• gosis

Vi som väntar vårt 3:e barn år 2017!

Hej!

Finns det några andra blivande tre barns mammor som vill joina här och dela med sig av tipps, erfarenheter eller bara vill prata av sig!

Kom och var med i den här tråden.

• Svar på tråden Vi som väntar vårt 3:e barn år 2017!
  • Nelah

Jag har bf 26/5, är sjukskriven till 27/3 då min gravpenning startar. Foglossningen är för jäklig och sammandragningarna är inga vidare de heller.

Jag hoppas att tiden går fort till maj, ser framemot förlossningen men är lite rädd för eftervärkarna.... sägs ju bli värre för varje barn och efter 2an hade jag fruktansvärt ont .

Jag vill och jag kan...
  • SarahJ

Bf 5 juni men hoppas lite på att gå över 5 dagar så får jag en fin 35 års present. ;) =)

Kände knappt av eftervärkarna med tvåan. Kan ju ha å göra med att jag hade rester kvar arom upptäcktes först på efterkontrollen.

• narie24

Har inte varit så aktiv i den här tråden men läser alla inlägg :). Är med i flera andra så det blir lite dubbelt.

Men kul att följa andra blivande trebarnsmammor!

Jag minns inte eftervärkarna med tvåan. Jag hade rester av moderkakan kvar efter fl så jag åt både ngn medicin som skulle driva ut det, och smärtstillande i ngn vecka. Kanske det hjälpte?

Tog faktiskt några veckor innan resten kom ut minns jag. Bläää.

Idag är en sån där dag då jag varit extra trött. Ingen energi och grinig. Tyvärr har jag snäst en del åt ungarna :(. Kände mig deppig och börjar ifrågasätta vårt val av en trea. Hur ska orken räcka till??

• Ise
    Hannah8401 skrev 2017-03-12 10:04:36 följande:

Hänger också med, tre månader kvar för mig nu. Har en bra graviditet än så länge, tränar jobbar studerar och tar hand om barn. Men är väldigt trött... tänker jobba lite mindre efter jag sökt mamma peng, då påverkar ändå inte det jag tjänar längre.

Vem är egentligen först ut med nr 3?

Jag har bf 10 juni.

Jag har BF 22 /7.

Jag har hört att man kan gå ner i tid utan att det påverkar SGI när det är mindre än 6 månader kvar till BF - jag har funderat på det där. Jag jobbar 90 % nu och fyller upp med lägstanivådagar till 100%.
    Skickade precis in moderskapsintyget - borde jag kunna ta bort mina lägstanivådagar så snart de registrerat min nya graviditet och ändå behålla samma SGI som nu?
    Eller vad menar du med att du ska söka mammapeng först? Måste man lägga in det innan man kan gå ner i tid?
    Det är en djungel detta och jag fattar fortfarande inte allt trots att det är tredje ungen :P haha
  • Hannah8401

Isen, jag vet inte hur man räknar i sverige. Jag bor i Norge, och här kan man söka från vecka 28. Så efter det behöver jag inte bry mig om vad jag tjänar för det räknas inte med. Här har man bara valet med 100%lön i 39 veckor (+10 veckor till far) eller 80% lön i 49 veckor (också bara 10 veckor till far).

Man måste gå ut i permission tre veckor före bf. Hur länge jobbar man i sverige?

• filuring
    Ise skrev 2017-03-13 15:09:23 följande:

Jag har BF 22 /7.

Jag har hört att man kan gå ner i tid utan att det påverkar SGI när det är mindre än 6 månader kvar till BF - jag har funderat på det där. Jag jobbar 90 % nu och fyller upp med lägstanivådagar till 100%.

Skickade precis in moderskapsintyget - borde jag kunna ta bort mina lägstanivådagar så snart de registrerat min nya graviditet och ändå behålla samma SGI som nu?

Eller vad menar du med att du ska söka mammapeng först? Måste man lägga in det innan man kan gå ner i tid?

Det är en djungel detta och jag fattar fortfarande inte allt trots att det är tredje ungen :P haha

intressant! Har du lyckats ta reda på hur det ligger till? dela gärna med dig!
  • narie24

Hur länge har ni planerat att jobba? Börjar ju närma sig :). Hur har ni gjort med de andra barnen?

Med första jobbade jag till en vecka innan bf, mådde bra och var inte särskilt trött.

Med andra var jag sjukskriven i två månader för utmattningsdepression.

Med denna vet jag inte än hur det blir. Jobbar som lärare i förskoleklass och målet har varit att orka till skolavslutningen (9/6). Vissa dgr känns det orimligt att orka så länge, andra dgr funderar jag över på om man kanske kan jobba lite därefter också. I morse kände jag bara att nä nu orkar jag inte mer, jag behöver vila! Men man fylls av energi på jobbet. Men kraschar stenhårt på em igen.

• Malimari
    narie24 skrev 2017-03-15 16:20:09 följande:

Hur länge har ni planerat att jobba? Börjar ju närma sig :). Hur har ni gjort med de andra barnen?

Med första jobbade jag till en vecka innan bf, mådde bra och var inte särskilt trött.

Med denna vet jag inte än hur det blir. Jobbar som lärare i förskoleklass och målet har varit att orka till skolavslutningen (9/6). Vissa dgr känns det orimligt att orka så länge, andra dgr funderar jag över på om man kanske kan jobba lite därefter också. I morse kände jag bara att nä nu orkar jag inte mer, jag behöver vila! Men man fylls av energi på jobbet. Men kraschar stenhårt på em igen.

Jag har planerat att sluta ca 5 veckor innan bf, blir isåfall dagen innan midsommar. Får dock se om det går, blev sjukskriven i vecka 32 förra gången pga ryggen bland annat. Men det tar jag då
  • Paincake

Jag är beräknad till 19 maj och har sagt på jobbet att jag planerar jobba fram till sista april. Kommer förmodligen få kejsarsnitt någon vecka innan och vill ha ett par veckor där jag kan ligga på soffan och äta praliner. ;)

Men som det ser ut just nu kommer jag inte orka jobba hela vägen ut, i alla fall inte heltid som jag jobbar nu. Har tid för bedömning av läkare på måndag. Jag har världens foglossning och massor av sammandragningar så fort jag rör mig så jag vet inte riktigt hur jag ska orka.

• Nelah

Jag fick beviljad graviditetspenning från den 27/3, men blivit sjukskriven nu 3 veckor fram tills dess pga foglossning och sammandragningar.

Jag vill och jag kan...
  • Angel in sight

Jag har hittills bf 13 augusti. Ultraljudet är nästa vecka så får kanske annat datum då. Jag ska söka graviditetspenning (som man kan få fr.o.m. 8 veckor innan bf) då jag jobbar som sjuksköterska och känner att jag inte kommer orka jobba på slutet, speciellt inte på sommaren då vården brukar braka. Vet inte ens hur jag ska orka dit. Redan en del ryggbesvär. Förhoppningen är iaf att få graviditetspenning och att orka jobba tills dess. Min b-plan är att ha min semester (5 veckor) innan bf för att få vara ledig lite innan förlossningen.

Men mina tvåa andra barn blev jag sjukskriven en månad innan förlossningen för ryggbesvär med första och foglossning med andra. Då jobbade jag på kontor.

• Ankissen
    narie24 skrev 2017-03-15 16:20:09 följande:

Jag är gymnasielärare (sv och ty) och jag tänker jobba till påsk. När mina kollegor börjar jobba igen efter lovet har jag fyra veckor kvar till beräknat datum och då kan det vara skönt att varva ner och slippa nationella proven. Tycker precis som du att jobbet ger energi men samtidigt blir jag alldeles trött av det och orkar knappt med mina stora barn som har aktiviteter och läxor de behöver hjälp med på eftermiddagen. Ofta efter en helg känner jag att "nu fasen får det vara bra". Detta betyder iallafall att jag jobbar fyra och en halv vecka till. :)
  • Ankissen
    Ankissen skrev 2017-03-15 19:35:14 följande:

Jag är gymnasielärare (sv och ty) och jag tänker jobba till påsk. När mina kollegor börjar jobba igen efter lovet har jag fyra veckor kvar till beräknat datum och då kan det vara skönt att varva ner och slippa nationella proven. Tycker precis som du att jobbet ger energi men samtidigt blir jag alldeles trött av det och orkar knappt med mina stora barn som har aktiviteter och läxor de behöver hjälp med på eftermiddagen. Ofta efter en helg känner jag att "nu fasen får det vara bra". Detta betyder iallafall att jag jobbar fyra och en halv vecka till. :)

Glömde säga att med första barnet gick jag hem en månad innan beräknat. Ville helt enkelt inte riskera vattenavgång framför klass. Det var rätt segt för då hade jag ju inga barn, så med andra barnet jobbade jag ända in i kaklet. Sista arbetsdagen var skärtorsdagen, sen kom ett påsklov som jag ändå var ledig på, sen var hon betäknad måndag efter lovet. Det blev lite för intensivt så nu tänker jag om igen... :)
  • narie24
    Ankissen skrev 2017-03-15 19:38:53 följande:

Glömde säga att med första barnet gick jag hem en månad innan beräknat. Ville helt enkelt inte riskera vattenavgång framför klass. Det var rätt segt för då hade jag ju inga barn, så med andra barnet jobbade jag ända in i kaklet. Sista arbetsdagen var skärtorsdagen, sen kom ett påsklov som jag ändå var ledig på, sen var hon betäknad måndag efter lovet. Det blev lite för intensivt så nu tänker jag om igen... :)

När är det du har bf nu igen? Jag har lååångt kvar, 14/7.

Känner igen det där att man inte har ork kvar när man kommer hem. Mina barn (8 o 5) vill leka och röja efter skola o förskola, jag orkar knappt få ihop middagen och sen kraschar jag på soffan. Som tur är så är jag och min man hemma tillsammans oftast på kvällarna, så man kan få lite chans att vila. Men önskar att jag kunde ge mer till barnen.

Det är verkligen fullt ös på jobbet. Nu drar alla utvecklingssamtal igång så ökad arbetsbelastning. Är förkyld också så känner mig rätt vek just nu haha.
  • Ankissen
    narie24 skrev 2017-03-15 19:45:41 följande:

När är det du har bf nu igen? Jag har lååångt kvar, 14/7.

Känner igen det där att man inte har ork kvar när man kommer hem. Mina barn (8 o 5) vill leka och röja efter skola o förskola, jag orkar knappt få ihop middagen och sen kraschar jag på soffan. Som tur är så är jag och min man hemma tillsammans oftast på kvällarna, så man kan få lite chans att vila. Men önskar att jag kunde ge mer till barnen.

Det är verkligen fullt ös på jobbet. Nu drar alla utvecklingssamtal igång så ökad arbetsbelastning. Är förkyld också så känner mig rätt vek just nu haha.

Känner igen det där. Vi ska börja med omdömen nästa vecka och sen blir det mentorssamtal på kvällstid. Fattar inte hur jag ska fixa det nu, får nästan ångest av att tänka på det. Planen från min rektor är att jag ska hinna alla innan påsk. Dessutom måste jag hinna rätta, bedöma och dokumentera allt samt sätta preliminära betyg i alla mina kurser för jag kommer inte finnas tillgänglig när betygen sätts, då ligger jag troligen och föder barn. Bf är 22 maj men jag har gått över 8 dagar med de två tidigare. Räknar kallt med att göra det igen...
  • filuring

jag är beräknad till 28 september och är fortfarande föräldraledig med nummer 2 och kommer vara det tills det är dags! :)

• Ise

Nej har inte fått svar gällande sgin ännu men ska ringa dem i veckan tänkte jag. :)

Jag har bf 22 juli. Min plan är att jobba juni ut och gå hem fr.o.m. 3 juli. Då tar jag semester fram till födseln.

Med första slutade jag jobba på en fredag och han är född onsdagen veckan efter. Inte så mycket vila upp sig där inte men han var å andra sidan 2 veckor tidig så jag hade planerat att vila mig i 2 veckor ialf.

Med andra så gick jag medvetet hem tidigare ifall det skulle bli samma som första gången, men så var ju inte fallet ;) han var 5 dagar sen så blev hemma en månad innan födseln. Men hade tagit ledigt fredagar månaden innan jag gick hem. Så trappade ner lite.

Svar på tråden Vi som väntar vårt 3:e barn år 2017!