• whitestar

Vad gör ni då barnen har kompisar?

Jag har en son på 9 år som inte haft så mycket kompisar förut men nu verkar det ha lossnat för nu är han med vänner jämt o ständigt. Skoj för han men själv är man ovan vid att antingen ha huset för sig själv eller dela det med en massa ungar! Just nu har jag flytt in i sovrummet för att få lite lugn och ro då dom sitter i tvrummet o roar sig med tv-spel. Har gjort alla hushållssysslor som kan göras allt redan handlat så har ingen orsak åka iväg på nåt. Vad GÖR man!?

• Svar på tråden Vad gör ni då barnen har kompisar?
  • Anotherone
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-23 20:33:32 följande:

Går ut och pratar lite med barnet och kompisarna och blir den där schyssta morsan/farsan. Kanske kan du spela lite tv-spel med dom? Eller föreslå ett hederligt brädspel.

I övrigt: Läser, ser serier på datorn, gör annat du tycker är kul.

Bra tips, jag håller med!
    Jag brukar gå runt och pyssla i hemmet och lyssna på ljudbok lite halvhjärtat. Inte för att "spionera" på dem men jag vill gärna höra hur snacket går. Så att man är lite delaktig i alla fall och kan snappa upp sånt som kanske inte når en direkt annars.

Fixa fika så att de tar en paus och sen erbjuda sig att spela något vanligt spel typ Monopol eller RISK brukar vara en hit hos oss. Ibland tappar de tråden helt och går aldrig tillbaka till sina Skylanders eller vad det nu är utan spelar vidare själva. Ibland vill de bara göra "sin grej" och då får man respektera det också, när man själv var liten ville man väl också få ha vänner hemma ibland och syssla med precis det man tyckte bäst om!
  • Paola1215

Kanske gå på gymmet om man vågar lämna de ensamma en stund? Läsa bok. Kolla på Netflix. Bjuda på lite fika. Tjuvlyssna (lite bara) Bjuda hem nån kompis själv. Ringa nån kompis. Slappna av. Vet inte om du har partner men annars ha lite egentid med denne för lite småprat, kolla på film tillsammans osv... Som någon skrev kanske bjuda dig att spela något med dem. Hoppas du hittar på något roligt.

• whitestar

[quote=77076588][quote-nick]Anotherone skrev 2016-10-24 10:58:27 följande:[/quote-nick]Bra tips, jag håller med!

Jag brukar gå runt och pyssla i hemmet och lyssna på ljudbok lite halvhjärtat. Inte för att "spionera" på dem men jag vill gärna höra hur snacket går. Så att man är lite delaktig i alla fall och kan snappa upp sånt som kanske inte når en direkt annars.

Fixa fika så att de tar en paus och sen erbjuda sig att spela något vanligt spel typ Monopol eller RISK brukar vara en hit hos oss. Ibland tappar de tråden helt och går aldrig tillbaka till sina Skylanders eller vad det nu är utan spelar vidare själva. Ibland vill de bara göra "sin grej" och då får man respektera det också, när man själv var liten ville man väl också få ha vänner hemma ibland och syssla med precis det man tyckte bäst

Jo bra tips!grejen är att det inte går vara i samma rum då dom blir så exalterade o högljudda när dom spelar.vi brukar aldrig ha fika hemma annars var det en bra idé att bryta av med nåt sånt så kanske man kan få dom på andra tankar sen!

• whitestar
    Paola1215 skrev 2016-10-24 11:10:12 följande:

Kanske gå på gymmet om man vågar lämna de ensamma en stund? Läsa bok. Kolla på Netflix. Bjuda på lite fika. Tjuvlyssna (lite bara) Bjuda hem nån kompis själv. Ringa nån kompis. Slappna av. Vet inte om du har partner men annars ha lite egentid med denne för lite småprat, kolla på film tillsammans osv... Som någon skrev kanske bjuda dig att spela något med dem. Hoppas du hittar på något roligt.

Har inget gymmet och så länge vill jag inte lämna dom ensamma. Brukar promenera ibland men är ju så mörkt på kvällarna nuförtiden! Min man jobbar på annan ort och är hemma 1 gång i månaden typ.att bjuda hem kompis är svårt med rummet fyllt av högljudda barn. Känns som att det kan misstolkas om jag föreslår vi ska gå in i sovrummet ist.????
  • Anotherone
    whitestar skrev 2016-10-24 11:18:20 följande:

Jo bra tips!grejen är att det inte går vara i samma rum då dom blir så exalterade o högljudda när dom spelar.vi brukar aldrig ha fika hemma annars var det en bra idé att bryta av med nåt sånt så kanske man kan få dom på andra tankar sen!

Om du bakar bullar kan jag lova att de gärna kommer och fikar med dig
  • Frö

Vilket angenämt problem! :)

Ditt barn har fått många vänner (härligt!) och du har egentid över. Jag tycker du ska brygga dig en god kopp kaffe och påbörja en spännande bok.

• whitestar
    Anotherone skrev 2016-10-24 11:26:40 följande:

Om du bakar bullar kan jag lova att de gärna kommer och fikar med dig

Fast då får jag nog använda hörselkåpor så man inte blir döv medans man bakar!med tanke på huvudvärken jag haft i helgen så skulle det nog bli jobbigt. Fast bra tips till en annan gång!
  • whitestar
    Frö skrev 2016-10-24 11:38:52 följande:

Vilket angenämt problem! :)

Ditt barn har fått många vänner (härligt!) och du har egentid över. Jag tycker du ska brygga dig en god kopp kaffe och påbörja en spännande bok.

Hade redan läst ut 3 böcker på en vecka så var inte så lässugen i helgen men annars så har jag inrett en läshörna I sovrummet för just det ändamålet! Men blev att måla lite ist.
  • Majjsan74
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 10:40:50 följande:

Hoppas för övrigt att det lossnar även för min dotter som är lite ensam.

Tråkigt att höra... var bor ni någonstans och hur gammal är din dotter? Bor ni i Stockholm?
  • PurpleHeart
    Majjsan74 skrev 2016-10-24 12:13:52 följande:

Tråkigt att höra... var bor ni någonstans och hur gammal är din dotter? Bor ni i Stockholm?

Dottern är 7 år och vi bor i Stockholm. Hon är rätt blyg och nu när blygheten har släppt så har kompisparen i klassen redan bildats och hon hamnade lite utanför.
  • Bådiviljan

Så här års: koka äppelmos, lägg in grönsaker, torka äppelringar mm. Köket är väl överlag ett bra ställe att vara på när vardagsrummet är belamrat, tänker jag.

Om ditt barn har eget rum kanske ni kan flytta TV-spelet dit?

9-åringar brukar man kunna lämna ensamma hemma en stund. Åk och handla, ta en promenad, kratta löv.

• Majjsan74
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 13:47:01 följande:
    Dottern är 7 år och vi bor i Stockholm. Hon är rätt blyg och nu när blygheten har släppt så har kompisparen i klassen redan bildats och hon hamnade lite utanför.
    Oj, samma här! Fast min 7-åringstjej är inte så blyg men har inte hittat nån ändå...
    Vi har inte sån tur att du också bor på Kungsholmen?
  • PurpleHeart
    Majjsan74 skrev 2016-10-24 15:42:32 följande:

Oj, samma här! Fast min 7-åringstjej är inte så blyg men har inte hittat nån ändå...

Vi har inte sån tur att du också bor på Kungsholmen?

Nej men inte långt ifrån! Vi bor i Västerort.
  • whitestar
    Bådiviljan skrev 2016-10-24 13:56:42 följande:

Så här års: koka äppelmos, lägg in grönsaker, torka äppelringar mm. Köket är väl överlag ett bra ställe att vara på när vardagsrummet är belamrat, tänker jag.

Om ditt barn har eget rum kanske ni kan flytta TV-spelet dit?

9-åringar brukar man kunna lämna ensamma hemma en stund. Åk och handla, ta en promenad, kratta löv.

Eftersom vi har öppen planlösning så är det inte optimalt vara i köket samtidig som sonen o hans kompisar belamrar v-rummet. TV och allt som hör till går ej ha i sovrummet då sonen får migrän ,det blir för kort avstånd till tvn ( har provat vi fick plocka ur det till slut)
Svar på tråden Vad gör ni då barnen har kompisar?