• Mammakatten

Hjälp mig hålla tummarna till BIM!

Hej!
    Jag behöver ert stöd i min gravidtokighet!

Som det ser ut just nu, snabbfakta: Första försöket, BIM 8/11. Har inte haft preventivmedel mer än säkra perioder på mer än ett halvår, och har inte haft hormonella preventivmedel på 8 år nästan. Kände av ägglossningen så att jag kan säga vilken dag/timme det var, värkte till ORDENTLIGT den här gången.

Nu: Illamående av och till så att jag står och klöker upp saliv vid handfatet, speciellt vid vissa skarpa lukter, ilar och värker i brösten/bröstvårtorna av och till och kanske något svullna bröst, öm i magen (precis nedanför naveln), trött, gråter så fort jag ser/hör något fint (senast var det soluppgången och intromusiken till gilmore girls, fråga mig inte för Guds skull varför) som svänger fortare än man hinner säga flasklock till att bli fly förbannad på skitsaker (Ditt jävla helvete, gasa lite så vi alla hinner med grönljuset vrålade jag i bilen senast i morse när jag blev förbannad över att behöva växla ner... I en sväng), finnar så jag ser ut som en prepubertal fjortonåring (både i ansiktet och på bröstet och till och med en i de privata regionerna), det värker i ländryggen nästan konstant (det är såå skönt att lägga sig ner...) migränhuvudvärk har jag haft ett par dagar men den har gått över nu, dock så att jag känner att jag har lätt att få huvudvärk just nu, som att det ligger lite på gränsen hela tiden. Och jag skulle kunna mörda för att få frossa i lakrits, jag dreglar vid bara tanken. Och bacon, ge mig bacon! Och jag tycker inte ens om bacon egentligen. Samtidigt som jag mår illa lite vid tanken på bacon =/ Jag har en temperatur på 37,5 i snitt (min "normaltemperatur" är 36,8) och jag fryser som en hund i en brunn med locket över. Är lite konstig i magen och går runt och fiser okontrollerat (ursäkta för DEN detaljen, men det händer nästan aldrig). 

Problemet är att det är precis såhär min PMS kan se ut också. Jag har varit hos gyn och de har konstaterat att alla hormoner ligger som de ska, även sköldkörtelhormonerna, och att allt ser fysiskt bra ut, inga knutor, cystor eller dylikt som förklarar min gravidliknande PMS, som dessutom inte kommer varje månad men som jag har fått ibland redan INNAN jag velat bli gravid så jag tror inte det bara är inbillning och gravidlängtan. Så trots att detta kanske hade varit en no-brainer för samtliga andra kvinnor i världen, så är det 50/50 att detta är PMS för mig. Så nu behöver jag lite stöd som sagt! Hjälp mig hålla ut till den 8/11, jag dör av nyfikenhet! Jag vet att statistiskt så är det inte särskilt troligt att jag är gravid redan på första försöket och är helt inställd på att det blir mens den här månaden också men jag kan inte låta bli att hoppas lite ^^ Så snälla, hjälp mig hålla tummarna för att det har gått vägen :) Eller berätta gärna varför jag kan sluta hoppas, att jag ska skärpa till mig eller vad ni tycker passar ^^

Tack på förhand <3

• Svar på tråden Hjälp mig hålla tummarna till BIM!
  • Sandra610

Hej tjejer! Ni verkar så himla trevliga och jag har följt er tråd på "avstånd" men gick med nu här så jag kanske också kunde vara med hihi. 
    Jag vill också ha barn, är precis mitt inne i ÄL om jag räknat rätt... Jag får en konstig känsla när jag har ÄL så jag hoppas att det är denna känslan nu igen, då man aldrig tidigare fokuserat på den är det nu väldigt intressant hihi. Får jag lov att fråga vad bim betyder? känner mig helt lost i dessa termer... Hoppas det är okej att jag "klampar" in här <3 

• Puffmajs
    Sandra610 skrev 2016-11-08 15:59:02 följande:

Hej tjejer! Ni verkar så himla trevliga och jag har följt er tråd på "avstånd" men gick med nu här så jag kanske också kunde vara med hihi. 

Jag vill också ha barn, är precis mitt inne i ÄL om jag räknat rätt... Jag får en konstig känsla när jag har ÄL så jag hoppas att det är denna känslan nu igen, då man aldrig tidigare fokuserat på den är det nu väldigt intressant hihi. Får jag lov att fråga vad bim betyder? känner mig helt lost i dessa termer... Hoppas det är okej att jag "klampar" in här <3 

Ja komsi komsi! ???? bim betyder beräknad inte mens :) hur länge har du försökt?:)
  • Puffmajs
    Malin 209 skrev 2016-11-08 11:42:28 följande:

Nu är jag supernyfiken mammakatten! Blev det nåt plus? <3

Och nej, angående frågan om ägglossningstest.

Jag har ju spiral, haha, så här planeras egentligen inga barn.

Jag VILL så gärna ha en tredje, men sambon vägrar.

Har ni övertalningstips?

Jag är också nyfiken! Det enda jag tänkt på idag haha ???? vart äääär du mammakatten?!

Just ja, sorry jag och min amningshjärna ????

Alltså.. Säg typ, "du behöver inte, men du måste!" haha. Nä men.. Varför vägrar han? Har han sagt något?

Barn är ju det bästa som finns ???? men såklart är de ju ekonomi, plats och tid förstås!
  • Sandra610
    Puffmajs skrev 2016-11-08 16:16:03 följande:
    Ja komsi komsi! ???? bim betyder beräknad inte mens :) hur länge har du försökt?:)
    Tack :D 
    Beräknad inte mens? hm... okej så då räknar ni från den dagen mensen slutat eller? :)

Vi har försökt sedan juli/augusti men inte haft koll på min kropp eller vad man ska säga förrän för en månad sedan hihi. Jag har haft problem med min livmoder och hormoner sedan tonåring och inte förrän nu har jag fått klartecken att mina ägg ser ok ut så därför började jag kolla temperaturen och använda ägglossningstest hihi. Längtar såå efter en liten, och hoppas verkligen att vi "prickar" rätt. 
  • Mammakatten

Haha, häääär är jaaaaag!
    Förlåt, har hållit mig sysselsatt idag, har ju inga roliga nyheter. Mensen kom precis som vanligt, efter 28 dagar kl. 9.30. Japp, jag skämtar inte. På klockslaget. Vaknade av mensvärken. Så det suger ju! Det är så härligt att man kan ha alla graviditetssymptom i hela världen utan att vara gravid, till och med symptom man inte visste att man kunde ha när man är gravid! Min feber måste alltså ha berott på att jag var sjuk "på riktigt" :( Har fortfarande ont i bröst och huvud, men det kanske tillhör min mystiska infektion ;) 

Men vi ger inte upp, vi tar nya tag nästa månad! Mannen bara skrattade och frågade om jag verkligen förväntade mig att det skulle gå på absolut första försöket. Han ser nog fram emot ett par månader av oskyddat i alla fall, ser alltid allt positivt ;) 

Sandra, välkommen hit till både riktiga och inbillade symptom! BIM beräknas från senaste mensens första dag :) Håller med om att barn är fantastiska! Varför säger karln din tvärnej? Han måste ju ha någon anledning? 

• Puffmajs

VAD tråkigt att ingen av oss fick plus ???? men vi kan väl fortsätta peppa varandra?!

Jag har köpt hem ägglossningstest clearblue med dubbel hormonindikator, dem är fantastiskt bra. Körde jag med varje gång och blev gravid alla tre gånger med användning av dem ????

Gäller att börja testa i tid bara! Jag börjar på dag 8 :)

• Mammakatten

Tycker jag låter som en bra idé! Har en clearblue advanced fertility monitor som jag är väldigt nöjd med :) Har haft CB med dubbel hormonindikator och den funkade också finfint, men jag tycker om att kunna gå tillbaka och se hur kurvorna har sett ut ^^ Har hittills använt den för att inte bli gravid fastän man inte "får" men det verkar ju ha funkat det också ^^

• Mammakatten

Tycker jag låter som en bra idé! Har en clearblue advanced fertility monitor som jag är väldigt nöjd med :) Har haft CB med dubbel hormonindikator och den funkade också finfint, men jag tycker om att kunna gå tillbaka och se hur kurvorna har sett ut ^^ Har hittills använt den för att inte bli gravid fastän man inte "får" men det verkar ju ha funkat det också ^^

• Malin 209

Ååh, synd för er mammakatten. :/
    Men vi får hålla tummarna för att nästa gång prickar rätt och så får ni roa er med att guppa vidare tills dess. ;)

Nja alltså, mannen har väl ett par anledningar..
    Dels så kom våran senaste skrutt under lite halvdramatiska omständigheter, han fastnade på vägen ut och hann bli både lila och blå innan han tillslut lossnade - så han vägrar därför gå igenom en till förlossning(det var mest traumatiskt för mannen eftersom han såg detta hända och var övertygad om att Lillfis höll på att dö.. själv var jag upptagen med att blundandes skrika in i syrgasmasken och krysta - så jag märkte ingenting).
    Men jag har sagt att man kan ju få göra kejsarsnitt om man har goda skäl till det, men då kontrar han med att han ändå inte vill gå igenom "bebis"-fasen igen.
    Alltså, den där perioden när ingen annan än mamman och tutten duger.. han har känt sig så himla utanför och värdelös under dessa perioder med barnen, och sen har våran senaste varit extra "jobbig", enligt sambon.
    Han jämför med våran stora pojke som var en ängel när han var bebis, aldrig nåt gnäll, sov hela nätter vid några månaders ålder, alltid ätit bra osv.
    Och nummer två har varit nästan raka motsatsen.
    Så jag tror helt enkelt att det är många små grejer som fått sambon att sparka bakut. ;)

Kul med en till här Sandra! Även om jag är lite the odd one out. ;)
    Somsagt, själv LÄNGTAR jag verkligen efter en tredje, men sambon har sagt nej.
    Så med spiral i så går jag här och hoppas att den ska hamna snett eller trilla ur, hahah.
    För då är det ju inte "mitt fel" om vi blir gravida! ;D

• Puffmajs
    Mammakatten skrev 2016-11-08 22:17:02 följande:

Åh okej! Visste inte att det fanns en sån ????

Hur går det i menseriet? Här gör det ont. Usch..

Vill bara börja försöka! Haha..
  • Puffmajs
    Malin 209 skrev 2016-11-08 23:35:28 följande:

Ååh, synd för er mammakatten. :/

Men vi får hålla tummarna för att nästa gång prickar rätt och så får ni roa er med att guppa vidare tills dess. ;)

Nja alltså, mannen har väl ett par anledningar..

Dels så kom våran senaste skrutt under lite halvdramatiska omständigheter, han fastnade på vägen ut och hann bli både lila och blå innan han tillslut lossnade - så han vägrar därför gå igenom en till förlossning(det var mest traumatiskt för mannen eftersom han såg detta hända och var övertygad om att Lillfis höll på att dö.. själv var jag upptagen med att blundandes skrika in i syrgasmasken och krysta - så jag märkte ingenting).

Men jag har sagt att man kan ju få göra kejsarsnitt om man har goda skäl till det, men då kontrar han med att han ändå inte vill gå igenom "bebis"-fasen igen.

Alltså, den där perioden när ingen annan än mamman och tutten duger.. han har känt sig så himla utanför och värdelös under dessa perioder med barnen, och sen har våran senaste varit extra "jobbig", enligt sambon.

Han jämför med våran stora pojke som var en ängel när han var bebis, aldrig nåt gnäll, sov hela nätter vid några månaders ålder, alltid ätit bra osv.

Och nummer två har varit nästan raka motsatsen.

Så jag tror helt enkelt att det är många små grejer som fått sambon att sparka bakut. ;)

Kul med en till här Sandra! Även om jag är lite the odd one out. ;)

Somsagt, själv LÄNGTAR jag verkligen efter en tredje, men sambon har sagt nej.

Så med spiral i så går jag här och hoppas att den ska hamna snett eller trilla ur, hahah.

För då är det ju inte "mitt fel" om vi blir gravida! ;D

Ååh låter som en jobbig förlossning. Förstår ju att han är ärrad såklart ???? men kanske han kan ändra sig om han istället ser det som en revansch :)?
  • Mammakatten
    Puffmajs skrev 2016-11-09 21:50:42 följande:
    Åh okej! Visste inte att det fanns en sån ????

Hur går det i menseriet? Här gör det ont. Usch..

Vill bara börja försöka! Haha..
    Haha, ja väntan till nästa ägglossning är nästan olidlig! Jag vet inte riktigt, min mens har blivit så himla knäpp. Jag har alltid haft supermycket mens, och läääänge, oftast riktigt mens i 5 dagar och sedan så att det "spottar" i ytterligare 5... Men nu efter sommaren har jag fått sjuuuuukt regelbunden (förr kunde det diffa ett par dagar i alla fall), exakt 4 veckor är det som gäller och sedan har jag mens i typ 2-3 dagar, spottar i ytterligare 1-2... Nästan så jag är lite orolig. Ont gör den inte heller, förr har jag behövt kombinera värktabletter för att ta min upp ur sängen ens. Men enligt min monitor har jag ju i alla fall LH-ökningen som föregår en ägglossning så jag borde ju ha ägglossning på det. 

se.clearblue.com/clearblue-agglossningstester/advanced-fertilitetsmonitor
    En sån är det jag har och jag tycker det fungerar ganska bra om man har en jämn cykel. Jag hade en cykel som var längre än vad som var förväntat (Eller om jag ställde in den fel, kommer inte ihåg) och nu tror den att jag alltid har en 30dagarscykel fast jag har 28. 
  • Sandra610

Nu förstår jag hihi. Inte alltid lätt det här med termer :)

Nej vad tråkigt med mens... har nog aldrig hoppats så mycket på att mensen inte ska komma som jag gör nu. Men är dock jätte nervös då jag var inne igår och gjorde ett test för cellförändringar där nere, kan meddela att mensvärk är ingenting jämförelse med vad det där kändes :( 

När ska ni andra ta ett test? Jag tänkte ta ett i slutet av månaden, har även köpt hem 30 ÄL test så jag kan testa varje dag efter OM jag får mens då jag är osäker på min cykel... 

• toktjej91

Hej tjejer!

Vilken härlig grupp! Jag hoppar in jag här med och delar med mig lite av min noja!

Det är nämligen så att jag tog ut min hormonspiral den 6:e oktober, alltså lite drygt en månad sedan. Anledningen till att jag satte in den från första början var för att jag blev tydligen väldigt lätt gravid (två år sedan, blev gravid när jag hade mens, hade missat något p-piller - gjorde abort och är ej tillsammans med den killen idag - kort förklarat)

Nu har jag träffat en ny kille ett tag. Båda vi är väldigt barnsugna, men ingen av oss vågar riktigt ta steget att säga "nu slutar vi med p-piller". Han har dock sagt att om jag "råkar" bli gravid så skulle han vara världens lyckligaste. Sen den 6:e oktober har jag börjat äta minipiller. Jag hade min senaste mens den 20:e oktober, och jag har för mig att jag brukar ha runt 26-28 dagars cykel - dock kan ju såklart detta variera såhär i början. Jag ska alltså, enligt egna beräkningar, ha min mens på typ tisdag eller onsdag nästa vecka.

Under de senaste två veckorna har jag mått fruktansvärt illa till och från (höll i sig några dagar som längst), EXTREMT trött, yr så att jag ibland nästan svimmar, har som små stickningar i nedre delen av magen och ibland på sidorna av magen (känns som att det är något där inne som sitter och drar i mina nerver/muskler typ!), väldigt känslig (blir lätt arg och ledsen och sen glad igen), och så helt sjukt ömma bröst i typ två veckor. Det har dock börjat avta nu. Känner mig varm och febrig till och från. Är nu svullen och äter NONSTOP, är sååå hungrig. Idag hade jag dock en pytte liten blödning, väldigt genomskinlig men lite röd/rosa aktig.

Jag började räkna bakåt, och insåg att när jag hade min preliminärt beräknade ÄL så hade vi sex tre dagar i rad. Och under två av de tre dagarna missade jag att ta mina p-piller...

Kan dock fortfarande dricka kaffe utan att må illa - det kunde jag inte förra gången.

Vad säger ni? Är det mensen som är tidigt eller borde jag ta ett test? När då isåfall??

Är både förväntansfull och nervös för läget är egentligen väldigt dåligt - men när är det egentligen perfekt läge?!

• Sandra610

Hej toktjej91! 
    Rent spontant känns det som du inbillar dig likt oss andra tokar här hehe, men vem vet det kanske står ett plus på stickan! :) Du kan ju alltid ta ett test och se, håller tummarna för dig! Jag vill också sååå gärna få ett plus och har känt precis som dig men min sambo garvar åt mig och menar på att jag fantiserar så grovt att jag snart föder en låtsas bebis hehe (han har rätt) så nu försöker jag koncentrera mig på träningen hihi :D 

Ps. det finnes nog inget perfekt läge! :D 

• Sandra610

Hur har det gått för alla? 
    Jag skulle haft min mens för två dagar sedan... tänkte testa imorgon, ett sådant "tidigt graviditetstest". Hoppas verkligen det står plus... :*)

• olivijan

Hej!

Jag läste er tråd och är ny här, så hoppas det är okej att jag kommer in här :) Har BIM imorgon och ska testa då :) Inte testat något innan, och är första försöket :)

Svar på tråden Hjälp mig hålla tummarna till BIM!