• Seven Costanza

Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?

Mitt barn fyller ett år på en söndag och jag är föräldraledig på heltid. Behöver jag då börja ta ut fem dagar i veckan redan den veckan han fyller ett fastän han inte fyller förrän på söndagen, eller räcker det att börja ta ut på måndagen dvs dagen efter han fyllt ett? Vill veta så att jag inte slösar dagar.

• Svar på tråden Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?
  • Seven Costanza
    dajmkola skrev 2016-11-01 09:05:09 följande:

Hej

Min dotter fyller 1 år på söndag och dåbörjar jag ta ut 5 dagar från måndagen den 7e nov

Pratade med fk igår och dom sa fyller barnet på en söndag är det från måndagen för att behålla sin SGI

Ok tack, så det räcker alltså för oss med söndagsbarn att börja ta ut dagen efter födelsedagen? Det glädjer mig för jag tyckte det lät onödigt att behöva ta ut dagar i förväg.
  • dajmkola

Ja det räcker vi som har söndags barn som fyller 1 år . så på måndag den 7e börjar jag ta ut 5 dagar för att skydda SGI:in

• dajmkola

Ja inte behöver du Ta veckan innan helt onödigt spara dagarna tills det är dagx att börja ta ut 5 dagar

Jag tar 2 denna vecka så börjar jag med 5 dagar på måndag efter henne födelsedag

• Seven Costanza
    dajmkola skrev 2016-11-01 15:08:05 följande:

Ja inte behöver du Ta veckan innan helt onödigt spara dagarna tills det är dagx att börja ta ut 5 dagar

Jag tar 2 denna vecka så börjar jag med 5 dagar på måndag efter henne födelsedag

Tack så jättemycket för svaret!
  • pigglet
    fantasy06 skrev 2016-10-31 10:25:08 följande:

Min dotter fyller 1 år en fredag. Jag tar ut fdagar måndag-torsdag normalt sett o valde att börja ta ut 5 dagar fr.o.m. Måndagen efter hennes födelsedag. Fick då svar från f-kassan att jag måste ta ut 5 dagar den veckan hon fyller ut. Dvs ta en sgi dag på hennes födelsedag också. Det räckte inte att börja med det på måndagen.

Förmodligen handlade det där om att du INTE ansökte om fp på 1-årsdagen. Hade du ändrat din ansökan, så du ansökte tis-fre den veckan och sedan 5 dagar/vecka, hade det förmodligen varit ok. För då tog du 5 dagar/vecka fr.o.m. 1-årsdagen.
  • fantasy06
    pigglet skrev 2016-11-01 18:07:50 följande:

Förmodligen handlade det där om att du INTE ansökte om fp på 1-årsdagen. Hade du ändrat din ansökan, så du ansökte tis-fre den veckan och sedan 5 dagar/vecka, hade det förmodligen varit ok. För då tog du 5 dagar/vecka fr.o.m. 1-årsdagen.

• fantasy06

[quote=77099506][quote-nick]pigglet skrev 2016-11-01 18:07:50 följande:[/quote-nick]Förmodligen handlade det där om att du INTE ansökte om fp på 1-årsdagen. Hade du ändrat din ansökan, så du ansökte tis-fre den veckan och sedan 5 dagar/vecka, hade det förmodligen varit ok. För då tog du 5 dagar/vecka fr.o.m. 1-årsdagen.[/quote

Ja så kan det ju vara. Hade bara handlat om en dag i sånnafall o den kan jag både ha o va utan :)

• Seven Costanza
    pigglet skrev 2016-11-01 18:07:50 följande:

Men pigglet jag förstår fortfarande inte hur fantasy06 blev tillsagd atta ta ut fem dagar per vecka redan samma vecka för sitt barn som är fött en fredag, medan dajmkola vars barn är fött en söndag blev tillsagd att det räckte att börja ta ut FP dagen efter, dvs INTE för ettårsdagen
  • dajmkola

Mitt barn är inte född på en söndag fyller 1 år på en söndag ????

Därför är det måndagen som börjar gälla

Har kollat med fk flera gånger om detta och kollade igen för ett tag sen så dom inte hade ändrar reglerna

Har kvar ett mail från dom i fall det skulle bli ngt knas

• dajmkola

Hade piggket tagit 5 dagar måndag till fre hade det blivit godkänt

Som sagt ni som har barn som fyller 1 år på en söndag så är det måndagen

Så ta inte ut innan????

Ha en trevlig kväll alla

• Seven Costanza
    dajmkola skrev 2016-11-01 21:01:44 följande:

Mitt barn är inte född på en söndag fyller 1 år på en söndag ????

Därför är det måndagen som börjar gälla

Har kollat med fk flera gånger om detta och kollade igen för ett tag sen så dom inte hade ändrar reglerna

Har kvar ett mail från dom i fall det skulle bli ngt knas

Ja jag skrev fel, menade fyllde år på en fredag respektive söndag.
  • dajmkola

Skulle inte vara frågor tecken

Jäkla mobil utan en glad gubbe skulle det vara

Förstod nästan att du menade fylla år på en söndag men ville förtydla ändå smile gubbe

Svar på tråden Är SGI:n skyddad till och med ettårsdagen eller fram till ettårsdagen?