• Anonym förälder

Blöjfri hemma men måste ändå ha blöja på förskolan

Hej!

Mitt barns förskola anser att hen kan ha blöja på sig på dagarna trots att hen går på pottan och kissar och bajsar. Första gången hen var blöjfri var ca 10 månader sedan i samband med jullov, när hon kom tillbaka till fsk blev det en del olyckor och fsk tyckte vi skulle vänta lite då hen endast var 20 månader. Hen blev åter blöjfri hemma nu under sommaren men samma visa nu under hösten att det blir olyckor. Nu sker det ytterst sällan några olyckor, hen säger till eller går själv och kissar. Trots detta forsätter fsk att sätta på blöjor. De kan inte ge något svar på varför, vet inte eller vi glömde är det återkommande svaret. Idag fick jag svaret att det gör väl inte så mycket, hen kissar ju inte i blöjan ändå utan går på pottan. Jag blev mållös och choklad! Personalen försvann därefter med något "viktigt".

Detta är trots att vi påtalat att vi ej vill att hen ska ha blöja! Är det någon som har samma bekymmer?

Jag kommer såklart att ta en diskussion med dem imorgon om detta, men är intressant att höra vad andra har för erfarenheter.

• Svar på tråden Blöjfri hemma men måste ändå ha blöja på förskolan
  • Aileen Allannah

Klart att hon inte ska ha blöja på sig om hon inte behöver det! Dumheter. Ta upp det igen och säg att du inte vill att hon har blöja på sig, förskolan får lösa det. Särskilt om dottern säger till eller går själv när hon behöver!

• Linnis92

Är bearbetar torrt så ser jag ingen anledning att att det ska ha blöja på sig! Att det sker olyckor får förskolan räkna med!

Och argumentet att det är 4-5 vuxna på 15 barn, och? Det hör till deras vardagssysslor att hjälpa till på toa och städa upp efter olyckor. Känns snarare som att de är lata och bekväma.

• Orkide

Om barnet verkligen är torr så borde det inte vara ett hinder. Händer det däremot olyckor varje dag på förskolan så kanske barnet inte är mogen för att vara blöjfri på förskolan.

• Lena

Har ni inte haft utvecklingssamtal och tagit upp detta.

• mammalovis

Det jag inte förstår är att du skriver att barnet blev blöjfritt hemma igen, vad hände dessemellan? Behövde ni plötsligt använda blöjor hemma bara för att det skedde på förskolan eller ökade olyckorna drastiskt?

Hur fungerar det att hinna på toa när barnet behöver om ni är på t ex lekland, större köpcentrum o s v med längre till toan och kanske kö? Hur lång tid innan säger barnet ifrån?

Vi har haft barn som fått använda blöja när vi går ut, då det kan ta tid att komma in, då någon annan personal måste meddelas för att ansvara för resten av barngruppen. Sedan ska man in och av med alla kläder, vilket kanske kan totalt ta uppåt 5 minuter. Har ni extra ytterkläder om barnet skulle misslyckas och hinner kissa i overallen? För resten av barngruppen kan ju inte tvingas in bara för att ett barn inte funkar att vara blöjfri på vintern. På sommaren är det mycket smidigare och lättare att bara byta kläder.

Sedan är det skillnad på en lugn hemmamiljö där föräldern kan ha superkoll på barnets kissvanor och beteende innan. På förskolan är tempot intensivare och barnet glömmer lättare. Med detta sagt menar jag inte att man ska skita i föräldrars önskemål, men perspektiven kan vara mer skilda. Jag minns när min äldsta skulle bli blöjfri och det var panikbråttom på toan i början och då hade vi bara lillasyster i vagnen att ta hänsyn till. Vi försökte rutinkissa innan vi lämnade förskolan, men ibland glömde vi och fick raskt vända om en bit därifrån. Jag fasar för när nästa blir blöjfri då vi ska ha med både vagnen och en storasyster som sätter sig på tvären.

• viseversa

Oj jag hade blivit vansinnig. Gå vidare till chefen om dom fortsätter att sätta blöja på ditt blöjfria barn. Klart barnet inte ska behöva gå med blöja.

• Anonym förälder
    mammalovis skrev 2016-11-08 19:26:23 följande:

Det jag inte förstår är att du skriver att barnet blev blöjfritt hemma igen, vad hände dessemellan? Behövde ni plötsligt använda blöjor hemma bara för att det skedde på förskolan eller ökade olyckorna drastiskt?

Hur fungerar det att hinna på toa när barnet behöver om ni är på t ex lekland, större köpcentrum o s v med längre till toan och kanske kö? Hur lång tid innan säger barnet ifrån?

Vi har haft barn som fått använda blöja när vi går ut, då det kan ta tid att komma in, då någon annan personal måste meddelas för att ansvara för resten av barngruppen. Sedan ska man in och av med alla kläder, vilket kanske kan totalt ta uppåt 5 minuter. Har ni extra ytterkläder om barnet skulle misslyckas och hinner kissa i overallen? För resten av barngruppen kan ju inte tvingas in bara för att ett barn inte funkar att vara blöjfri på vintern. På sommaren är det mycket smidigare och lättare att bara byta kläder.

Sedan är det skillnad på en lugn hemmamiljö där föräldern kan ha superkoll på barnets kissvanor och beteende innan. På förskolan är tempot intensivare och barnet glömmer lättare. Med detta sagt menar jag inte att man ska skita i föräldrars önskemål, men perspektiven kan vara mer skilda. Jag minns när min äldsta skulle bli blöjfri och det var panikbråttom på toan i början och då hade vi bara lillasyster i vagnen att ta hänsyn till. Vi försökte rutinkissa innan vi lämnade förskolan, men ibland glömde vi och fick raskt vända om en bit därifrån. Jag fasar för när nästa blir blöjfri då vi ska ha med både vagnen och en storasyster som sätter sig på tvären.

Anledningen till att hon ej blev blöjfri vid förra försöket var att det blev en del olyckor, så var det också hemma. Gick man och rutinkissade fungerade det bra. Hon ville själv inte ha blöja då och vi försökte bibehålla detta ett tag hemma trots att det ej fungerat på fsk. Efter ett tag då det ej blev bättre ( vi har erfarenhet från våra andra barn att det efter ett tag med rutinkissade mer självständigt börjat säga ifrån när det behövde kissa) valde vi att oxå ta en paus hemma, hon var ju trots allt inte så gammal tänkte vi. I somras kom det åter naturligt att hon själv ville gå på pottan och sedan dess har hon successivt blivit torr. Hemma fungerar det i princip utan olyckor alls, hon klarar att säga till när vi är köpcentrum och hålla sig.

Olyckorna på förskolan har varit ca 1 per vecka de sista veckorna.

Vi har extra set med vinterkläder på fsk så det är inte heller ett problem. Jag misstänker ju att de tycker att de tycker det är smidigt med blöja då det såklart tar tid att ta av ytterkläder nu på vintern. Men är det verkligen ett argument till att låta vår dotter hämmas i utvecklingen.

Vi har ej haft utvecklingssamtal på länge men jag kommer ta upp detta med personalen innan nästa samtal.
  • Isola747

Ni lämnar alltså barnet utan blöja och personalen sätter på barnet blöja när ni föräldrar gått? Det låter ju lite märkligt. Jobbar själv på förskola och det händer att vi sätter på barn blöja om det händer flera olyckor och barnet inte på något sätt visar i förväg att hen behöver gå på toaletten. Kan det vara fallet? Om det blir olyckor varje dag på förskolan kan det ju bli ett väldigt jobbigt nederlag för barnet. Vissa barn blir redo tidigare hemma än på förskolan. Men självklart ska du prata med personalen och ta reda på orsaken. Kan inte tänka mig att de bara struntar i att barnet inte behöver blöja.

• viseversa
    KarlaVonRymden skrev 2016-11-08 20:31:19 följande:

Sluta ta med blöjor till förskolan och ta det med förskolans chef!

Skulle ju funka på dom förskolor man har med sig egna blöjor men i Sthlm bla står förskolan för blöjor till barnen.
  • Det kommer bli bra

Ta upp det igen, be om ett utvecklingssamtal. Mina barn har blivit blöjfria tidigt, och visst kan det ha hänt någon enstaka olycka men förskolan är jättebra på att rutinpotta alla barn (de erbjuder potta till alla barn, även de med blöja, men tvinga så klart ingen). Detta håller ju olyckorna till ett minimum. Mitt yngsta kan ha svårt att våga säga till vikarier om hon blir kissnödig och det är oftast då olyckorna sker. 

Jag skulle inte acceptera att fsk satte på blöja på mitt torra barn. Dessutom ville inte mina ha blöja när de väl blivit torra. 

• Fru Ve

Nu på vintern kan det ju bli väldigt krångligt om man går ut med barnen och ett barn kissar i overallen. Det tar ju en lång stund att gå in och byta alla kläder inklusive overall. Så händer detta minst varje vecka på förskolan kan jag faktiskt förstå personalen. Att så ha byxblöja på barnet endast då man går ut känns rimligt tycker jag (till skillnad från hur en del andra verkar tycka). Har själv gjort så med mina barn i "övergångsperiod" mellan blöja och blöjfri att det har varit blöja ute och den tas av när vi kommer in. Inne är det ju en mindre sak om det händer en olycka och byxor behöver bytas, och likaså närmare till toalett.

Man kan ju se det ur en annan aspekt också. Säg att det är 2-3 personal på 15 barn. Ska en personal få lov att gå in med ett barn så blir det ju sämre tillsyn av de som är kvar ute.

• Aileen Allannah

Men alla barn behöver ju gå på toaletten, det får man liksom räkna med. Så 3 personal på 10-15 barn fixar det. Det handlar om vilja.

• Anonym förälde

Tack för era synpunkter! Jag har nu pratat med personalen. De åsikterna om att låta vår dottern ha blöja vår dotter delades inte av hela personalgruppen. Självklart ska hon vara utan blöja men hon förklarade att de har satt på blöja inför utevistelse på FM för att unvika olyckor ute. Sedan har ju dessvärre blöjan fått sitta kvar ända till sent på em då vi hämtat ???? då andra i personalen inte ser något problem med detta. Jag kan acceptera att de tar på den just nu vid utevistelse men under förutsättning att den då tas av när de kommer in igen. Pedagogen jag pratade med skulle ta upp detta med övriga, så jag hoppas att detta leder till bättring.

• annapettersson3

Om chefen vägrar lyssna vänd er till Kommunen.

Men ett tips gör inte som min syster so jobbar inom vården.

Hon råka ut för snar lik sak som dig men de vägra lyssna så hon tog med ett par blöjor från jobbet ( Hon fick tillstånd att ta dem då hon sa vad hon skulle ha dem till ) . Så när hon hämta sin från FS så sa hon till personalen att hennes barn är stor och kan gå på toaletten och inte ska ha blöja.

De sa bara att det var så de gjorde. Då blev hon arg och sa ja om ni tycker det är så J bekvämt och tror barnet tycker det är kl att springa rnt i blöja när det inte behöver det . så kan ni ju lika bra också göra det. Så slängde hon några vuxen blöjor till dem.

Hon fick ett argt samtal dagen efter från en chef.

Sen kom hon aldrig dit mer utan bytte FS.

• Majamajamaja

Hej. Vi hade samma problem. Blöjfri hemma men inte på fsk. Jag vägrade helt sonika att ge med mig. Han ska inte ha blöja när han är blöjfri. De fick ta honom på toa på bestämda tider eftersom att han inte sa till lika bra på fsk. Eftersom att barnen inte får samma uppmärksamhet som hemma så kan de låta bli/missa att säga till. Tidsspannet är väldigt litet så om ingen fröken finns i närheten just när han/hon är kissnödig så hinner de kanske inte varpå fröknarna tycker att hn/hon inte alls är torr och sätter på blöja. Lat personal finns det överallt. Jag hade tur med min fsk och de flesta förstod att det var viktigt att han fick gå på toa och inte använda blöja. Det vi märkte var att på eftermiddagen fanns inga rutiner för toabesök och då blev det ofta olyckor. Se till att de har en fungerande rutin, tex före utelek, före mellis, före och efter sovrutiner mm. Det brukar de ha men se till att din son inkluderas. Och ta hem alla blöjor. Begär ett möte med chefen och diskutera igenom detta och stå på dig.

Svar på tråden Blöjfri hemma men måste ändå ha blöja på förskolan