elyse skrev 2016-11-21 12:53:03 följande:
Något med hjortron. Jag har gjort enkla bakelser med två lager; hjortronsylt och grädde och pistagenötter och grädde. Du ja göra fina figurer (Kanske som löv eller granar? )i vit choklad som du smälter och spritsar ut på bakplåtspapper. In i kylskåp och sedan är de hårda och kan dekoreras
med.
Det lät absolut gott och trevligt, men är det inte risk att det blir för mäktigt med en bakelse efter att man ätit både förrätt och efterrätt?
Svansjön skrev 2016-11-21 12:53:38 följande:
Kanske en hjortron eller lingon parfait?
Något med mjuk pepparkaka och lingon nu i juletid. Finns ju ätbara blommor.
Parfait kanske kan vara något ja. Mjuk pepparkaka känns mer som fika för mig än som en dessert om man inte pimpar det till en bakelse förstås.
Aniiee skrev 2016-11-21 13:57:05 följande:
Jag skulle ha gjort antingen (choklad)kolapaj med frostade lingon ELLER lingonparfait med pepparkakskross och varm-ish kolasås.
Gud vad gott det lät, har du något recept på en god paj? Brukar du göra med kondenserad mjölk eller kokar du "vanlig" kolasås?
No Logo skrev 2016-11-21 16:06:41 följande:
Coop har i senaste numret av Mersmak ett recept på "glassig julkula" med lingon och pepparkaka, set smaskig ut! www.coop.se/Global/Mer%20Smak/MerSmak11_2016.compressed.pdf
En dessert med kastanjepuré kanske, dekorera med blad och svampar av marsipan!
En hemsida för dig? Skogsskafferiet!
www.skogsskafferiet.se/kategori/anvandning/dessert/
Tack för länkarna, den där glasskulan lät god men blir lite komplicerat att flytta med sig utan att det ska tina bara
Anonym (skogstrollet) skrev 2016-11-22 17:31:50 följande:
Jag skulle gjort en cheesecake med hjortron, eller blåbär.
Låter gott
Låter gott det också och spännande med en pannacotta med gele på istället bara för bärsås som jag gjort tidigare
ventilera mera skrev 2016-11-23 19:49:20 följande:
Tänk dig då en gräddfilspannacotta under de frusna lingonen och sen kolasås gjord på lite brynt smör ovanpå! Ts, här har du efterrätten!

Hm, visste inte ens att man kunde använda gräddfil i pannacotta, men det lät ju spännande

Detta måste jag googla lite på
Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-23 20:15:46 följande:
Blåbärspaj med mandel (med citronskal som smaksättning, recept finns på Arlas hemsida) är en favvo hos oss. Och så hemgjord glass om man har tid.
Är själv i en familj där vi plockar otroligt mycket när varje år (hjortron, skogshallon, blåbär och lingon). Blåbär och hallon tycker jag är lättast att få till något gott av. Hjortron tycker jag är svårast eftersom de inte har den där sötman som tex hallon har. Men har man typ en frysbox med bara hjortron så måste nån ju hitta på något. (Lyxproblem, jag vet). Fritterad cammenbert-ost och hjortronsylt är ju en gammal klassiker, lika så varm hjortronsylt,vaniljglass och rån (helst hemgjorda rullrån)
Det lät ju gott, och med tanke på att det inte är speciellt ofta som vi gör riktigt pajskal till efterrättspajer utan det är mest smulpajer med bär som vi gör, så kanske det kunde vara roligt med något sånt. Tack för tips.