• Anonym (Fattig)

Begravning, inga kläder

Min mamma har gått bort och jag har inget att ha på mig. Vi har en stor släkt och hon hade många vänner så det kommer nog en del folk.
    Problemet för mig är att jag är enda dottern och alla tror att vi stod varandra närmast. Vill inte skämma ut oss såhär efteråt men jag har inga "begravningskläder".
    Har inte mycket pengar heller och begravningen är nästa vecka.

Vad kan jag ha på mig?

• Svar på tråden Begravning, inga kläder
  • hon mot strömmen

När det gäller äldre människor som begravs är det kostym med skjorta, slips (vit) om man är nära anhörig, svart slips annars. Som kvinna har du antingen svarta byxor eller knälång kjol, med vit eller svart blus och antingen kofta eller kavaj till. Om inget annat anges i annonsen så är det ovanstående som nämns.

Hur har man varit klädd på andra begravningar när det gäller din mors släkt?

• Anonym (Fattig)
    hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:37:14 följande:

När det gäller äldre människor som begravs är det kostym med skjorta, slips (vit) om man är nära anhörig, svart slips annars. Som kvinna har du antingen svarta byxor eller knälång kjol, med vit eller svart blus och antingen kofta eller kavaj till. Om inget annat anges i annonsen så är det ovanstående som nämns.

Bara varit på 2 begravningar, min bror när jag var 21 år och min pappa för några år sen. Brorsan kommer jag inte ihåg, faran bryr jag mig inte om
  • Anonym (Hon)

Ta klänningen du vill ha och ha ett svart skärp eller en svart kofta/poncho till!

• hon mot strömmen
    Anonym (Fattig) skrev 2016-11-06 14:45:16 följande:

Bara varit på 2 begravningar, min bror när jag var 21 år och min pappa för några år sen. Brorsan kommer jag inte ihåg, faran bryr jag mig inte om

Då tycker jagvatt du tar ett par mörka byxor med passande skjorta/blus till och en mörk tröja. Rekommenderar inte en röd klänning, även om det är din mor så kan många ta illa upp och anse att du vanärar din mor. Hur gammal var gon?
  • Anonym (Fattig)
    hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:51:15 följande:
    Då tycker jagvatt du tar ett par mörka byxor med passande skjorta/blus till och en mörk tröja. Rekommenderar inte en röd klänning, även om det är din mor så kan många ta illa upp och anse att du vanärar din mor. Hur gammal var gon?
    Tror jag måste göra så av respekt till släkt och vänner. Kommer tänka arbetsintervju .
    Tack alla
  • Coccolina
    Anonym (Fattig) skrev 2016-11-06 13:37:00 följande:
    Men åh jag har en röd "julklänning", jag älskar den! Kan jag ha den med svarta strumpbyxor och höga stövlar?
    Den är från bondelid och knälång.
    Jag tycker du kan ha din klänning!!! Det är DIN mor och tro mig de flesta som bryr sig om dig och din mor kommer inte bry sig om hur du är klädd... Och de som bryr sig mer om hur du är klädd är om dig är inte värda att bry sig om!
    hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:51:15 följande:
    hon mot strömmen skrev 2016-11-06 14:37:14 följande:

Min mor var 70 och hennes vänner och övrig familj den åldern och äldre. Jag och mina syskon de yngsta som var med! 

Tro mig INGEN hade ens en tanke på att vi skulle vanära min mor för att vi inte följde någon gammal klädregel. 

Jag var orolig först och frågade min far, prästen, och begravningsentreprenören och alla tre sa att det är inte som förr, inte ens med äldre utan så länge du klär dig helt och rent och inte halvnaket så är faktiskt allt ok (Ja såklart humortryck och sånt går självklart bort) Det är löjligt att ens hinta om att man skulle vanära sin döda släkting för att man inte har kostym osv! 

Dessutom som sagt så är TS den närmast sörjande. Det är hon som bestämmer vilken nivå det skall vara!!! Hon vet om hur hennes mor hade sett på det hela! Om hennes mor älskade klänningen som hon funderar på att ha så är det helt rätt att ha den! Och ingen annan kan säga något om det!!!!!!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym (Fattig) skrev 2016-11-06 15:19:00 följande:
    Tror jag måste göra så av respekt till släkt och vänner. Kommer tänka arbetsintervju .
    Tack alla

Nej ta du klänningen!!! Du skall inte gå på en arbetsintervju, du skall ta farväl av din mamma.... 

Jag har som sagt varit där du är... det gör ont, och det enda du behöver tänka på är att ta hand om dig. Det är du som närmaste släkting som skall visas respekt. Och det innebär även att inte kräva att du klär dig på ett visst sätt... 

• hon mot strömmen

www.vett-och-etikett.com/vetut-och-etikett.asp

Här står det att man ska undvika rött och använda diskreta färger.

Jag har varit på många begravningar i mitt liv och har aldrig någonsin varit med om att någon har röda kläder oavsett klädkod. Skulle ta hemskt illa vid mig om någon skulle komma i röda kläder på en begravning, de döda ska man hedra och respektera genom att bära diskret klädsel om inte det anges annan klädkod.

Så nej, rött rekommenderas inte.

• Coccolina
    hon mot strömmen skrev 2016-11-06 17:54:14 följande:

Jag har varit på många begravningar i mitt liv och har aldrig någonsin varit med om att någon har röda kläder oavsett klädkod. Skulle ta hemskt illa vid mig om någon skulle komma i röda kläder på en begravning, de döda ska man hedra och respektera genom att bära diskret klädsel om inte det anges annan klädkod.

Min mor hade känt sig hånad om man följde såna regler.... Jag hedrade min mot och visade respekt framförallt när hon levde. Men i hennes död gjorde jag det genom att tillsammans med mina syskon se till så hon fick en underbart vacker begravning! Och då spelar det verkligen ingen roll vad man har för färg!

Kan även tilläggas att då det var allmänt känt att min mors favorit färg hade hennes systrar röda sjalar, och även hennes vänner hade många någon röd detalj (kofta, skjorta, tröja osv) detta utan att vi hade sagt något om det hela. Helt enkelt för att alla visste att hon älskade rött... 

Och i TS fall så tror jag hennes mor känner att TS vördar henne och hedrar henne, behövs inte följa klädkoder för att göra det! 

Däremot någon som inte visar respekt är de som försöker tvinga en sörjande till att klä sig på ett visst sätt... Framförallt om personen säger att hen inte har råd att köpa något som passar visa mallar... Då är det väl bättre att hon har på sig något fint, och hedrar sin mor med en blombukett... 

• Anonym (Vivi)
    www.vett-och-etikett.com/vetut-och-etikett.as... Här står det att man ska undvika rött och använda diskreta färger. Jag har varit på många begravningar i mitt liv och har aldrig någonsin varit med om att någon har röda kläder oavsett klädkod. Skulle ta hemskt illa vid mig om någon skulle komma i röda kläder på en begravning, de döda ska man hedra och respektera genom att bära diskret klädsel om inte det anges annan klädkod. Så nej, rött rekommenderas inte.

Jag har varit på rätt få begravningar, och flera av dem har varit riktigt färgglada. Trots det håller jag med dig. Är man osäker så är det bättre att köra på säkra kort. Att väcka anstöt är, i de flesta fall, det sista man vill göra vid en begravning.
  • Anonym (Mörkt)

Om du är osäker och inte vill sticka ut så att folk reagerar, är det enklast att hålla sig till något lite mörkare och mera dämpat. Om du inte vill ha svart, går det säkert bra med en grå eller blå kjol eller klänning, ev något ljusare upptill som bryter av. Svarta strumpor är ett enkelt sätt att visa att man har klätt sig lite speciellt för begravning.

• Anonym (Klart)

Så gammaldags. Idag kan en begravning även ses som sista chansen att fira en älskad persons liv. Ts kan absolut ha sin röda klänning och tona ner den med svarta stövlar, svart scarf och diskreta smycken. Hennes val av blommor på kistan/ bordet till urnan bör då även gå i rött och kanske kan man låta det röda komma igen i dukningen till minnesstunden.
  • Fågelkvist

Du känner förmodligen din mor och vet vad för umgänge hon har. Är det en samling frisinnade och fördomsfria själar så ta den röda klänningen om du vill. Men om de är av den traditionella sorten så är det nog bäst att välja ngt mer nedtonat. Annars riskerar ditt klädval att bli begravningens snackis snarare än din mor.

• Coccolina
    Anonym (Klart) skrev 2016-11-06 19:51:31 följande:
    Så gammaldags. Idag kan en begravning även ses som sista chansen att fira en älskad persons liv. Ts kan absolut ha sin röda klänning och tona ner den med svarta stövlar, svart scarf och diskreta smycken. Hennes val av blommor på kistan/ bordet till urnan bör då även gå i rött och kanske kan man låta det röda komma igen i dukningen till minnesstunden.
    Vill bara påpeka att det enda TS sagt är att hon har en röd julklänning som hon kan använda. Det är jag som sa att min mamma älskade rött och att därför tyckte jag verkligen att det inte var något konstigt att ha min röda klänning... Detta trotts att jag äger flera svarta klänningar, svarta kjolar, byxor osv... Jag ville helt enkelt inte bära svart för jag var nog upprörd och ville inte fundera för mycket på vad jag skulle ha på mig  (Vi hade gröna, vita, blå och röda blommor och dekorationer...detta för att mamma älskade Italien och USA så vi valde att ta färger från deras flaggor men som sagt flera kom med röda detaljer i kläderna)
  • Anonym (Fattig)
    Coccolina skrev 2016-11-06 20:06:03 följande:
    Vill bara påpeka att det enda TS sagt är att hon har en röd julklänning som hon kan använda. Det är jag som sa att min mamma älskade rött och att därför tyckte jag verkligen att det inte var något konstigt att ha min röda klänning... Detta trotts att jag äger flera svarta klänningar, svarta kjolar, byxor osv... Jag ville helt enkelt inte bära svart för jag var nog upprörd och ville inte fundera för mycket på vad jag skulle ha på mig  (Vi hade gröna, vita, blå och röda blommor och dekorationer...detta för att mamma älskade Italien och USA så vi valde att ta färger från deras flaggor men som sagt flera kom med röda detaljer i kläderna)
    Ja både jag och mamma älskar rött. Vi passar i rött. Mammas väninnor kommer tycka jag är fin oavsett, syskonen kommer ta illa upp om jag inte är klädd i svart.
  • Anonym (Fattig)
    Coccolina skrev 2016-11-06 20:06:03 följande:
    Hon älskade blomman gerbera, tänkte att jag och min son lägger det på kistan. Blir alla mostrar galna så?
  • sextiotalist

När min pappa begravdes för 25 år sedan så var det flera som hade färgglada kläder, bl.a ordförande i kommunfullmäktige (borglig kommun) och andra på höga positioner. När en annan släkting begravdes så hade också flera personer kläder i glada färger.

Så det går utmärkt att ha rött, men självklart inte om det är klädkod mörk klädsel.

Jag har varit på många begravningar och har varje gång blivit positivt överraskad att så många släppt tvånget att vara diskret klädd. Så jag har sett rött många gånger
  • Kjell2
    Anonym (Fattig) skrev 2016-11-07 01:26:40 följande:
    Hon älskade blomman gerbera, tänkte att jag och min son lägger det på kistan. Blir alla mostrar galna så?
    Något förenklat: Brukar monstrarna bli galna på något kommer de alltid hitta något att bli galna på; blommor, färg på klänning, musiken, kaffet, barnen. Detta oavsett hur mycket du försöker.

Brukar de inte bli galna så kommer allt gå bra.
  • Anonym (Hon)
    Kjell2 skrev 2016-11-07 08:34:00 följande:

Något förenklat: Brukar monstrarna bli galna på något kommer de alltid hitta något att bli galna på; blommor, färg på klänning, musiken, kaffet, barnen. Detta oavsett hur mycket du försöker.

Brukar de inte bli galna så kommer allt gå bra.

Typ så tänker jag med att det funkar. Om de inte egentligen är där för att ta farväl utan för att recensera de andra besökarna så spelar kläderna ingen roll.
Svar på tråden Begravning, inga kläder