Sonen har också haft lite problem med den sociala biten och det har blivit bättre allt eftersom, men om han ska prestera något i grupp så blir han väldigt introvert och blyg. Min sambo tycker att det är frustrerande eftersom han inte vill delta i någon idrott eller så men jag känner igen mig själv så mycket i sonen att jag inte vill pressa honom, utan så länge han funkar bra med vissa (han har också en bästa vän som han gärna skulle ha bott hos om det gick) så oroar jag mig inte. Jag tror inte att det blir bättre om man tvingar fram någonting, då kan det säkert bli väldigt traumatiskt.
Haha, ja, din toaletthistoria berättar ju hur envisa vi föräldrar kan vara och hur efterkloka vi också kan vara.. Vi är ju trots allt bara människor och vi har inget facit, vi försöker göra det vi tror är bäst för våra barn. Men det skadar ju inte att stanna upp ibland och försöka tänka sig in i barnets situation, för den upplever det hela säkert på ett helt annat sätt. :)
Och det där med stöket, de kommer väl stöka ner mindre desto äldre de blir, visst kan de plocka undan disk och tvätt om ett tag - jag tänker att man bara gör en vänlig påminnelse "är du snäll och ställer tallriken på diskbänken/lägger dina kläder i tvättkorgen", så till slut så händer det av sig självt kanske - men man slipper väl plocka leksaker dagarna i ända åtminstone. Och deras rum gör de väl bäst i att städa om de inte vill att det ska börja lukta (minns dock att en syster till mig struntade i att det låg rutten mat i rummet....) när kompisen kommer över.
Sonen la sin tvätt i tvättkorgen för någon vecka sedan utan någon uppmaning alls, jag var nästan tvungen att fråga vad han höll på med... Det händer ju inte varje dag så man får vara glad när det händer.. :)