• Anonym (en tjej)

Jag ska berätta att jag har missbruk

På Fredag har jag tid på Vct. JAg lider av psykiska besvär. Mår mycket upp och ned. Ena dagen glad och lyrisk och andra dagen är allt svart, med ångest och mörka tankar. De mörka dagarna ser jag allt dåligt. Inbillar mig att min kille är otrogen och hittar "bevis" för det som i min svarta värd är sanna. När jag sedan blir "normal" så fattar jag inte hur jag ens kunde tänka så. 

Förut drack jag varje dag.. En flaska vin. Jar satt på balkongen och rökte och drack och försökte bota min ångest. 
    Nu är jag sambo och mitt behov att dricka finns inte alls förutom när jag är ensam och i en "mörk period" 

På fredag ska jag berätta allt det här på vct. 
    Jag trodde förut att jag var alkoholberoende, men har insett att det inte är ett beroende av just alkoholen, utan mer ett missbruk av alkohol mot min prykiska ohälsa. Jag får ett sug efter alkohol när jag har ångest, men bara för att jag vet att jag blir lugnare och det dämpar mina känslor. DOck är det ju alltid värre dagen efter, men då ska jag ändå till jobbet. Det är kvällarna som är jävliga. 

Någon som känner igen sig? Vad tror ni jag kan få för hjälp?

• Svar på tråden Jag ska berätta att jag har missbruk
  • klyban

Vore det inte bättre och söka för din ångestproblematik och det som följer med här?
    Än att börja svamla om alkoholmissbruk?
    Samma sekund du säger du är missbrukare, så har du diskvalificerat dig i från ett helt gäng av mediciner emot  ångest.
    Och de som finns kvar ökar ångesten oftast vid insättning.

Sen heter det självmedicinera när man gör som du, alkohol är en värdelös självmedicinerar då den bara ökar ångesten och speciellt med tiden.

Sen om du säger du är alkoholmissbrukare och då får hjälp mot detta, så har du fortfarande kvar din ångestproblematik som skapade dit alkoholintag.
    Mitt råd, sök för ångesten, se vad de gör, och visar det sig att detta inte funkar så tar du nästa steg(inte funkar = att du börjar dricka alkohol i självmedicineringssyfte).

• Domesticgoddess

Håller med i att det primära tycks vara ångesten snarare än alkoholen. Tycker detta till trots att du ska nämna att du har en tendens att självmedicinera för att läkaren ska få en så tydlig bild som möjligt och därmed kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Självmedicinering är väldigt vanligt vid många psykiska besvär, läkarna frågar (eller, förväntas iaf fråga) kring alkohol / substansintag redan första gången man söker för denna typ av besvär.

Stort lycka till! Var rak och ärlig så ska du se att du med allra största sannolikhet får hjälp och kommer att må bättre inom kort.

• Anonym (en tjej)
    klyban skrev 2016-11-16 11:12:11 följande:

Vore det inte bättre och söka för din ångestproblematik och det som följer med här?
    Samma sekund du säger du är missbrukare, så har du diskvalificerat dig i från ett helt gäng av mediciner emot  ångest.

Sen heter det självmedicinera när man gör som du, alkohol är en värdelös självmedicinerar då den bara ökar ångesten och speciellt med tiden.

Sen om du säger du är alkoholmissbrukare och då får hjälp mot detta, så har du fortfarande kvar din ångestproblematik som skapade dit alkoholintag.
    Mitt råd, sök för ångesten, se vad de gör, och visar det sig att detta inte funkar så tar du nästa steg(inte funkar = att du börjar dricka alkohol i självmedicineringssyfte).

Tack för svar.

Jo, jag har sökt för ångest tidigare. Jag fick artarax eller vad det heter. Har aldrig vågat berätta om missbruk. Tänker att det kan hjälpa mig att de tar mig på allvar. Kanske får en utredning. Därför jag undrar om någon haft liknande problematik? 
    Tänker på Bipolär, jag vet inte... Man ska inte sätta diagnoser på sig själv..
  • Domesticgoddess
    Anonym (en tjej) skrev 2016-11-16 11:29:29 följande:

Tack för svar.

Jo, jag har sökt för ångest tidigare. Jag fick artarax eller vad det heter. Har aldrig vågat berätta om missbruk. Tänker att det kan hjälpa mig att de tar mig på allvar. Kanske får en utredning. Därför jag undrar om någon haft liknande problematik? 

Jag har haft besvär med ångest och agorafobi, självmedicinerat periodvis. Tror absolut att man har bäst chans att få adekvat hjälp om man är ärlig, även om det bär emot och känns skamfyllt.

Mår bra idag, medicinerar med sertralin och har stesolid att ta vid behov. Behovet uppstår dock i princip aldrig numera, det räcker med att veta att jag har dem om det skulle behövas. Har även fått kbt, pdt och basal kroppskännedom. Överlag fått väldigt fin hjälp av psykiatrin.

Var sjukskriven nästan tre månader när jag först insjuknade (många år sedan) men sedan dess tuffar tillvaron på på ett bra sätt och vin dricker jag fortfarande, nu för njutning i sällskap snarare än för att dämpa ångest :)
  • klyban
    Anonym (en tjej) skrev 2016-11-16 11:29:29 följande:
    Tack för svar.

Koncentrera dig på dina psykiska saker istället och sök för dessa.
    Sen kommer frågan om alkohol, och se till vara ärlig att det kan hända du dricker ibland.

Dock ren sak är säker, i det du skrivit, så finns INGET som tyder på ett missbruk.
    Möjligtvis beroende och självmedicinering.

Så sluta tryck ned dig själv i skorna genom att sätta en stämpel på dig själv som missbrukare.
    Det anser jag vi kan överlåta till vården att diagnosticera dig, eller vad tycker du själv?
    Och ja, det finns massor med din problematik, då självmedicinera sina psykiska saker är rätt vanligt.

Atarax har du testat, och bara du vet hur bra/dåligt dessa funka för dig.
    Fungerade dom inte för dig, så var väldigt tydlig med detta till läkaren, för annars sitter du med mer atarax som inte funkar.
    Och funkade dom bra, så ber du om atarax.

• Anonym (K)

Att självmedicinera med alkohol gör dig inte nödvändigtvis till någon missbrukare och av det du skriver här låter det inte heller som att du är en.

Din huvudsakliga problematik verkar vara ångest och det är den du behöver hjälp mot. Det finns många olika sätt att behandla ångest och du och din läkare kan förhoppningsvis komma fram till vad som passar dig bäst. Ibland måste man prova sig fram innan man hittar rätt.

Jag tycker att du ska berätta att du ibland använt alkohol för att självmedicinera, det kan vara viktigt för dem att veta just eftersom det visar på att din ångestproblematik är så pass allvarlig att du faktiskt inte kan hantera den på egen hand.

Jag har svårt att tro att du skulle klassas som missbrukare för att du har självmedicinerat, men skulle du göra det så behöver det faktiskt inte vara så illa som det beskrivs ovan. Starkt beroende framkallande mediciner kommer de att undvika att skriva ut oavsett missbruksproblematik eller inte.

• Anonym (K)
    klyban skrev 2016-11-16 11:12:11 följande:

Vilka mediciner är det man blir diskvalificerad från för att man har missbruksproblematik?

SSRI (för jag antar att det är det du menat med medicin som ökar ångesten vid insättning?) hjälper förövrigt väldigt många med ångest. SSRI fungerar så klart inte för alla, men många har faktiskt fått stor hjälp utav den typen av medicin.
  • Domesticgoddess
    Anonym (K) skrev 2016-11-16 12:17:04 följande:

Vilka mediciner är det man blir diskvalificerad från för att man har missbruksproblematik?

SSRI (för jag antar att det är det du menat med medicin som ökar ångesten vid insättning?) hjälper förövrigt väldigt många med ångest. SSRI fungerar så klart inte för alla, men många har faktiskt fått stor hjälp utav den typen av medicin.

+ 1 på den, såväl som på K's andra inlägg.
  • Anonym (en tjej)

Tack för alla svar! 

Ja det är sjukt skamfyllt. Bara att säga att man mår dåligt är skamfylltÄr uppvuxen men en mamma med offermentalitet som ville att man skulle tycka synd om henne jämt, så jag är så rädd att uppfattas som henne. 

Jag tror inte att jag trycker ned mig själv. Inte medvetet i alla fall. Mer att jag har bestämt mig för att erkänna det här. Läste nånstans att alhoholmissbruk och beroende är olika saker, och jag är inte beroende eftersom jag klarar mig utan alkohol när jag inte är ensam. Det är med ensamheten som passiviteten kommer och med den ångesten. 

Jag ska som samtliga skriver börja med att ta upp min ångest, och sedan vara helt ärlig. Känner mig stärkt. Tusen tack!

• Domesticgoddess
    Anonym (en tjej) skrev 2016-11-16 12:46:17 följande:

Tack för alla svar! 

Ja det är sjukt skamfyllt. Bara att säga att man mår dåligt är skamfylltÄr uppvuxen men en mamma med offermentalitet som ville att man skulle tycka synd om henne jämt, så jag är så rädd att uppfattas som henne. 

Jag tror inte att jag trycker ned mig själv. Inte medvetet i alla fall. Mer att jag har bestämt mig för att erkänna det här. Läste nånstans att alhoholmissbruk och beroende är olika saker, och jag är inte beroende eftersom jag klarar mig utan alkohol när jag inte är ensam. Det är med ensamheten som passiviteten kommer och med den ångesten. 

Jag ska som samtliga skriver börja med att ta upp min ångest, och sedan vara helt ärlig. Känner mig stärkt. Tusen tack!

Känner med dig och tycker det är superbra och strongt av dig att söka hjälp! Stort lycka till och många tankar till dig!
Svar på tråden Jag ska berätta att jag har missbruk