mammalovis skrev 2016-11-08 19:26:23 följande:
Det jag inte förstår är att du skriver att barnet blev blöjfritt hemma igen, vad hände dessemellan? Behövde ni plötsligt använda blöjor hemma bara för att det skedde på förskolan eller ökade olyckorna drastiskt?
Hur fungerar det att hinna på toa när barnet behöver om ni är på t ex lekland, större köpcentrum o s v med längre till toan och kanske kö? Hur lång tid innan säger barnet ifrån?
Vi har haft barn som fått använda blöja när vi går ut, då det kan ta tid att komma in, då någon annan personal måste meddelas för att ansvara för resten av barngruppen. Sedan ska man in och av med alla kläder, vilket kanske kan totalt ta uppåt 5 minuter. Har ni extra ytterkläder om barnet skulle misslyckas och hinner kissa i overallen? För resten av barngruppen kan ju inte tvingas in bara för att ett barn inte funkar att vara blöjfri på vintern. På sommaren är det mycket smidigare och lättare att bara byta kläder.
Sedan är det skillnad på en lugn hemmamiljö där föräldern kan ha superkoll på barnets kissvanor och beteende innan. På förskolan är tempot intensivare och barnet glömmer lättare. Med detta sagt menar jag inte att man ska skita i föräldrars önskemål, men perspektiven kan vara mer skilda. Jag minns när min äldsta skulle bli blöjfri och det var panikbråttom på toan i början och då hade vi bara lillasyster i vagnen att ta hänsyn till. Vi försökte rutinkissa innan vi lämnade förskolan, men ibland glömde vi och fick raskt vända om en bit därifrån. Jag fasar för när nästa blir blöjfri då vi ska ha med både vagnen och en storasyster som sätter sig på tvären.
Anledningen till att hon ej blev blöjfri vid förra försöket var att det blev en del olyckor, så var det också hemma. Gick man och rutinkissade fungerade det bra. Hon ville själv inte ha blöja då och vi försökte bibehålla detta ett tag hemma trots att det ej fungerat på fsk. Efter ett tag då det ej blev bättre ( vi har erfarenhet från våra andra barn att det efter ett tag med rutinkissade mer självständigt börjat säga ifrån när det behövde kissa) valde vi att oxå ta en paus hemma, hon var ju trots allt inte så gammal tänkte vi. I somras kom det åter naturligt att hon själv ville gå på pottan och sedan dess har hon successivt blivit torr. Hemma fungerar det i princip utan olyckor alls, hon klarar att säga till när vi är köpcentrum och hålla sig.
Olyckorna på förskolan har varit ca 1 per vecka de sista veckorna.
Vi har extra set med vinterkläder på fsk så det är inte heller ett problem. Jag misstänker ju att de tycker att de tycker det är smidigt med blöja då det såklart tar tid att ta av ytterkläder nu på vintern. Men är det verkligen ett argument till att låta vår dotter hämmas i utvecklingen.
Vi har ej haft utvecklingssamtal på länge men jag kommer ta upp detta med personalen innan nästa samtal.