• Anonym (Tröttsamt)

Svara en gång till på samma sak?

Mitt ex ställde krav på ändrat umgänge via ombud för cirka ett halvår sedan. Jag svarade då med motförslag. Jag fick aldrig något svar och det visade sig att han avbrutit samarbetet med sitt ombud.

Nu har exet skaffat ett nytt ombud som har skickat samma krav. Jag vet att jag inte måste men bör jag svara på samma sak till hans nya ombud? Känns rätt tröttsamt då det tar både tid och energi.

• Svar på tråden Svara en gång till på samma sak?
  • Anonym (Lena)

Självklart ska du svara. Varför vill du inte samarbeta?

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Lena) skrev 2016-11-19 13:19:49 följande:

Självklart ska du svara. Varför vill du inte samarbeta?

Klart jag vill samarbeta och det var ju det jag gjorde förra gången. Men fick som sagt inget svar tillbaka. Hur många gånger tycker du det vore rimligt att svara på samma sak utan att få svar tillbaka eller ens få veta att samarbetet med ombudet är avslutat?
  • Anonym (Duh!)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-11-19 13:25:23 följande:
    Klart jag vill samarbeta och det var ju det jag gjorde förra gången. Men fick som sagt inget svar tillbaka. Hur många gånger tycker du det vore rimligt att svara på samma sak utan att få svar tillbaka eller ens få veta att samarbetet med ombudet är avslutat?
    Skicka samma svar som du skickade förra gången. Du har väl sparat det så det är bara att skicka en ny kopia. Vad är problemet?
    Har du inte sparat det, se till att göra det den här gången.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Duh!) skrev 2016-11-19 13:27:00 följande:

Skicka samma svar som du skickade förra gången. Du har väl sparat det så det är bara att skicka en ny kopia. Vad är problemet?

Har du inte sparat det, se till att göra det den här gången.

Jodå, sparar all konversation men var rätt mycket tider och berörde även sommaren osv. så det gamla går inte att använda. Hur många gånger tycker du det är rimligt att svara på samma sak?

Problemet är att det tar tid och ledde i alla fall förra gången ingenstans.
  • Brumma

Fast.. Har han bryter samarbetet med ombudet kanske det finns en anledning till att du inte fått ngt svar..

Tycker självklart du bör svara. Inte minst för att visa på samarbetsvilja så det inte ligger dig i fatet senare..

• Anonym (Tröttsamt)
    Brumma skrev 2016-11-20 14:13:14 följande:

Fast.. Har han bryter samarbetet med ombudet kanske det finns en anledning till att du inte fått ngt svar..

Tycker självklart du bör svara. Inte minst för att visa på samarbetsvilja så det inte ligger dig i fatet senare..

Hur menar du? Han kom inte överens med sitt ombud och bröt deras samarbete. Men det är ju knappast mitt problem? Nu svarade jag i alla fall men min poäng i detta handlar om att mitt ex har så svårt att samarbeta att han inte ens kom överens med sin egen advokat. Nu har han en ny och en vild gissning är att det mycket väl kan komma ytterligare fler. Därför jag undrar om jag kan behöva svara igen och igen...
  • Brumma
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-11-23 21:57:24 följande:

Hur menar du? Han kom inte överens med sitt ombud och bröt deras samarbete. Men det är ju knappast mitt problem? Nu svarade jag i alla fall men min poäng i detta handlar om att mitt ex har så svårt att samarbeta att han inte ens kom överens med sin egen advokat. Nu har han en ny och en vild gissning är att det mycket väl kan komma ytterligare fler. Därför jag undrar om jag kan behöva svara igen och igen...

Vad jag menar?

Att omständigheter som gjort att samarbetet bröts kanske även ligger till grund för att svaret inte kommit. Vilka dessa omständigheter är kan ju ingen annan än ditt ex och ombudet veta men helt omöjligt är det ju inte att ngt kommit ivägen.

Visst kan man se det som att "det knappast är ditt problem" men med den inställningen kommer man inte särskilt långt högt på samarbetsskalan...

Och samarbetsviljan är ju ngt som kan tas i beaktning i en eventuell rättegång.
  • BioBonus

Klart du ska svara. 
    Lämna ett eget förslag så att ni har något att resonera kring. Och kanske har ni då möjlighet att komma överens utanför Tingsrätten. Alternativet är ju förstås att du inte svarar utan får ta det när det går till förhandling istället.

• Kjell2

Du bör svara.

Skriv något i stil med
    "Jag skickade detta förra sommaren och väntar fortfarande på ett svar"
    Bifoga sen förra svaret,

Svar på tråden Svara en gång till på samma sak?