Anonym (Fattig) skrev 2016-11-06 13:37:00 följande:
Men åh jag har en röd "julklänning", jag älskar den! Kan jag ha den med svarta strumpbyxor och höga stövlar?
Den är från bondelid och knälång.
Jag tycker du kan ha din klänning!!! Det är DIN mor och tro mig de flesta som bryr sig om dig och din mor kommer inte bry sig om hur du är klädd... Och de som bryr sig mer om hur du är klädd är om dig är inte värda att bry sig om!
hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:51:15 följande:
Då tycker jagvatt du tar ett par mörka byxor med passande skjorta/blus till och en mörk tröja. Rekommenderar inte en röd klänning, även om det är din mor så kan många ta illa upp och anse att du vanärar din mor. Hur gammal var gon?
hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:37:14 följande:
När det gäller äldre människor som begravs är det kostym med skjorta, slips (vit) om man är nära anhörig, svart slips annars. Som kvinna har du antingen svarta byxor eller knälång kjol, med vit eller svart blus och antingen kofta eller kavaj till. Om inget annat anges i annonsen så är det ovanstående som nämns.
Hur har man varit klädd på andra begravningar när det gäller din mors släkt?
Min mor var 70 och hennes vänner och övrig familj den åldern och äldre. Jag och mina syskon de yngsta som var med!
Tro mig INGEN hade ens en tanke på att vi skulle vanära min mor för att vi inte följde någon gammal klädregel.
Jag var orolig först och frågade min far, prästen, och begravningsentreprenören och alla tre sa att det är inte som förr, inte ens med äldre utan så länge du klär dig helt och rent och inte halvnaket så är faktiskt allt ok (Ja såklart humortryck och sånt går självklart bort) Det är löjligt att ens hinta om att man skulle vanära sin döda släkting för att man inte har kostym osv!
Dessutom som sagt så är TS den närmast sörjande. Det är hon som bestämmer vilken nivå det skall vara!!! Hon vet om hur hennes mor hade sett på det hela! Om hennes mor älskade klänningen som hon funderar på att ha så är det helt rätt att ha den! Och ingen annan kan säga något om det!!!!!!!