• Anonym (Syster)

Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?

Min syster bor tillsammans med sin sambo. Sambon pluggar och min syster är arbetssökande och har därför sökt försörjningsstöd.
    Nu till det konstiga, soc säger när min syster ringer att de skriver "akten" på mannen, det gör dom alltid. Varför är det så? Min syster ifrågasatte och frågade hur de gjorde om ett par var samkönade, men det kunde dom inte svara på.

• Svar på tråden Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?
  • Långbenopluto
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-24 17:45:39 följande:
    Det är bra att inte uttala sig så bestämt när man faktiskt inte vet, det skapar förvirring.

Systemet är uppbyggt så att någon måste vara registerledare, vem det blir är olika. I min kommun är det t ex kvinnan vid samboskap och mannen om de är gifta. 

Sen kan du heller inte så kategoriskt säga att de kommer att få avslag för det vet du inte. Vad gäller studier finns det olika riktlinjer i olika kommuner.  I min kommun går det utmärkt att få försörjningsstöd fast att den ene studerar, man gör bara så att man plockar bort den personen ur akten och räknar med att denne betalar hälften av utgifterna. Den andre får alltså beviljat halva hyran, halv sambonorm, halv elräkning osv. I en annan kommun kan det vara som du säger att hela hushållet diskvalificeras från försörjningsstöd.

Så ett tips är att du i fortsättningen skriver att du TROR att det är på ett visst sätt. 
    Jag TROR ingenting, jag VET vad jag talar om, tro mig.
  • Anonym (soc sekr)
    Scalaren skrev 2016-10-24 18:27:16 följande:
    Jag TROR ingenting, jag VET vad jag talar om, tro mig.
    Nej, du gör ju inte det. 
  • Anonym (Syster)

Tack för alla svar! Jag blev mest fundersam eftersom att socialsekreteraren inte kunde svara på varför de gjorde på det sättet. Nu när jag fått förklaringen så låter det såklart logiskt.
    Min syster och sambo har redan blivit beviljade försörjningsstöd så det är inga problem :)

• Långbenopluto
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-24 18:34:30 följande:
    Nej, du gör ju inte det. 
    Jo. I vår kommun är det precis som jag beskriver.
  • Anonym (soc sekr)
    Scalaren skrev 2016-10-24 19:51:22 följande:
    Jo. I vår kommun är det precis som jag beskriver.
    Ja, det kan det mycket väl vara men det är inte allmängiltigt så som du framställer det. Precis som jag skrev kan det variera kraftigt mellan kommunerna och då kan folk få fel uppfattning för att du skriver på ett sådant sätt att man kan tro att det är så det ser ut generellt. Du skrev tvärsäkert att det skulle bli avslag och det baserar du på hur det är i din kommun. Så jo du TROR att du vet.

Du kan göra ganska stor skada med dina uttalanden. Någon som läser kan låta bli att ansöka för att en i hushållet studerar för att de tror på det du skriver och inte tycker att det är lönt och kanske får leva under existensminimum eller försätta sig i stora skulder för att de lyssnat på dig när de faktiskt kunde fåt thjälp istället.
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-24 17:45:39 följande:
    Det är bra att inte uttala sig så bestämt när man faktiskt inte vet, det skapar förvirring.

Systemet är uppbyggt så att någon måste vara registerledare, vem det blir är olika. I min kommun är det t ex kvinnan vid samboskap och mannen om de är gifta. 

Sen kan du heller inte så kategoriskt säga att de kommer att få avslag för det vet du inte. Vad gäller studier finns det olika riktlinjer i olika kommuner.  I min kommun går det utmärkt att få försörjningsstöd fast att den ene studerar, man gör bara så att man plockar bort den personen ur akten och räknar med att denne betalar hälften av utgifterna. Den andre får alltså beviljat halva hyran, halv sambonorm, halv elräkning osv. I en annan kommun kan det vara som du säger att hela hushållet diskvalificeras från försörjningsstöd.

Så ett tips är att du i fortsättningen skriver att du TROR att det är på ett visst sätt. 
    Räknar ni även bort den studerande partens eventuella förmögenhet? Eller om han äger en dyr bostadsrätt som båda bor i?
  • Anonym (soc sekr)
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-26 12:40:38 följande:
    Räknar ni även bort den studerande partens eventuella förmögenhet? Eller om han äger en dyr bostadsrätt som båda bor i?
    Nej, förutsättningarna för att hen ska räknas bort är att hen endast har studiemedel och varken tillgångar eller andra inkomster som t ex extrajobb.
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-26 20:25:17 följande:
    Nej, förutsättningarna för att hen ska räknas bort är att hen endast har studiemedel och varken tillgångar eller andra inkomster som t ex extrajobb.
    OK. Så då kan det ändå bli så, att paret måste börja nalla av hans bosparkonto t.ex.. Innan den icke-studerande parten kan få något från soc, hon heller. Det där är knepigt idag, eftersom unga människor inte är uppfostrade med att mannen ska försörja kvinnan. 
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-26 20:25:17 följande:
    En annan tanke: jag tycker att det är lite konstigt att sambos ska vara försörjningsskyldiga för varandra inför soc, fast det krävs äktenskap för att de ska vara det i alla andra sammanhang.
  • Anonym (soc sekr)
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-26 20:40:22 följande:
    OK. Så då kan det ändå bli så, att paret måste börja nalla av hans bosparkonto t.ex.. Innan den icke-studerande parten kan få något från soc, hon heller. Det där är knepigt idag, eftersom unga människor inte är uppfostrade med att mannen ska försörja kvinnan. 
    Varför antar du att det är mannen som har bosparkonto och ska försörja kvinnan? Kan ju lika gärna vara tvärtom.
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-26 20:53:49 följande:
    En annan tanke: jag tycker att det är lite konstigt att sambos ska vara försörjningsskyldiga för varandra inför soc, fast det krävs äktenskap för att de ska vara det i alla andra sammanhang.
    Du är inte den första som tycker att det är konstigt. Det handlar inte om att man är försörjningsskyldiga enligt lag utan att man lever i en hushållsgemenskap om man ska förklara det kort. Men rent praktiskt så blir det i praktiken detsamma. Det skulle bli ännu mer konstigt om det var ett sambopar där den ene tjänar 100.000kr/mån och har ett par miljoner på banken medan den andre är arbetslös utan inkomst och skulle få försörjningsstöd. För mig helt orimligt. 
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-26 22:09:34 följande:
    Varför antar du att det är mannen som har bosparkonto och ska försörja kvinnan? Kan ju lika gärna vara tvärtom.
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-26 20:53:49 följande:
    Du är inte den första som tycker att det är konstigt. Det handlar inte om att man är försörjningsskyldiga enligt lag utan att man lever i en hushållsgemenskap om man ska förklara det kort. Men rent praktiskt så blir det i praktiken detsamma. Det skulle bli ännu mer konstigt om det var ett sambopar där den ene tjänar 100.000kr/mån och har ett par miljoner på banken medan den andre är arbetslös utan inkomst och skulle få försörjningsstöd. För mig helt orimligt. 
    "hushållsgemenskap"? Blir alltså även ett par vuxna syskon, en förälder och ett barn där barnet är vuxet, eller vänner som delar lägenhet, försörjningsskyldiga för varandra inför soc?
  • Anonym (soc sekr)
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-26 22:35:06 följande:
    "hushållsgemenskap"? Blir alltså även ett par vuxna syskon, en förälder och ett barn där barnet är vuxet, eller vänner som delar lägenhet, försörjningsskyldiga för varandra inför soc?
    Jag missade lite där, ber om ursäkt för det. Lever under "äktenskapsliknande förhållande" ska tilläggas. Så nej, syskon osv förväntas inte bidra till varandra.
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-27 06:24:53 följande:
    Jag missade lite där, ber om ursäkt för det. Lever under "äktenskapsliknande förhållande" ska tilläggas. Så nej, syskon osv förväntas inte bidra till varandra.
    OK. Så om man säger att ens sambo är ens killkompis, så är det lugnt?!
  • Anonym (Cece)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-10-27 06:24:53 följande:
    Men barn gör, det här hände en bekant till mig. Hon har sjukersättning och är ensam med tre barn, när äldsta barnet fyllde 20 så räknades den som sambo av försäkringskassan och förväntades betala halva hyran för mammans lägenhet. Trots att dom bodde i en fyra och att äldsta barnet inte hade eget rum. Halva moderns bostadstillägg försvann omgående. Bostadsbidraget räknades hyran delat på antalet rum samt kvadraten och då kom FK fram till att det fanns utrymme för ett eget rum till äldsta barnet. Kök, toalett, badrum, hall, klädkammare och balkong räknades inte bort. 

Så mamman fick lov att söka socialbidrag för att ha råd att ha sitt vuxna barn boende kvar hemma, i brist på lägenheter som det är. Barnet fick söka socialbidrag för att delvis kunna bidra till mammans kostnader. Soc vet om att systemet suger i det här fallet men dom kan inget göra.
  • MiasMamma
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-27 09:31:21 följande:
    OK. Så om man säger att ens sambo är ens killkompis, så är det lugnt?!
    NEJ.
  • Anne på Grönkulla 1
    Anonym (Cece) skrev 2016-10-27 11:13:36 följande:
    Men barn gör, det här hände en bekant till mig. Hon har sjukersättning och är ensam med tre barn, när äldsta barnet fyllde 20 så räknades den som sambo av försäkringskassan och förväntades betala halva hyran för mammans lägenhet. Trots att dom bodde i en fyra och att äldsta barnet inte hade eget rum. Halva moderns bostadstillägg försvann omgående. Bostadsbidraget räknades hyran delat på antalet rum samt kvadraten och då kom FK fram till att det fanns utrymme för ett eget rum till äldsta barnet. Kök, toalett, badrum, hall, klädkammare och balkong räknades inte bort. 

Så mamman fick lov att söka socialbidrag för att ha råd att ha sitt vuxna barn boende kvar hemma, i brist på lägenheter som det är. Barnet fick söka socialbidrag för att delvis kunna bidra till mammans kostnader. Soc vet om att systemet suger i det här fallet men dom kan inget göra.
    Det vanliga är väl att ett vuxet barn räknas som "inneboende" och kan söka socialbidrag för sina särkostnader? Alltså "hyra" av rummet, mat-kläder-hygien-fritid, del i dagstidning, telefon, el och uppvärmning av huset? Det viktiga är ju att han eller hon KAN göra det, så att han/hon slipper känna att han/hon parasiterar på sina föräldrar.

Problemet för en sambo är ju att hon/han inte kan få något från soc, om sambon tjänar så mycket att det räcker till båda. Det kan bli pinsamt och tråkigt idag, när vi inte längre är uppfostrade med att det är självklart att mannen arbetar och kvinnan är hemmafru, och att de har alla pengar tillsammans. (Och ännu pinsammare såklart, om det är mannen som är arbetslös och måste leva på kvinnans pengar...)

Fast vid äktenskap tycker jag att det är rätt att det inte går att få något från soc under dom omständigheterna, för då har ju ändå båda parter så att säga skrivit på ett mycket gammalt (och heligt vid kyrkbröllop) avtal om att ta hand om varandra i nöd och lust. Det har inte sambos. 
  • Anne på Grönkulla 1
    MiasMamma skrev 2016-10-27 11:18:25 följande:
    NEJ.
    Hur kan de kontrollera det? Ringer de på dörren och ber att få inspektera lakanen..?
  • MiasMamma
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-27 11:24:36 följande:
    Hur kan de kontrollera det? Ringer de på dörren och ber att få inspektera lakanen..?
    Ja, ibland ringer de på dörren och ibland gör de någon enkel IT-sökning i ärende. De är iaf inte så naiva att tro på allt vad deras klienter berättar för dem. Heller inte tror alla här på fl att du är någon kvinna med vuxna barn hemma. 
Svar på tråden Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?