• Ani101

Dotter som blivit scoutad - erfarenhet av modellvärlden?

Min 11-åriga dotter har blivit vad som kallas "scoutad" dvs modellagent som kom fram till mig och dottern på stan och gav sitt kort och sa att dottern har fina drag och att vi skulle ringa henne. Är en av de stora agenturerna så det är inget skumt men jag känner mig väldigt osäker på det här, vet inte om det är någon bra idé. Dottern vill att vi ska gå vidare med detta men jag är rädd att hon ska bli ledsen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Dotter som blivit scoutad - erfarenhet av modellvärlden?
  • Ani101

Nej, det är inget skämt. Min reaktion när hon gav sitt kort var att hon är bara elva år men då sa hon att de har människor i alla åldrar. Detta är en seriöst ställd fråga.

• Seven Costanza

För att se till att den person som scoutade henne var en riktig bokare och inte någon galning bör du googla numret till huvudkontoret till den agentur som står på visitkortet, ringa dit och fråga efter personens nummer. Du kan ju bara säga att du blivit av med visitkortet. Sedan får ni ju höra vad de har att säga - troligen kommer de vilja att ni kommer dit och tar bilder och det kan ni ju göra och sedan ta ställning till om det hela känns bra eller inte. Det är en tuff bransch och det kräver ju att ni som föräldrar orkar engagera er och följa med på allting. Kan bli resor med kort varsel och långa dagar med mycket väntan.

• glutten

Ta ett möte med dem utan dottern närvarande så att du får möjlighet att ställa alla frågor du kan tänkas ha. Att du tvekar visar att du inser att en eventuell modellkarriär inte är odelat positivt. Men din dotter kan ju tex få lite reklamjobb, vilket kan betala sig bra och ge henne en grundplåt till körkort etc längre fram? Allt modellande är ju inte på gränsen till dekadent eller vad man ska säga. Men visst, det är ju en syssla där utseendet är (nästan) det enda man fokuserar på, och det kan vara mkt vanskligt för en väldigt ung tjej.

• Egon den stora
    gahadas skrev 2016-11-10 17:56:59 följande:

Jag antar att du skämtar?

Varförskulle det vara ett skämt? Det är ju så det går till, hände min syster en gång!
  • Krkfowkd

Vill dottern det? Om hon vill så gå för det, vill hon inte så struntar du i det. Dom börjar ju som sagt att para unga tjejer i den åldern och sedan börjar det på riktigt vid 13-15 års åldern. Vill hon bli modell senare i livet så är det nu hon måste börja bygga cv och kontakter. Det kan genera i myyyy mer bra pengar som vanliga svenskar inte ser ens i årslöner.

En tjej på min skola blev scoutad i trettonårsålder och går nu för Victorias secret (Kelly).

• Krkfowkd
    Krkfowkd skrev 2016-11-10 20:38:05 följande:

Vill dottern det? Om hon vill så gå för det, vill hon inte så struntar du i det. Dom börjar ju som sagt att para unga tjejer i den åldern och sedan börjar det på riktigt vid 13-15 års åldern. Vill hon bli modell senare i livet så är det nu hon måste börja bygga cv och kontakter. Det kan genera i myyyy mer bra pengar som vanliga svenskar inte ser ens i årslöner.

En tjej på min skola blev scoutad i trettonårsålder och går nu för Victorias secret (Kelly).

Inte para! Skulle stå paxa*
  • Ani101

Varmt tack för alla svar. Det är lite att fundera på och överväga...

• Duckan

Jag skulle undersöka saken och se vad det kan bli av det om din dotter vill detta.
    Klart agenturer söker barnmodeller också för reklamjobb.

• Mooomin

Kolla upp stället och ring och prata med dom, så det inte är nåt sånt där ställe där de vill att man betalar en massa för bilder mm..

Svar på tråden Dotter som blivit scoutad - erfarenhet av modellvärlden?