• Carolinv

Jobba 100% har hund

Hej!

Jobbar 100% inom vården och har hund. Har ingen möjlighet att cykla hem på rasten för att rasta honom. Hittar ingen som kan hjälpa mig och hunddagis passar inte mina tider. Tänker att det är fler än mig som jobbar skift och 100 % och har hund. Hur gör ni ?

Han mår inte dåligt av att vara hemma. Ligger mest och sover men måste ju få kissa av sig och springa lite..

• Svar på tråden Jobba 100% har hund
  • Gizmo

Men stackars hund! Du måste ordna en dagmatte eller en dogwalker. Annars får du överväga att omplacera hunden. Det är olagligt att låta en hund vara ensam i över 8 timmar.

• Påven Johanna

Hur kan du ha fått för dig att han inte mår dåligt av att vara ensam så mycket? Självklart måste du skaffa honom en dagmatte/husse!

• Gizmo

Det är olagligt att låta en hund vara ensam i 6 timmar (blev lite fel formulerat förut). 

Var i landet bor du? 

• hrewak

Kolla på nätet eller sätt upp lappar i närbutiken. Kanske finns någon föräldraledig/pigg pensionär/sjukskriven som hade velat ha lite promenadsällskap eller som kan tänka sig att vara med hunden ett par timmar mot betalning.
    Var i landet bor du?

• viseversa

Jo han mår dåligt. Man får inte enligt lag lämna en hund ensam så länge. Du får hitta en dagmatte eller ett annat hem till hunden.

• gahadas

Under min uppväxt var vår hund ensam på dagarna. Som längst kanske 8 timmar.

Dock hade hunden en isolerad/uppvärmd lekstuga som vi byggt om till hundkoja, mat och vatten för hela dagen samt 30 kvm inhängnad (varav hälften i skog) så hon kunde vara ute och springa lite.

Hade aldrig kunnat skaffa hund nu när jag bor i lägenhet. Du måste fixa nån som tar hand om hunden på dagarna, eller i alla fall tittar till och rastar den.

• stormfågel

Man kan inte ha hund om man är ensam med den och jobbar 100% borta från hemmet. Det går bara om man har löst det för hunden på annat sätt!

Vi hade hund  när vi var många i familjen som kunde dela på det, (i min ursprungsfamilj). Någon började sent och kunde ta förmiddagsrastningen och någon slutade tidigt och tog eftermiddagspromenaden.

Nu skulle det inte funka med våra tider så vi har tyvärr valt bort att ha hund.

• missme85

Jag går hem på raster och ofta så kommer vänner och tar ut henne. finns en Facebook sida där folk söker hundar att rasta och även en annan Sida på nätet. Där hittade jag en tjej som tog hand om min hund på dagarna.

Sök där, finns massa. Eller sätt upp kappar i affären och dylikt om hundvakt (dagmatte).

Hunddagis är svindyrt, skulle aldrig ha råd med det men vore det akut och inga andra alternativ finns så...

• EmberEyes
    Carolinv skrev 2016-10-16 07:12:20 följande:

Han mår inte dåligt av att vara hemma. Ligger mest och sover men måste ju få kissa av sig och springa lite..

Sådana som du kallas djurplågare. Hoppas att du blir anmäld så din stackars hund kan få komma till någon som vill ge honom den omvårdnad han har rätt till.
  • missme85

Du kanske borde fråga om att ändra dina arbetstider om du inte hittar annan lösning?

Jag skulle kunna göra så på mitt jobb, men inte alla som går med på det kanske.

Jag får ha med hunden till kontoret ochså.

Jag jobbar inom hemtjänsten.

• Carolinv
    EmberEyes skrev 2016-10-16 11:04:09 följande:
    Sådana som du kallas djurplågare. Hoppas att du blir anmäld så din stackars hund kan få komma till någon som vill ge honom den omvårdnad han har rätt till.
    Har haft hundvakt fram till nu så håll käften om djurplågeri.
  • viseversa
    Carolinv skrev 2016-10-16 12:46:31 följande:
    okej så nu har du helt plötsligt haft hundvakt. Eller är det bara ett försök att rädda situationen? Och nej du ska inte lämna hunden ensam i fortsättningen heller.
  • Lia4

Men vad trevlig du är!

Du skriver själv i trådstarten att han inte mår dåligt av att vara själv, sover mest. Du skriver ingenting om att du haft hundvakt tidigare..kunde ju varit bra att skriva så hade du kanske sluppit kommentarer om att det är djurplågeri. För det är det såklart..
  • missme85

Det framgick aldrig i texten
  • Carolinv

Har under hundens levnadsår haft hundvakt och även sambo fram till abrupt igår och vill inte göra mig av med honom pga att det tagit slut men söker nu svar på hur andra människor gör. Jag har annonser överallt och lappar överallt i hela stan.

Har såklart stor ångest över att jag inte i nuläget har någon som kan hjälpa mig med min älskling.

• missme85

[quote=77055868][quote-nick]Carolinv skrev 2016-10-16 15:22:03 följande:[/quote-nick]Har under hundens levnadsår haft hundvakt och även sambo fram till abrupt igår och vill inte göra mig av med honom pga att det tagit slut men söker nu svar på hur andra människor gör. Jag har annonser överallt och lappar överallt i hela stan.

Har såklart stor ångest över att jag inte i nuläget har någon som kan hjälpa mig med min älskling.[/quot

Kan inte din sambo eller ex som du levt med hjälpa med hunden?

• EmberEyes
    Carolinv skrev 2016-10-16 15:22:03 följande:

Har under hundens levnadsår haft hundvakt och även sambo fram till abrupt igår och vill inte göra mig av med honom pga att det tagit slut men söker nu svar på hur andra människor gör. Jag har annonser överallt och lappar överallt i hela stan.

Har såklart stor ångest över att jag inte i nuläget har någon som kan hjälpa mig med min älskling.

För det första, jag ber om ursäkt för att jag högg direkt och inte ställde frågor först. När jag ser/hör folk som lämnar sina hundar 8-10 timmar i sträck blir jag rasande, då det faktiskt är djurplågeri, jag förstod inte att situationen var helt annorlunda. Så jag ber om ursäkt.

Jag antar att skiftjobb och vården innebär att du jobbar lite blandat, ibland dag, ibland natt, ibland morgnar, ibland kvällar, ibland långa skift och ibland korta skift.

Har du någon/några vänner eller familj som kan hjälpa dig tills du hittat en mer permanent lösning, i alla fall de närmaste veckorna?
    Har du grannar som du kan prata med och be om hjälp?
    Kanske någon i hundparken?
    Finns det någon ansvarsfull ungdom som kan tänka sig (med föräldrarnas tillåtelse om de är unga ungdomar) att hjälpa dig?
    Kanske någon pigg pensionär?
    Har du någon kollega som jobbar andra skift än dig som kan hjälpa?
    Har du provat annonsera på Facebook, blocket, hundsidor/hundforum?
    Lappat hos brukshundsklubben/kennelklubben/vet/djurbutiken/annan hund-lokal?
    Kanske du kan behöver olika personer som kan hjälpa dig vid olika tider?

Jag var själv dogwalker/dagmatte från mellanstadiet tills jag gick ut gymnasiet, och min mamma (pensionär) är dagmatte idag, och vi var/är billiga i drift, jag tror jag tjänade ca 10kr/dag (90-talet) och mamma blir bjuden på fika en gång i veckan och får något presentkort vid högtider och födelsedag.
  • Carolinv
    missme85 skrev 2016-10-16 15:33:09 följande:

[quote=77055868][quote-nick]Carolinv skrev 2016-10-16 15:22:03 följande:[/quote-nick]Har under hundens levnadsår haft hundvakt och även sambo fram till abrupt igår och vill inte göra mig av med honom pga att det tagit slut men söker nu svar på hur andra människor gör. Jag har annonser överallt och lappar överallt i hela stan.

Har såklart stor ångest över att jag inte i nuläget har någon som kan hjälpa mig med min älskling.[/quot

Kan inte din sambo eller ex som du levt med hjälpa med hunden?

Nej han vill inte ha någon kontakt.
  • formalaffair

Prova att googla tasspass eller dogbuddy, vet inte var du bor men där jag bor finns massor av folk registrerade på sidorna.
    Det kostar olika mycket beroende på om det är en promenad om dagen eller om hunden ska vara i hundvaktens hem tills du hämtar.
    Hoppas det hjälper!

Svar på tråden Jobba 100% har hund