• Elaane

syster stal mitt namn

Såhär är det, för en och en halv vecka sedan fick jag veta att jag är gravid med första barnet, är självfallet överlycklig! När det gått några dagar berättar jag för min syster och efter ett tag kommer vi in på det där med namn och jag berättar vilka namn jag har tänkt både ifall det blir en tjej eller en pojke. Nu en vecka senare hör hon av sig och säger att hon har skaffat hund, vad tror ni att hon döpt den till? Jo mitt flicknamn som jag har tänkt på i flera år och som hon mycket väl visste om att jag skulle använda! Först trodde jag hon skojade men icke, hon förstår inte vad problemet är och varför jag tar illa upp. Inte ens min mamma förstår vad problemet är och säger att jag är barnslig och överdrivet.

Tack vare mina hormoner bad jag dem båda att dra åt helvete. Första barnet är ju magiskt, borde de inte vilja respektera det? Förstå att jag inte vill att min eventuella dotter ska dela namn med en hund, när hon visste om att det var namnet jag valt!

Vad tycker ni? Hade ni flugit i luften med eller tycker ni att det är överreaktion?

• Svar på tråden syster stal mitt namn
  • iMitera

Dåligt gjort av henne. Men jag tycker att du ska strunta i att hon döpte hunden till det namnet och fortfarande döpa din eventuella dotter till samma namn. DE kan ju inte protestera direkt eftersom du redan ville döpa din dotter till det. Sen att du bad dem dra åt helvete var definitivt att ta i....

• Elaane
    iMitera skrev 2016-11-28 21:50:58 följande:

Dåligt gjort av henne. Men jag tycker att du ska strunta i att hon döpte hunden till det namnet och fortfarande döpa din eventuella dotter till samma namn. DE kan ju inte protestera direkt eftersom du redan ville döpa din dotter till det. Sen att du bad dem dra åt helvete var definitivt att ta i....

Åhja, blir det en tjej ska hon fortfarande heta namnet så är det bara.

Alltså tills de ändrar namnet på byrackan tycker jag bara att det osar respektlöshet, inget jag vill ha i mitt liv just nu. Trodde faktiskt att min mamma skulle förstå eftersom hon har barn själv, men icke.
  • Loppan84

Bland det konstigaste ever. Herregud. Jag vet inte hur seg jag hade blivit men ledsen absolut men framförallt bli man ju väldigt frågande - varför??? Är ingen psykolog men måste ju finnas en förklaring. Det där är ju inte normalt beteende. Och sorry, men din mamma verkar också lite knepig om hon inte ser det?

Men hoppas du kan skita i henne nu och inte låta det där stjäla alltför mycket energi. Gravid med första barnet är man bara en gång så vore synd om det skulle förstöras av en ostabil syster. Grattis till graviditeten och lycka till

• Elaane
    Loppan84 skrev 2016-11-28 22:07:48 följande:

Bland det konstigaste ever. Herregud. Jag vet inte hur seg jag hade blivit men ledsen absolut men framförallt bli man ju väldigt frågande - varför??? Är ingen psykolog men måste ju finnas en förklaring. Det där är ju inte normalt beteende. Och sorry, men din mamma verkar också lite knepig om hon inte ser det?

Men hoppas du kan skita i henne nu och inte låta det där stjäla alltför mycket energi. Gravid med första barnet är man bara en gång så vore synd om det skulle förstöras av en ostabil syster. Grattis till graviditeten och lycka till

Det gör jag! Ville väl bara ändå ha bekräftelsen om att det är fel utan människor som är helt utomstående som inte är mina vänner och "måste" hålla med mig.

Stress är farligt när man är gravid, så jag vänder bara på klacken och säger tack och hej till dem. De kommer att ångra sig en dag, så är det bara.
  • Elaane
    Loppan84 skrev 2016-11-28 22:07:48 följande:

Och tack förresten! Njuter för fulla muggar av att veta att det växer ett litet mirakel där inne :')
  • PurpleHeart

Det var bland det mest konstiga och respektlösa jag har hört i den genren. Givetvis använder man inte det namnet ens syskon har sagt att de vill ha till sina barn, oavsett om det gäller en hund eller ett barn.

Min syster känner till vad pojken i min mage ska heta. Om hon hade döpt sin nyinskaffade katt till samma så hade jag också blivit fly förbannad!

• Elaane
    PurpleHeart skrev 2016-11-28 23:24:55 följande:

Det var bland det mest konstiga och respektlösa jag har hört i den genren. Givetvis använder man inte det namnet ens syskon har sagt att de vill ha till sina barn, oavsett om det gäller en hund eller ett barn.

Min syster känner till vad pojken i min mage ska heta. Om hon hade döpt sin nyinskaffade katt till samma så hade jag också blivit fly förbannad!

Men eller hur!
    Har god lust att länka henne denna tråden och visa hur jag är så ensam om att överreagera så. När jag vände på det för henne så sa hon att hon aldrig skulle bry sig. Nej men du verkar fan vara den enda då, för ALLA jag pratat med förstår varför jag är svinförbannad. Men vill hon kasta bort att vara moster för att ha det namnet till sin byracka så jävla mycket, go ahead, säger mer om henne som person än mig liksom.
  • Physalis

Jag brukar inte tycka att det går att stjäla namn men i den här situationen får jag lov att hålla med dig.

Kan hon faktiskt ha glömt vad du berättade och sen inte minnas det när sambon föreslår samma namn på hunden?

Då kan jag förstå att hon nu känner sig attackerad och därför sparkar bakut och vägrar byta namn på hunden.

Din mammas reaktion kan jag bara fabulera om att hon i hemlighet ogillar namnet och nu hoppas att du väljer ett annat, annars är hennes reaktion helt oförstålig.

• babydreams

Nä men fy! Hade också blivit asförbannad! :(

Får man fråga vilket namn det är? Blir ju nyfiken :)

• Mamma_ Anna

Jag hade protesterat och kallar hunden för nåt helt annat än vad den heter.
    Och döpt min dotter till namnet som jag tycker så starkt om.

Varje gång du träffar hunden så kallar du den för "Fido" eller helt enkelt nåt annat kul typ "Bajen".

Sen finns det massa namn idag som djur också har. Har träffat hundar som heter Molly, Wilma, Emma, Daisy, Tilda, Ronja, Bobby.... och det finns massa barn som heter det också. Har även träffat på en gäng hästar med människonamn Harry, Molly, Nicke, Ville, Tina.

Sen tycker jag också det var dålig stil av din syrra faktiskt. Men döp hennes hund till nåt du tycker är passande!

• Elaane
    Physalis skrev 2016-11-29 21:07:32 följande:

Jag brukar inte tycka att det går att stjäla namn men i den här situationen får jag lov att hålla med dig.

Kan hon faktiskt ha glömt vad du berättade och sen inte minnas det när sambon föreslår samma namn på hunden?

Då kan jag förstå att hon nu känner sig attackerad och därför sparkar bakut och vägrar byta namn på hunden.

Din mammas reaktion kan jag bara fabulera om att hon i hemlighet ogillar namnet och nu hoppas att du väljer ett annat, annars är hennes reaktion helt oförstålig.

Med tanke på att det bara var en vecka sedan hon fick veta namnet så betvivlar jag att hon faktiskt skulle ha glömt det. Som sagt, hade det varit i förbifarten en evighet sedan hade jag inte sagt något, men så kort tid? :s
  • Elaane
    babydreams skrev 2016-11-30 15:41:53 följande:

Nä men fy! Hade också blivit asförbannad! :(

Får man fråga vilket namn det är? Blir ju nyfiken :)

Freja! :)
  • Physalis
    Elaane skrev 2016-11-30 19:28:47 följande:

Med tanke på att det bara var en vecka sedan hon fick veta namnet så betvivlar jag att hon faktiskt skulle ha glömt det. Som sagt, hade det varit i förbifarten en evighet sedan hade jag inte sagt något, men så kort tid? :s

Tänkte om hon är en tankspridd människa som brukar glömma saker eller stänger av när andra pratar om sig själva.

Då är det helt enkelt oerhört respektlöst. Jag undrar hur hennes tankegång gick när hon bestämde sig för det namnet.
  • Nymphaea

Tycker som alla andra att det var oerhört respektlöst gjort. Hade hon varit gravid och fått en tjej före dig känns det absolut som att hon hade kunnat med att ge sitt barn samma namn, och då hade det ju varit svårare för dig att ge ditt barn det tänkta namnet.

Nu när hon nu inte var gravid så gav hon namnet till sin hund!? Helt sjukt. Men samtidigt hade jag inte haft några problem alls att fortfarande ge mitt barn samma namn. Har till och med en kompis som gav sin egen son samma namn som sin hund Kanske låter konstigt men det var "rätt" namn för sonen (ett väldigt vanligt pojknamn). 

Svar på tråden syster stal mitt namn