• Seraloquesera

Abort godkänd av Socialstyrelsen v. 21+6.

Hej allesammans!

Jag känner att jag vill skapa den här tråden eftersom jag upplever att det saknades en aktuell sån här tråd när jag kände mig helt desperat och inte visste vem jag skulle fråga, förhoppningsvis kan det här hjälpa någon annan någon dag. 

För exakt en vecka sedan fick jag veta att jag var gravid när jag av en ren slump bestämde mig för att göra ett graviditetstest. Jag hade inte haft några direkta symptom, men jag hade reagerat på att mitt smaksinne hade avtagit märkvärt och jag tänkte att det är lika bra att vara på den säkra sidan. På den säkra sidan trodde jag dock att jag redan var eftersom jag har en kopparspiral sedan snart 2 år tillbaka. Dock hade denna inte fungerat visade det sig, för gravid var jag. Jag och min partner har bara dejtat i dryga 3 månader och jag kände direkt att det inte fanns på kartan att behålla barnet. Utöver det är jag student i dagsläget och bor i en lägenhet där man inte får ha barn. Inte heller min partner var intresserad av att behålla barnet, så efter en kort och samstämmig diskussion kom vi fram till att abort var det enda rätta i dagsläget och jag bokade en tid till fredag samma vecka.

Och det var då den stora chocken kom. Barnmorskan ställde några standardfrågor och skulle sedan göra ett ultraljud för att bedöma hur långt gången min graviditet var. Hon började med ett vaginalt ultraljud och det tog ungefär 20 sekunder innan hon såg riktigt bekymrad ut. Hon övergick istället till att göra ett ultraljud på magen och det var då jag visste att jag låg illa till. Jag och min partner har bara haft sex utan kondom i dryga 1,5-2 månader och dessförinnan var det ett bra tag sedan. Jag får total panik och barnmorskan skyndar sig att ordna en akuttid åt mig för ett mer exakt ultraljud och säger något i stil med "jag är inte säker på att vi kommer att kunna hjälpa dig i det här läget". Cirka 15 minuter senare blir jag hämtad av två andra barnmorskor som genomför ett ultraljud. I ren panik och desperation råkar jag titta på skärmen, trots att de uttryckligen sagt åt mig att inte göra det, och då fattar jag hur körd jag är för fostret är enormt och jag får beskedet att jag är i vecka 21+3.
    För att fatta resten av detta traumatiska minne kort blir jag alldeles utom mig och blir omhändertagen av personalen tills min mamma kan komma och hämta mig. 

Jag är alltså gravid i veckan 21+3 med ett barn jag inte vill ha, vars pappa inte är min partner, och som jag inte har möjlighet att försörja eller ens ge en bostad.

Kliniken, som inte är ett sjukhus, skickar en akutremiss till Södersjukhuset som i sin tur förbereder för att skicka ärendet vidare till Socialstyrelsen. Dock är detta en fredag eftermiddag och inga beslut kommer att fattas innan måndag. Således skickas jag hem med min mamma för att invänta måndagen då jag ska få komma till Sös och förhoppningsvis genomgå en abort efter godkänt från Socialstyrelsen. Måndag är också sista lagliga dagen att göra abort i Sverige, v. 21+6.

Efter en hemsk och oändlig helg kommer jag till sist till Södersjukhuset på måndag morgon vid 08.00 tillsammans med mamma och partner som stöd, dock utan någon större vetskap om hur dagen ska fortskrida eller vad jag kan vänta mig. Ganska omgående blir jag hämtad av en kurator som tar med mig in på sitt rum för ett samtal(det är hen som gör bedömningen av de synnerliga skälen som skickas vidare till Socialstyrelsen) och hen frågar mig om mina skäl för att inte vilja slutföra graviditeten. Jag radar upp mina skäl(studier, dålig ekonomi, ny partner som inte är pappa till barnet, ingen kontakt med barnets far, blir av med bostad samt att jag verkligen inte vill ha barnet) och vi pratar i dryga 45 minuter. Jag blir sedan också ombedd att skriva ett personligt brev som hen kan bifoga till sin utredning som ska faxas till Etiska rådet(Socialstyrelsen). Jag skriver snabbt ett brev på dryga 5 A4 och brevet faxas iväg runt 10.30-11.00 och får besked om att jag förmodligen får besked efter lunch. Sedan genomgår jag en lätt hälsoundersökning(blodtryck, hjärta, lite frågor). Jag behövde inte gå igenom ett nytt ultraljud då det räckte med det tidigare från fredagen(och att bara tanken på ett nytt ultraljud traumatiserar mig).
    Sedan sitter vi och väntar i dryga 2 timmar och håller tummarna. Vid 13.00 kommer kuratorn som jag talat med tidigare och meddelar att jag fått min ansökan godkänd. Lättnaden var så oerhörd, jag har aldrig upplevt något liknande. Jag har sedan dess gått runt med känslan av att jag har fått tillbaka hela mitt liv.

Efter detta får jag ett samtal med en barnmorska som går igenom hela processen och vad jag kan vänta mig och får veta att jag har en tid inbokad på onsdag och att jag ska få ett piller som förbereder för aborten redan idag. Jag får pillret och får sedan gå och ta lite blodprover och sedan får jag gå hem. Resten av måndagen känner jag lite lätta sammandragningar i magtrakten, men mer att det är obehagligt än smärtsamt.

Idag, tisdag, dagen innan aborten är jag hemma och känner inte av så mycket alls egentligen. Imorgon kl. 7.00 har jag min tid för aborten, som beräknas ta större delen av dagen och bli en rätt utdragen process.

Utöver detta vill jag tillägga att precis alla inom vården har varit oerhört empatiska och hjälpsamma och jag hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att det skulle gå att lösa såhär smidigt. Jag har också blivit erbjuden samtal med kuratorn efteråt för att bearbeta det här traumat(först och främst chocken över att få veta att jag är gravid + att jag råkade se mitt ultraljud, barnet är jag inte ledsen över att vara av med). Jag vet att inte alla har samma upplevelse av den svenska sjukvården men jag har de här människorna att tacka för att jag får behålla mitt liv såsom jag har velat ha det och att jag inte behöver föda ett oönskat barn.

Det här var min abortberättelse, så långt som den ännu är skriden, och jag hoppas verkligen att detta kan hjälpa någon(även om jag aldrig önskar någon att hamna i denna situation). Den som har frågor får gärna fråga, jag uppdaterar tråden när jag har genomfört aborten helt.

• Svar på tråden Abort godkänd av Socialstyrelsen v. 21+6.
  • Anonym (ys)

Hoppas allt gått bra!
    Jag gjorde också en väldigt sen abort i måndags. Jag klarade inte av att behålla när jag kände som jag gjorde, vet inte ens om jag vill ha barn överhuvudtaget någonsin. Det hade varit en fara både för mig själv och fostret att fortsätta då jag var djupt deprimerad och hade ständig ångest över att vara gravid, önskade missfall hela tiden och kände att jag kommer inte orka ta hand om ett barn. Jag tog inte hand om mig själv, brydde mig inte ett dugg att få i mig bra näringsrik mat osv. Det var mitt livs svåraste beslut men gjorde de för allas bästa.
    satt och diskuterade med min mamma ang aborten, hon stöttade mig fullt ut och menade att även om jag gjorde aborten tidigare så är de ju ändå samma foster som skulle blivit likadant oavsett, alla anlag och gener är ju där precis från början.
    Även barnmorskorna höll med om detta.
    Ett foster får tydligen medvetande runt vecka 24. Det känns lite som en tröst.

Det gjorde väldigt ont, själva aborten. Jag kräktes och hade så ont så fick morfin direkt i blodet men annars gick allt bra.  

Tycker ditt beslut är väldigt moget. Hoppas du skriver här hur det gick. kramar

• Anonym (a)

Hoppas allt går bra för dig! Har själv gjort abort, dock tidigare i graviditeten, men jag minns att det var ett svårt beslut och hur det påverkade mig känslomässigt. Har dock aldrig ångrat mig, utan är glad att jag tog det beslutet då jag inte var redo för barn. Önskar dig lycka till!

• Loriyana

Varför var det en shock att se ultraljudsbilden? Förstår inte riktigt?

• Anonym (S)
    Loriyana skrev 2016-12-03 21:46:31 följande:

Varför var det en shock att se ultraljudsbilden? Förstår inte riktigt?

Ts visste Inte hon var gravid, hon ville verkligen inte ha barn, ul visade ett jättefoster. Vad är det som är så svårt att förstå mer det?
  • Loriyana
    Anonym (S) skrev 2016-12-03 21:50:37 följande:
    Ts visste Inte hon var gravid, hon ville verkligen inte ha barn, ul visade ett jättefoster. Vad är det som är så svårt att förstå mer det?
    Det jag inte förstår är varför storleken på fostret har betydelse? Eller kanske det var så att hon med tanke på storleken oroade sig om abort kunde genomföras?
  • Anonym (S)
    Loriyana skrev 2016-12-03 22:35:26 följande:

Det jag inte förstår är varför storleken på fostret har betydelse? Eller kanske det var så att hon med tanke på storleken oroade sig om abort kunde genomföras?

Men du förstår väl själv att det är svårare att ta beslutet att abortera ett foster i v 21 än ett i v 9?
  • Anonym (Sp)
    Loriyana skrev 2016-12-03 22:35:26 följande:

De är stor skillnad att se något som ser ut som en "ärta" (ca v8) än att se ett foster med armar/händer, ben/fötter, tydligt huvud med ögonhålor m.m..
  • Seraloquesera

Hej igen allesammans!

Jag behövde ta några dagar för att samla mina tankar efter onsdagen, därav den sena uppdateringen, but here it goes.

I onsdags infann jag och min partner oss på sjukhuset vid sju på morgonen och vi blev snabbt omhändertagna och visade till det rum som jag tilldelats under dagen. En barnmorska, som var oerhört vänlig och varm, instruerade mig om hur dagen skulle fortskrida, vad jag kunde vänta mig osv. och sedan fick jag 4 tabletter Cytotec som jag fick föra upp i slidan för att dra igång sammandragningarna. Jag blev också instruerad att jag kunde påskynda förloppet genom att röra mig så mycket som möjligt. Efter detta blev vi lämnade på rummet och jag gick fram och tillbaka i dryga 40 min innan jag verkligen började känna av sammandragningarna.

"Värkarna" började kännas ordentligt framåt 10 och när det var dags för nästa laddning cytotec fick jag först en livmoderbedövning för att stå ut(innan dess hade jag fått två tabletter morfin att lägga under tungan, samt Alvedon och Naproxen då jag fick de första tabletterna cytotec). Den andra laddningen cytotec intogs oralt och sedan var det återigen bara att försöka promenera så mycket som möjligt för att dra igång kroppen. Framåt 12-snåret började värkarna bli olidliga på riktigt och jag fick morfin intravenöst genom den infart de satt på min handled då jag kom in på morgonen. Detta hjälpte dock föga, men tog i alla fall udden av de värsta värkarna. Men trots detta är värkarna något av det värsta jag har varit med om, i vissa stunder var det så illa att det svartnade för ögonen. Vid 13 fick vi tillkalla barnmorskan eftersom smärtan blivit olidlig och jag skulle få ytterligare en livmoderbedövning samt nya cytotectabletter. Dock hade kroppen kommit igång så pass mycket att barnmorskan istället bestämde sig för att sticka hål på fosterhinnan, eftersom det var den som tryckte på så pass mycket att smärtan blev olidlig. Sagt och gjort, hon stack hål på fosterhinnan och fostervattnet bokstavligen flödade. 

Efter detta fick jag ytterligare en bedövning och barnmorskan kände efter och meddelade att jag var rätt öppen och förmodligen kunde förvänta mig att det kunde vara dags att krysta snart. När vi kom tillbaka till rummet hann jag inte gå mer än 10 min fram och tillbaka innan jag kände hur något började trycka neråt. Jag gick in på toaletten och satte mig på det bäcken som de ställt fram och krystade. Fostret var ute på mindre än en minut och min partner hade tillkallat barnmorskan, som kom in och klippte navelsträngen och tog hand om fostret. Nån minut efteråt krystade jag också ut moderkakan. Varken fostret eller moderkakan gjorde särskilt ont, med undantag för fostrets skalle. Jag såg ingenting av varken fostret eller moderkakan, jag tror rent spontant att jag hade mått väldigt dåligt av det. Barnmorskan bar iväg fostret och moderkakan, för att inspektera att moderkakan var hel och att jag inte behövde skrapas. Jag blödde rätt friskt efter aborten, dock inte mer än normalt, och jag fick en binda som mer kunde liknas vid en blöja. Sedan fick vi vara kvar på sjukhuset i ytterligare 2 h för observation och för att säkerställa att jag inte blödde ovanligt mycket. Moderkakan var hel, så jag slapp stanna för skrapning. De frågade mig också om jag önskade få veta något om fostret, vilket jag undanbad mig. För er som undrade tidigare, fostret kremeras.

Processen påbörjades runt 07.30 på morgonen och aborten var färdig runt 14.30. Detta är rätt snabbt har jag fått veta, och jag blev hemskickad runt 16.30. Jag har inte haft ont efter själva aborten och även om jag blödde en hel del de två första dagarna har det nu lugnat ner sig till en vanlig mens mer eller mindre. Rent psykiskt mådde jag bra under onsdagen, jag har som sagt aldrig tvivlat på att detta är vad jag vill ur ett etiskt perspektiv eller gällande vad som är rätt för mig i det här läget. Efter att det var färdigt kände jag mig oerhört lycklig och det har känts som att jag har fått hela mitt liv tillbaka. Denna känsla har huvudsakligen hållit i sig sedan dess, även om jag såklart också har haft vissa jobbiga tankar(jag tror att det är oundvikligt att genomgå något sånt här utan några motstridiga tankar, oavsett hur säker man än är). För mig var det största psykiska lidandet innan det att jag visste att jag fick godkänt för aborten av Socialstyrelsen, det är det traumat den terapi som följer nu förmodligen kommer att rikta in sig på. Det fysiska lidandet under onsdagen var som inget jag tidigare upplevt, men det var ändå hanterbart när jag övervägde alternativet, dvs. att fortskrida med graviditeten. Det enda jag känner av idag, mer än blödningarna, är att mina bröst är stenhårda och läcker lite mjölk, men detta får gå över med hjälp av tighta träningsbehåar och att låta tiden gå.

Jag har också fått mycket emotionellt stöd under det här, och jag tror helt ärligt att jag hade haft svårt att ta mig igenom detta utan min mamma, partner och vänner. Jag rekommenderar ingen att försöka gå igenom en sån här sak själv, men det kanske säger sig självt. I fredags fick jag träffa kuratorn igen, samma kurator som hjälpte till med bedömningen inför Socialstyrelsen, och även om jag tror att det kanske fortfarande är lite för färskt för att börja bearbeta detta och se vilka konsekvenser det får så känns det ändå väldigt tryggt att det är henne jag får träffa. Jag har en ny tid om två veckor, kanske har jag hunnit känna mer eller annorlunda innan dess. 

För att svara på en fråga, det var en stor chock att se ultraljudet av den anledningen att jag förväntade mig att på sin höjd vara några veckor gången och så fick jag, som en annan skribent nämner, se något som är 10 ggr större. Detta är något jag fortfarande drömmer mardrömmar om och det är det jag mest önskar att jag kunde få osett. Det är också det som har gett mig mörka tankar kring detta nu efteråt, faktumet att jag emellanåt verkligen känner att det här inte var ett foster utan ett barn, ett barn som hade kunnat bli mitt. Samtidigt vet jag ju att jag hade fattat samma beslut om jag hade fått veta detta i t ex v. 5, och att fostret redan då hade samma förutsättningar att bli ett barn som i v. 21. Jag vet att vissa av er inte kommer hålla med mig om detta och att ni anser att detta är värre eftersom det är så långt gånget. Och till viss del kan jag hålla med er, självklart har det tagit hårdare på mig eftersom det varit så mycket tydligare att det här är på väg att bli ett barn på grund av att graviditeten hade gått så långt. Men detta var mitt beslut och som jag känner idag hade jag inte gjort något annorlunda om jag hade haft mer tid att fatta det här beslutet, jag har inte ångrat detta i något skede, jobbiga tankar till trots. Utifrån de förutsättningar jag har i dagsläget vet jag att detta var det bästa beslutet för mig och jag tror inte heller att detta är något jag kommer att ångra längre fram.

Det var nog allt jag hade att säga i dagsläget, har ni frågor är det bara att fråga. Jag kanske uppdaterar tråden mer längre fram, om något skulle komma att förändras. 

• Yrla88

Skönt för dig!

Håller med dig, varför skulle de vara mer ok att ta bort ett foster tidigare? De hade ju blivit samma barn ändå.

Lycka till med allt!

• Anonym (S 26)

Glad för din skull TS. Skönt att du känner att det var rätt även nu efteråt. Hade varit olyckligt om du tvivlade.

Men det verkar ju ha gått enligt planen, utan några missöden, och dessutom relativt snabbt som jag förstod det.

Jättefint att du har bra stöd och upplever att även vården är förstående och på din sida. Du verkar resonera vettigt och moget, och jag kan bara önska dig fortsatt lycka till! Med livet!

• sextiotalist

Nu hoppas jag att du får en lindrig sorgeprocess och att du stärkt kan gå ur detta. Vilken fin man du har vid din sida som fanns där när du verkligen behövde det.
    Ta hand om dig

• Jag80

Såg inte förs nu när ja läst igenom allt att aborten redan är utförd osv , verkar bra att du fått Fin stöttning....????

• Jag80

Hur får ja bort det här anv namnet? Ja trodde att hade skapat ett anonymt nick men istället familjeliv mig en sida här dä inte ens ålder stämmee överens. Snälla finns de nån admin som kan t bort mitt nick här varflr blir man inlurad att ha ett nick nör man trodde de va för å skriva anonymt i tråden.

• neverpreggo

Fint att du delade med dig! Bra att få en mer nyanserad bild.

• sextiotalist
    Jag80 skrev 2016-12-05 15:37:44 följande:

Hur får ja bort det här anv namnet? Ja trodde att hade skapat ett anonymt nick men istället familjeliv mig en sida här dä inte ens ålder stämmee överens. Snälla finns de nån admin som kan t bort mitt nick här varflr blir man inlurad att ha ett nick nör man trodde de va för å skriva anonymt i tråden.

Du måste anmäla inlägget för att de ska titta på det
  • MissNastrax

Skönt att höra TS har funderat på hur det gick för dig och vad skönt att det gick så snabbt (så du slapp hålla på så länge som jag gjorde).

Du kommer landa, jag började efter några månader undra om kön på fostret m.m fast kände ingen sorg eller saknad utan bara oförklarlig nyfikenhet.

• Anonym (Tjejen)

Vad skönt att du ändå känner dig lika säker efteråt och att det är över nu! Med mjölken så finns det faktiskt medicin att få så det inte blir sådär men de har blivit restriktiva med den pga vissa får biverkningar. Fick den med mitt första barn då jag inte ammar men fick tjata till mig den med nästa. Då händer inget med brösten.

Svar på tråden Abort godkänd av Socialstyrelsen v. 21+6.