Partner till sexmissbrukare med intimitetsstörningar
Min sambo tillika pappa till min son är sexberoende/sexmissbrukare. Sedan ett drygt år går han i behandling och jobbar för att tillfriskna. Även jag jobbar med mitt medberoende.
Han har under vår tid tillsammans träffat och haft sex med flera stycken, både kvinnor och män. Enligt egen utsago har de fysiska utagerandena upphört sedan ett antal månader. Dock har han i viss mån fortsatt att sexchatta (planerar träff, utbyte av bilder, etc.) och han runkar till porr i princip dagligen.
I och med arbetet han och vi tillsammans gjort börjar nu hans djupt rotade intimitetsstörningar uppenbara sig för honom. Detta har bland annat resulterat i en så kallad intimitetsanorexi där han omöjligt kan eller vill vara mig nära ? vare fysiskt eller känslomässigt. Han uttrycker att han inte vet vad det innebär att älska och kan inte relatera till känslan av kärlek mellan partners (bortom förälskelsens rus; han är ironiskt nog 'kärleks- och relationsberoende ? alltid på jakt efter nästa förälskelse).
Jag känner mig förtvivlad bortom ord. Inför hans sexuella (ut)ageranden känner jag avsmak, äckel och ilska. Hans totala ovilja att ta i mig, uttrycka någon som helst ömhet eller ens tala till mig utan att låta kort och arg gör att jag känner mig ful, dum, otillräcklig, äcklig, avvisad, oälskad och bara FEL.
Den här resan är rena helvetesupplevelsen och jag kan ärligt säga att jag önskar ingen människa på jorden att behöva genomlida kampen mot (med)beroende. Vissa dagar känner jag för att avsluta mitt liv för att slippa lidandet, men skulle givetvis aldrig någonsin överge mitt barn.
Någon med liknand erfarenhet? Antingen i form av missbrukare eller med erkände partner?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-04 11:29
*eller med missbrukande partner, ska det stå.