• Fru Ve

Leker era barn på rummet? Regler kring det?

Har två söner på 5 och 9 år. Min man och jag är lite oense om regler för vart och hur barnen får leka hemma. Vi har en villa med källare, mellanvåning och övervåning. Planlösningen gör att barnen har ett lekrum på övervåningen. På mellanvåningen där vi vistas mest finns ingen yta för lekrum eller barnrum utan där är det matrum/kök och TV-rum. Barnen vill alltid leka på mellanvåningen där vi är, och inte på lekrummet. Speciellt inte 5-åringen som är väldigt "närhetstörstande" och även mörkrädd. Han leker bara på lekrummet dagtid om han har en kompis här ibland. Så barnen har en LEGO-låda i matrummet där de alltid vill sitta och leka. För mig är detta OK så länge barnen är sams och glada samt plockar ihop efter sig. Men min man är väldigt lätt stressad och även mycket känslig för ljud. Barnen leker ofta högljutt och livligt (som barn gör) och han blir mycket stressad och trött av detta. Han vill kunna sitta i matrummet och äta utan att höra på dem, utan tycker att de endast ska få leka uppe. Vilket jag tycker är för hårt och strängt då 5-åringen är rädd att vara ensam där uppe. Han tycker jag curlar och är för snäll då barnen får sprida ut saker och LEGO här nere, medan jag tycker att de också måste få vara där vi är om de vill. Vi blir lätt osams om detta tyvärr och kommer ingenstans i diskussionen.

Vad är rimligt? Är det jag som borde vara mer sträng? Eller han som borde vänja sig?

• Svar på tråden Leker era barn på rummet? Regler kring det?
  • Påven Johanna II

Det verkar väldigt tråkigt att vara barn i många familjer.

• äldreochklokare

Så små barn ska givetvis får vara där ni är! End of discussion! 

Din man får väl skaffa öronproppar om det är så jobbigt att vara förälder

När mina barn var små hade vi en låda i varje rum nästan, då gick det supersnabbt att städa undan när de hade lekt klart. Bara att hiva i leksakerna i lådan och köra in den under ett bord tex.

• äldreochklokare

Sen kan väl din man gå upp på övervåningen om han vill vara ifred? 

• Magdalena03
    Recept skrev 2016-11-04 16:21:44 följande:
    Jag håller med dig, jag är 33 år och jag vette fan vart uppfostran jag fick har tagit vägen. Under åren har uppfostran enligt mig övergått till curlande. Föräldrar som låter barnen göra lite som dom vill.

Den uppfostran jag fick och även till stor del använder till att uppfostra mina barn med verkar nästan sättas samman med att aga barnen.

Har man regler mår barnen dåligt. Får dom inte sprida alla sina saker runt omkring hela huset/lägenheten mår dom dåligt. Blir dom tillsagda att man inte får springa inne mår dom dåligt. Vill man att dom ska leka en stund på sina rum mår dom dåligt och blir otrygga och om man som förälder vill ha lite lugn och ro, så är eller blir barnen otrygga.

Jag skulle snarare känna att mina barn var otrygga om dom INTE kan leka själva på sina rum utan att man ständigt måste vara med dom eller att dom måste ha en liten lekhörna i varje rum.
    För mig är det självklart att små barn inte skall leka ensamma på sina rum.
    Efter en troligen relativt lång dag på förskolan behöver barnen vara med sina föräldrar och umgås. Barn behöver sina föräldrar, de skall inte vara själva.
  • Recept
    Magdalena03 skrev 2016-11-10 10:14:08 följande:

För mig är det självklart att små barn inte skall leka ensamma på sina rum.

Efter en troligen relativt lång dag på förskolan behöver barnen vara med sina föräldrar och umgås. Barn behöver sina föräldrar, de skall inte vara själva.

Pga av föräldraledighet så har mina barn just nu inte långa dagar på förskolan.

Men i övrigt så tycker inte jag att det är vettigt att barnen ska hänga efter sina föräldrar hela dagarna eller att man ska roa dom hela tiden. Barn kan gärna få lära sig ha lite tråkigt ibland.

Självklart behöver barn sina föräldrar, men det innebär inte att dom inte kan leka själva på sina rum.
  • Magdalena03
    Recept skrev 2016-11-12 21:52:25 följande:

Pga av föräldraledighet så har mina barn just nu inte långa dagar på förskolan.

Men i övrigt så tycker inte jag att det är vettigt att barnen ska hänga efter sina föräldrar hela dagarna eller att man ska roa dom hela tiden. Barn kan gärna få lära sig ha lite tråkigt ibland.

Självklart behöver barn sina föräldrar, men det innebär inte att dom inte kan leka själva på sina rum.

Man behöver inte roa barnen men de bör få vara med sina föräldrar när de är så små.

Det är onaturligt för ett litet barn att leka ensamt på sitt rum. Barnen kan gärna vara med i köket och få små uppgifter, de skall inte roas hela tiden.

Men de skall inte lämnas ensamma.
  • FuckGoggleAskMe

När min son var 5år hade han två stora korgar med leksaker i vardagsrummet, han ville aldrig leka ensam i sitt rum. Nu är han 10 år och har några mindre korgar i vardagsrummet med prylar, men fortfarande vill han vara i närheten av mig när han leker. Om din man vill sitta i matrummet och låtsas att han inte har barn skulle han nog inte ha skaffat barn. Tyvärr.

• Recept
    Magdalena03 skrev 2016-11-12 22:08:08 följande:

Man behöver inte roa barnen men de bör få vara med sina föräldrar när de är så små.

Det är onaturligt för ett litet barn att leka ensamt på sitt rum. Barnen kan gärna vara med i köket och få små uppgifter, de skall inte roas hela tiden.

Barnen får gärna vara med oss, men inte hela tiden. Våra barn får som sagt leka på sina rum ensamma eller tillsammans. 6-åringen vill ibland leka med sitt lego ensam och stänger dörren för att visa att lillebror inte ska va med. Lillebror som är 3 gör likadant när han vill leka själv.

Dom är ofta runt oss eller med oss, men att dom är det jämt är inte normalt för oss.

Våra barn är väldigt trygga och har inga problem med detta. Dessutom lider jag av konstant huvudvärk så dom är van att dom inte kan vara runt och med mamma hela tiden, för mamma orkar helt enkelt inte.

Även om barnen är på sina rum så är dom ju inte ensamma jag är ju hemma jag med.
  • Raddentorff
    Magdalena03 skrev 2016-11-12 22:08:08 följande:

Vad som är naturligt för barnen är väldigt olika. Jag var ett barn som älskade sällskap och sällan ville vara ensam. Jag är fortfarande, 40 år senare, sällskapssjuk. Min syster stängde in sig på sitt rum och pysslade med sitt - ett personlighetsdrag som hon har kvar fortfarande.

Mina egna barn är också olika. Den ena gick iväg och lekte ensam redan som ettåring. Den andra är som ett plåster.
  • Holma
    Vestra skrev 2016-11-07 13:28:04 följande:
    Fast detta är något du själv hittar på. Har aldrig skrivit att mina barn blir ivägkörda. Leksaker får dom ha på sina rum, men dom får givetvis vara var dom vill i hela huset. Du måste lära dig att läsa vad som faktiskt skrivs, inte hitta på egna tolkningar som inte stämmer med verkligheten. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
    Läs tråden . Vad e det jag hittar på ?
  • Vestra
    Holma skrev 2016-11-13 07:29:46 följande:
    Läs tråden . Vad e det jag hittar på ?
    Dina svar är ju till mig, så det du skriver i dina svar till mig tolkar jag som att du tror/hittar på att jag skrivit. om dina svar är generella till hela tråden är det märkligt att du citerar mina inlägg när du skriver dina svar. Oklart?
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Leker era barn på rummet? Regler kring det?