• Anonym (Mina rättigheter)

Vårdcentralen kör med utpressningen

Hej!

Min vårdcentral har satt i system att säga "Doktorn skriver inte ut något om han inte får titta i Läkemedelsförteckningen", vad det än gäller. Och när de då frågar "Får han det?" Och jag svarar "Ja", så får jag svaret "Bra, då skriver han ut", meddetsamma INNAN läkaren ens tittat i Läkemedelsförteckningen.
    Får de verkligen göra så? 

En annan läkare vid samma vårdcentral har dessutom gått in i Läkemedelsförteckningen utan mitt samtycke, vilket e-hälsomyndigheten tyckte jag skulle polisanmäla. (Det var inte frågan om nödåtkomst).

Eftersom jag nu faktiskt tänkte polisanmäla detta intrång, undrar jag samtidigt om det är lagligt att utpressa en patient så här som jag skrivit överst.

• Svar på tråden Vårdcentralen kör med utpressningen
  • Anonym (läkare)
    Benedicte skrev 2016-11-20 20:07:47 följande:

...

Dessutom är det inte billigare att få läkemedel utskrivet från en privat läkare än en offentlig. Kostnaden är den samma för det är apoteken som sätter priserna. Dock har läkarna rätt att ta ut en kostnad för att skriva ut recept till en patient som de inte behandlar i vanliga fall, privat som offentlig.

Kostnaden för läkemedlet är samma, men en privatläkare kan ta vilket pris han vill för läkarbesöket. Tillexempel 1000 kr för ett besök för att få sömntabletter och då skrivs bara  recept för en månad.
  • Anonym (Orkar inte mer)

Det här var tamigfan höjden av dumhet. HUR är det här utpressning?? Så du tycker att Familjeliv körde med utpressning när de krävde att du skulle gå med på deras villkor för att få skapa ett konto här?? Som någon annan skrev, någon måtta får det väl vara ????

• Anonym (Orkar inte mer)

Okej att det irriterar dig att han inte tittat i läkemedelsförteckningen, men att kalla det utpressning - sorry, men det är bara dumt.

• Benedicte
    Anonym (läkare) skrev 2016-11-20 22:53:51 följande:

Kostnaden för läkemedlet är samma, men en privatläkare kan ta vilket pris han vill för läkarbesöket. Tillexempel 1000 kr för ett besök för att få sömntabletter och då skrivs bara  recept för en månad.

Ja det var ju det jag skrev att apoteken sätter priserna på läkemedlet men de har rätt att ta ut en avgift för förskrivningen.

Jobbar som sekreterare inom vården själv så jag vet.

Och det är ju stor skillnad på om man har en ackreditering eller inte. Privata vårdcentraler måste ta samma avgift för läkarbesök som offentliga men ska de förskriva recept utan läkarbesök kan de ta vilken avgift de vill.

Offentliga har också rätt att ta ut förskrivaravgift men det görs sällan.

Dessutom är det inte säkert att du får fler sömntabletter på en offentlig vårdcentral.

Detta bör du veta om du är läkare????.
  • Benedicte
    Benedicte skrev 2016-11-21 06:44:08 följande:

Ja det var ju det jag skrev att apoteken sätter priserna på läkemedlet men de har rätt att ta ut en avgift för förskrivningen.

Och det är ju stor skillnad på om man har en ackreditering eller inte. Privata vårdcentraler måste ta samma avgift för läkarbesök som offentliga men ska de förskriva recept utan läkarbesök kan de ta vilken avgift de vill.

Dessutom är det inte säkert att du får fler sömntabletter på en offentlig vårdcentral.

Skulle vara en smiley och inte frågetecken.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Mina rättigheter) skrev 2016-11-20 14:48:46 följande:
    Hej!

Min vårdcentral har satt i system att säga "Doktorn skriver inte ut något om han inte får titta i Läkemedelsförteckningen", vad det än gäller. Och när de då frågar "Får han det?" Och jag svarar "Ja", så får jag svaret "Bra, då skriver han ut", meddetsamma INNAN läkaren ens tittat i Läkemedelsförteckningen.
    Får de verkligen göra så? 
    Dom kanske menar att dom inte skriver ut utan att dom har tillåtelse att titta, inte att dom SKA titta. Dom kanske bara ordar meningen lite fel.
  • Anonym (apoteket)

Hej! 
    Jag jobbar på apotek, och jag skulle tycka det var väldigt bra om fler läkare gick in och kollade i läkemedelsförteckningen innan de skriver ut beroendeframkallande mediciner, samt att läkare borde kunna gå in och kolla vilka recept patienten redan har och kan hämta ut på. Man ser ofta att folk har recept från flera olika läkare, och att de hämtat ut på alla dessa recept under väldigt kort tid. Tyvärr kan vi inte göra mycket annat än att antingen lämna ut medicinen eller ljuga och säga att vi inte har den i lager. Vi har visserligen rätt att vägra lämna ut, men många av dessa patienter blir väldigt upprörda och en del till och med hotfulla då, de kan vara väldigt manipulativa, så oftast får de sina mediciner och kan glatt fortsätta med sitt beroende.

• Anonym (läkare)
    Benedicte skrev 2016-11-21 06:44:08 följande:

Ja, jag vet allt  du skriver, och vi skriver inte emot varandra men vi skriver om olika saker. Du skriver om privata ackrediterade VC, jag skriver om privata läkare utan ackreditering. 

Med det är hur som helst OT så jag ska sluta komma med ovidkommande info.

• Anonym (vc)

Det är inte alltid läkaren känner nåt behov av att kontrollera vid receptförnyelse, men OM/NÄR de känner det behovet är det ju en enorm fördel att de redan fått okejande när förfrågan togs i stället för att läkaren eller sköterskan eller någon annan på mottagningen där och då ska försöka få tag på patienten för att fråga. Ett nej från patienten skulle dessutom antagligen skapa misstanke om att risk för osäker utskrivning föreligger men ett okejande fast det t ex rör sig om eventuellt vanebildande preparat ger en större känsla av att allt är i sin ordning. Det är således inget konstigt alls med rutinmässig förfrågan när patienten vill förnya sitt recept även om det inte mynnar ut i att läkaren sen verkligen kollar.

• Anonym (Mina rättigheter)

Jag kan lugna alla i tråden att det rör sig inte om ett narkotikaklassat läkemedel, utan ett läkemedel som tillhör s.k. triptaner. De tar man vid migrän och är EGENTLIGEN inget smärtstillande (titta här: en.wikipedia.org/wiki/Triptan), och inte något som funkar på vanlig huvudvärk eller annan smärta.

Preparatet finns dessutom att köpa receptfritt, men eftersom det lönar sig ekonomiskt att få det på recept, så väljer givetvis många med migrän att få det utskrivet.
    Skulle aldrig någonsin kunna föreställa mig att man skulle kunna få ut några som helst "effekter" som kan vara populära i missbrukarkretsar av detta läkemedel.

Jag har följt doseringen, dessutom.
    Vårdcentralen vet om att det är viktigt att jag har möjlighet att stoppa mina migränanfall, då jag är diabetiker (you do the math).

Och ni som förutsätter att läkaren har koll på vilka mediciner ni tar - ni har mao ingen koll alls.

• Tyrfing
    Anonym (Mina rättigheter) skrev 2016-11-22 12:24:11 följande:
    Och ni som förutsätter att läkaren har koll på vilka mediciner ni tar - ni har mao ingen koll alls.

Det är just därför läkarna vill ha tillgång till läkemedelslistan...
  • Tyrfing

Men om du nu verkligen inte vill att de ska titta i din läkemedelslista, så har du, till skillnad från de flesta andra patienter, möjlighet att köpa medicinen på apoteket utan recept. Så du behöver ju inte äventyra din hälsa om du vill hålla på din integritet gentemot läkarna. 

• Fennyxx
    Anonym (Mina rättigheter) skrev 2016-11-22 12:24:11 följande:

Jag kan lugna alla i tråden att det rör sig inte om ett narkotikaklassat läkemedel, utan ett läkemedel som tillhör s.k. triptaner. De tar man vid migrän och är EGENTLIGEN inget smärtstillande (titta här: en.wikipedia.org/wiki/Triptan), och inte något som funkar på vanlig huvudvärk eller annan smärta.

Preparatet finns dessutom att köpa receptfritt, men eftersom det lönar sig ekonomiskt att få det på recept, så väljer givetvis många med migrän att få det utskrivet.

Skulle aldrig någonsin kunna föreställa mig att man skulle kunna få ut några som helst "effekter" som kan vara populära i missbrukarkretsar av detta läkemedel.

Jag har följt doseringen, dessutom.

Vårdcentralen vet om att det är viktigt att jag har möjlighet att stoppa mina migränanfall, då jag är diabetiker (you do the math).

Varför är det viktigt för dig att hemlighålla dina läkemedel för läkaren? Läkaren är inte en tablettmaskin. Hen är skyldig att försöka minska risken att skada dig med fel sorts medicin.
Svar på tråden Vårdcentralen kör med utpressningen