• äsch

Skor som är både varma och vattentäta...?

Hej FL!
    Min son är åtta år och en riktig liten vilde. För ett tag sedan köpte jag ett par varma och "vattentäta" skor till honom, vilka var genomblöta när han kom hem igår. Skorna behövde dock impregneras för att bli vattentäta, vilket jag gjort.
    Min fråga är nu:
    Finns det skor som är varma och av ett vattentätt material? Vi bor i Skåne, så de ska alltså även hålla för snöblask :)
    Snälla, kom med förslag. Jag vet inte riktigt var jag ska leta och vad som är bra. Det finns ju typ gummistövlar fast lite tjockare och fodrade, men sådana vill han inte ha. Vad finns det annars?
    Jättetacksam för alla svar.

• Svar på tråden Skor som är både varma och vattentäta...?
  • Vickan I

Jag tycker barnens Gore-tex skor/stövlar från Viking funkar och klarar väta. Men de kostar ju tyvärr också. Impregnerar man dem extra också blir det super.

• äsch

Tack så mycket!
    Jag har inget emot att betala om det bara håller honom torr och varm.

• Mooomin

Gore-tex är ett superbra material. Så tätt så att det inte släpper igenom vattenmolekyler men andas ändå.

• nytt eller gammalt

Sonen hade alltid två par vinterskor som man kunde växla mellan. Superfit var jättebra alla år utom ett då vi måste fått tag på ett måndagsexemplar...även Ecco och Viking funkade bra tycker jag.

• Anotherone

Vi har satsat på att köpa två par faktiskt, för att ha något att byta med OM det har blivit blött igenom under en hel dag i skolan eller förskolan.
    Samt att det ibland varit mer blöta och djupa vattenpölar > fodrad stövel och andra dagar bara kallt > högre känga med gore-tex.

• No Logo

Tycker Eccos skinnskor med goretex är jättebra, varma och vattentäta utomhus men andas och är ändå sköna inomhus. Fast om man som struntar i att stänga dem så det kommer in snö uppifrån blir det blött och kallt börjar sonen upptäcka...

• elyse

Goretex, typ Viking eller Ecco. Ullstrumpor i när det är riktigt kallt.

• Anotherone
    No Logo skrev 2016-11-10 13:33:20 följande:

Tycker Eccos skinnskor med goretex är jättebra, varma och vattentäta utomhus men andas och är ändå sköna inomhus. Fast om man som struntar i att stänga dem så det kommer in snö uppifrån blir det blött och kallt börjar sonen upptäcka...

Vissa saker lär de sig den hårda vägen
  • Svart ros

Här har vi provat många "vattentäta" skor/kängor. De enda som faktiskt är vattentäta på riktigt är vikings (och säkert andra märken med goretex). Det är värt att lägga 700-1000 kr om man vet att de faktiskt håller måttet hela hösten och vintern :)

• äsch

Jag försöker övertala honom till extra sockor när det är kallt (men hur kallt blir det egentligen här i Skåne :)), men han vill absolut inte det. Jag får på honom dem på morgonen, men sen har ju jag inget inflytande under resten av dagen. Så det måste vara skor som är ganska varma i sig själva.
    Om det är snöigt eller blaskigt vet man aldrig riktigt här. Igår var det snöigt på morgonen och blaskigt någon timme senare, så därför tänker jag mig att det är vattentätt som gäller. Vi har också två par vinterskor, men som sagt, eftersom snöns tillstånd kan skifta bara över några timmar här nere så tror jag inte det fungerar med skor för olika ändamål.
    Ja, jag ska köpa ett par nya imorgon. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare, vilket är konstigt nu när jag tänker efter, men det har fungerat i princip smärtfritt alla andra år.
    Jag är supertacksam för all er input.

• Magdalena03

Ecco och Viking har varit vattentäta för oss.
    Köpte Ecco till flickan som har en smal fot och Viking till sonen som har en bredare fot.
    Spraya också med impregeneringspray.

Men tänk på att kängorna skyddar ju bara utifrån, om han plaskar I vatten eller blöt snö kommer snön och vattnet ju in i skon uppifrån och då blir han ju blöt ändå!

Om det är jätteblött och han älskar leka I vattenpölar skulle jag komplettera med en rejält vinterfodrad allvädersstövel, det köpte jag till mina barn, på Din sko tror jag det var, men det var ju några år sen nu.
    Alltså inte en varmfodrad gummistövel utan en med tjockare isolering.

Superfit köpte jag ett år och det var ingen bra sko för oss, passformen var dålig och den skavde på dotterns vad, vi fick köpa nya Ecco igen.

Ecco och Viking har vi nu köpt varje vinter  och även I år , de är nu 13 år och de har alltid varit jättebra. Viking är nog något bättre om den passar foten, håller lite bättre.

• äsch

Många som har sagt Viking här, så ska nog kolla efter ett par sådana i första hand, annars något annat med gore-tex.
    Tack så mycket alla!

Svar på tråden Skor som är både varma och vattentäta...?