Alexi skrev 2016-11-19 09:55:49 följande:
Vi och våra barn har verkligen uppskattat serien om Kråke. Det är vardagsnära böcker om en familj med tre barn (Kråke är äldst). De har olika nivåer och jag länkar här till en av böckerna som är för de yngsta barnen. Du kan också provläsa på den sidan.
www.idusforlag.se/barnbocker/0-3/krakes_kvall
När barnen sen blir typ 5-6 år så går man upp till nästa nivå där det är betydligt längre böcker.
Det finns kanske 5 st i småbarns serien och typ 20 i den större serien.
Ska fundera på vad som mer funkat här, min yngsta är sex år nu så det var ett tag sedan. Vem-böckerna, Alfons, Mamma mu. Bockarna bruse är jättebra (finns två st, oerhört roliga och omfattande illustrationer)
Böckerna om Viggo är bra och vällästa och välskrivna.
Sen en av de böcker som vi läst absolut flest gånger är (apropå läsa samma bok många gånger...) är den här, jättehäftig bok helt utan annan text än orden ja och nej men bilderna säger allt:
www.adlibris.com/se/bok/jaa-ah-nej-9789186979027
Sen böckerna om Halvan, vet inte när de kan vara aktuella men de är fullständigt älskade av många barn. Där kan man ju hoppa över lite av texten när man läser i början och gå in på mer och mer detaljer senare.
Poängen med många av de böcker jag nämnt här går att läsa i flera år, man sållar i texten första åren och läser mer och mer detaljerat.
Vem-böckerna har vi läst till leda. Vi har en uppsjö av dem och det är för lite text i dem. Det är faktiskt frustrerande jobbigt att läsa uppåt tio böcker (gärna ett par gånger om) på raken vid nattning. Den enda som som funkar där är antologin "Liten skär och alla bråkiga brokiga" eftersom den har många sidor, men eftersom den går fort att läsa så får man ändå komplettera med Alfons eller någon annan längre bok. Det är bra mycket trevligare att läsa en eller två långa böcker än att läsa en hel hög med korta böcker. Men fler Alfons-böcker ska vi så klart införskaffa! Han gillar Alfons och böckerna har också bra textmängd.
Kråkeboken du länkade till, tycker han säkert är trevlig, men böcker med den textmängden har vi redan och nu när han vill lyssna på längre sagor så känns det inte så aktuellt att köpa böcker med mindre textmängd.
Halvan har vi några av. Aptråkiga, om du frågar mig, men han gillar dem och vi läser dem pärm till pärm.
Vi har läst böcker för honom ända sedan han var bebis. Vi är en läsande familj som ofta läser högt för varandra, böcker finns ständigt med i vår vardag och vi slår i uppslagsböcker tillsammans med sonen om han har en fråga som vi inte kan svara på. Varje kväll läser vi ungefär en halvtimme (vi hade läst ännu längre om vår son hade fått bestämma) och du anar inte hur många Vem-böcker man hinner plöja genom på en halvtimme (för att inte tala om hur många böcker man hinner plöja på en hel dag om han får bestämma antalet lässtunder mellan lekstunderna på helgerna.) En 2,5-åring som är intresserad av böcker förstår mer än man tror, eftersom han är intresserad av det som står i böckerna och vill ha en förklaring till det som han inte förstår. Är det något han inte förstår, så får man helt enkelt förklara. Vi hade till exempel en diskussion kring hur en "våning" ser ut (Tant Lotten bor i våningen ovanför Lasse, i Lindgrens "Jag vill inte gå och lägga mig.") Eftersom det såg lite murrigt ut på bilden hade vår son en föreställning om att Tant Lotten bodde i en "koja" ovanför Lasses hus. Det var ganska lätt att bara förklara att våning är samma sak som lägenhet, så nu använder han ordet våning synonymt med lägenhet, även om det egentligen inte är helt rätt: "Olle bor i våningen under vår lägenhet." Så att det skulle vara svårt att förstå böcker som utspelar sig under en annan tid tror jag inte alls. Vi har också fått förklara i en annan bok att telefonen med nummerskiva och sladd är samma sak som mobiltelefon, bara att denna sitter fast i väggen så att man inte kan ta med sig den ut. Det är heller inte särskilt svårt att förstå. Ska man läsa, bör man lägga sig en nivå över barnets verbala förmåga, tycker jag, så att man också kan lära sig nya ord, inte som med vem-böckerna, lägga sig en nivå under hur han talar.