• Anonym (Rimligt?)

Måste jag kommunicera via hans ombud?

Mitt ex har skaffat en advokat och tänker påbörja en tvist och jag har fått papper hem från ombudet. Jag tänker svara på hans önskemål när det gäller umgänget men exet kräver att all kommunikation kring barnet ska gå via ombudet. Verkligen allt. Måste jag gå med på det? Känns orimligt att en fråga kring aktiviteter och liknande som ingår i vardagen ska gå via hans ombud.

• Svar på tråden Måste jag kommunicera via hans ombud?
  • Anonym (Rimligt?)
    BioBonus skrev 2016-11-22 14:11:12 följande:

Är det frågor som rör tvisten, eller ingår i tvistens frågor, så ska allt tas via ombudet.

Är det att barnet är magsjukt eller bjudet på kalas nästa umgängeshelg så kan du ta det direkt.

Åtminstone var det den information vi fick när vi låg i tvist med den andra föräldern.

Jo, det förstår jag men han hänvisar frågor kring aktiviteter och kompisar till ombudet...
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym (tvr) skrev 2016-11-22 14:24:48 följande:

Vem är det som sätter sig på tvären ang vårdnaden? Vill du ha ensam vårdnad? Lättare om du förklarar varför ni har en dispyt angående detta...

Inte tvist om vårdnad utan om boendet. Han vill ha varannan vecka. Barnet har bott hos bara mig (hans val) i flera år efter separationen och han bor fyra mil bort (också hans val.) Han vägrar att kommunicera med mig överhuvudtaget när det gäller barnet. Det har han även sagt till Familjerätten som han gick till för att han trodde att de skulle säga till mig "vad som gällde" dvs. att jag skulle göra som han ville. Vilket de inte gjorde. Nu är han inne på sin andra advokat då inte lyckades samarbeta med sin första...
  • Anonym (tvr)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-23 21:53:02 följande:
    Inte tvist om vårdnad utan om boendet. Han vill ha varannan vecka. Barnet har bott hos bara mig (hans val) i flera år efter separationen och han bor fyra mil bort (också hans val.) Han vägrar att kommunicera med mig överhuvudtaget när det gäller barnet. Det har han även sagt till Familjerätten som han gick till för att han trodde att de skulle säga till mig "vad som gällde" dvs. att jag skulle göra som han ville. Vilket de inte gjorde. Nu är han inne på sin andra advokat då inte lyckades samarbeta med sin första...
    Och vad är anledning till att barnen inte ska få bo hos honom varannan vecka då? Har ni inte gemensam vårdnad?
  • Kjell2
    Kör allt via ombudet. Då kan han inte komma och bråka med dig avseende det.

Helt ok att begära uppskov med att svara på vissa saker och samtidigt hantera vardagliga frågor.

• Brumma

På vilket sätt är det han inte går med på att kommunicera?

Drar ni upp riktlinjer för häntning/lämning och får beslut på vilka dagar sådant ska ske krävs inte jättemycket kommunikation.

Det som krävs kan ju tas skriftligt en gång i veckan.

Är det enbart pga detta du vägrar vv?
  • Anonym (Rimligt?)
    Brumma skrev 2016-11-24 08:21:43 följande:

På vilket sätt är det han inte går med på att kommunicera?

Drar ni upp riktlinjer för häntning/lämning och får beslut på vilka dagar sådant ska ske krävs inte jättemycket kommunikation.

Det som krävs kan ju tas skriftligt en gång i veckan.

Är det enbart pga detta du vägrar vv?

Finns fler anledningar till att jag inte vill ha varannan vecka men vill inte gå in på det här. Han vägrar kommunicera skriftligt också. Han vägrar att på något vis ha med mig att göra.
  • Kjell2
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-24 08:28:50 följande:
    Finns fler anledningar till att jag inte vill ha varannan vecka men vill inte gå in på det här. Han vägrar kommunicera skriftligt också. Han vägrar att på något vis ha med mig att göra.
    Kör allt via ombudet.
  • Anonym (tvr)
    Om du inte vill gå in på det här så kan du inte förvänta dig någon hjälp heller! Over and out!
  • BioBonus
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-23 21:48:29 följande:
    Jo, det förstår jag men han hänvisar frågor kring aktiviteter och kompisar till ombudet...
    Ta det via ombudet då. 
  • Brumma

Får ni dom på vv skulle jag bli förvånad om ni inte även får ngt sätt att kommunicera som krav.

Tex genom mail. Det krävs mkt lite kommunikation om man har en täckande dom som tar med det mesta. Sedan sköter var o en sina veckor.

Vill han ha allt genom ombudet nu så gå den vägen då. Visa "samarbetsvilja".

Så ser ni även hur mkt kommunikation som är ett "måste" och vad som inte är det.
  • Anonym (propp)

Och vad är problemet för dig? Varför kan du inte gå med på att kommunicera via hans ombud. Det är ju inte du som betalar för det. Varför inte respektera hans önskemål om att få slippa dig? Känns nästan som om du är en lika stor kålsupare som han.
  • Anonym (tvr)
    Anonym (propp) skrev 2016-11-24 13:30:32 följande:
    Och vad är problemet för dig? Varför kan du inte gå med på att kommunicera via hans ombud. Det är ju inte du som betalar för det. Varför inte respektera hans önskemål om att få slippa dig? Känns nästan som om du är en lika stor kålsupare som han.
    JA det verkar inte bättre!
  • Chianti
    Om han vägrar ha med dig att göra så förstår jag inte frågan? Då har du ju ingen kanal utom ombudet? Huvudsaken är väl att du får svar och det lär du ju få via ombud-
  • Anonym (Rimligt?)
    Chianti skrev 2016-11-26 10:25:27 följande:

Om han vägrar ha med dig att göra så förstår jag inte frågan? Då har du ju ingen kanal utom ombudet? Huvudsaken är väl att du får svar och det lär du ju få via ombud-

Ja, faktiskt är ombudet en bättre kanal på flera sätt men ett dilemma är att pappan själv smsar direkt til mig och det blir parallella diskussioner. Skrev fel i TS, pappan vill inte att jag kommunicerar direkt till honom. Att han kommunicerar direkt till mig ska tydligen funka. Visserligen har jag inget ombud (än) men borde det inte vara så att han även kör det han vill säga genom sitt ombud?
  • Chianti
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-26 10:41:35 följande:
    Ja, faktiskt är ombudet en bättre kanal på flera sätt men ett dilemma är att pappan själv smsar direkt til mig och det blir parallella diskussioner. Skrev fel i TS, pappan vill inte att jag kommunicerar direkt till honom. Att han kommunicerar direkt till mig ska tydligen funka. Visserligen har jag inget ombud (än) men borde det inte vara så att han även kör det han vill säga genom sitt ombud?
    Jo det är rimligt. Meddela honom att du accepterar att all komm går via ombudet, men att det gäller er bägge isåfall. Så länge du inte har kontaktförbud är det dock upp till dig vem du vill kommunicera med; ombudet eller pappan.
  • Anonym (M)
    Anonym (tvr) skrev 2016-11-24 10:03:54 följande:

Om du inte vill gå in på det här så kan du inte förvänta dig någon hjälp heller! Over and out!

Jag tucker att hon fått bra hjälp av Kjell på den fråga hon ställde. Varför de har en tvist om boendet är väl knappast relevant för frågan om man kan/ska ta alla frågor via ombud.
  • Anonym (tvr)
    Anonym (M) skrev 2016-11-26 11:55:44 följande:
    Jag tucker att hon fått bra hjälp av Kjell på den fråga hon ställde. Varför de har en tvist om boendet är väl knappast relevant för frågan om man kan/ska ta alla frågor via ombud.
    OVER AND OUT!
Svar på tråden Måste jag kommunicera via hans ombud?