• Anonym (Frugan)

Jag har problem med min mans drickande

Finns det fler i min situation?

Min man dricker alkohol. Hans alkoholintag (och beteende därefter) har varierat mycket under de snart 14 år som vi levt tillsammans men jag kan inte minnas någon period som han faktiskt inte druckit någon alkohol alls. Just nu är det en ganska lugn period (dricker mellan 4-12 folköl, en kväll i veckan) men jag mår dåligt så fort jag hör den där ölburken öppnas och han tar sin första slurk. Jag är inte redo att lämna honom. Sådana råd kommer jag inte svara på. Men skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som känner igen sig i den här situationen för att kunna utbyta erfarenheter och stöd. Jag är givetvis villig att berätta mer om min situation och de problem jag upplever men känner att det blir för långt att göra det i trådstarten.

M.v.h frustrerad fru

• Svar på tråden Jag har problem med min mans drickande
  • Anonym (Ñiina)

Det måste vara jätte jobbigt för dig. Min man är en fd alkoholist. Han dog nästan i sitt drickande också. Men tack och lov så hade han inte träffat mig förrän han blev nykter. Han gick i något som heter lp kontakten och i anonyma alkoholister. Där fick han möta andra missbrukare som också ville bli nyktra. Min man började gå i kyrkan och kom i tro på Jesus och det hjälpte honom. Nu har han varit nykter i 7år.

Vill din man ha hjälp?

Inser han att han har problem?

Om inte så går det inte att göra något.

AA anonyma alkoholister är bra. Där får man stöd som anhörig också. Slå upp det på google och ring dit.

• Anonym (Frugan)

Nej min man anser inte att han har något problem alls. Han anser att problemet ligger hos mig och är något jag får leva med eller fixa själv. Jag har funderat på att kontakta al-anon. Men vet inte om jag är redo att ta fighten med min man för han kommer bli vansinnig. Jag är inte rädd för honom men orkar inte bråka (mer) om detta. Jag gjorde ett självtest på nätet imorse och utgick ifrån de alkoholvanor han har i dagsläget. Då blev svaret att det inte föreligger något problem med alkoholen. Hade Jag svarat utifrån hur det såg ut för 8-10 år sedan hade han definitivt fått resultatet att han är alkoholist och behöver hjälp! Jag inser att mycket av min ångest runt detta bygger på gamla saker men att han "måste" dricka gör ändå att jag känner att något i detta inte är normalt...

• klyban
    Anonym (Frugan) skrev 2016-10-16 06:39:23 följande:
    Finns det fler i min situation?

Min man dricker alkohol. Hans alkoholintag (och beteende därefter) har varierat mycket under de snart 14 år som vi levt tillsammans men jag kan inte minnas någon period som han faktiskt inte druckit någon alkohol alls. Just nu är det en ganska lugn period (dricker mellan 4-12 folköl, en kväll i veckan) men jag mår dåligt så fort jag hör den där ölburken öppnas och han tar sin första slurk. Jag är inte redo att lämna honom. Sådana råd kommer jag inte svara på. Men skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som känner igen sig i den här situationen för att kunna utbyta erfarenheter och stöd. Jag är givetvis villig att berätta mer om min situation och de problem jag upplever men känner att det blir för långt att göra det i trådstarten.

M.v.h frustrerad fru

Folköl innebär 3,5%?
    12st sådana låter lite väl mycket.
    Sen låter det lite som att du inte accepterar nått annat än NOLL.
    Och inte för vara för pessimistisk, men det kommer antagligen aldrig ske.
    Så frågan är vilken mängd är du bekväm med?

Har han ADHD eller liknande eller en misstänkt sådan?
    Undrar då dessa brukar få rätt förändrat beteende med alkohol.

• Anonym (Ñiina)

Oj det låter inte bra alls. Problemet ligger inte hos dig utan det ligger hos honom. Han lever i förnekelse.

Tar han återställare?

Får han blackouter?

Blir han förändrad när han dricker?

Att ta kontakt med Alanon låter bra tycker jag. De kan iallafall ge dig stöd i detta för det behöver du.

• klyban
    Anonym (Ñiina) skrev 2016-10-16 13:08:43 följande:
    Oj det låter inte bra alls. Problemet ligger inte hos dig utan det ligger hos honom. Han lever i förnekelse.
    Tar han återställare?
    Får han blackouter?

Att ta kontakt med Alanon låter bra tycker jag. De kan iallafall ge dig stöd i detta för det behöver du.
    Svårt och se man får blackouter på 12st folköl.
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (Ñiina) skrev 2016-10-16 13:08:43 följande:

Tar han återställare?

Får han blackouter?

Nej. Han tar inte återställare i dagsläget. Tror inte att han får blackouter men kan oftast inte föklara varför saker har vält etc. Om han dricker starkare saker än folköl (3,5) blir han förändrad i sättet. Ofta lynnig och lättkränkt.
    klyban skrev 2016-10-16 11:17:17 följande:

Folköl innebär 3,5%?

12st sådana låter lite väl mycket.

Sen låter det lite som att du inte accepterar nått annat än NOLL.

Och inte för vara för pessimistisk, men det kommer antagligen aldrig ske.

Så frågan är vilken mängd är du bekväm med?

Har han ADHD eller liknande eller en misstänkt sådan?

Undrar då dessa brukar få rätt förändrat beteende med alkohol.

Ja folköl 3,5%. Grejen är att jag inte har något emot om han skulle ta två-tre öl och nöja sig där. Sålänge det inte blir varje kväll. Men jag vet aldrig vad som kommer hända och det stressar mig jättemycket. Jag vet inte om det kommer vara en kväll när han dricker 4 eller 12. Jag vet inte om jag (eller sonen) kommer hitta honom sovande på golvet, i duschen, vad som kommer vara sönder, om han kommer ha kissat i sängen. Om han går ut med någon kompis vet jag inte om han kommer hem och om han gör det vet jag inte i vilket skick han är för då vet jag inte vad han druckit. Han har haft mycket värre problem med alkoholen tidigare och det har lämnat spår som jag har svårt att komma över... det hade varit skönt att få bolla tankar och utbyta erfarenheter med någon som är i samma sits.

Han har ingen ADHD. Däremot ptsd, men det har blivit mycket bättre sen han fick behandling för några år sedan.
  • klyban
    Anonym (Frugan) skrev 2016-10-16 21:59:43 följande:
    Nej. Han tar inte återställare i dagsläget. Tror inte att han får blackouter men kan oftast inte föklara varför saker har vält etc. Om han dricker starkare saker än folköl (3,5) blir han förändrad i sättet. Ofta lynnig och lättkränkt.

Ja folköl 3,5%. Grejen är att jag inte har något emot om han skulle ta två-tre öl och nöja sig där. Sålänge det inte blir varje kväll. Men jag vet aldrig vad som kommer hända och det stressar mig jättemycket. Jag vet inte om det kommer vara en kväll när han dricker 4 eller 12. Jag vet inte om jag (eller sonen) kommer hitta honom sovande på golvet, i duschen, vad som kommer vara sönder, om han kommer ha kissat i sängen. Om han går ut med någon kompis vet jag inte om han kommer hem och om han gör det vet jag inte i vilket skick han är för då vet jag inte vad han druckit. Han har haft mycket värre problem med alkoholen tidigare och det har lämnat spår som jag har svårt att komma över... det hade varit skönt att få bolla tankar och utbyta erfarenheter med någon som är i samma sits.

Han har ingen ADHD. Däremot ptsd, men det har blivit mycket bättre sen han fick behandling för några år sedan.

Det är tyvärr ingen större tröst, men pstd är tyvärr en stor bov i detta drama till vissa av hans beteenden.
    Men när han får dessa attacker med våldsamhet, är dessa då ifrån ptsd´n tror du, och att han lite återlever det som gett han detta.

Alla som har en problematik med berusningssusbstanser, för det betydligt svårare att hantera dessa om denna har en psykisk ohälsa.
    Man måste komma till bukt med dessa ofta, innan man ens kan ge sig på nästa problem.
    Samtidigt låter som ni har fastnat i diskussionen, jag har svårt och tro du klarar av att föra den vidare och absolut inte din man.
    Så hur låser man detta dilemma, jo, det är väl bara tredje part.
    Men nått säger man han inte kommer vilja detta, men kan ha fel och det vore ju sjukt bra.

• Anonym (Frugan)
    klyban skrev 2016-10-16 22:30:18 följande:

Det är tyvärr ingen större tröst, men pstd är tyvärr en stor bov i detta drama till vissa av hans beteenden.

Men när han får dessa attacker med våldsamhet, är dessa då ifrån ptsd´n tror du, och att han lite återlever det som gett han detta.

Alla som har en problematik med berusningssusbstanser, för det betydligt svårare att hantera dessa om denna har en psykisk ohälsa.

Man måste komma till bukt med dessa ofta, innan man ens kan ge sig på nästa problem.

Samtidigt låter som ni har fastnat i diskussionen, jag har svårt och tro du klarar av att föra den vidare och absolut inte din man.

Så hur låser man detta dilemma, jo, det är väl bara tredje part.

Men nått säger man han inte kommer vilja detta, men kan ha fel och det vore ju sjukt bra.

Jag skulle inte säga att han är våldsam. Däremot förlorar han kontrollen över sin kropp. Han ramlar omkring, drar ner handdukar (och krokar), välter någon stol eller ett tvättställ etc. Innan han fick behandling var han däremot våldsam. (Aldrig mot mig! Bara verbalt bråkig ibland)

Ja vi har ju fastnat. Därför jag sökte någon här med samma livssituation. Han anser inte att detta är ett problem och kan inte förstå varför det gör mig så otrygg...
  • Anonym (beentheretoo)

Hej TS!
    Jag känner med dig! Jag var gift i 10 år med en man som betedde sig EXAKT som din. Det var inte mängden han drack utan resultatet som var problemet. Jag har levt med ångest och oro alla dessa år. I perioder var det nog även så att han drack mer/starkare saker i smyg. Att han bara skulle ha druckit tex 6 st 3,5 or, ramlat och skadat sig illa samt pissat ner sängen känns ju inte rimligt. Men sådant hände.
    Jag bad honom först att sluta dricka helt för min skull. Han vägrade. Sedan bad jag honom att inte dricka när jag och barnen var med utan vid andra tillfällen. Han vägrade det med. Det var ju bara jag som var en sur kärring och missunnade honom att slappna av och ha lite skoj.
    I vårt fall slutade det med skilsmässa och ett ytterst begränsat umgänge med barnen för hans del. Så¨nu kan han leva lycklig i alla sina dagar med sina jävla ölburkar!!! ( Ja jag är bitter)
    Men mitt råd är att ställa samma krav som jag gjorde: Inget drickande nära dig och barnen. Förhoppningsvis betyder du mer för honom än jag gjorde för min man..
    Lycka Till!  

Svar på tråden Jag har problem med min mans drickande