• jonte101001

För och nackdelar med att välja vilka engenskaper våra barn ska ha (Genetik)

Hej! Jag och min vän har suttit och diskuterat lite omkring för och nackdelar med att välja vilka egenskaper våra barn ska ha.
    Då tänker jag mig även Moral och etik.

Så vad har ni får åsikter om detta? För och nackdelar med att välja vilka egenskaper våra barn ska ha. Och samtidigt tänka moral och etik.

Jag är väldigt sugen på att höra vad andra tycker! (:

//Jonathan

• Svar på tråden För och nackdelar med att välja vilka engenskaper våra barn ska ha (Genetik)
  • Dixie

Kan man ens välja ut specifika egenskaper som ärvs?!

• Monchichier
    Dixie skrev 2016-11-29 18:58:36 följande:

Kan man ens välja ut specifika egenskaper som ärvs?!

Just egenskaper går inte. Egenskaper som morgontrött, lat, glad etc. Men gener går absolut att välja ut om man vill och har en tillräckligt stor plånbok.
  • Dixie
    Monchichier skrev 2016-11-29 19:15:08 följande:

Just egenskaper går inte. Egenskaper som morgontrött, lat, glad etc. Men gener går absolut att välja ut om man vill och har en tillräckligt stor plånbok.

Ja, det var lite så jag tänkte att egenskaper inte går att välja - och det hade jag inte heller velat. Jag kan förstå om man vill välja bort svåra sjukdomar, men egenskaper känns inte ok att välja.
  • Meriall

Jag tycker det är helt okej så länge som det inte blir plågsamt för barnet. Tex att "välja bort ögon" skulle inte vara etiskt okej. Men typ "blå ögon istället för bruna" så javisst. Jag tycker även det är okej om det är att lägga till någonting positivt.

Dock vet vi så lite om gener idag att det är lite vanskligt. Tex kan man inte höja intelligens då det är många gener som samverkar och man inte vet exakt hur. Det skulle kunna bli något dåligt istället. De flesta egenskaper är utspridda på massor av olika gener.

Sedan är det ju skillnad om det är pgd eller genterapi i fosterstadie. Det första görs redan och jag ser inga problem med det. Det andra är inte riktigt säkert än men det utvecklas ju bättre metoder hela tiden.

Svar på tråden För och nackdelar med att välja vilka engenskaper våra barn ska ha (Genetik)