• Anonym (Ovanför)

Grannens barn skriker i panik!

Ibland hör jag hur grannens ena barn skriker i panik.

Jag tror att det är deras barn som skriker iallafall och man kan urskilja att det är rätt hetsigt bland de som pratar.

Då de inte är svenskar vet jag inte vad de säger. De kan prata svenska men i alla dessa situationer pratas de deras hemspråk.

Nu är det fjärde gången jag hör detta skrik. De är inte små skrik utan skrik i ren panik!

Barnen deras är 11 resp 9år.

Även om jag inte vill får jag ibland tankar om att de kanske far illa? Borde man ringa polis?

Vad säger man?

Nu har det skrikigt en kvart...

• Svar på tråden Grannens barn skriker i panik!
  • Anonym (M)

Ring 112 och förklara vad som du hör från grannens lägenhet.

• katrinp

Jag vet inte med andra men har en femåring som är otroligt dramatisk och skriker hur länge som helst både om man säger till honom att han inte får göra något och om han slår sig åka vi inte ens prata om!

• Anonym (Kattis)
    katrinp skrev 2016-11-18 17:10:26 följande:

Jag vet inte med andra men har en femåring som är otroligt dramatisk och skriker hur länge som helst både om man säger till honom att han inte får göra något och om han slår sig åka vi inte ens prata om!

Fast detta handlar om större barn.
    Ts, ring polisen!
  • Anonym (112)

Ring 112 och berätta att du hör en medmänniska i nöd. Förhoppningsvis skickar de dit en patrull som kollar läget.

Tänk dig själv att du gick igenom en mörk park och blev våldtagen men att dina skrik av panik skulle vara för döva öron som varken vill höra eller lägga sig i.

• Anonym (hallå eller?)
    Anonym (112) skrev 2016-11-18 17:12:37 följande:
    Ring 112 och berätta att du hör en medmänniska i nöd. Förhoppningsvis skickar de dit en patrull som kollar läget.

Tänk dig själv att du gick igenom en mörk park och blev våldtagen men att dina skrik av panik skulle vara för döva öron som varken vill höra eller lägga sig i.
    Inte en jämförbar situation alls.
  • Anonym (112)
    katrinp skrev 2016-11-18 17:10:26 följande:

Ska man utgå ifrån att barnaskrik inte är på allvar? Vilken jävla rutten och diskriminerande människosyn.
  • Anonym (112)
    Anonym (hallå eller?) skrev 2016-11-18 17:13:38 följande:

Inte en jämförbar situation alls.

Min poäng är att man bör ta skrik av panik från sina medmänniskor på allvar. Det vettiga i en sådan här situation är faktiskt att ringa polisen.
  • Anonym (Man)

Och känner du att situationen inte är akut kan man göra en orosanmälan till socialen, så kan de titta närmare på situationen.

• Anonym (a)

Antingen är skriken helt "oskyldiga", tex att barnet vägrar duscha.
    Eller så far barnet illa.
    Du kan anmäla oro till soc, eller ringa polisen när skriken pågår.
    Tyvärr tror jag inte mycket händer, men det skall ju anmälas i alla fall.
    Det som kanske eventuellt kan hjälpa bäst är väl om du kan få möjlighet att prata med barnen, ett i taget. Säg att du hör sånt skrik ibland och att du undrar vad som händer. Vill barnet/barnen prata med dig så märker du det. Annars kan du säga att du finns där om någon vill prata om något någon annan gång.

• Queennr1
    Anonym (112) skrev 2016-11-18 17:20:53 följande:

Min poäng är att man bör ta skrik av panik från sina medmänniskor på allvar. Det vettiga i en sådan här situation är faktiskt att ringa polisen.

Håller i princip med samtidigt som jag personligen är rätt tacksam för att mina grannar inte tänkt så, då sonen kan låta som om nån håller på att stycka honom levande, verkligen panikslagen för att han exempelvis inte får spela mer dataspel, eller måste borsta tänderna..
  • Anonym (Ring på)

Man kan ju ringa på också innan man gör nåt så drastiskt som att ringa soc eller 112... Det vore bra om vi människor pratade mer med varandra. Ring på och säg att du blir orolig för barnen när dom skriker så.

• Anonym (dålig idé)
    Anonym (Ring på) skrev 2016-11-19 10:35:26 följande:

Man kan ju ringa på också innan man gör nåt så drastiskt som att ringa soc eller 112... Det vore bra om vi människor pratade mer med varandra. Ring på och säg att du blir orolig för barnen när dom skriker så.

Om det nu skulle vara så att dessa barn blir slagna eller misshandlade på annat sätt, så vad tror du att det medför för dessa barn att grannen ringer på och uppmärksammar föräldrarna på att grannarna hör deras skrik?  Jag är ganska säker på att det inte vore det minsta positivt för barnen.

NU vet vi inte om det är våld som pågår men det kan vara det och då ska man inte chansa.
  • Anonym (Orosanmälan)

Gör en orosanmälan till socialtjänsten, du kan vara anonym! Är de missförhållanden i familjen så förhoppningsvis uppmärksammas de och familjen får hjälp! Hellre hjälpa en gång för mycket än förlite!

• Anonym (Snälla!)

Kunde vart min granne ovanför som skrivit detta.

Usch vad orolig jag blir nu. I dag tex skrek lina barn just så. Min dotter är sur på sin bror. Han blir sur tillbaka. Dom jagar varann och hon skriker, sänder låter som om hon ska dö. Sen skakar hon av sig det och rusar efter honom. Många gånget retar den ene upp den andre pga tristess eller vad det nu handlar om.

Det skriks och bråkas jämt mellan dom.

Jag har riktigt dåligt tålamod då jag även jobbar natt och behöver få sova. Så jag börjar gapa till slut jag med.

Pappan är inte alltid hemma då jag behöver få sova (helger)

Men alla som skriver "ring 112" förstår jag mig inte på. Det är vanligt att syskon bråkar och skriker så det låter som "panik"

Trots detta är vi en välmående familj. Fast det kanske inte låter så.

Det låter så otroligt mycket värre än det är.

Känner flera som har det som oss.

Våra barn är i dom åldrarna som i ts.

Vi har själva bett om ursäkt och pratat lite med grannarna. Men man vet ju inte ändå.

De som bråkar mest är sonen på 11 som har autismproblematik och adhd.

Jag har också adhd.

Prata med dom än att ringa 112-HERREGUD!!!!!!!!!!!!

• Anonym (Snälla!)
    Anonym (Snälla!) skrev 2016-11-20 01:43:33 följande:

Kunde vart min granne ovanför som skrivit detta.

Usch vad orolig jag blir nu. I dag tex skrek lina barn just så. Min dotter är sur på sin bror. Han blir sur tillbaka. Dom jagar varann och hon skriker, sänder låter som om hon ska dö. Sen skakar hon av sig det och rusar efter honom. Många gånget retar den ene upp den andre pga tristess eller vad det nu handlar om.

Det skriks och bråkas jämt mellan dom.

Jag har riktigt dåligt tålamod då jag även jobbar natt och behöver få sova. Så jag börjar gapa till slut jag med.

Pappan är inte alltid hemma då jag behöver få sova (helger)

Men alla som skriver "ring 112" förstår jag mig inte på. Det är vanligt att syskon bråkar och skriker så det låter som "panik"

Trots detta är vi en välmående familj. Fast det kanske inte låter så.

Det låter så otroligt mycket värre än det är.

Känner flera som har det som oss.

Våra barn är i dom åldrarna som i ts.

Vi har själva bett om ursäkt och pratat lite med grannarna. Men man vet ju inte ändå.

De som bråkar mest är sonen på 11 som har autismproblematik och adhd.

Jag har också adhd.

Prata med dom än att ringa 112-HERREGUD!!!!!!!!!!!!

Nu kunde man tro att vi inte är svenskar men det var bara en massa slarvfel.
  • Anonym (Snälla!)

Min son vet vad han ska säga för att trycka på rätt punkter dessutom. Han agerar ofta i affekt. "Slå mig inte" "neeej aaj" "du ska döööö"

Med öppet fönster kl 23.

• Physalis

Jag tycker nog att man kan höra om skriker är argt eller om det är panik och rädsla.

Eftersom du reagerar så skulle jag lita på den känslan.

I bästa fall ringer polisen på och barnet skriker för att den är argt eller liknande. Då får barnet kanske en tankeställare kring att skrika så och hur det uppfattas, om inte så kanske föräldrarna får det.

I värsta fall händer det något allvarligt och du räddar någon i nöd.

Lita på din egen instinktiva känsla.

Att det finns andra skrikiga barn borde inte vara en anledning att strunta i detta panikskrik.

• Hararochkaniner

Var en anständig människa och gå upp och fråga vad det är som händer.  Att folk ska ha så fruktansvärt svårt att visa civilkurage! Gå upp och fråga! Så får du ju veta eller hur. Om de pratar på utrikiska så kan det ju vara någon som är rädd för vad som händer deras familj i Irak eller syrien eller dyligt. Eller så är det någon oegentlighet. Som Lilly Allen skulle säga "grow a pair of tits" och gör det rätta. Gå upp och ring på.

Svar på tråden Grannens barn skriker i panik!