• hajnor

hur behålla SGI under obetald praktik?

Slänger ut frågan här för att se om jag resonerar rätt kring detta...
    Jag har varit föräldraledig på heltid sedan mars i år. Studerade innan det på heltid (som jag fortsatt med på distans under tiden jag varit föräldraledig),  min SGI är baserad på jobb jag hade de 8 första månaderna förra året. 
    Nu ska jag ut på en praktik som är relaterad till min utbildning, den blir jag klar med sista veckan i mars nästa år. Sonen fyller 1 år den 28 februari. Jag kan ju självklart inte ta ut de fem dagar som krävs för att behålla SGI efter att han fyllt år, men vill ju inte att den nollas! Mitt CSN är slut, så det får jag inte heller ut under praktiken.
    Räcker det då att jag skriver in mig på AF veckan innan han fyller år för att skydda SGI? (och kanske förklarar läget för dem att jag är på en praktik som förhoppningsvis leder till anställning)
    Jag planerar att vara föräldraledig en månad till efter min praktik är över, innan han börjar förskolan. 

• Svar på tråden hur behålla SGI under obetald praktik?
  • Seven Costanza

Om praktiken tillhör utbildningen så är du ju studerande under de veckor som praktiken pågår och om det är heltid så borde det skydda din SGI. Ring FK och fråga!

• Saral92

Ingår praktiken i dina studier måste du ta CSN för du får inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om du går en utbildning, men om du gör praktik utanför utbildning så kanske Arbetsförmedligen kan godkänna praktiken i deras program. Men de är inte säkert

• Rumpkulla
    Saral92 skrev 2016-11-02 19:28:04 följande:

Ingår praktiken i dina studier måste du ta CSN för du får inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om du går en utbildning, men om du gör praktik utanför utbildning så kanske Arbetsförmedligen kan godkänna praktiken i deras program. Men de är inte säkert

Måste man verkligen det? Jag kommer inte att kunna göra det alls när jag pluggar då jag redan förbrukat xx antal veckor på den nivån. Men utbilda mig behöver jag ju ändå göra. Går det inte att skydda SGI om jag inte har rätt till studiemedel eller lån?
  • Saral92

Nej tyvärr sgi skyddas bara om man får fullt stöd från CSN. Man kan få den skyddad om man studerar inom sin yrkeskategori, men då ska man få de godkänt sen innan.

• Saral92

Däremot blir ju inte sgin nollad utan omräknad, hur länge har du praktik?

• Ellie

Hur långa dagar är det på praktiken? Om du tar ut föräldrapenning på lägstanivå behöver du bara spendera en del av dagen med barnet (jag tror det räcker med 1 timma av 8). Då borde du kunna skydda din SGI om inget annat fungerar. Men ingen annan kan ju ta föräldraledigt samtidigt, så någon får passa barnet på annat sätt.

• hajnor
    Saral92 skrev 2016-11-02 20:01:19 följande:

Däremot blir ju inte sgin nollad utan omräknad, hur länge har du praktik?

Praktiken är totalt 16 veckor, med start i december till sista veckan i mars. Praktiken är på heltid, måndag - fredag. Utbildningen slutar officiellt nu till jul, men då jag tog studieuppehåll i våras under den första delen av praktiken (8 veckor) så kommer jag fortsätta ett tag till och göra båda praktikperioder i ett svep. 
  • hajnor
    Ellie skrev 2016-11-02 20:09:46 följande:

Hur långa dagar är det på praktiken? Om du tar ut föräldrapenning på lägstanivå behöver du bara spendera en del av dagen med barnet (jag tror det räcker med 1 timma av 8). Då borde du kunna skydda din SGI om inget annat fungerar. Men ingen annan kan ju ta föräldraledigt samtidigt, så någon får passa barnet på annat sätt.

Jag vet inte exakt hur långa dagar, men det är kontorstider så med all sannolikhet åtminstone 9-16- Sen har väl jag lite mer möjlighet till flexibilitet med tanke på att jag 'bara' är där för att lära mig.
  • hajnor

Känner mig lite nedstämd nu om det ni säger stämmer, att det är antingen studier med CSN eller AF. I värsta fall får jag väl ta smällen med att SGI nollas eller sjunker drastiskt, som jag förstår det påverkar det ändå inte den faktiska fp jag får ut barnets två första år. Sen får jag väl hoppas att jag snabbt får jobb och klarar mig utan att vara sjuk i 6 månader så jag en SGI på  skälig nivå igen...

• ABC73

Tror faktiskt man kan få extra CSN-bidrag för kurser på gymnasienivå även om man fått CSN för högskolenivå.
    Kolla om du eventuellt kan söka kurser på gymnasienivå  (komvux eller folkhögskola) och få CSN för det. Då kan du skydda din SGI.

Alternativet om du fått max CSN för det antal veckor du läst, men inte maximalt antal veckor CSN totalt är ju att söka ytterligare någon kurs och söka CSN för den.

• hajnor
    ABC73 skrev 2016-11-02 21:19:53 följande:

Tror faktiskt man kan få extra CSN-bidrag för kurser på gymnasienivå även om man fått CSN för högskolenivå.
    Kolla om du eventuellt kan söka kurser på gymnasienivå  (komvux eller folkhögskola) och få CSN för det. Då kan du skydda din SGI.

Alternativet om du fått max CSN för det antal veckor du läst, men inte maximalt antal veckor CSN totalt är ju att söka ytterligare någon kurs och söka CSN för den.

Jag har använt 240 veckor av 240 på eftergymnasial nivå. Såg nu att jag har kvar 80 v på gymnasienivå och 40 veckor på grundskolenivå...
    Så jag skulle alltså kunna söka till en folkhögskola och läsa en kurs på distans till våren och få CSN för det? (hur jag nu skulle hinna det...)
  • Ellie
    hajnor skrev 2016-11-02 21:23:44 följande:
    Jag har använt 240 veckor av 240 på eftergymnasial nivå. Såg nu att jag har kvar 80 v på gymnasienivå och 40 veckor på grundskolenivå...
    Så jag skulle alltså kunna söka till en folkhögskola och läsa en kurs på distans till våren och få CSN för det? (hur jag nu skulle hinna det...)
    Du måste ju inte klara kursen just nu. Får du CSN för den behöver du bara klara kursen till nästa gång du behöver söka från CSN. Återbetalningsskyldig blir du ju oavsett om du klarar kursen eller inte. Behöver du inte pengarna just nu utan bara CSN för att skydda SGI så är det väl klokast att spara pengarna och betala tillbaka dem så fort som möjligt.
  • hajnor
    Ellie skrev 2016-11-02 21:35:46 följande:
    Du måste ju inte klara kursen just nu. Får du CSN för den behöver du bara klara kursen till nästa gång du behöver söka från CSN. Återbetalningsskyldig blir du ju oavsett om du klarar kursen eller inte. Behöver du inte pengarna just nu utan bara CSN för att skydda SGI så är det väl klokast att spara pengarna och betala tillbaka dem så fort som möjligt.
    Fast återbetalningsskyldig blir jag ju inte om jag bara tar bidragsdelen och dessutom klarar kursen.... Kanske borde läsa en kurs i något ämne som jag redan kan =) 
  • Saral92

Ring CSN och kolla, dem kan ju förlänga veckor och man har skäliga anledningar! Går alltid att prova!

• Ellie
    hajnor skrev 2016-11-02 21:39:51 följande:
    Fast återbetalningsskyldig blir jag ju inte om jag bara tar bidragsdelen och dessutom klarar kursen.... Kanske borde läsa en kurs i något ämne som jag redan kan =) 
    Just det :) Jag hade för mig att man måste ta lån, inte bara bidrag för att skydda sgi, men inser att jag hade fel.
  • ABC73

Om du inte tänkt läsa något mer på gymnasienivå behöver du ju inte bry dig om att ta poängen.

Svar på tråden hur behålla SGI under obetald praktik?