• Annnan17

Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?

Jag är beräknad att få mitt första barn i början av februari. Tanken var att ta ut 4 veckor semester före föräldraledigheten. Och ta ut föräldraledighet först från några dagar efter BF. 
    Men min semesteransökan beviljades bara dom första två veckorna och sen sa chefen att jag får ta föräldraledighet från då. Men så har jag inte tänkt :(

Jag vill vara hemma till början av mars 2018 och sen ska min sambo vara hemma nästan ett år - och vi måste få dagarna att räcka... Tänkte då ta semester i sommar istället men när jag googlade så hittade jag på att det kan vara dumt, det handlade något om den extra föräldralönen (ofta 10%) som arbetsgivaren betalar ut. Finns det andra problem med att göra så?

Nästa alternativ är att ta semester på slutet, innan jag börjar jobba. Alltså i slutet av februari 2018. Men i värsta fall kanske det inte heller beviljas..

Hur ska jag tänka?! Jag kan ingenting om sånthär

• Svar på tråden Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?
  • AnkiC
    Annnan17 skrev 2016-11-24 21:07:51 följande:
    Nu ställer jag en fråga som jag nog redan ställt (och försöker läsa mig till på FK just nu): Min sambo ska ju vara hemma när barnet är 1 år och nån månad (beroende på när den föds), måste han ta ut 5 dagar/vecka?

Jag kommer att vara hemma ungefär en månad till efter 1 årsdagen (återigen beroende på när barnet föds), måste jag ta ut 5 dagar/vecka efter födelsedagen?
    Nej det måste han inte. Om han arbetat heltid under barnets första levnadsår finns det något som heter 3-månadersdkydd. Om han bryter sitt arbete för F-ledighet kan han i högst 3 månader ta ut färre dagar än fem och ändå skydda sin SGI. Det gäller endast för den som arbetat och arbetat 100%. Här finns info.
    forslag.forsakringskassan.se/ideer/efterskyddstid-3-manader-extra-dags-for-forsakringskassan-att-informera-om-den/
  • Annnan17
    AnkiC skrev 2016-11-24 21:25:56 följande:
    Nej det måste han inte. Om han arbetat heltid under barnets första levnadsår finns det något som heter 3-månadersdkydd. Om han bryter sitt arbete för F-ledighet kan han i högst 3 månader ta ut färre dagar än fem och ändå skydda sin SGI. Det gäller endast för den som arbetat och arbetat 100%. Här finns info. forslag.forsakringskassan.se/ideer/efterskydd.../
    "Det SGI-skydd som skallas efterskyddstid som gäller för den som arbryter sitt arbete i högst tre månader i en följd (tremånadersskyddet)"

Han ska ju vara hemma i typ ett år är tanken.
  • Seven Costanza
    Annnan17 skrev 2016-11-24 21:19:37 följande:

Hoppsan... Bra att veta! Känns som att vi inte har fattat det riktigt. Det går ju åt en hel del om min sambo måste ta ut 5 dagar per vecka. Kan jag överlåta alla mina dagar på lägstanivå till honom? Är det vettigt?

Kan inte se varför man inte vill skydda sin SGI?

Ja det går åt många dagar rätt snabbt efter ettårsdagen, därav att de som har ekonomi till det gör allt de kan för att dra ner på utgifterna under föräldraledigheten och/eller spara ihop buffert under graviditeten för att kunna ta ut så få dagar som möjligt under första året just eftersom att då får man ju ta ut så lite man vill. Vissa tar inte ut några dagar alls under första året så har man många kvar att använda efter ettårsdagen.

Ja du kan överlåta alla dina lägstanivådagar men man (dvs du och/eller han totalt) måste ha tagit ut 180 SGI-dagar innan man får börja använda lägstanivådagarna.

De flesta försöker skydda sin SGI men om man vill vara hemma länge och prioriterar det trots att man inte får dagarna att räcka till så länge man vill vara hemma och inte vill kombinera sin föräldraledighet med t ex studier för att skydda sin SGI så blir det ju så. Om man har ett jobb att gå tillbaka till så får man ju tillbaka sin SGI snabbt, men det är ju om något händer innan dess som det är sårbart.
  • Seven Costanza
    Annnan17 skrev 2016-11-24 21:30:59 följande:

"Det SGI-skydd som kallas efterskyddstid som gäller för den som arbryter sitt arbete i högst tre månader i en följd (tremånadersskyddet)"

Ja och då vet jag inte om det funkar att t ex vara hemma första tre månaderna utan FP och sedan fortsätta vara hemma men med FP? Det står ju avbryter sitt arbete i högst tre månader - det tolkar jag som att det går bra att vara hemma i tre månader utan FP men sedan måste man gå tillbaka och jobba för att skydda SGI? Om TS sambo ska vara hemma i ett år så avbryter ju han sitt förvärvsarbete i mer än tre månader.

Nej det måste han inte. Om han arbetat heltid under barnets första levnadsår finns det något som heter 3-månadersdkydd. Om han bryter sitt arbete för F-ledighet kan han i högst 3 månader ta ut färre dagar än fem och ändå skydda sin SGI. Det gäller endast för den som arbetat och arbetat 100%. Här finns info.

forslag.forsakringskassan.se/ideer/efterskyddstid-3-manader-extra-dags-for-forsakringskassan-att-informera-om-den/

• AnkiC
    Annnan17 skrev 2016-11-24 21:30:59 följande:
    "Det SGI-skydd som skallas efterskyddstid som gäller för den som arbryter sitt arbete i högst tre månader i en följd (tremånadersskyddet)"

Han kan ta så få han vill i tre månader men sedan måste han ta ut 5 dagar per vecka om han är hemma längre. Så han jan vara hemma i ett år.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2016-11-24 21:41:54 följande:
    Ja och då vet jag inte om det funkar att t ex vara hemma första tre månaderna utan FP och sedan fortsätta vara hemma men med FP? Det står ju avbryter sitt arbete i högst tre månader - det tolkar jag som att det går bra att vara hemma i tre månader utan FP men sedan måste man gå tillbaka och jobba för att skydda SGI? Om TS sambo ska vara hemma i ett år så avbryter ju han sitt förvärvsarbete i mer än tre månader.

Nej han får vara hemma längre men i högst tre månader är hans SGI skyddad. Efter det måste han ta 5 dagar per vecka för att fortsätta skydda sin SGI.
  • AnkiC

SGI-skydd gäller under högst tre månader i följd för en försäkrad som avbryter sitt förvärvsarbete, oavsett om avsikten är att förvärvsavbrottet ska pågå längre tid (26 kap. 18 § SFB). Anledningen till förvärvsavbrottet har inte någon betydelse för att kunna tillämpa detta SGI-skydd.

• AnkiC

Det står "....oavsett om avsikten är att förvärvsavbrottet ska pågå längre tid"

• Seven Costanza
    AnkiC skrev 2016-11-24 21:51:34 följande:

Nej han får vara hemma längre men i högst tre månader är hans SGI skyddad. Efter det måste han ta 5 dagar per vecka för att fortsätta skydda sin SGI.

Jag hittade sidan nu (kunde inte följa länken) och ja det funkar ju för pappan efter ettårsdagen, men inte för TS. Tyckte det dock var lite förvirrande att det stod "avbryter sitt arbete i högst tre månader"? Tycker det indikerar att det bara gäller om man är hemma max tre månader men ser på FK:s svar att det inte är så.

Jag kom ihåg att jag hört om detta med efterskyddstid nu när du sa det men jag håller med henne i länken att det är konstigt att FK inte informerar bättre om det (även om frågeställaren hade fel som trodde att det gällde även den som varit föräldraledig före ettårsdagen). För den andra föräldern är det ju jättebra att veta OM den ska börja sin ledighet först efter ettårsdagen.

Jag tycker även att FK informerar väldigt dåligt om t ex SGI-skydd vid studier inom eget yrkesområde - man hör alltid bara om att man måste ta ut CSN. Fick leta jättemycket och även informera min egen lokala FK-personal om det när jag gick dit, där tanten även passade på att läxa upp mig för att jag "pillade med mobilen" - hon fick lång näsa när jag sa att jag tagit upp mobilen just för att visa den regel jag hittat på deras egen hemsida. Kanske ska skriva ett eget förslag om studierna.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2016-11-24 22:07:37 följande:
    Jag hittade sidan nu (kunde inte följa länken) och ja det funkar ju för pappan efter ettårsdagen, men inte för TS. Tyckte det dock var lite förvirrande att det stod "avbryter sitt arbete i högst tre månader"? Tycker det indikerar att det bara gäller om man är hemma max tre månader men ser på FK:s svar att det inte är så.

Jag kom ihåg att jag hört om detta med efterskyddstid nu när du sa det men jag håller med henne i länken att det är konstigt att FK inte informerar bättre om det (även om frågeställaren hade fel som trodde att det gällde även den som varit föräldraledig före ettårsdagen). För den andra föräldern är det ju jättebra att veta OM den ska börja sin ledighet först efter ettårsdagen.

Jag tycker även att FK informerar väldigt dåligt om t ex SGI-skydd vid studier inom eget yrkesområde - man hör alltid bara om att man måste ta ut CSN. Fick leta jättemycket och även informera min egen lokala FK-personal om det när jag gick dit, där tanten även passade på att läxa upp mig för att jag "pillade med mobilen" - hon fick lång näsa när jag sa att jag tagit upp mobilen just för att visa den regel jag hittat på deras egen hemsida. Kanske ska skriva ett eget förslag om studierna.
    Ja de är ofta otydliga tycker jag och dålig på att informera. Jag visste inte heller om detta. Fick veta det av en slump. Undra när regeln kom?
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2016-11-24 22:14:09 följande:

Ja de är ofta otydliga tycker jag och dålig på att informera. Jag visste inte heller om detta. Fick veta det av en slump. Undra när regeln kom?

Vet inte faktiskt. Jag som är lite cynisk tänker att denna otydlighet kan vara instruktioner från politiskt håll just för att folk inte ska spara sina dagar och vara hemma längre - dvs för att främja arbetslinjen. Men då kan man ju undra varför reglerna finns från början.
  • Annnan17

Det här med att ta ut halvdagar eller fjärdedelsdagar eller vad det nu finns för olika (inte heldag alltså) - får man bara ta det om man jobbar övriga delar av dagen? Man kan inte välja det för att spara på dagar? Att jag tar ut föräldrapenning för 2,5 dag i veckan istället för 3 t.ex? :p

• Seven Costanza
    Annnan17 skrev 2016-11-26 16:54:48 följande:

Det här med att ta ut halvdagar eller fjärdedelsdagar eller vad det nu finns för olika (inte heldag alltså) - får man bara ta det om man jobbar övriga delar av dagen? Man kan inte välja det för att spara på dagar? Att jag tar ut föräldrapenning för 2,5 dag i veckan istället för 3 t.ex? :p

När barnet är under ett år får man som sagt ta hur lite FP man vill så då går det ju bra att ta t ex 2,5 dagar eller två hela och en fjärdedel, men efter ettårsdagen måste man ju ta minst så mycket att det blir fem dagar i veckan (ev kombinerat med arbete). Men eftersom man ansöker på månadsbasis så tänker väl de flesta före ettårsdagen bara på hur många dagar totalt de behöver ta ut per månad för att få ut tillräckligt med pengar. Dvs 2,5 dagar per vecka i fyra veckor blir tio dagar på fyra veckor, men det blir ju lika mycket om man tar 7 heldagar en vecka och 3 heldagar en annan vecka och ingenting de sista två veckorna. Dessutom är ju fyra veckor lite mindre än en månad.

Eftersom det inte är intressant för FK under första året hur uttaget ser ut per vecka tror jag hellre att folk lägger sitt valda antal heldagar över månaden istället för att lägga hela och halva/fjärdedels/åttondels på veckobasis, för enkelhetens skull.
  • Annnan17
    Seven Costanza skrev 2016-11-26 19:10:18 följande:
    När barnet är under ett år får man som sagt ta hur lite FP man vill så då går det ju bra att ta t ex 2,5 dagar eller två hela och en fjärdedel, men efter ettårsdagen måste man ju ta minst så mycket att det blir fem dagar i veckan (ev kombinerat med arbete). Men eftersom man ansöker på månadsbasis så tänker väl de flesta före ettårsdagen bara på hur många dagar totalt de behöver ta ut per månad för att få ut tillräckligt med pengar. Dvs 2,5 dagar per vecka i fyra veckor blir tio dagar på fyra veckor, men det blir ju lika mycket om man tar 7 heldagar en vecka och 3 heldagar en annan vecka och ingenting de sista två veckorna. Dessutom är ju fyra veckor lite mindre än en månad.

Eftersom det inte är intressant för FK under första året hur uttaget ser ut per vecka tror jag hellre att folk lägger sitt valda antal heldagar över månaden istället för att lägga hela och halva/fjärdedels/åttondels på veckobasis, för enkelhetens skull.
    Som jag misstänkte :)  Ja det har du rätt i...dumt att krångla med halvdagar då
  • pigglet
    AnkiC skrev 2016-11-24 22:14:09 följande:
    Är det 3-månadersregeln, när den kom? Den fanns i alla fall när jag fick mitt första barn, 14 år sedan. Så det är ingen ny regel.

Samma med regeln om studier inom eget yrkesområde, det är inte heller någon ny regel. Men inte så känd.
  • Seven Costanza
    pigglet skrev 2016-11-26 20:42:14 följande:

Är det 3-månadersregeln, när den kom? Den fanns i alla fall när jag fick mitt första barn, 14 år sedan. Så det är ingen ny regel.

Samma med regeln om studier inom eget yrkesområde, det är inte heller någon ny regel. Men inte så känd.

Tack för info! Konstigt att ca 15 år gamla regler inte ens nått alla som jobbar på FK så att de tänker på att informera om dessa möjligheter för SGI-skydd. Jag fick som sagt informera min lokala FK-tant som bara tjatade om att jag var tvungen att ta ut CSN (som jag inte hade något kvar av).
  • nnnnnnnn

Om man vill vara hemma heltid, men inte har FP-dagar kvar att skydda sin SGI med, så finns det ju oftast möjlighet att studera (komvux eller högskolan) på halvfart och ta CSN-bidraget (eller bidrag + lån om man vill det).
    Många missar den möjligheten.

Om man har möjlighet att få CSN (man har inte använt upp all CSN man har rätt till) och är säker på att man inte kommer att vilja plugga senare i livet och därför vill spara sina möjligheter till CSN, så kan man ju alltid söka en kurs som man tror att man har nytta av eller som man tror att man har mycket lätt att klara av. Så kan man behålla sin CSN, få betyg i en kurs och samtidigt vara hemma med barnen och försöka klara av pluggandet när barnen sover eller partnern är hemma.
    Jag vet några som sökt kurser som de redan kan tex en som programmerat massor och sökte komvuxkurs i programmering för att få CSN och sedan gjorde sin halvfartskurs på 1-2 timmar i veckan (istället för att lägga ca 20 h som var tanken att en nybörjare behövde lägga). Officiell förklaring: ville få betyg för att visa att man kan programmera.

Svar på tråden Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?