":
    2200 - mjölkersättning (ca 1-1,5 dl)
    0300 - mjölkersättning (ca 1 dl)
    05-06 - mjölkersättning (ca 1 dl)

Hade som sagt velat fasa ut åtminstone maten kl 03 och sen 05 (hon sover orolig där framåt morgonen). Vi samsover och det hade varit skönt att få sova mer sammanhängande. Hur äter era ettåringar?

Kan man kräva av en 1 åring att de ska sitta vid bordet och sitta still? Dottern ställer sig upp i stolen och vill gå iväg och leka. Ska man spänna fast henne? Vet de har gjort det på förskolan och det tog ett par veckor innan hon accepterade denna reglen och nu sitter i sin stol. Tänker att det borde vara samma hemma...

• Svar på tråden Mat, krav och uppfostran
  • sextiotalist

Nej, man kan inte kräva att en ettåring sitter still, men däremot kan man göra som på förskolan, sela barnet vid matbordet (för barnets egen säkerhet). Vi selade vår son både i vagnen och i barnmatstolen innan han var stor nog för att inte resa sig upp.
    Nu gick han direkt från barnstolen till vanlig stol vid ungefär 2 år (trots att han var kort i rocken), fick en kudde att sitta på och då var det svårare att ställa sig upp i stolen.

• Mallemamma

Hej!

Det är inte lätt det där med maten men när jag ser på ditt schema så tänker jag vad jag hade försökt ändra:

Jag hade inte skickat med välling till förskolan - låt förskolan ha sina rutiner så kommer hon lära sig hur det fungerar där, och så småningom förmodligen äta bättre vid lunchen då det inte kommer någon välling efter.

Ja-jag hade spännt fast henne vid middagen tills alla ätit färdigt, eller iaf i rimlig tid så hon hinner känna om hon är färdig eller inte. Jag tror att barn blir lätt stressade vid matbordet när det finns annat roligt som hägrar, t ex att leka, särskilt när man kan välja lek eller mat. Men vet dom att regeln är att man sitter vid bordet så försvinner stressen för de vet att de inte har något val.

Nattamaten hade jag försökt fasa ut, gjorde det själv med min son i samma ålder, tog bort ett mål åt gången, ersatte med vatten bara. Börja med målet i mitten 03.00. Det var lite tjurigt för oss ett par nätter bara, sen sov han igenom :) morgonmålet kanske behöver vara kvar ett tag men man märker också på barnet vad det behöver, men man får heller inte vara rädd att det ska svälta under nerfasningen - det för det inte med all annan mat det får under dagen :)

Jag tänker också att äter hon redan mycket på mellis 14.30 så behöver hon inte mer innan middagen, hunger är den bästa kryddan :)

Vår son är inte ett dugg intresserad av middagen om vi ger mat mellan mellis och middag.

Men ett steg i taget :) lycka till! Uppdatera gärna hur ni gör och hur det går

• Sommar15

Jag hade tagit bort all ersättning och tagit några gnälligare dagar. Då kommer hon vara mer hungrig vid de riktiga målen. Barn klarar sig på mindre mat än man tror så du behöver inte vara orolig att hon äter för lite i början, hon kommer lära sig när det är dags att äta. Och byt inte ut nattmaten mot vatten, utan ta bort det helt.

Lycka till! :)

• Sommar15

... och för att svara på hur min ettåring äter så är det cirkatider frukost vid 7.15, mellis med lite frukt 9.30, lunch 11.30, mellis 14-14.30 och middag kl 17. Välling vid läggdags kl 19 men oftast dricker hon inte så mycket av den om hon ätit bra vid 17.

Hon sitter still i stolen och äter men när hon är klar får hon gå och leka istället. Skulle testa sele även hemma om jag var ni om hon lärt sig på det sättet på förskolan :)

• Duckan

Väldigt många flaskor och mellanmål känner jag. Dra ner på det och kapa nattmålen.

• gzs

Hej
    Tack för era svar. Hon har alltid ätit ofta men lite, ända sedan hon var liten (nyfödd).
    Ska börja spänna fast henne vid måltiderna, det kommer bli väldigt mycket gnäll och frustration (det är ju roligare att springa runt o leka än sitta vid bordet) men det får vi ta.

Ska också försöka ersätta ett nattmål med vatten eller helst inget alls. Känns som det är väldigt lång tid utan mat från kl 20 till 07...  

• Mallemamma

Nej det är inte lång tid :) hur ser dina matrutiner ut nattetid?

Förstår att det kan kännas så när du är van vid att ge henne mat så ofta, men nånstans lär man sig att inte äta på natten under sin uppväxt och vissa barn sover hela nätter från att de föds. Och jag tycker inte det är för tidigt vid 15 månader att lära sig. Men jag hade gjort det gradvis för att inte chocka magen helt. :)

• Liten ekorre

Min 15 månaders pojke äter följande på en dag:

6:00 En frukt (ofta banan)

8:00 frukost (gröt, mackor, yoghurt varierande)

11:00 lunch

14:30 mellanmål (oftast två leverpastejmackor och mjölk)

18:00 middag

Han växer som han ska, är pigg och glad. Han har inte ätit på natten sen han slutade amma (vid 12 månader).

• Sommar15
    gzs skrev 2016-10-11 12:58:23 följande:

Hej

Tack för era svar. Hon har alltid ätit ofta men lite, ända sedan hon var liten (nyfödd).

Ska börja spänna fast henne vid måltiderna, det kommer bli väldigt mycket gnäll och frustration (det är ju roligare att springa runt o leka än sitta vid bordet) men det får vi ta.

Ska också försöka ersätta ett nattmål med vatten eller helst inget alls. Känns som det är väldigt lång tid utan mat från kl 20 till 07...  

Vi ströp nattmaten vid 6 månader, sista målet kl 19 och första målet kl 07, de klarar sig bra på det! :) och det blir ofta du erbjuder mat på dagtid ändå med 6 mål (frukost, mellis, lunch, mellis, middag, ngt innan läggdags)
  • Alexi

Men alltså växer hon väldigt dåligt eller mår dåligt? Eller varför skriver du hela tiden att hon äter så dåligt? Vem jämför du då med? Ettåringar äter inte alltid jätteportioner, speciellt inte som ni småmatar hela tiden dygnet runt, hur ska hon hinna bli hungrig ordentligt?

• Debbiesett98

Instämmer med ovanstående, du behöver dra ner på "flaskmaten" för att öka intresset för övrig mat. Eftersom hon gärna tar flaska så ge en ordentlig portion välling på kvällen, hon klarar natten utan mat (men kan ju vilja ha närhet etc). Sen skulle jag ge henne mat (alltså den lagade maten) som första mål efter föris, inte mellis. Två mellis på varandra och sen snabbt mat på det då ör det i te konstigt att hon inte äter middag (har haft det så med mina med) ha rester från dagen innan till henne om ni inte hinner laga. Min dag skulle se ut såhär:

F: välling + macka el annat ni äter om hon vill ha.

Frukt på fsk

Lunch på fsk

Mellis på fsk

Middag hemma

Välling

Barn växer mkt mindre efter första året och drar automatiskt ner på sitt matintag, kan oroa föräldrarna men ör nödvändigt annars skulle de tredubbla son vikt mellan 1-2 år med vilket ju inte är meningen.

• Dreamis

Vad äter hon för välling?
    Om hon äter fullkornsvälling så borde den räcka. Gillar hon inte rågsmak eller kornsmaken i de vällingar för äldre så blanda i lite av 8-mån päronvälling.
    Mjölkersättning skulle jag ta bort helt, bättre och stadigare med fullkornsvälling.
    En period av gnällighet kan bli, som att vänja sig. 
    Kan hon inte sitta still vid bordet så spänn fast henne, som de gör på dagis.

• Majken03
    gzs skrev 2016-10-11 11:26:31 följande:

Hej
    Har en dotter som är 15 månader och fortfarande äter en del mjölkersättning och äter på nätterna. Hade behövt lite råd om hur jag fasar ut detta och övergår till bara riktig mat. Det har varit problem med maten på förskolan (hon började för 2 mån sedan) men det verkar fungera hyfsat där nu.

Hennes matdag ser ut såhär ungefär

07 - frukost. ibland en halv macka, lite yoghurt, flingor. för det mesta väldigt lite.
    0730 - välling/mjölk innan förskolan (för hon ska ha ätit något och orka med)
    0930 - fruktstund på förskolan. hon äter lite äpple/banan/päron
    1130 - lunch på förskolan. sällan att hon äter, oftast bara lite. 
    1200 - läggning och hon får en medskickad flaska med välling/mjölk (tetra)
    1430 - mellanmål föris. detta brukar vara dagens största mål då äter hon nästan en hel macka eller så
    1500-1600 - hämtning och mellanmål hemma, lite frukt, en klämmis (för hon ska stå sig till kvällsmaten)
    1700 - kvällsmat hemma. blir det pasta/ris (+protein och tillbehör såklart) kan hon äta en del men här är det stora bekymret att få henne att sitta vid bordet och äta (se nedan)
    19.00/20.00 - välling/mjölkersättning och sovdags.

Sen kommer då "natten":
    2200 - mjölkersättning (ca 1-1,5 dl)
    0300 - mjölkersättning (ca 1 dl)
    05-06 - mjölkersättning (ca 1 dl)

Hade som sagt velat fasa ut åtminstone maten kl 03 och sen 05 (hon sover orolig där framåt morgonen). Vi samsover och det hade varit skönt att få sova mer sammanhängande. Hur äter era ettåringar?

Kan man kräva av en 1 åring att de ska sitta vid bordet och sitta still? Dottern ställer sig upp i stolen och vill gå iväg och leka. Ska man spänna fast henne? Vet de har gjort det på förskolan och det tog ett par veckor innan hon accepterade denna reglen och nu sitter i sin stol. Tänker att det borde vara samma hemma...

Tycker det känns som hon småäter för ofta, och då inte äter rejält när det väl är mat som serveras. Jag skulle ge såhär: frukost runt 7. Ingen välling/mjölk innan förskolan. Vatten dricker jag om jag är törstig.
    Sen frukt på förskolan, sen lunch. Skulle inte ge ett så stort barn välling efter lunch. Då lär hon sig att hon inte behöver äta så mkt för det kommer snart nåt som går lättare och snabbare. Sen mellis på förskolan, och sen inte nåt förrän middag hemma. Och sen ersättning innan sovdags. Ge vatten när hon vaknar på natten. Det kommer antagligen ta ca 3-5 nätter innan hon förstår att det inte kommer nåt godare. Och ang att hon inte sitter kvar så har vi resonerat att vi föräldrar bestämmer. Man kan gärna gå ifrån, men då har man ätit färdigt. Man kan inte gå o leka/titta på nåt o sen komma tillbaka o äta. Vi sitter ner och äter.
  • gzs
    Dreamis skrev 2016-10-12 09:19:38 följande:

Vad äter hon för välling?
    Om hon äter fullkornsvälling så borde den räcka. Gillar hon inte rågsmak eller kornsmaken i de vällingar för äldre så blanda i lite av 8-mån päronvälling.
    Mjölkersättning skulle jag ta bort helt, bättre och stadigare med fullkornsvälling.
    En period av gnällighet kan bli, som att vänja sig. 
    Kan hon inte sitta still vid bordet så spänn fast henne, som de gör på dagis.

Oftast Otto-välling för 12 månader.
    Tack, ska jobba på att ersätta mjölkersättningen med välling.
  • gzs
    Alexi skrev 2016-10-11 14:59:58 följande:

Men alltså växer hon väldigt dåligt eller mår dåligt? Eller varför skriver du hela tiden att hon äter så dåligt? Vem jämför du då med? Ettåringar äter inte alltid jätteportioner, speciellt inte som ni småmatar hela tiden dygnet runt, hur ska hon hinna bli hungrig ordentligt?

Hon låg under på vikt jämfört med sin längd men inget alarmerande. BVC sa bara att vi skulle ge lite extra smör osv i maten..
  • Annelie 76

Min nästan tvååring har krånglat med maten och är fortfarande kinkig. Hans stödmat just nu är en blandning av ersättning och välling. Han får en flaska på morgonen (han äter inte frukostmat) så han orkar med dagis och en på kvällen innan läggning. Mellan det äter han lunch, mellis och middag. På dagis får han "önskekost". Han är väldigt kinkig så för att inte behöva gå hungrig får han alternativ mat om den som serveras inte duger.
    Han fick en flaska på kvällen vid elvatiden också förut men slutade med den i somras. Vi bara slutade och det gick jättebra. Nån enstaka gång när han ätit dåligt under dagen kan han få en flaska sent igen men det har inte behövts på länge.

• Fru Ve
    Alexi skrev 2016-10-11 14:59:58 följande:

Håller med. Min yngsta son har alltid ätit väldigt lite men är frisk ändå. Jag tro ni matar henne med alldeles för mycket ersättning för att hon ska bli intresserad av annat. En flaska med välling eller ersättning på morgonen och en till kvällen innan läggning känns ju som en OK mängd men inte mer. För övrigt bör hon ju äta annan mat om hon är 15 månader. Skulle inte heller ha skickat med något till förskolan.
  • Alexi

Kompisar till oss tog bort kvällsvällingen vid någon ålder och vips började barnet äta frukost...

• MsM84

Jag tror också att det blir för många måltider. Min son är 14 månader och han äter jättedåligt om han inte är hungrig en måltid. En vanlig dag för honom ser ut så här:
    Vaknar ca 7. Ibland välling direkt på morgonen, en flaska 200 ml.
    8, frukost på förskolan
    9.30 fruktstund, äter någon liten bit. 
    11.15 lunch
    14.30 mellanmål med macka, kanske ostbit och lite frukt
    hämtas vid 15
    middag hemma vid 17
    Välling innan sömn 18-19 någongång. Hur mycket som äts beror på hur bra han ätit under dagen & kanske främst middagen, 200-400 ml. 
    Han äter sällan på natten.

Svar på tråden Mat, krav och uppfostran