• nathaliehej

Vilken vecka är jag i??

Hej!
    Det är så att jag äntligen plussade igår, testade med ett clearblue som har veckoindikator också och på mitt test stod det " Gravid 1-2"
    Men har läst att när man väl plussar så är man i V4 eller uppåt. Jag tycker jag jag symptom som att jag kissar oftare och mår lite illa. Har även molande "mensvärk" som är rätt vanligt i början av graviditeten.
    Men min mens är jätteoregelbunden och sista mensens första dag var 23 september men testade positivt på äl runt den 27 oktober tror jag.
    Så finns det någon som förstår detta bättre än jag? Vilken vecka är jag i på ett ungefär??

• Svar på tråden Vilken vecka är jag i??
  • Linnis92

Ladda ner appen "gravid & baby" , där skriver du in första dagen på sista mensen så hjälper den dig att räkna ut hur långt gången du är :)

• Carambolan

Graviditetstest visar antal veckor sedan befruktning. När man räknar graviditetsveckor räknar man veckor sedan sista mens, därav cirka 2 veckor extra.

• nathaliehej
    Linnis92 skrev 2016-11-11 07:00:51 följande:

Ladda ner appen "gravid & baby" , där skriver du in första dagen på sista mensen så hjälper den dig att räkna ut hur långt gången du är :)

Jo det vet jag :) och då skulle jag vara i V8 typ. Men det känns konstigt eftersom det bara stog "Gravid 1-2" på clearblue testet? :)
  • nathaliehej
    Carambolan skrev 2016-11-11 07:04:38 följande:

Graviditetstest visar antal veckor sedan befruktning. När man räknar graviditetsveckor räknar man veckor sedan sista mens, därav cirka 2 veckor extra.

Om jag räknar från sista mensen så skulle jag vara i ca v8 och det känns konstigt om det då står på gravtestet att det var 1-2 veckor sedan befruktning?
  • nathaliehej

Min menscykel är oftast så lång att den är typ över 40 alltså, blöder inte länge men det tar måånga dagar innan nästa mens kommer.
    Inte 28 som det oftast är

• Carambolan

Med en så oregelbunden mens hade jag absolut räknat från ägglossningstestet istället och lagt på två veckor. Då borde du hamna hyfsat rätt. Det är inte hela världen, de mäter fostret och ger dig ett exakt datum vid ultraljudet sen.

• Jag är bara jag

Räkna från äl, annars stämmer det inte alls.  Det finns ju folk som har mens jättesällan-känner en som hade det max 2 ggr per år- och då kan man omöjligt räkna från mens.

• Anotherone

Det kan hända att man är "låghormonare" dvs att de gravidhormoner man har i kroppen är sega med att ge utslag eller öka långsamt.
    Det kan ju också, trist men sant, vara så att din graviditet inte växer på som den ska och därför är inte dina hormonnivåer så höga som de borde vara, beräknat utifrån hur lång tid det har gått sen du hade mens senast.

Om du tror själv att du är i vecka 8 nu så borde det gå att göra ett ultraljud och kolla hur det står till där inne. Jag gjorde ett vanligt ultraljud (behövdes inte göras VUL) när jag var i 7+3 (alltså vecka 8) och då såg man tydligt en liten böna med hjärta som slog. Det kanske är bra, så att du får ett besked som lugnar dig!

Svar på tråden Vilken vecka är jag i??