• noorah

Vem har gjort fel? Trafikolycka.

Igår körde en bekant till mig för att köpa en ny vinterbil. Han har med sig tre vänner då det blir två bilar på tillbakavägen och en ytterligare förare behövs (de andra två agerar sällskap).

När bilen är inköpt åker de i de två bilarna två och två.

Efter en stund kommer de ut på en 80-väg och kör givetvis i den hastigheten. Framför dem kör en bil som blinkar höger och svänger ut på en infartsfil av någon anledning vilket gör att den främre bilen börjar köra upp bredvid denna bil då de befinner sig i varsin fil och medan de ligger bredvid varandra svänger den bilen som tidigare svängt av mot höger in mot vänster, fortfarande blinkande åt höger. Detta resulterar att bilen som är bredvid lägger sig på bromsen för att väja en kollision och samtidigt som detta kör den bakomvarande bilen rakt in i den framför. Bilen som både skitit i att lämna företräde och följa väjningsplikt fick knte en skråma men de två andra bilarna är det tack och godnatt till.

Vems är felet egentligen? Någon som kan ge lite olika vinklar? Problemet är att den bilen som tokbromsade är min (helförsäkrad, tack och lov!).

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Vem har gjort fel? Trafikolycka.
  • noorah
    Gaskarl skrev 2016-10-22 13:15:27 följande:

Dom inblandade tog väl den irrande bilens uppgifter också? Den bilen måste ju på ngt vis bli inblandad i olyckan..

Polisen tillkallades så allas uppgifter blev tagna.

Tur att kvinnan inte hann smita för hon ville hela tiden åka iväg men blev hindrad av de andra.
    glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Kjell2

Är det ett polisärende eller bara en fråga för försäkringsbolagen?

• noorah

Vet inte ännu om polisen väljer att bötfälla någon för vållande eller liknande. Fick inget svar på plats.

• noorah

Sen behöver ju inte försäkringsbolagen alltid tycka som polisen heller..

• nuharjagbytt
    noorah skrev 2016-10-22 12:52:47 följande:

Kan tillägga att kvinnan som inte kunde bestämma sig för fil ansåg sig vara oskyldig..

Min erfarenhet säger att det inte spelar någon roll vad hon säger. De gör en utredning om vad som gäller.

Mitt exempel: Min dåvarande sambo blev påkörd på en parkeringsplats den som körde på säger att "det var mitt fel". De skriver papper och skickar in till försäkringsbolag. Vi tänker inte så mycket mer på det tills ett brev kommer som säger att det var sambons fel eftersom högerregel gäller. Så det blev en helt annan kostnad för oss än vi trodde eftersom påkörande erkände.

Jag tycker det känns som hon borde vara vållande i detta fall. Men det är ju inte bra att bilen bakom låg för nära så delat på något sett kanske. Det borde iallafall inte vara din bils fel.
  • mammatill6

Den som bytte fil gjorde fel och kan åka dit för oaktsamhet. Men den som körde in bakifrån är skyldig för att ha kört in i framförvarande. Man ska alltid hålla avståndet.

• Haskel
    Tecum skrev 2016-10-22 13:04:25 följande:

Jag tror att den som byter körfält alltid anses som vållande. Det är den föraren som måste ha uppsikt över annan trafik.

Eftersom bilen som bytte fil, inte var inblandad i olyckan, kan hon inte fällas. Ingen vet vad som hade hänt om den andra bilen inte tvärnitat. Om det inte vore för bakomliggande bil, hade det inte blivit någon olycka. Därmed ingen diskussion.

Det är därför i nuläget bakomliggande bil som gjort fel. Denne skall hålla erforderligt avstånd, för att kunna undvika kollision vid panikbromsning hos framförliggande trafik.
  • noorah

Fast hon var ju inblandad då hon höll på att plöja en annan bil in i ett räcke. Bara för att hennes bil var oskadd betyder det väl inte att hon inte kan ha en betydande roll i olyckan?

• Griseknoen35

Den bakomliggande är minst om inte mer ansvarig för olyckan då hen inte höll avstånd som man ska. Sedan gjorde den som blinkade också fel men där hann ts bromsa och förhindra en olycka vilket bakomliggande inte gjorde.

• Isola747

Jag tog precis körkort och enligt körutbildningen, som tog upp liknande exempel, så är en olycka ens fel om man orsakat den även om man inte är inblandad i själva krocken. Så bilen som bytte fil bör vara vållande men bilen bakom skulle ha hållit avstånd för att hinna stanna. Så du/din bil är nog den enda som anses helt oskyldig skulle jag tro.

• Kjell2

Gäller att hålla isär frågeställningarna här.

Bröt någon mot trafikreglera?
    Vem eller vilka var vållande?
    Kommer  någon bli fälld för trafikbrott?
    Hur kommer försäkringbolagen agera?

• Swagger

Tyvärr tycker jag man alltför ofta ser folk som vill "ta ut svängen". Dvs percis innan de ska svänga av åt höger svänger de först åt vänster och tvärtom. Skitfarligt och dessa människor verkar knappt medvetna om att de gör så...

• Kjell2
    noorah skrev 2016-10-22 15:36:34 följande:

Fast hon var ju inblandad då hon höll på att plöja en annan bil in i ett räcke. Bara för att hennes bil var oskadd betyder det väl inte att hon inte kan ha en betydande roll i olyckan?

Inblandad och gjorde fel men räcker det för att anses som vållande?
  • noorah
    Kjell2 skrev 2016-10-22 16:23:04 följande:

Inblandad och gjorde fel men räcker det för att anses som vållande?

Det är det som jag funderar på.. Svårt att spå vad försäkringsfolket kommer att anse.
  • Kjell2
    noorah skrev 2016-10-22 16:28:36 följande:
    Det är det som jag funderar på.. Svårt att spå vad försäkringsfolket kommer att anse.
    Ja, och det kan skiljas från vad en domstol skulle komma fram till.
Svar på tråden Vem har gjort fel? Trafikolycka.