• Colourfulrainbow

Streamade filmer hackar. Hjälper det verkligen att köpa ny nätverkskabel då?

För inte så längesedan började bilden hacka (bild och ljud hamnade i osynk) när jag kollade på streamad film. Har pratat med min internetleverantör och de kunde inte se något fel. Har använt mig av bredbandskollen och jag har mina 100 mbit, så inga fel där inte. 

Har aldrig haft detta problem innan, och jag har alltid haft både viaplay och netflix och det har gått bra. 

När jag talade med min internetleverantör fick jag rådet att köpa en ny nätverkskabel (jag kör inte trådlöst, och har aldrig gjort). För det kanske är där felet ligger. Visst har jag råkat klämma kabeln i dörren några gånger, men internet fungerar ju. Men om jag tittar på svt play, netflix osv så hackar filmen.

En ny nätverkskabel kostar 279 kr, och det är en kostnad jag helst slipper.

Datorn verkar inte vara felet för när jag har tagit med mig min dator till biblioteket och använt mig av deras wifi har filmen inte hackat, likaså när jag tar mobilt internet från min mobiltelefon och delar med min dator. Då funkar det fint. 

• Svar på tråden Streamade filmer hackar. Hjälper det verkligen att köpa ny nätverkskabel då?
  • Lena

Det är troligtvis kabeln. Kläm Den inte i dörren eller böj den i skarpa vinklar

• Colourfulrainbow
    Lena skrev 2016-11-18 13:45:40 följande:

Det är troligtvis kabeln. Kläm Den inte i dörren eller böj den i skarpa vinklar

Aha, då är det kanske värt att köpa en ny. Tack för svaret.
  • Aniiee

Värst vad dyr kabel du sku ha. Har du verkligen 20 meter långt emellan uttagen?

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Colourfulrainbow
    Aniiee skrev 2016-11-18 14:52:01 följande:

Värst vad dyr kabel du sku ha. Har du verkligen 20 meter långt emellan uttagen?

Nej, har bara en elektronikaffär här och en tiometers kabel kostar 279 kr. Fast det fanns en för 179 kr också, men den var av märket Andersson. Har dålig erfarenhet av det märket (köpt andra två andra prylar som var urkassa). 

Men tror du det hjälper att köpa en ny nätverkssladd?
  • Lena

Jag skulle säga att det är sladden till 90%

Du kan beställa på nätet med på tex Dustin eller netonnet

• Colourfulrainbow
    Lena skrev 2016-11-18 15:35:21 följande:

Jag skulle säga att det är sladden till 90%

Du kan beställa på nätet med på tex Dustin eller netonnet

Tack! Hade tänkt gå i en fysisk butik för jag vill se film ikväll, men om det skiljer mycket i pris så får det bli nätshopping.
  • Aikido

Tvivlar på att det är sladden. Tror mer det hänger på något problem i datorn som gör den för slö. Hade felet bara visat sig på en av tjänsterna hade det väl varit troligare att det var någon störning från deras sida men om det hackar på samma sätt hos alla du tittar på sätter jag en peng på någonting i datorn.

• Aniiee
    Colourfulrainbow skrev 2016-11-18 15:08:50 följande:
    Nej, har bara en elektronikaffär här och en tiometers kabel kostar 279 kr. Fast det fanns en för 179 kr också, men den var av märket Andersson. Har dålig erfarenhet av det märket (köpt andra två andra prylar som var urkassa). 

Men tror du det hjälper att köpa en ny nätverkssladd?
    Det är säkert kablen.

Du får en 10-meters ZAP cat 6 för 179 spänn på teknikmagasinet (köp på nätet). Cat 5 för 149. Men om du inte behöver 10 meter så köp kortare. Det spelar roll.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Aikido skrev 2016-11-18 15:55:09 följande:

Tvivlar på att det är sladden. Tror mer det hänger på något problem i datorn som gör den för slö. Hade felet bara visat sig på en av tjänsterna hade det väl varit troligare att det var någon störning från deras sida men om det hackar på samma sätt hos alla du tittar på sätter jag en peng på någonting i datorn.

Fast eftsom TS inte har några problem annat än när kabeln sitter i så låter det som kabeln. Kan ju vara uttaget på datorn också.... skulle bli jobbigt om TS måste byta moderkort.... Ny kabel kostar inte så mycket, så det är värt att testa.
  • Aikido
    Aniiee skrev 2016-11-18 15:59:23 följande:
    Fast eftsom TS inte har några problem annat än när kabeln sitter i så låter det som kabeln. Kan ju vara uttaget på datorn också.... skulle bli jobbigt om TS måste byta moderkort.... Ny kabel kostar inte så mycket, så det är värt att testa.
    Jag svär att det sista stycket inte fanns med när jag läste TS första gången.

Skulle aldrig erkänna att jag var för lat för att läsa hela texten.
  • Aniiee
    Aikido skrev 2016-11-18 16:04:02 följande:
    Jag svär att det sista stycket inte fanns med när jag läste TS första gången.

Skulle aldrig erkänna att jag var för lat för att läsa hela texten.
    Of course not. Det trollades fram efter du skrev. Säkert goblins i nätverket. =P 
Svar på tråden Streamade filmer hackar. Hjälper det verkligen att köpa ny nätverkskabel då?