• humlan123

Ni med barn som äter adhd-medicin. Har dom fått några biverkningar?

Hej. Mina om har haft adhd-diagnos och en lättare autism-diagnos i snart 5 år

Han har ej använt medicin men vi överväger det nu.

Är lite orolig för biverkningar bara, har era barn fått några?

• Svar på tråden Ni med barn som äter adhd-medicin. Har dom fått några biverkningar?
  • whitestar

Min bonus äter ritalin. Dålig aptit dagtid (då tabletten verkar)och lätt för att blöda näsblod. Går ej kombinera med allergimedicin då dom slår ur varann så bonusen som har pollenallergi får köra med ögondroppar och nässpray ist för tabletter

• Sisisisi

Min son tappat aptiten dagtid och har svårt att somna på kvällarna. Har äter Ritalin.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Litet My

Japp, han fick bara biverkningar och inga egentliga fördelar med medicinen. Han åt inte, sov inte, blev mer Autistisk vilket ledde till hemska utbrott där han bara skrek, fick tvång och slet sitt hår av ren frustration. Tyvärr satt vissa av biverkningarna kvar mycket lång tid efter vi slutat med medicinen.

• humlan123
    Scalaren skrev 2016-11-11 12:59:27 följande:

Min son äter Elvanse och tappade aptiten lite i början. Men inget annat.

Okej. Fick han tillbaka aptiten sen?

Blev det bättre med medicin annars?
  • humlan123
    Litet My skrev 2016-11-12 16:43:12 följande:

Japp, han fick bara biverkningar och inga egentliga fördelar med medicinen. Han åt inte, sov inte, blev mer Autistisk vilket ledde till hemska utbrott där han bara skrek, fick tvång och slet sitt hår av ren frustration. Tyvärr satt vissa av biverkningarna kvar mycket lång tid efter vi slutat med medicinen.

Nä:( vad tråkigt.

Vad för autism har han? Det har ju min son med. Vilken medicin var det?

Min son har redan svårt att komma till ro. Men han går omkring hemma och pillar på allt hela tiden. Kan sällan bara "vara" drar fram grejer jämt och ska laga mat eller göra experiment. Kan låta som nåt positivt men det är ett helsike att städa efter honom sen. Kladd i hela lägenheten.

Har vissa sociala svårigheter. Eller oförmåga att se sin del när saker får snett.
  • humlan123
    Sisisisi skrev 2016-11-12 14:51:52 följande:

Min son tappat aptiten dagtid och har svårt att somna på kvällarna. Har äter Ritalin.

Ok. Finns det några fördelar?
  • Litet My
    humlan123 skrev 2016-11-13 00:19:38 följande:
    Nä:( vad tråkigt.

Vad för autism har han? Det har ju min son med. Vilken medicin var det?

Min son har redan svårt att komma till ro. Men han går omkring hemma och pillar på allt hela tiden. Kan sällan bara "vara" drar fram grejer jämt och ska laga mat eller göra experiment. Kan låta som nåt positivt men det är ett helsike att städa efter honom sen. Kladd i hela lägenheten.

Har vissa sociala svårigheter. Eller oförmåga att se sin del när saker får snett.
    Han har "Autismliknande tillstånd" samt drag av ADD. Han är högfungerande men kan precis som ditt barn inte se sin del i konflikter. Han har också svårt med det sociala hur mycket man skall prata, förstå andra osv. Han gör dock i vanlig klass och det går bra i skolan.
  • humlan123
    Litet My skrev 2016-11-13 00:23:38 följande:

Han har "Autismliknande tillstånd" samt drag av ADD. Han är högfungerande men kan precis som ditt barn inte se sin del i konflikter. Han har också svårt med det sociala hur mycket man skall prata, förstå andra osv. Han gör dock i vanlig klass och det går bra i skolan.

Ok????Låter precis som min. Autismliknande tillstånd och add.

Låter inte bra detta.

Minns du vilken medicin det var?

Jag hoppas ju på att han ska få ett inre driv av medicinen. Han kan typ inte göra saker som inte är motiverande. Kan ligga hemma en hel helg, vilket inte heller är så bra för hälsan. Vissa saker tycker han är kul men det har vi inte råd med jämt. Bio, laserdome, äta ute osv.
  • backatFL
    humlan123 skrev 2016-11-13 00:20:22 följande:

Samma för min son.

Dock uppväger fördelarna hur mktsom helst: nu kan han sitta i klassrummet hela skoldagen och komcentrera sig, det var omöjligt förut. Och det var bråk nästan varje dag.
  • Sisisisi
    humlan123 skrev 2016-11-13 00:20:22 följande:

Ja gud ja! När han inte äter medicin klättrar han bokstavligt på väggarna. Han är 11 år men beter sig då som en vild trotsig treåring. Han kan bli väldigt utåtagerande och slår både föräldrar, syskon, kompisar och lärare. Det kan även flyga stolar och dörrar slås sönder. Innan han åt medicin hade han enskild undervisning i ett eget rum eftersom han inte klarade av att vara i ett klassrum med andra barn - han blev störd och störde andra.

När han äter medicin är han som vilken 11-åring som helst. Framför allt hans sociala liv med kompisar underlättas något enormt. Även skolan såklart, nu har han inte ens någon assistent/resurs längre utan är som vilket barn som helst.

Så fördelarna överväger helt klart nackdelarna.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Litet My
    humlan123 skrev 2016-11-13 00:30:35 följande:

Låter inte bra detta.

Jag hoppas ju på att han ska få ett inre driv av medicinen. Han kan typ inte göra saker som inte är motiverande. Kan ligga hemma en hel helg, vilket inte heller är så bra för hälsan. Vissa saker tycker han är kul men det har vi inte råd med jämt. Bio, laserdome, äta ute osv.
    Conzerta var det. Han blev dessutom sjukt trött. Inre driv får de inte i den bemärkelsen, faller det väl ut kan de ju däremot fokusera och koncentrera sig bättre och på så vis få ihop saker bättre.
  • Mimmla
    Sisisisi skrev 2016-11-12 14:51:52 följande:

Exakt så var det för min son också. Han fick helt enkelt vara utan medicin på kvällen och då åt han i stort sett för hela dagen. Det här med sömnsvårigheterna blev dock bättre med tiden...
  • whitestar
    whitestar skrev 2016-11-11 18:28:27 följande:

Min bonus äter ritalin. Dålig aptit dagtid (då tabletten verkar)och lätt för att blöda näsblod. Går ej kombinera med allergimedicin då dom slår ur varann så bonusen som har pollenallergi får köra med ögondroppar och nässpray ist för tabletter

Oj fel av mig, det är ju conzerta han äter inte ritalin!
  • pyssel
    humlan123 skrev 2016-11-13 00:30:35 följande:

Låter inte bra detta.

Precis som Litet My skriver rår medicin inte på problem med inre driv, motivation eller att behöva se ngt som meningsfullt för att vilja göra det. Är det på dessa grunder han fått diagnos på sin uppmärksamhethetsstörning? Det låter väldigt mkt som att det är ett autistiskt tänkande som ställer till det i det avseendet. Att ha svårt med inre motivation är ju inget ovanligt autistiskt drag, tvärtom.

Angående biverkningar så har vi (vuxen och barn) haft viss aptitförlust på concerta, ritalin, medikinet och elvanse. Min erfarenhet är dock att många barn med autism får bl.a de biverkningar Litet My beskriver och/eller utebliven effekt.
    Alla hästar hemma
  • humlan123
    pyssel skrev 2016-11-13 11:15:48 följande:

Precis som Litet My skriver rår medicin inte på problem med inre driv, motivation eller att behöva se ngt som meningsfullt för att vilja göra det. Är det på dessa grunder han fått diagnos på sin uppmärksamhethetsstörning? Det låter väldigt mkt som att det är ett autistiskt tänkande som ställer till det i det avseendet. Att ha svårt med inre motivation är ju inget ovanligt autistiskt drag, tvärtom.

Angående biverkningar så har vi (vuxen och barn) haft viss aptitförlust på concerta, ritalin, medikinet och elvanse. Min erfarenhet är dock att många barn med autism får bl.a de biverkningar Litet My beskriver och/eller utebliven effekt.

Åh vad synd.

Han verkar ha en rastlöshet med att småäta också. Och har blivit väldigt överviktig med:(

Låter hemskt men det verkar inte gå att gå ner i vikt. Har försökt i flera år nu men hans motivation till att röra sig är obefintlig.

Menar inte att han ska äta medicin för att gå ner i vikt men det är ingen negativ biverkan för honom iaf.

Tänkte att hans rastlöshet skulle bli bättre och kunna koncentrera sig mer. Men vill ju inte att han ska få tvång och ännu större sömnsvårigheter. Han har redan svårt att varva ner. Sprattlar med hela kroppen när han ska sova.

Fick prova bolltäcke utan verkan.
  • humlan123
    Litet My skrev 2016-11-12 16:43:12 följande:

HAr någon sagt till dig vad som gäller rent generellt för barn med autism och adhd-medicin? Vet man vad det kommer sig?

Han är inte mer autistisk än att han har svårt att se sin del när det gäller tjafs med andra barn.

Och bråkar mycket med lillasystr
Svar på tråden Ni med barn som äter adhd-medicin. Har dom fått några biverkningar?