• JohannaSaGo

Vilken typ av smärta vid sex efter förlossningen?

Hejsan! Jag har alltid trott att sex efter förlossningen ska göra oant pga stygnen till exempel. Ifall man spruckit osv. Den yttre delen..

Jag födde barn 2 och en halv månad sen så det är fortfarande ganska färskt så att säga.

Hur som helst så ledde det ena till det andra och jag och killen tänkte prova ha sex.

Själva inträngandet gjorde inte alls ont (till min förvåning) så vi körde på. Efter bara en liten stund fick vi avbryta för det gjorde liksom ont inuti magen.. livmodern?? Samma smärta som när jag gjorde cellprov typ.

Är denna smärta normal efter förlossningen? Bör nog avvakta ett tag till innan vi provar igen. Blev lite rädd :/ känns som man inte kommer våga prova igen!

• Svar på tråden Vilken typ av smärta vid sex efter förlossningen?
  • Carambolan

Jag har inte haft ont av sex efter någon av mina förlossningar (väntat typ 8 veckor efter). Å andra sidan känner jag inte igen att cellprov skulle göra ont heller?

Brukar du ha ont när han stöter i livmodertappen även annars? För det kan jag ibland känna, att det känns lite obehagligt och gör ont när mannen stöter i lite för djupt, oftare i vissa ställningar än i andra.

• Nonym

Du har antagligen fått framfall.. många går tillbaka av sig själva i takt med att kroppen återhämtar sig efter förlossningen..

Ni kanske helt enkelt får ta det lite lugnt och inte så djupt in? Gör det inte ont då så har ni ju ett sätt som det funkar på iaf

Jag sprack ganske mycket vid förlossningen, men efter två och en halv månad var vårt sexliv rejält igång igen..

• JohannaSaGo
    Nonym skrev 2016-11-24 21:55:41 följande:

Du har antagligen fått framfall.. många går tillbaka av sig själva i takt med att kroppen återhämtar sig efter förlossningen..

Ni kanske helt enkelt får ta det lite lugnt och inte så djupt in? Gör det inte ont då så har ni ju ett sätt som det funkar på iaf

Jag sprack ganske mycket vid förlossningen, men efter två och en halv månad var vårt sexliv rejält igång igen..

Oj framfall. Ja man vet aldrig. Var på återkontroll förra veckan så då borde hon kanske sett det eller är det något som inte syns hmm
  • JohannaSaGo
    Carambolan skrev 2016-11-24 21:41:04 följande:

Jag har inte haft ont av sex efter någon av mina förlossningar (väntat typ 8 veckor efter). Å andra sidan känner jag inte igen att cellprov skulle göra ont heller?

Brukar du ha ont när han stöter i livmodertappen även annars? För det kan jag ibland känna, att det känns lite obehagligt och gör ont när mannen stöter i lite för djupt, oftare i vissa ställningar än i andra.

Okej. Jo jag har känt att det kan göra lite ont om han stött för långt in förut.. Men nu var det liksom i lugn takt och inte så långt in som annars.. Men måste vara att tappen kanske är känslig efter förlossningen Hmm..

Ja.. cellprovet kändes som ett knip på tappen på mig, lite som det känns nu med sexet :/
  • sannii

Jag hade likadant efter förlossning.

Som att min man stötte i för djupt in trots att det aldrig blev så innan jag fick barn...

Tror att livmodern la sig lite längre ner efter graviditeten, detta blev successivt bättre med tiden men helt som innan blev det först efter några år.

Min man säger att hans ex som han har 2 barn med sa precis likadant efter hon hade fått deras första barn så verkar vara vanligt.

• Nonym
    JohannaSaGo skrev 2016-11-24 22:11:05 följande:

Oj framfall. Ja man vet aldrig. Var på återkontroll förra veckan så då borde hon kanske sett det eller är det något som inte syns hmm

sannii skrev 2016-11-24 22:22:24 följande:

Jag hade likadant efter förlossning.

Som att min man stötte i för djupt in trots att det aldrig blev så innan jag fick barn...

Tror att livmodern la sig lite längre ner efter graviditeten, detta blev successivt bättre med tiden men helt som innan blev det först efter några år.

Min man säger att hans ex som han har 2 barn med sa precis likadant efter hon hade fått deras första barn så verkar vara vanligt.

Framfall, precis som jag sa.. det är helt normalt efter graviditet/förlossning och är en sån sak som för de allra flesta går tillbaka av sig självt när vävnaderna återhämtat sig och man gjort sina knipövningar..

Att bm inte sa något om det är nog för att det är fullständigt normalt så länge det är så nära inpå förlossningen och så länge det inte är så illa så tappen är nära slidöppningen..
  • Mooomin
    Nonym skrev 2016-11-24 21:55:41 följande:

Hon behöver verkligen inte ha fått framfall. Det kan dom isf avgöra vid efterkontrollen. Kroppen har ju inte återhämtat sig helt, livmodern och livmodertappen kan absolut "hänga" lite längre ner eftersom musklerna/bäckenbotten fortf är uttöjda. Det kommer med all sannolikhet åka upp med tiden.

Ts; jobba med knip och magövningar anpassade för nyförlösta osv.
  • Mooomin
    Carambolan skrev 2016-11-24 21:41:04 följande:

Jag tycker oxå att cellprov gör ont.. det är nog väldigt individuellt.
  • Mooomin
    Nonym skrev 2016-11-25 08:15:38 följande:

Framfall, precis som jag sa.. det är helt normalt efter graviditet/förlossning och är en sån sak som för de allra flesta går tillbaka av sig självt när vävnaderna återhämtat sig och man gjort sina knipövningar..

Att bm inte sa något om det är nog för att det är fullständigt normalt så länge det är så nära inpå förlossningen och så länge det inte är så illa så tappen är nära slidöppningen..

Det är skillnad mellan framfall och försvagad bäckenbotten osv. Skräm inte upp folk i onödan. :)
Svar på tråden Vilken typ av smärta vid sex efter förlossningen?