• nathaliehej

hur räknar man gravidveckor??

Gjorde en tråd häromdagen men gör en till och hoppas någon kan hjälpa mig att räkna på ett ungefär för jag är verkligen sämst på detta.

Är gravid men vet inte vilken vecka. Första dagen på sista mensen var den 23 september och har väldigt oregelbunden mens så har inte haft någon mens sen dess men är rätt säker på att jag hade ägglossning runt den 27 oktober.
    Plussade men clearblue digital med veckoindikator som räknar ungefär när befruktningen skedde. I torsdags stod det "Gravid 1-2"
    Så hur många veckor är jag gravid??

• Svar på tråden hur räknar man gravidveckor??
  • Jn1

Man räknar gravidveckor från senaste mensens sista dag. Så man räknar att man är gravid innan man har blivit befruktad, konstigt nog. Varför CB visar 1-2 veckor är för att den räknar från den dagen befruktningen skedde. Men du ska alltså räkna från din senaste mens :)

Så om jag räknar rätt är du i vecka 8 ca?

• Jn1
    Jn1 skrev 2016-11-13 19:38:31 följande:

Man räknar gravidveckor från senaste mensens sista dag. Så man räknar att man är gravid innan man har blivit befruktad, konstigt nog. Varför CB visar 1-2 veckor är för att den räknar från den dagen befruktningen skedde. Men du ska alltså räkna från din senaste mens :)

Skrev fel, sista mensens FÖRSTA dag, inte sista såklart :)
  • narie24

Men ska man räkna så? Kommer hon inte bli tillbakaflyttad en hel del då?

• nathaliehej

Ska jag göra det även att min menscykel är så fruktansvärt lång? Från augusti till september var dem 53.
    Tycker det känns så orimligt att vara i v8 när cb visar 1-2 och jag testade positivt på äl dem 27 oktober ;p
  • nathaliehej
    narie24 skrev 2016-11-13 19:47:14 följande:

Jag känner också så! Känns så himla konstigt
  • KaeJ

Om du verkligen var i vecka 8 så borde det stå 3+ på testet.

Jag hade väldigt oregelbunden mens när jag blev gravid och fick därför ett vul för att avgöra hur långt gången jag var.

Min bm sa att man ska lägga på 2 veckor på dessa test. Så enligt det skulle jag säg att du är runt v.4

• narie24

Precis, du är i vecka 4 enligt mig också. Man måste väl gå från när man hade ägglossning. Kanske du kan be om vul för att fastställa längd?

• nathaliehej
    KaeJ skrev 2016-11-13 19:53:09 följande:

Om du verkligen var i vecka 8 så borde det stå 3+ på testet.

Jag hade väldigt oregelbunden mens när jag blev gravid och fick därför ett vul för att avgöra hur långt gången jag var.

Min bm sa att man ska lägga på 2 veckor på dessa test. Så enligt det skulle jag säg att du är runt v.4

Ja jag tycker också det borde stå 3+ då men jag får helt enkelt ringa och försöka tjata till mig ett vul så jag får veta hur långt gången jag är pga min super oregelbundna mens.

Men v4 låter mer rimligt tycker jag också, tack för alla svar :)
  • Seven Costanza

Då får du väl räkna som att slutet på vecka 2 var när ägglossningen var, för så brukar det vara i en standardcykel. Alltså att första dagen på graviditetens vecka 1 var 14 dagar före ägglossningen. Sedan får du vara tydlig med detta till barnmorskan för annars rälnar de bara efter mensens första dag som att alla har en standardcykel.

• Jn1
    narie24 skrev 2016-11-13 19:47:14 följande:

I vanliga fall räknar man så ja. Jag är i vecka 11, men fostret är "bara" 8 veckor gammalt. Googlar man "vilken vecka är jag i" tex så säger alla att man räknar från senaste mensens första dag. Däremot har jag inga egna erfarenheter ang långa menscyklar, eller att man kissar positivt på äl-test eftersom jag inte använt sånt :) men har läst i en annan tråd att en tjej kissade positivt på äl-test när hon var gravid.

Sen kan man bli fram- eller bakåtflyttad allt från 1 dag till två veckor när man har vart på rutin ultraljudet :P
  • nathaliehej
    narie24 skrev 2016-11-13 19:55:34 följande:

Precis, du är i vecka 4 enligt mig också. Man måste väl gå från när man hade ägglossning. Kanske du kan be om vul för att fastställa längd?

Ja precis! Jag får nog göra detta, ringde i fredags men då var dom så otrevliga så. Men får ringa och tjata så jag kan få ett vul eftersom jag har så oregelbunden mens!
  • Jn1
    nathaliehej skrev 2016-11-13 19:47:42 följande:

Ska jag göra det även att min menscykel är så fruktansvärt lång? Från augusti till september var dem 53.

Tycker det känns så orimligt att vara i v8 när cb visar 1-2 och jag testade positivt på äl dem 27 oktober ;p

Jag vet inte om det gäller samma sak om man har lång, eller kort, menscykel. Men ring till mvc och prata med en barnmorska, dom kan ju sin sak :)
  • Rymdmoln

Hur gör man om man har väldigt oregelbunden mens och inte alls är säker på när senaste mensens sista dag var?
  • fjanten

Jag hade ägglossning på dag 22 i cykeln när jag blev gravid med barnet som är i magen nu. Detta var fastställt med ultraljud (alltså att jag skulle ha ägglossning så det var dags att ha sex). Så enligt mensens sista dag skulle jag vara i vecka 30 nu, eftersom den beräkningen utgår ifrån en standardcykel på ca 28 dagar. Men jag är egentligen i vecka 28, eftersom man inte kan räkna på mensens sista dag när det gäller en så lång cykel.

Du är nog snarare i vecka 4-5 nånstans just nu. Synd att du inte vet när du har ägglossning, då hade det varit lätt att räkna

• fjanten
    Rymdmoln skrev 2016-11-13 20:00:15 följande:

Hur gör man om man har väldigt oregelbunden mens och inte alls är säker på när senaste mensens sista dag var?

Vaginalt ultraljud, alternativt "chansar" barnmorskan och sedan får man veta om det var rätt eller inte vid rutinultraljudet
  • nathaliehej
    fjanten skrev 2016-11-13 20:44:27 följande:

Jag hade ägglossning på dag 22 i cykeln när jag blev gravid med barnet som är i magen nu. Detta var fastställt med ultraljud (alltså att jag skulle ha ägglossning så det var dags att ha sex). Så enligt mensens sista dag skulle jag vara i vecka 30 nu, eftersom den beräkningen utgår ifrån en standardcykel på ca 28 dagar. Men jag är egentligen i vecka 28, eftersom man inte kan räkna på mensens sista dag när det gäller en så lång cykel.

Du är nog snarare i vecka 4-5 nånstans just nu. Synd att du inte vet när du har ägglossning, då hade det varit lätt att räkna

Eftersom att min mens är så oregelbunden så är det väl svårt att räkna från äl också eftersom att den inte inträffar samma dag i cykeln varje månad. I oktober hade jag äl på dag 35 ungefär och månaden innan på dag 38 ungefär också
  • fjanten
    nathaliehej skrev 2016-11-13 20:53:49 följande:

Eftersom att min mens är så oregelbunden så är det väl svårt att räkna från äl också eftersom att den inte inträffar samma dag i cykeln varje månad. I oktober hade jag äl på dag 35 ungefär och månaden innan på dag 38 ungefär också

Samma för mig. Ägglossning kan ske på dag 12 en cykel och dag 68 en annan cykel... Så hade inte min ägglossning varit fastställd hade det varit väldigt svårt att veta hur långt gången jag var utan ultraljud.
  • Jag är bara jag

Vid ca 28-dagarscykler från mensens första dag, Vid kortare och framförallt mycket längre cykler eller totalt oregelbunden mens från äl om man vet eller också får man göra ett VUL tidigt. Annars misstämmer det rejält.

Svar på tråden hur räknar man gravidveckor??