Inlägg från: Fiona M |Visa alla inlägg
  • Fiona M

Vad ska jag göra med hen när hen bara bråkar med henom?

Påven Johanna II skrev 2016-11-01 17:54:10 följande:

Jag tror det är en helt annan poäng du försöker göra. Klent försök.

Håller med.
  • Fiona M
    Stårschan skrev 2016-11-02 08:33:56 följande:

Jag tyckte det var rätt OK som exempel, för texten blir ju banne mig helt oläslig!

Det hade varit lika oläsligt med två angivna kvinnor eller två män.

Man skriver inte så som TS gör.
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 14:32:58 följande:
    Anonym (Tråkigt) skrev 2016-11-02 14:04:51 följande:

Tycker också det var ett klent försök till "hen"-kritik. Man skriver ju inte hon & hon om och om igen i en text när man pratar om två olika kvinnor till exempel. Vill man inte använda sig av namnen kan man ju kalla personerna x & y så blir storyn tydlig.

Det rcäker väl i så fall att säga han eller hon eftersom det fortfarande är anonyma. Annars kan man säga "vänninan" eller "den" som har fungerat bra  i flera tusen år i vårat språk....

Man skriver inte som TS gör oavsett är väl poängen.
    Hade det varit två manliga vänner hade du inte skrivit "han och han/honom", och två kvinnliga vänner hade inte blivit "hon och hon/henne" rakt igenom.

Hen finns, är accepterat akademiskt, samt jättepraktiskt när det används rätt.

För sakens skull hoppas jag det är väninna och inte den du syftar på, då det inte har funnits tusentals år i vårt språk, utan har gått igenom en liknande process som "hen", fast i slutet på 1700-talet -intressant va?

runeberg.org/svetym/1256.html
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 14:57:50 följande:
    Varför hade ts inte kunnat skriva han eller hon?
    Dels för att man inte skriver så, och dels för att det blir riktigt, riktigt knasigt:
    Anonym (Barbro) skrev 2016-11-01 17:45:32 följande:

Jag har två vänner som inte gillar varandra. Tvärtom så hatar de nog varandra tror jag.
    När jag träffar den ena så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med henne eller honom och när jag umgås med henne eller honom så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med han eller hon!

Jag gillar ju båda!

Han eller hon och han eller hon är olika men jag gillar som sagt båda.

Sist var han eller hon och jag ute och fikade och så kom han eller hon in på fiket. Det var inget som var bestämt. Då tog han eller hon också en fika och sen började han eller hon bråka med henne eller honom om grädden i kaffet för han eller hon tycker att han eller hon är tjock. Han eller hon är inte tjock men han eller hon är mager och därför vill han eller hon ha grädde. Är det så konstigt?

Hur hantera man sånt? Jag vill umgås med båda men inte samtidigt.

• Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 15:56:52 följande:

Så allt man skrev fram till hiitepordet lanserades var knasigt då???? 

Om man skriver efter TS exempel och som jag ändrade det, ja.

Läste du det jag kopierat och ändrat till "han eller hon" i 29? Tycker du det ser bra ut?
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-02 15:56:52 följande:

Så allt man skrev fram till hiitepordet lanserades var knasigt då???? 

Läste du det jag länkade om "hittepåordet" väninna?
  • Fiona M
    Linnea1994 skrev 2016-11-03 11:11:54 följande:
    Måste var fruktansvärt för dej att läsa texter från före 2005-2010 då....
    Nej, eftersom man aldrig skriver (korrekt) på det sättet som TS exemplifierar, vare sig man använder hon, han, hen eller "hon eller han" så är det inga problem.

Läste du den ändrade texten och ser inga problem med den? Verkligen?

"Jag har två vänner som inte gillar varandra. Tvärtom så hatar de nog varandra tror jag.
    När jag träffar den ena så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med henne eller honom och när jag umgås med henne eller honom så vill han eller hon att jag ska sluta umgås med han eller hon!

Jag gillar ju båda!

Han eller hon och han eller hon är olika men jag gillar som sagt båda.

Sist var han eller hon och jag ute och fikade och så kom han eller hon in på fiket. Det var inget som var bestämt. Då tog han eller hon också en fika och sen började han eller hon bråka med henne eller honom om grädden i kaffet för han eller hon tycker att han eller hon är tjock. Han eller hon är inte tjock men han eller hon är mager och därför vill han eller hon ha grädde. Är det så konstigt?

Hur hantera man sånt? Jag vill umgås med båda men inte samtidigt."
Svar på tråden Vad ska jag göra med hen när hen bara bråkar med henom?