• Migas

Vad välja för efterrätt?

Hej, 
    Ska på ett litet knytkalas om några veckor, där tanken är gemensamt skapa en trerätters middag där temat är skog. Jag fick äran att göra en dessert, men har inte så mycket idéer över vad man kan tänkas hitta på. 

Visst jag skulle säkert kunna göra en (saffrans)pannacotta med någon bärsås, eller någon glass/cheesecake med bär till. Men finns det mer man skulle kunna hitta på inom temat som kanske känns lite mer otippat?

Om jag får gissa skulle jag gissa att förrätten kommer att vara något med svamp.
    Huvudrätten kommer troligtvis att involvera något med viltkött.  

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Vad välja för efterrätt?
  • Anonym (vardadittsprak)
    ventilera mera skrev 2016-11-22 17:49:23 följande:
    Jag håller med här, frusna lingon och kola är ju så inihelvete gott ihop.
    Ja, det är en god kombination, men din SVORDOM i sammanhanget ger en bismak.
  • Eivie
    Anonym (vardadittsprak) skrev 2016-11-23 10:36:31 följande:
    Din mästrande ton ger helt ärligt mig mer bismak än ventileras svordom.

Ser du något du inte gillar, ignorera det om det inte hör till saken. Sånt som ovan stör bara tråden.
  • Anonym (vardadittsprak)
    Eivie skrev 2016-11-23 10:56:04 följande:
    Din mästrande ton ger helt ärligt mig mer bismak än ventileras svordom.

Ser du något du inte gillar, ignorera det om det inte hör till saken. Sånt som ovan stör bara tråden.
    Den som aldrig får kommentarer om sitt ovårdade språk kommer att fortsätta - och dessutom bli värre. Jag förbehåller mig räytten att kommentera. Du får gärna ignorera detta, helt enligt din egen uppfattning om hur man bemöter det man inte håller med om.
  • Aniiee
    ventilera mera skrev 2016-11-22 17:49:23 följande:
    Jag håller med här, frusna lingon och kola är ju så inihelvete gott ihop.
    Jaaaaa........ jag kan äta en skål frusna lingon och varm kolasås bara så där rätt upp och ner...... såååå goooooott.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • ventilera mera
    Anonym (vardadittsprak) skrev 2016-11-23 10:36:31 följande:
    Anonym (vardadittsprak) skrev 2016-11-23 13:55:32 följande:
    Den som aldrig får kommentarer om sitt ovårdade språk kommer att fortsätta - och dessutom bli värre. Jag förbehåller mig räytten att kommentera. Du får gärna ignorera detta, helt enligt din egen uppfattning om hur man bemöter det man inte håller med om.

Fantastiskt! Var tvungen att klippa in båda dina kommentarer...

För det första: Jag skiter högaktningsfullt i om min "SVORDOM" ger dig en "bismak". Bismaker kan f.ö också vara trevliga, även om jag antar att din var besk som s a t a n (japp, den SVORDOMEN lade jag in enkom för din skull).

För det andra: Kommentarer som levereras på ett forum av en anonym person som ger intrycket av att ha ett kvastskaft på ett mindre obekvämt ställe kommer aldrig att förbättra mitt språk. Tvärtom, eftersom det gör mig aningens obstinat och bara gör mitt redan så "ovårdade språk" så in i helvetes jävla mycket värre (där hade jag kunnat utveckla det lite mer, men jag avstår.) än vad det var innan.

Så, för att summera det hela; Din kommentar hade en absolut motsatt effekt och vi kan dessutom konstatera att du nog inte är någon vidare människokännare och förmodligen ganska opedagogisk. 
  • ventilera mera
    Aniiee skrev 2016-11-23 13:57:32 följande:
    Jaaaaa........ jag kan äta en skål frusna lingon och varm kolasås bara så där rätt upp och ner...... såååå goooooott.
    Tänk dig då en gräddfilspannacotta under de frusna lingonen och sen kolasås gjord på lite brynt smör ovanpå! Ts, här har du efterrätten!
  • Rödtjärnens Anna

Blåbärspaj med mandel (med citronskal som smaksättning, recept finns på Arlas hemsida) är en favvo hos oss. Och så hemgjord glass om man har tid.

Är själv i en familj där vi plockar otroligt mycket när varje år (hjortron, skogshallon, blåbär och lingon). Blåbär och hallon tycker jag är lättast att få till något gott av. Hjortron tycker jag är svårast eftersom de inte har den där sötman som tex hallon har. Men har man typ en frysbox med bara hjortron så måste nån ju hitta på något. (Lyxproblem, jag vet). Fritterad cammenbert-ost och hjortronsylt är ju en gammal klassiker, lika så varm hjortronsylt,vaniljglass och rån (helst hemgjorda rullrån)

• ventilera mera
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-23 20:15:46 följande:

Blåbärspaj med mandel (med citronskal som smaksättning, recept finns på Arlas hemsida) är en favvo hos oss. Och så hemgjord glass om man har tid.

Är själv i en familj där vi plockar otroligt mycket när varje år (hjortron, skogshallon, blåbär och lingon). Blåbär och hallon tycker jag är lättast att få till något gott av. Hjortron tycker jag är svårast eftersom de inte har den där sötman som tex hallon har. Men har man typ en frysbox med bara hjortron så måste nån ju hitta på något. (Lyxproblem, jag vet). Fritterad cammenbert-ost och hjortronsylt är ju en gammal klassiker, lika så varm hjortronsylt,vaniljglass och rån (helst hemgjorda rullrån)

Med risk för att vara tjatig (se ovan) så är gräddfilspannacotta fantastiskt gott med hjortron, nåt litet krispigt att toppa med så är man glad hela kvällen sen.
  • Migas
    elyse skrev 2016-11-21 12:53:03 följande:

Något med hjortron. Jag har gjort enkla bakelser med två lager; hjortronsylt och grädde och pistagenötter och grädde. Du ja göra fina figurer (Kanske som löv eller granar? )i vit choklad som du smälter och spritsar ut på bakplåtspapper. In i kylskåp och sedan är de hårda och kan dekoreras
    med.

Det lät absolut gott och trevligt, men är det inte risk att det blir för mäktigt med en bakelse efter att man ätit både förrätt och efterrätt? 
    Svansjön skrev 2016-11-21 12:53:38 följande:

Kanske en hjortron eller lingon parfait?
    Något med mjuk pepparkaka och lingon nu i juletid. Finns ju ätbara blommor.

Parfait kanske kan vara något ja.  Mjuk pepparkaka känns mer som fika för mig än som en dessert om man inte pimpar det till en bakelse förstås. 
    Aniiee skrev 2016-11-21 13:57:05 följande:

Jag skulle ha gjort antingen (choklad)kolapaj med frostade lingon ELLER lingonparfait med pepparkakskross och varm-ish kolasås.

Gud vad gott det lät, har du något recept på en god paj? Brukar du göra med kondenserad mjölk eller kokar du "vanlig" kolasås? 
    No Logo skrev 2016-11-21 16:06:41 följande:

Coop har i senaste numret av Mersmak ett recept på "glassig julkula" med lingon och pepparkaka, set smaskig ut! www.coop.se/Global/Mer%20Smak/MerSmak11_2016.compressed.pdf

En dessert med kastanjepuré kanske, dekorera med blad och svampar av marsipan!

En hemsida för dig? Skogsskafferiet!

www.skogsskafferiet.se/kategori/anvandning/dessert/

Tack för länkarna, den där glasskulan lät god men blir lite komplicerat att flytta med sig utan att det ska tina bara  
    Anonym (skogstrollet) skrev 2016-11-22 17:31:50 följande:
    Jag skulle gjort en cheesecake med hjortron, eller blåbär.
    Låter gott  
    No Logo skrev 2016-11-23 10:47:36 följande:

Har gjort denna pannacotta med hjortron för länge sedan, den var mycket uppskattad. Extra plus för att den kan förberedas i god tid.

alltommat.se/recept/pannacotta-med-hjortrongele/

Låter gott det också och spännande med en pannacotta med gele på istället bara för bärsås som jag gjort tidigare  
    ventilera mera skrev 2016-11-23 19:49:20 följande:
    Tänk dig då en gräddfilspannacotta under de frusna lingonen och sen kolasås gjord på lite brynt smör ovanpå! Ts, här har du efterrätten!
    Hm, visste inte ens att man kunde använda gräddfil i pannacotta, men det lät ju spännande  Detta måste jag googla lite på  
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-23 20:15:46 följande:

Det lät ju gott, och med tanke på att det inte är speciellt ofta som vi gör riktigt pajskal till efterrättspajer utan det är mest smulpajer med bär som vi gör, så kanske det kunde vara roligt med något sånt. Tack för tips.
  • elyse
    Migas skrev 2016-11-29 10:48:10 följande:

Det lät absolut gott och trevligt, men är det inte risk att det blir för mäktigt med en bakelse efter att man ätit både förrätt och efterrätt? Parfait kanske kan vara något ja.  Mjuk pepparkaka känns mer som fika för mig än som en dessert om man inte pimpar det till en bakelse förstås. Gud vad gott det lät, har du något recept på en god paj? Brukar du göra med kondenserad mjölk eller kokar du "vanlig" kolasås? Tack för länkarna, den där glasskulan lät god men blir lite komplicerat att flytta med sig utan att det ska tina bara  Låter gott  Låter gott det också och spännande med en pannacotta med gele på istället bara för bärsås som jag gjort tidigare  Hm, visste inte ens att man kunde använda gräddfil i pannacotta, men det lät ju spännande  Detta måste jag googla lite på  Det lät ju gott, och med tanke på att det inte är speciellt ofta som vi gör riktigt pajskal till efterrättspajer utan det är mest smulpajer med bär som vi gör, så kanske det kunde vara roligt med något sånt. Tack för tips.

Det beror ju på hur gräddig man gör den. Jag bjuder ofta på tårta i den här konstellationen och den är inte mäktig.
  • Migas
    elyse skrev 2016-11-29 11:28:17 följande:
    Det beror ju på hur gräddig man gör den. Jag bjuder ofta på tårta i den här konstellationen och den är inte mäktig.
    Jo, det är väl sant iofs  
  • Migas
    ventilera mera skrev 2016-11-23 19:49:20 följande:
    Kör på ditt tips, dock med kolasås utan brynt smör Tack för tipset  
  • ventilera mera
    Migas skrev 2016-12-02 11:41:49 följande:
    Kul! Du kommer inte att ångra dig, pannacotta med gräddfil är toppengott och dessutom enkelt.
  • ventilera mera
    Migas skrev 2016-12-02 11:41:49 följande:
    Kul! Du kommer inte att ångra dig, pannacotta med gräddfil är toppengott och dessutom enkelt.
  • Migas
    ventilera mera skrev 2016-12-02 13:16:17 följande:

Tror jag inte att jag gör och dessutom är det roligt att testa att göra något som man inte testat tidigare än att göra en vanlig pannacotta
Svar på tråden Vad välja för efterrätt?