• modsey

varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester

men inte har ledigt och är hemma?
    Jag är definitivt för sk fridagar per år, dvs då man får ha barn på dagis/ fritids fast en förälder är ledig. Men jag läste nyss om en kommun som bara tillåter det om den föräldern är på semester utomlands och inte om det är för ledighet hemma.

• Svar på tråden varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester
  • modsey
    MadHatter skrev 2016-10-27 18:35:16 följande:

Vadå finns det en regel som säger att separerade föräldrar får lämna barnet på förskola när de inte jobbar?

När den andre föräldern har barnet är du fri att vara ledig o göra vad du vill utan skyldig att få lov från kommun .
  • modsey
    mammalovis skrev 2016-10-27 18:38:04 följande:
    Om ditt argument ska hålla krävs det ju att de icke sammanboende föräldrarna får semester exakt samma veckor, annars skiter det ju sig direkt ...

Som sammanboende kan man ju välja om man tar semester samtidigt eller mer går omlott för barnens skull. Sedan finns det självklart skilsmässobarn som får längre ledigheter också när en förälder har tidig semester och den andre sen. Att få åka bort medan den andre jobbar handlar ju mer om egoistiska skäl ... De separerade föräldrarna åker ju oftast på semester sina barnfria veckor.

Sedan kan man ha varannan helg och då kan umgängesföräldern åka precis när h*n vill eller 12 dagar av 14 typ ...
    det jag menar och som jag tror mallemamma menar är att det finns ett krav på sammanboende föräldrar att samarbete och ta ansvar för barnen vare sig den andre föräldern jobbar eller är ledig. Det finns inget som heter att "det är inte min vecka."
  • MadHatter
    modsey skrev 2016-10-27 18:39:32 följande:

När den andre föräldern har barnet är du fri att vara ledig o göra vad du vill utan skyldig att få lov från kommun .

Då förstår jag, när barnen har två boenden går man bara på hur det ser ut där barnet bor den aktuella veckan.
  • Stårschan
    modsey skrev 2016-10-27 18:39:32 följande:
    Den friheten borde väl även sammanboende föräldrar ha. Det måste ju finnas möjlighet för en vuxen småbarnsförälder att  då och då resa bort från sin familj och göra något annat (långweekend med kompisar, fiskeresa, älgjakt, delta i idrottsevenemang) där småbarn inte kan tas med.
  • modsey
    Stårschan skrev 2016-10-28 10:29:46 följande:
    Den friheten borde väl även sammanboende föräldrar ha. Det måste ju finnas möjlighet för en vuxen småbarnsförälder att  då och då resa bort från sin familj och göra något annat (långweekend med kompisar, fiskeresa, älgjakt, delta i idrottsevenemang) där småbarn inte kan tas med.
    ja jag tycker det. Som jag skrivit så anser jag att fridagar är ett bra sätt att ge utrymme för detta. Men en kommun jag läste om här skriver att det bara gäller när den andre föräldern är utomlands, så fiskresa i Norrland är inte ok då ??
  • Stårschan
    modsey skrev 2016-10-28 10:33:18 följande:
    ja jag tycker det. Som jag skrivit så anser jag att fridagar är ett bra sätt att ge utrymme för detta. Men en kommun jag läste om här skriver att det bara gäller när den andre föräldern är utomlands, så fiskresa i Norrland är inte ok då ??
    Det blir ju väldigt skevt. Och trist att man som samhälle har hamnat i det här läget. Om man kunde utgå från att föräldrar VILL vara med sina barn så mycket som möjligt, och ser barnomsorgen som ett nödvändigt ont och inte som en parkeringsplats för ungar de inte orkar uppfostra, så skulle det inte behövas regler för sånt här. Då skulle man kunna utgå från att familjerna själva inte överutnyttjar barnomsorgen, vilket ju både samhällskonomin och barnen far illa av.
  • K med lilla E
    Tow2Mater skrev 2016-10-27 17:23:55 följande:
    Man betalar bara en liten del av platsen.

Ett alternativ vore att man kan pytsa in hela summan det kostar de dagar man vill ha barnen där extra. Som att betala en barnvakt typ.
    Det hade varit en toppenide om den kunde realiseras. Kommunen hade fått en hel del extra tillskott och kunde betala för mer personal på förskolorna men det hade nog tyvärr blivit orättvist, vilket jag inte tror att det får vara, de med låg inkomst har inte råd, medan de med högre inkomst kan betala för sig. 

Men annars är din idé inte dum alls!
  • modsey
    mammalovis skrev 2016-10-27 18:38:04 följande:
    Om ditt argument ska hålla krävs det ju att de icke sammanboende föräldrarna får semester exakt samma veckor, annars skiter det ju sig direkt ...

Som sammanboende kan man ju välja om man tar semester samtidigt eller mer går omlott för barnens skull. Sedan finns det självklart skilsmässobarn som får längre ledigheter också när en förälder har tidig semester och den andre sen. Att få åka bort medan den andre jobbar handlar ju mer om egoistiska skäl ... De separerade föräldrarna åker ju oftast på semester sina barnfria veckor.

Sedan kan man ha varannan helg och då kan umgängesföräldern åka precis när h*n vill eller 12 dagar av 14 typ ...
    som skilda kan man väl också välja att ta samma eller inte??
    och som gifta är det inte alls säkert man kan välja beroende på vad man jobbar med när man får ledigt.
  • modsey
    Stårschan skrev 2016-10-28 10:44:43 följande:
    Det blir ju väldigt skevt. Och trist att man som samhälle har hamnat i det här läget. Om man kunde utgå från att föräldrar VILL vara med sina barn så mycket som möjligt, och ser barnomsorgen som ett nödvändigt ont och inte som en parkeringsplats för ungar de inte orkar uppfostra, så skulle det inte behövas regler för sånt här. Då skulle man kunna utgå från att familjerna själva inte överutnyttjar barnomsorgen, vilket ju både samhällskonomin och barnen far illa av.
    men precis. Jag tror väldigt få familjer överutnyttjar detta utan det kan nog handla om enstaka dagar enstaka år.
  • Jennie med ie
    modsey skrev 2016-10-27 15:45:24 följande:

men inte har ledigt och är hemma?
    Jag är definitivt för sk fridagar per år, dvs då man får ha barn på dagis/ fritids fast en förälder är ledig. Men jag läste nyss om en kommun som bara tillåter det om den föräldern är på semester utomlands och inte om det är för ledighet hemma.

Mycket bra fråga. För min del är det självklart att rätten till förskolevistelse vid förälders semester inte ska avgöras av hurvida föräldern ligger i en solstol vid Medelhavet eller i en soffa i hemmet... Förälderns behov av "egentid" kan vara lika stort och barnets mående på förskolan kan vara lika bra oavsett om föräldern åker skidor i Alperna eller bygger sandslott på den lokala stranden.

Dock är "man betalar ju för platsen!" ett svagt argument för att  barnen ska vara där.... för det är samtliga skattebetalare, med barn eller ej, som betalar den största delen.
  • modsey
    Jennie med ie skrev 2016-10-30 22:00:42 följande:

Mycket bra fråga. För min del är det självklart att rätten till förskolevistelse vid förälders semester inte ska avgöras av hurvida föräldern ligger i en solstol vid Medelhavet eller i en soffa i hemmet... Förälderns behov av "egentid" kan vara lika stort och barnets mående på förskolan kan vara lika bra oavsett om föräldern åker skidor i Alperna eller bygger sandslott på den lokala stranden.

Dock är "man betalar ju för platsen!" ett svagt argument för att  barnen ska vara där.... för det är samtliga skattebetalare, med barn eller ej, som betalar den största delen.

Nej det är just ditt stycke ett jag finner märkligt. Det att en kommun lägger in en värdering om var föräldern ska vara för att godkänna tiden på förskolan. Hur kan det vara bättre att åka till Medelhavet mot om en förälder fiskar i i Ljusnan. Antingen tillåter man det eller inte. Oavsett resa eller skäl till vad föräldern gör.
  • Jennie med ie
    modsey skrev 2016-10-31 07:04:29 följande:

Nej det är just ditt stycke ett jag finner märkligt. Det att en kommun lägger in en värdering om var föräldern ska vara för att godkänna tiden på förskolan. Hur kan det vara bättre att åka till Medelhavet mot om en förälder fiskar i i Ljusnan. Antingen tillåter man det eller inte. Oavsett resa eller skäl till vad föräldern gör.

Den tanken delas dock av många andra, åtminstone i diskussioner här och på liknande forum är det vanligt med inställningen att utlandsresa = ska självklart vara OK att ha barnen på förskola men semester på hemmaplan = inte alls självklart.
  • modsey
    Jennie med ie skrev 2016-10-31 10:49:35 följande:

Den tanken delas dock av många andra, åtminstone i diskussioner här och på liknande forum är det vanligt med inställningen att utlandsresa = ska självklart vara OK att ha barnen på förskola men semester på hemmaplan = inte alls självklart.

För mig blir det en otrolig dubbelmoral i det hela. Både hör i diskussioner men även från de kommuner som har den regeln.
  • Fru Ve

Semester som semester tycker jag, det är väl ingen skillnad om man är utomlands eller hemma. Detta med förskolans rätt eller fel är ju en fråga med mycket dubbelmoral. Å ena sidan är det OK att ha barnet på fsk ganska många timmar per vecka (olika i olika kommuner) om en förälder är föräldraledig. Men jobbar man, oavsett hur mycket eller lite, är det absolut inte OK att barnen är där en minut över den tiden. Jag tycker det beror på helheten hur mycket barnen är på fsk annars om det är "moraliskt rätt" att barn är där då förälder är ledig. T.ex. om man redan nyttjar 40-50 timmar per vecka för att man arbetar och pendlar långa dagar, då har barnet behov att nyttja all annan tid som går med sin förälder = inte OK att lämna på ledig dag. Däremot om man arbetar väldigt lite eller arbetar skift så barnet bara är där 20 timmar per vecka = mer OK att man "myglar" lite och barnet kan vara där någon gång fast man är ledig. Det är mina åsikter alltså, inte förskolans regler. Är själv en av dessa skiftjobbare och jag har inte haft dåligt samvete över att mitt barn fått vara kvar en stund trots att jag egentligen kunnat hämta eftersom vi nyttjar fsk så lite ändå.

Svar på tråden varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester