• DeppJohnny

Min fru har tappat känslorna för mig

Hej,

Jag tänkte testa att skriva av mig lite på detta forum. Dels för att jag behöver älta och dels för att jag är nyfiken att höra om andra har liknande erfarenheter.

Jag och min fru blev ett par för 14 år sedan. Vi har varit gifta i 7 år, bor i en villa och har två barn som är 5 och 2 år gamla. Vi har egentligen aldrig haft några större gräl. Visst, vi har haft några stunder där vi har varit sura och ignorerat varandra några dagar, men det har alltid slutat med försoning. Det var under en av dessa ?sura perioder?, en natt för ett par veckor sedan, som min fru berättade att hon inte vet om hon har några känslor för mig längre. Beskedet kändes som ett knivhugg i magen, mardrömmen hade blivit sann. Jag blev chockad och fullständigt förkrossad. Hon säger att hon bara känner mig som barnens pappa och mer som en kompis än som make. Hon kan inte säga exakt men hon uppskattar att hon har känt så här till och från sedan vår dotter föddes för 2 år sedan.

Den natten sov jag ingenting. Jag grät och var helt förstörd. Morgonen därpå ber jag henne att åtminstone gå på Familjerådgivningen med mig innan hon fattar något beslut, vi har trots allt två barn tillsammans. Hon går med på det och vi fixar fram en tid redan inom några dagar. Jag kunde absolut inte jobba i detta skick utan sjukskrev mig resten av veckan. Hon hade inga problem att åka iväg och jobba. Usch vilken pärs att gå omkring hemma samtidigt som hon jobbar! 

Jag tänkte på det hon hade sagt och inser plötsligt att vi har tagit varandra för givet de senaste åren. Vi sköter våra jobb, tar hand om barnen men hittar aldrig på någonting tillsammans. När alla måsten är gjorda sitter vi oftast i varsitt hörn i soffan, jag med datorn och hon med sin telefon.

Hos Familjerådgivningen tar jag upp att jag har kommit till insikt, vi har försakat varandra de senaste två åren. Jag vill, på riktigt, ändra på detta men det känns som att hon har berövat mig möjligheten eftersom hon inte har tagit upp detta i ett tidigare skede och att jag är rädd att det nu är för sent. Vi kommer fram till att vi ska gå hos Familjerådgivningen regelbundet och åtminstone göra ett försök att hitta tillbaka till varandra (hon är dock tydlig med att hon inte kan garantera att det ska bli bra). Vi har hunnit med tre besök nu och vi har blivit mycket bättre på att prata med varandra, men hennes känsla består.

Jag sover dåligt, äter dåligt, kan inte koncentrera mig på mitt jobb och har helt tappat intresset för mina fritidsintressen. Hon mår också dåligt, säger saker som ?jag förstår inte varför jag känner så här? och ?jag önskar ibland att jag inte hade sagt någonting?. Hon säger att hon inte vet vem hon är längre eller vad hon vill. Hon vill inte flytta och vill inte heller att jag flyttar. Hon är förvirrad och vet ingenting om hur hon känner. Däremot så har hon inga problem med att jobba, tycker snarare det är skönt att komma iväg och tvingas tänka på annat. Både hon och jag har egna samtal inbokade på diverse håll, men dessa ligger 1-2 veckor bort i tiden.

Ett annat problem (eller är det kanske en ljusglimt?) är att vi fortfarande har sex. Vi har aldrig haft ett dåligt sexliv, men sedan den här händelsen inträffade kan jag nästan säga att det har blivit bättre! Mycket mer kyssande och väldigt passionerat. Det är som att vi stänger av all ångest, sorg mm. Men i vardagslivet så känns det väldigt stelt, vi kramas då och då men oftast känns det påtvingat från hennes sida. Jag är tydlig med att hon ska säga ifrån om någonting känns obekvämt eller om hon vill vara ifred från mig. Jag försöker ge förslag på aktiviteter för att vi ska ?bryta oss ur vardagslunken?, spendera tid tillsammans och kanske kanske hitta tillbaka till det vi en gång hade. Hon är inte särskilt intresserad av detta, tycker att det känns tillgjort och vill ta små steg åt gången, kanske se på en film tillsammans men i varsin ände av soffan. Jag kan förstå detta, men jag kan tyvärr inte hjälpa att jag då känner mig frustrerad eftersom jag upplever det som att hon inte vill försöka. Men å andra sidan, varför skulle hon annars vara kvar?

Så vad säger ni? Finns det någon där ute som någon gång har hamnat i samma sits som mig? Hur länge ?försökte ni hitta tillbaka till varandra? och framför allt: hur gick det? Jag är så ledsen och förtvivlad, vill inget hellre än att det ska bli bra igen. Vill även tro att hon vill det, hon säger i alla fall det, men min magkänsla är att hon redan har gett upp och vill lämna. Jag vill så mycket men är samtidigt rädd för att skrämma iväg henne.

Ledsen för långt inlägg.

• Svar på tråden Min fru har tappat känslorna för mig
  • Anonym (I samma sits)
    DeppJohnny skrev 2017-01-29 15:46:15 följande:

En månad har gått sedan mitt förra inlägg. Vi bor fortfarande tillsammans, hittar på saker både med barnen och på tu man hand, mycket närhet, planerar saker i framtiden i form av renoveringar, resor etc. Jämför man med hur det var när jag startade tråden är det som natt och dag. Allt frid och fröjd? Nja jag vet inte, kanske är jag löjlig men det finns en sak som besvärar mig:

Hon kan inte säga att hon älskar mig. Hon kan inte förklara vad det är som saknas och det plågar mig, speciellt eftersom vi nu för tiden har många bra stunder. Bra stunder som vi inte har haft på säkert 8-10 år. Hon tycker att jag är attraktiv, hon tycker om att hitta på saker med mig, vardagslivet funkar bra, vi kramas och kysser varandra ofta, har mycket sex, hon säger att hon vill leva med mig, vi kan ha samtal om allt möjligt etc. etc. men uppenbarligen räcker inte det. Fortsätter det att gå bra för oss så kanske hon med tiden börjar älska mig, men på något sätt känns det som att hon i så fall har fått "kämpa" för att få fram det som borde vara grundläggande i ett förhållande. Jag älskar min fru och vill spendera resten av mitt liv med henne, men för varje dag som går påminns jag om att jag lever i ett äktenskap med någon som slutade älska mig för längesedan och det påverkar mig negativt. Känns...förnedrande på något vis. Men vad vet jag, kanske överanalyserar i vanlig ordning? 

Tack för tipset, en sak är då säker - jag kommer aldrig att hamna i samma hjulspår igen, det misstaget gör jag aldrig om. 
    När ni planerar renoveringar och resor. Är det du som leder samtalet eller hon? En viktig faktor tänker jag för min man pratade mycket om sådant med mig och upplevde att VI pratade om detta medan jag mest avstyrde samtalen eller nickade instämmande, typ.
    Tar hon initiativ till närhet och sex, eller är det du och hon "hänger på"?
  • New  Dawn
    Anonym (V) skrev 2017-01-14 18:22:39 följande:

Min gissning är och det är rätt vanligt bland kvinnor är... att hon stannar är p.g.a tryggheten. Huset och barnen. Hon vill nog inte ens ha sex utan tvingar sig själv för husfriden. Det är också vanligt. Kanske finns det en annan? Nån som hon är intresserad av. Att hon inte sagt något innan är för att hon vill behålla tryggheten. Varken du eller hon kommer att bli lyckligare med terapi. Hur svårt det än är så är det dags att lämna.

Men hallå, i detta fall har de ju mycket sex. Det är inte sexet som är problemet, utan känslorna. Kan du inte släppa dina fördomar om kvinnors sexualitet. Kvinnor kan för stunden njuta av sex, även om de inte har känslor för mannen. (eller otillräckliga känslor)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (O)
    DeppJohnny skrev 2017-01-29 15:46:15 följande:

En månad har gått sedan mitt förra inlägg. Vi bor fortfarande tillsammans, hittar på saker både med barnen och på tu man hand, mycket närhet, planerar saker i framtiden i form av renoveringar, resor etc. Jämför man med hur det var när jag startade tråden är det som natt och dag. Allt frid och fröjd? Nja jag vet inte, kanske är jag löjlig men det finns en sak som besvärar mig:

Hon kan inte säga att hon älskar mig. Hon kan inte förklara vad det är som saknas och det plågar mig, speciellt eftersom vi nu för tiden har många bra stunder. Bra stunder som vi inte har haft på säkert 8-10 år. Hon tycker att jag är attraktiv, hon tycker om att hitta på saker med mig, vardagslivet funkar bra, vi kramas och kysser varandra ofta, har mycket sex, hon säger att hon vill leva med mig, vi kan ha samtal om allt möjligt etc. etc. men uppenbarligen räcker inte det. Fortsätter det att gå bra för oss så kanske hon med tiden börjar älska mig, men på något sätt känns det som att hon i så fall har fått "kämpa" för att få fram det som borde vara grundläggande i ett förhållande. Jag älskar min fru och vill spendera resten av mitt liv med henne, men för varje dag som går påminns jag om att jag lever i ett äktenskap med någon som slutade älska mig för längesedan och det påverkar mig negativt. Känns...förnedrande på något vis. Men vad vet jag, kanske överanalyserar i vanlig ordning? 

Tack för tipset, en sak är då säker - jag kommer aldrig att hamna i samma hjulspår igen, det misstaget gör jag aldrig om. 
    I mina öron låter det bara som konstgjort andning, hon tycker att hon "borde" älska dig och försöker på ett sätt kanske, men det är inte på riktigt, hon känner uppenbarligen inte det man "ska" känna. Är du ok med att fortsätta ändå, mer som vänner och mer som "familjen AB"?
    Många bestämmer sig för ett datum, tex att har det inte blivit bättre till augusti går vi vidare med skilsmässa. Att vara i detta mittmellanläge ni är mår man inte bra med i längden.
  • Anonym (//)
    Anonym (O) skrev 2017-01-30 10:30:43 följande:
    I mina öron låter det bara som konstgjort andning, hon tycker att hon "borde" älska dig och försöker på ett sätt kanske, men det är inte på riktigt, hon känner uppenbarligen inte det man "ska" känna. Är du ok med att fortsätta ändå, mer som vänner och mer som "familjen AB"?
    Många bestämmer sig för ett datum, tex att har det inte blivit bättre till augusti går vi vidare med skilsmässa. Att vara i detta mittmellanläge ni är mår man inte bra med i längden.
    Det här är även min erfarenhet. Det är otroligt jobbigt känslomässigt att vara den som bryter upp kärnfamiljen och "förstör" för alla. När då motparten bönar och ber om ett nytt försök så är det lätt att gå med på det fast man inte tror på det egentligen. Man vet att kärleken är slut och man "försöker" för att slippa vara den hemska som bryter upp.

TS, ge det 0,5-3 år och sen är ni skilda. Det här är bara något slags fejkad sammanhållning av kärnfamiljen.
  • DeppJohnny

Olika sätt att se på saken, både med och utan silkeshandskar, vilket jag uppskattar. 

Anonym (I samma sits) skrev 2017-01-29 17:29:25 följande:
    När ni planerar renoveringar och resor. Är det du som leder samtalet eller hon? En viktig faktor tänker jag för min man pratade mycket om sådant med mig och upplevde att VI pratade om detta medan jag mest avstyrde samtalen eller nickade instämmande, typ.
    Tar hon initiativ till närhet och sex, eller är det du och hon "hänger på"?
    Det är mest hon som tar initiativ till allt detta. Försöker hela tiden att inte vara för "på". Skillnaden nu jämfört med då är att jag försöker slå slag i saken med en gång istället för att hålla med och sedan låta det rinna ut i sanden. Jag tror och hoppas att hon uppskattar det.
    Anonym (O) skrev 2017-01-30 10:30:43 följande:
    Anonym (//) skrev 2017-01-30 14:06:07 följande:
    Det här är även min erfarenhet. Det är otroligt jobbigt känslomässigt att vara den som bryter upp kärnfamiljen och "förstör" för alla. När då motparten bönar och ber om ett nytt försök så är det lätt att gå med på det fast man inte tror på det egentligen. Man vet att kärleken är slut och man "försöker" för att slippa vara den hemska som bryter upp.

TS, ge det 0,5-3 år och sen är ni skilda. Det här är bara något slags fejkad sammanhållning av kärnfamiljen.
    Vill så klart att hon är kvar hos mig av rätt anledning, inte för att vardagslivet fungerar bra. Ibland tänker jag att hon inte törs vara den som tar beslutet utan väntar på att jag inte ska stå ut längre och tar steget. Hoppas bara att det stannar som just en tanke...
  • Lede

Hej

Hur har det gått för dig?

Har läst denna tråd och känner igen me, förutom att vi inte har nån sex då.

• Anonym (Feels)

Jag känner så för min man, eller jag har svårt för att känna hur jag känner. Jag blev typ utbränd och efter det märkte jag att jag helt enkelt inte är så intresserad av honom. Vi har haft många år där han jobbat mycket, han jobbar långt bort så han är borta hela veckorna och sen så jobbade han många helger här i Sverige. Jag tog hand om barnen och när jag började jobba så funka inget längre i princip. Allt ansvar låg på mig och allt blev fel. Under dessa år så har vi inte gjort mycket tillsammans. Jag har åkt med barnen själv mycket för att han inte vart hemma och för att jag trivts med det. Han säger att han känner samma för mig. Jag vill verkligen inte skiljas men vill inte leva såhär heller. Som knappt vänner.

• Anonym (Sad)

Om du finns kvar och läser ibland vad som skrivs, hur går det för er?

• Anonym (M)

Börjat skriva en blogg där jag hjälper personer i din situation, vad man bör göra och inte bör göra när ens partner lämnar en.

Som en guide för att få sitt ex tillbaka med metoder som funkar.

frankarlektillex.blogg.se/

• Anonym (Sad)

Hösten börjar sakta närma sig och du kanske ser hur det verkar bli.

Hur går det för er Johnny?

• KHE
    Anonym (//) skrev 2016-11-25 15:45:27 följande:
    Ursäkta, men du måste vara man. Generellt vågar inte män lämna sitt förhållande förrän de blivit kära i någon annan (och dessutom är säkra på att hon vill ha ett förhållande). Medan kvinnor generellt lämnar förhållandet för att de vill hitta sig själva.
    Tvärtom, vi män avslutar ofta snyggt innan, kvinnor däremot är de som chattar i hemlighet månader innan de chockar mannen med att de tappat känslor, vill ha egentid bla bla bla. Sen flyttar de in till en "kompis" som råkar vara deras nya kärlek. Har sett det i vår umgängeskrets flera gånger och så nära råkat ut för det själv men vann tillbaka min fru då hon insåg sitt misstag innan det var för sent.
  • Anonym (BM)

Tror att det kan vara på sin plats att berätta om vårt äktenskap.

Först av allt vill jag säga att vårt äktenskap visade sig bli livslångt. Min make dog för några år sedan och jag känner ännu saknaden efter honom. Vi växte ihop speciellt under de senare åren.

När vi varit gifta i nästan 19 år meddelande min man mig att han träffat en annan kvinna som han var totalt förälskad i. Han menade att han inte kunde avstå från henne men att det var upp till mig om vi skulle fortsätta vårt äktenskap eller skiljas.  Han menade att han inte kunde se om han och kvinnan hade en framtid eller inte och därför var det bättre med en tillfällig separation.

Efter en tids funderande kom jag fram till detsamma och min man flyttade in i vårt fritidshus som låg några mil bort men ändå fullt möjligt pendlingsavstånd.  Vi kom överens om 6 månader till att börja med sen fick vi se. Barnen var väl lite frågande till det hela men vi sa bara att pappa behöver en lite paus och få vara själv ett tag, något de accepterade. 

Efter de där 6 månaderna träffades vi för att samtala om vår framtid, hade vi en framtid tillsammans eller inte?  Jag slogs av att min man var annorlunda på något sätt, mera in lyssnande och inkännande på något sätt var han friare i sitt sätt. Min första tanke var att nu hade han bestämt sig för en framtid med den andra kvinnan men vad jag bedrog mig.  Han hade i och för sig fått leva ut sin förälskelse med henne men någon framtid med henne blev det inte.  har förstått att de båda hade kommit fram till detta.

Tro det eller ej men jag blev lite förälskad i den här nya versionen av min man. Han var faktiskt annorlunda och visade sidor hos sig själv jag aldrig sett förut.
    Han sa också att han den senaste månaden verkligen saknat mig och förstått att vad vi haft tillsammans är något han ville ha igen.

Han flyttade hem igen och livet gick vidare men faktiskt blev vår relation ännu bättre än vad den varit förut. Nästan som att bli nyförälskade.

Äktenskapet var därifrån till min mans död vad jag skulle kalla lyckligt. Så här i efterhand har jag undrat över om det varit lika lyckligt om vi inte haft den där pausen och upptäckt varandra på nytt. Jag kan verkligen rekommendera att man tar en paus när det kärvar i äktenskapet. Det passar säkert inte alla men det kan vara värt att testa.

• Anonym (flerchanser)
    Anonym (BM) skrev 2025-05-02 13:36:30 följande:

Tror att det kan vara på sin plats att berätta om vårt äktenskap.

Först av allt vill jag säga att vårt äktenskap visade sig bli livslångt. Min make dog för några år sedan och jag känner ännu saknaden efter honom. Vi växte ihop speciellt under de senare åren.

När vi varit gifta i nästan 19 år meddelande min man mig att han träffat en annan kvinna som han var totalt förälskad i. Han menade att han inte kunde avstå från henne men att det var upp till mig om vi skulle fortsätta vårt äktenskap eller skiljas.  Han menade att han inte kunde se om han och kvinnan hade en framtid eller inte och därför var det bättre med en tillfällig separation.

Efter en tids funderande kom jag fram till detsamma och min man flyttade in i vårt fritidshus som låg några mil bort men ändå fullt möjligt pendlingsavstånd.  Vi kom överens om 6 månader till att börja med sen fick vi se. Barnen var väl lite frågande till det hela men vi sa bara att pappa behöver en lite paus och få vara själv ett tag, något de accepterade. 

Efter de där 6 månaderna träffades vi för att samtala om vår framtid, hade vi en framtid tillsammans eller inte?  Jag slogs av att min man var annorlunda på något sätt, mera in lyssnande och inkännande på något sätt var han friare i sitt sätt. Min första tanke var att nu hade han bestämt sig för en framtid med den andra kvinnan men vad jag bedrog mig.  Han hade i och för sig fått leva ut sin förälskelse med henne men någon framtid med henne blev det inte.  har förstått att de båda hade kommit fram till detta.

Tro det eller ej men jag blev lite förälskad i den här nya versionen av min man. Han var faktiskt annorlunda och visade sidor hos sig själv jag aldrig sett förut.
    Han sa också att han den senaste månaden verkligen saknat mig och förstått att vad vi haft tillsammans är något han ville ha igen.

Han flyttade hem igen och livet gick vidare men faktiskt blev vår relation ännu bättre än vad den varit förut. Nästan som att bli nyförälskade.

Äktenskapet var därifrån till min mans död vad jag skulle kalla lyckligt. Så här i efterhand har jag undrat över om det varit lika lyckligt om vi inte haft den där pausen och upptäckt varandra på nytt. Jag kan verkligen rekommendera att man tar en paus när det kärvar i äktenskapet. Det passar säkert inte alla men det kan vara värt att testa.

Så fint av dig att dela med dig detta här. Det verkar otroligt ovanligt att någon ger den andre detta utrymme, hur kändes det de där 6 månaderna för dig? Var du själv eller träffade du någon annan då? Hur kändes det när han kom tillbaka, med tillit, sex mm? Det låter väldigt storsint och i mitt tycke beundransvärt men som sagt, antagligen ovant. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (flerchanser) skrev 2025-05-02 14:55:06 följande:
    Så fint av dig att dela med dig detta här. Det verkar otroligt ovanligt att någon ger den andre detta utrymme, hur kändes det de där 6 månaderna för dig? Var du själv eller träffade du någon annan då? Hur kändes det när han kom tillbaka, med tillit, sex mm? Det låter väldigt storsint och i mitt tycke beundransvärt men som sagt, antagligen ovant. 
    Nej, jag träffade ingen annan, tror inte jag försökte ens.  Visst gick tankarna om hur framtiden skulle te sig utan min man. Vad vi skulle göra med husen, barnen och allt annat gemensamt, men det var mest kring praktiska saker.

Min man och jag träffades väldigt unga och bildade familj tidigt så jag funderade en hel del på om jag skulle vidareutbilda mig eller byta yrke för att få bättre ekonomi. Lite såna tankar var det.  

Idag kan jag känna att det var tur att min man föreslog det där med en paus. Jag skulle nog aldrig ha tänkt så långt. Men det kändes faktiskt skönt när han tog upp detta, det tog liksom bort det definitiva. Jag kände mig aldrig bortvald.  
  • Anonym (BM)

Har tänkt lite mera på vad jag upplevde och har försökt att komma ihåg vad jag kände. Nu är det så många år sedan det hände men vad jag kommer ihåg så var det lite som att bli nyförälskad efter de där 6 månaderna. 

Jag tror att vi båda blev lite mera rädda om varandra än vi varit innan.  Jag tror att det var positivt för oss båda. För min man som fick undersöka om en ny relation var något positivt för honom och för mig som fick kvitto på att jag klarar mig själv och kan stå på egna ben.  

Efter den där pausen bestämde jag mig för att vidareutbilda mig, inte för att jag måste utan för att jag ville. Min man blev mycket friare i sitt sätt att se på livet tror jag. Hans självkänsla ökade och han blev mjukare på något sätt. 

Jag tycker inte att det var särskilt storsint av mig att ge min man den där pausen. I så fall var det lika storsint av honom att inte bara ta sitt pick och pack och gå.

Nej, min man var klok och tänkte rationellt. Han gav mig aldrig anledning att tvivla på mig själv och mina känslor. 

Jag älskade min man och han älskade mig. Vi lärde oss att det kan vara nödvändigt med en paus ibland.

Svar på tråden Min fru har tappat känslorna för mig