Johan75 skrev 2016-12-21 10:20:38 följande:
Nu frågar du mig fast jag redogjorde för vad andra framför som argument. Lånet är direkt knutet till bostaden.
Ja, till
ÄGANDET av bostaden! Det har ett värde, även om du inte bor i den.
Säljer ägaren bostaden så försvinner den kostnaden (mest troligt). Räntekostnaden påverkar inte på något sätt bostadens värde eller belåningsgraden.
Tom Araya skrev 2016-12-21 09:57:31 följande:
Det är helt riktigt att räntan inte påverkar tillgångar, det är snarare en slags hyresavgift för lånet och lånet i sig har ju givit en kapitaltillgång.
Lånet i sig har givit en bostad. Huruvida det är en kapitaltillgång eller inte känns för mig oviktigt.
Varför vill du bortse från kapitalvärdet?
Lånet är en förutsättning för boendet, och vill man dela det boendet kan det vara en idé att dela kostnaderna för detta. Risker och möjlig avkastning tillfaller ägaren, men det är som sagt både möjligheter och risker. Vill man även dela dessa får man köpa in sig. Ägaren har även i många fall en utgift i form av amorteringar som ska betalas. Dessa ska dock inte delas då det är en form av sparande för ägaren och inte en kostnad. Amorteringarna påverkar även eventuell vinst/förlust vid försäljning av bostaden, vilket räntekostnaden inte gör.
Tom Araya skrev 2016-12-21 09:57:31 följande:
Jag personligen skulle inte kunna begära att min sambo som jag valt att flytta ihop med av kärlek, betalar så mycket att jag tjänar på det i förhållande till henne.
Vid inneboende hade jag dock lagt på del av min räntekostnad, eftersom jag då är hyresvärd och inte sambo.
Och om du flyttade in hos någon av kärlek? Hade du vägrat betala mer än hälften av avgiften även om det innabar att din sambo då betalade betydligt mer varje månad? Du fick bo i en lägenhet du kanske inte hade haft möjlighet att bo i utan henne, men det slutade med att du betalade en spottstyver och hade betydligt mer pengar att lägga på ditt eget sparande varje månad än henne?
Den ena har sitt sparande i lägenheten och den andra har sitt sparande på banken...
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att du skulle tjäna på det. Tjäna på det gör du ju även ifall någon bara betalar hälften av avgiften. Tjänar på det gör väl hon så länge ett motsvarande boende skulle vara dyrare?
Att äga ett kapitalvärde som växer, samtidigt som man inte själv betalar hela kostnaden för det är en förtjänst vid försäljning.
Att betala mindre för en bostad jämfört med en annan är
inte att
tjäna pengar utan är att
spara pengar, en viss skillnad.
Tjäna pengar= få pengar i handen
Betala mindre= spara pengar
Om du köper något till extrapris så har du inte tjänat något utan du har sparat pengar.
Om du köper något till extrapris och säljer det till fullt pris så har du tjänat pengar.
Förhoppningsvis ska det inte heller handla om krav eller något man begär utan om att man kommer överens om något som känns rimligt. Det är min ståndpunkt medan du mer verkar ha rigida regler om vad som får eller inte får betalas av båda. För mig finns massor av parametrar som skulle kunna påverka hur mycket man ska betala. Problem uppstår ju bara ifall man inte är överens, och det är väl argument för detta hypotetiska läge vi diskuterar här antar jag?
En vanlig jämförelse vissa gör och så även du är med vad motsvarande hyreslägenhet kostar.
Om vi relaterar den kostnadsjämförelsen till ett transportbehov istället så kan det se ut så här.
Kalle och Lisa är ett par och bor ihop. De behöver ta sig till och från jobb mm.
Ett färdbevis med kollektivtrafiken kostar 8400 kr per år, vilket innebär att paret lägger 16 800 kr på transport om de köper färdbevis.
Kalle har en gammal bil, den är billig och de kan reparera det mesta själva. Den kostar med värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle och reservdelar i genomsnitt 12 000 kr per år, om de bara kör till och från jobbet. Båda jobbar så att de kan samåka utan att köra något extra. Halva kostnaden var blir 6000 kr per år för Kalle och Lisa.
För de som vill köra motsvarande-hyreslägenhet-kostnaden så borde då Kalle begära 8400 av Lisa, för det är ju vad det skulle kosta henne att åka kollektivt.