• Anonym (Barbro)

Vad ska jag göra med hen när hen bara bråkar med henom?

Jag har två vänner som inte gillar varandra. Tvärtom så hatar de nog varandra tror jag.
    När jag träffar den ena så vill hen att jag ska sluta umgås med henom och när jag umgås med henom så vill hen att jag ska sluta umgås med hen!

Jag gillar ju båda!

Hen och hen är olika men jag gillar som sagt båda.

Sist var hen och jag ute och fikade och så kom hen in på fiket. Det var inget som var bestämt. Då tog hen också en fika och sen började hen bråka med henom om grädden i kaffet för hen tycker att hen är tjock. Hen är inte tjock men hen är mager och därför vill hen ha grädde. Är det så konstigt?

Hur hantera man sånt? Jag vill umgås med båda men inte samtidigt.

• Svar på tråden Vad ska jag göra med hen när hen bara bråkar med henom?
  • Gena

Kanske henom och henom borde ta sig en svängom i andanom?

• Anonym (Tråkigt)

Tycker också det var ett klent försök till "hen"-kritik. Man skriver ju inte hon & hon om och om igen i en text när man pratar om två olika kvinnor till exempel. Vill man inte använda sig av namnen kan man ju kalla personerna x & y så blir storyn tydlig.

• Linnea1994
    Anonym (Tråkigt) skrev 2016-11-02 14:04:51 följande:

Tycker också det var ett klent försök till "hen"-kritik. Man skriver ju inte hon & hon om och om igen i en text när man pratar om två olika kvinnor till exempel. Vill man inte använda sig av namnen kan man ju kalla personerna x & y så blir storyn tydlig.

Det rcäker väl i så fall att säga han eller hon eftersom det fortfarande är anonyma. Annars kan man säga "vänninan" eller "den" som har fungerat bra  i flera tusen år i vårat språk....

• Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 14:32:58 följande:

Det rcäker väl i så fall att säga han eller hon eftersom det fortfarande är anonyma. Annars kan man säga "vänninan" eller "den" som har fungerat bra  i flera tusen år i vårat språk....

Man skriver inte som TS gör oavsett är väl poängen.
    Hade det varit två manliga vänner hade du inte skrivit "han och han/honom", och två kvinnliga vänner hade inte blivit "hon och hon/henne" rakt igenom.

Hen finns, är accepterat akademiskt, samt jättepraktiskt när det används rätt.

För sakens skull hoppas jag det är väninna och inte den du syftar på, då det inte har funnits tusentals år i vårt språk, utan har gått igenom en liknande process som "hen", fast i slutet på 1700-talet -intressant va?

runeberg.org/svetym/1256.html
  • Linnea1994
    Fiona M skrev 2016-11-02 14:54:15 följande:
    Man skriver inte som TS gör oavsett är väl poängen.
    Hade det varit två manliga vänner hade du inte skrivit "han och han/honom", och två kvinnliga vänner hade inte blivit "hon och hon/henne" rakt igenom.

Hen finns, är accepterat akademiskt, samt jättepraktiskt när det används rätt.

För sakens skull hoppas jag det är väninna och inte den du syftar på, då det inte har funnits tusentals år i vårt språk, utan har gått igenom en liknande process som "hen", fast i slutet på 1700-talet -intressant va?

runeberg.org/svetym/1256.html
    Varför hade ts inte kunnat skriva han eller hon?
  • myskmalva
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 14:57:50 följande:

Det hade hen kunnat göra, men texten hade inte blivit ett dugg mer begriplig för det.
  • Anonym (M)

Jag skulle tro att ts har hämtat sin inspiration från hata hen-tråden.

• Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 14:57:50 följande:
    Dels för att man inte skriver så, och dels för att det blir riktigt, riktigt knasigt:
    Anonym (Barbro) skrev 2016-11-01 17:45:32 följande:

Jag har två vänner som inte gillar varandra. Tvärtom så hatar de nog varandra tror jag.
    När jag träffar den ena så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med henne eller honom och när jag umgås med henne eller honom så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med han eller hon!

Jag gillar ju båda!

Han eller hon och han eller hon är olika men jag gillar som sagt båda.

Sist var han eller hon och jag ute och fikade och så kom han eller hon in på fiket. Det var inget som var bestämt. Då tog han eller hon också en fika och sen började han eller hon bråka med henne eller honom om grädden i kaffet för han eller hon tycker att han eller hon är tjock. Han eller hon är inte tjock men han eller hon är mager och därför vill han eller hon ha grädde. Är det så konstigt?

• Linnea1994
    Fiona M skrev 2016-11-02 15:22:15 följande:
    Dels för att man inte skriver så, och dels för att det blir riktigt, riktigt knasigt:
    Anonym (Barbro) skrev 2016-11-01 17:45:32 följande:

När jag träffar den ena så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med henne eller honom och när jag umgås med henne eller honom så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med han eller hon!

Jag gillar ju båda!

Sist var han eller hon och jag ute och fikade och så kom han eller hon in på fiket. Det var inget som var bestämt. Då tog han eller hon också en fika och sen började han eller hon bråka med henne eller honom om grädden i kaffet för han eller hon tycker att han eller hon är tjock. Han eller hon är inte tjock men han eller hon är mager och därför vill han eller hon ha grädde. Är det så konstigt?

Så allt man skrev fram till hiitepordet lanserades var knasigt då???? 
  • neverpreggo

Tror också att det är något fånigt av en hen-hatare...

för Person A och Person B eller liknande är ju betydligt enklare, ingen tråd med hen i blir såhär obegriplig om personen skriver mer som vanligt

• Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 15:56:52 följande:

Om man skriver efter TS exempel och som jag ändrade det, ja.

Läste du det jag kopierat och ändrat till "han eller hon" i 29? Tycker du det ser bra ut?
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 15:56:52 följande:

Läste du det jag länkade om "hittepåordet" väninna?
  • Linnea1994
    Fiona M skrev 2016-11-02 19:17:45 följande:
    Om man skriver efter TS exempel och som jag ändrade det, ja.

Läste du det jag kopierat och ändrat till "han eller hon" i 29? Tycker du det ser bra ut?
    Måste var fruktansvärt för dej att läsa texter från före 2005-2010 då....
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-03 11:11:54 följande:
    Måste var fruktansvärt för dej att läsa texter från före 2005-2010 då....
    Nej, eftersom man aldrig skriver (korrekt) på det sättet som TS exemplifierar, vare sig man använder hon, han, hen eller "hon eller han" så är det inga problem.

Läste du den ändrade texten och ser inga problem med den? Verkligen?

"Jag har två vänner som inte gillar varandra. Tvärtom så hatar de nog varandra tror jag.

Jag gillar ju båda!

Hur hantera man sånt? Jag vill umgås med båda men inte samtidigt."
  • Ascendere
    Gena skrev 2016-11-02 13:16:24 följande:

Kanske henom och henom borde ta sig en svängom i andanom?

:D Skål
  • Ascendere

Hej,
    Jag ändrade lite i din text för göra den mer lättläst, hoppas det var oK:

Jag har två vännor som inte gillar varandrom. Tvärtom så hatar de nog varandrarom trorenom jag.
    När jag träffar deneromenom enoma så vill henomera att jag ska sluta umgås med henompenom och när jag umgås med henomhanumhonum så vill hendunerom att jag ska sluta umgås med hejdunkomenflaskamedrom!

Jag gillar ju båda!

Heneronomemen och henoremonerornra är olikarolikaalikapaloka men jag gillar som sagt båderåaderaderom.

Sist var heheneronomemennoremonerornra och jagomeroderom ute och fikelidikadepilorumkvirumkvarim och så kom heneronomemennoremonerornra in på fiket. Det var ingentingelingomsommorsanskvastfidellimupp som var bestämt. Då tog heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornra också en fikelidikadepilorumkvirumkvarimheneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornra och sen började heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornra bråka med heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelej om grädden i kaffet för heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddelidojsan tycker att eneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddelidojsanhenomeromsanhomselifilifjonk är tjock. Heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddelidojsanhenomeromsanhomselifilifjonkeneronomemennoremonero är inte tjock men heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddelidojsanhenomeromsanhomselifilifjonkeneronomemennoremonero är mager och därför vill heneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddheneronomemennoremonerornraheneronomemennoremonerornrafilumfalumfalleralelejgräddelidojsanhenomeromsanhomselifilifjonkeneronomemennoremonerolifilifjonkeneronomemennoremonero ha grädde. Är det så konstigt?

Hur hantera man sånt? Jag vill umgås med bådelidadarenomsan men inte samtidigt.

• Ascendere

Och ett mer seriöst svar:

Det är hen som gjort fel och snarast ska be hen, hon och han om ursäkt. 
    Möjligen kan det vara tvärtom också, eller ingendera, men knappast bådadera eller varken eller. 

• kaffe

Köp en höna var åt dom. Har dom vars ett husdjur att ägna sej åt glömmer dom bort att bråka.

Svar på tråden Vad ska jag göra med hen när hen bara bråkar med henom?