• ExitSong

Utbränd o kalas imorgon - måste man ha lekar?

Hej!

Har lite smått panik, sonens 5-årskalas är imorgon, det ska visserligen bara komma 3 barn + ev deras föräldrar, men jag är sjukskriven för utbrändhet och är fullständigt slut. Ett av barnen som kommer har diabetes och ett annat barn är vegan och det enda jag orkat planera är egentligen tårta och fiskedamm med godis...men det går ju typ inte då, eller så får de ta med egen specialmat och det känns lite ogästvänligt. 

Jag har googlat som sjutton på lekar men hittar inget bra. Sonen vill ha spökkalas men det enda spökiga jag hittat är en spökgirland men servisen är färgglad med Minioner på så det är ju inte läskigt precis. 

Vore skönt om man bara kunde servera en tårta, låta dem leka fritt och sen ha fiskedamm i slutet...MÅSTE man ha lekar? Tänk om det blir jättemisslyckat? Jag blir helt tom i skallen när jag tänker på det här, samtidigt är det väldigt viktigt för sonen....

Tips mottages tacksamt, gärna i schemaform eller något eftersom min hjärnkapacitet är lika med noll just nu ;) Alltså, jag är inte så illa som det låter, men att behöva tänka "utanför boxen" och underhålla en massa barn är mer än vad jag orkar just nu :(

• Svar på tråden Utbränd o kalas imorgon - måste man ha lekar?
  • Frontline

Här har barnen bara fått leka fritt och käka lite har aldrig haft lekar.
    Allt avslutas med en fiskdamm så inget krångel..
    Våra barn har heller inte varit på några kalas där det anordnas lekar utan det har varit fri lek med dom andra barnen.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dixie

Skippa lekarna, de leker säkert bra själv!

Fast någon mat/tårta/kaka som alla kan äta får du nog fixa - eller be någon om hjälp!0

• Alexi

Femårskalas behöver inga leker! Det räcker så bra med att få leka med nya leksaker.

• blomman 2
    ExitSong skrev 2016-11-12 10:04:22 följande:

Hej!

Har lite smått panik, sonens 5-årskalas är imorgon, det ska visserligen bara komma 3 barn + ev deras föräldrar, men jag är sjukskriven för utbrändhet och är fullständigt slut. Ett av barnen som kommer har diabetes och ett annat barn är vegan och det enda jag orkat planera är egentligen tårta och fiskedamm med godis...men det går ju typ inte då, eller så får de ta med egen specialmat och det känns lite ogästvänligt. 

Jag har googlat som sjutton på lekar men hittar inget bra. Sonen vill ha spökkalas men det enda spökiga jag hittat är en spökgirland men servisen är färgglad med Minioner på så det är ju inte läskigt precis. 

Vore skönt om man bara kunde servera en tårta, låta dem leka fritt och sen ha fiskedamm i slutet...MÅSTE man ha lekar? Tänk om det blir jättemisslyckat? Jag blir helt tom i skallen när jag tänker på det här, samtidigt är det väldigt viktigt för sonen....

Tips mottages tacksamt, gärna i schemaform eller något eftersom min hjärnkapacitet är lika med noll just nu ;) Alltså, jag är inte så illa som det låter, men att behöva tänka "utanför boxen" och underhålla en massa barn är mer än vad jag orkar just nu :(

Vore jag dig skulle jag fråga föräldrarna till veganen och barnet med diabetes om vad de brukar ära vid barnkalas. Berätta som det är att du verkligen inte vet vad du kan bjuda på,att du helst vill att alla kan äta samma. Och jag säger som andra,5-åringar leker så bra själva! Bara att komma hem till någon är spännande!
  • kaffe

Korv med bröd brukar vara mer än tillräckligt i den åldern, speciellt om du ska ha tårta också. Det finns vegetariska korvar i frysdisken på alla stora varuhus som Du kan ge veganen så får det barnet samma mat. Vill du göra spökkakor så köp gräddbullar med chokladöverdrag och sätt fast 2 nonstop till ögon.

• Alexi

Men alltså jag måste tillägga, det behövs ingen mat (om det inte är mitt i lunchtid), kör fika (kanske tårta och några paket färdigköpta kakor om några inte gillar tårta), sen fri lek och sen fiskdamm, kommer funka utmärkt.

• Lillagryn

Köp en massa kakor bara och bjud på korv med bröd!????????

Vi har aldrig haft några lekar. Sist körde vi dansstopp och lottade ut godispåsar (födelsedagsbarnet fick dra lappar med barnens namn på ur en påse) denna aktivitet var mest för att stilla dom en stund när det blev stojigt!????

• Lillagryn
    Lillagryn skrev 2016-11-12 16:09:58 följande:

Köp en massa kakor bara och bjud på korv med bröd!????????

Vi har aldrig haft några lekar. Sist körde vi dansstopp och lottade ut godispåsar (födelsedagsbarnet fick dra lappar med barnens namn på ur en påse) denna aktivitet var mest för att stilla dom en stund när det blev stojigt!????

Det skulle inte vara med en massa ?????? I det jag skrev.. :)
  • Lillagryn

Och ställ fram en skål med popcorn. Det var omåttligt populärt här hemma!

• Lillagryn

Eller servera glass till alla! Tofuline har jättegod mjölkfri glass som jag tror är vegansk också...

• Ellie

Om ni har ett rum hemma där man kan göra det ganska mörkt kan ni ha skattjakt med ficklampa, och tex leta godispåsar. Man kan ju lägga in lite reflexer också för skojs skull.

Har du diskhandskar (rena) så kan du hälla i vatten och frysa till läskig is-hand, och sedan göra "bål" av tex saft.

Lätta spökdekorationer kan du göra av vita servetter, tyg eller liknande. Rulla ihop en till en boll (blir huvud), och "häng" en annan servett ovanpå. Knyt med snöre runt halsen och häng upp (måla ett par ögon).

Lekar behövs inte i den åldern. Däremot kan det vara kul om du har möjlighet att tex blåsa upp 20 ballonger och lägga på golvet i ett rum och sätta på lite glad musik = ballongdisco. Fråga vad sonen tycker om idén. Man kan ju också ha spökdisko (med ballonger för skojs skull) och de får då varsin handduk över huvudet och blir 4 spöken som dansar bland ballongerna. Om de gillar att smälla ballonger kan de ju få stampa på dem.

• alexias mamma

Släck ner lite och låt barnen leka blindbock.
    Ett barn får en ögonbindel och sen ska den försöka "fånga" ett annat barn och försöka gissa vem det kan vara.

Den leken gjorde dom på min dotters spökkalas. Det borde ju vara utförsäljning på alla halloween grejer nu? Fråga familj/vänner/grannar efter halloween saker?

• ExitSong

Tack för alla tips, gjorde som ni sa och skippade lekarna, hade bara fiskdamm i slutet, och kalaset blev en fullständig succé :) Barnen jättenöjda efteråt sa föräldrarna, så det känns bra :)

• Alexi
    ExitSong skrev 2016-11-15 08:15:20 följande:
    Tack för alla tips, gjorde som ni sa och skippade lekarna, hade bara fiskdamm i slutet, och kalaset blev en fullständig succé :) Barnen jättenöjda efteråt sa föräldrarna, så det känns bra :)
Svar på tråden Utbränd o kalas imorgon - måste man ha lekar?