KlunsSmurfen skrev 2016-12-02 18:01:36 följande:
Ska jag betala på annans lån eller ränta ska jag ha papper på att jag äger en del eftersom pengarna går till bostadsrätt och inte hyran.
Äger man inget gemensamt ska ägaren stå för kostnad av köpet. Nyttjandet, hyran och övriga kostnader delar man på.
Jag tycker TS har helt rätt eftersom hon teoretiskt kan bli utslängd när som helst
Jag tycker man ska skilja på ägande och nyttjande. Det är inte bara hon som tar en risk i det här (att bli utslängd). Han står också för en risk, att räntorna går upp, att det blir en bostadskrasch etc. Då går hon skadeslös ur hela saken. Köper hon inte in sig äger hon inget, men kan inte heller förlora något ekonomiskt. Värdet av att bo i lägenheten är oftast mycket större än halva avgiften och halva driften. Avgiften på en bostadsrätt kan inte jämföras med hyran på en hyresrätt. Det är i princip alltid mycket lägre på en bostadsrätt. Dessutom innebär köpet av en bostadsrätt en tröskel som hon slipper (spara till kontantinsats, belastad kreditvärdighet etc).
Om bostadsrätten behöver en ny diskmaskin. Ska ägaren stå för det inköpet? Man kan se det som en värdehöjande sak. Men hon som inte äger nyttjar den ju. Ska hon inte betala för det? Är en diskmaskin en del av driften? Det blir så många gränsdragningar och det finns nog inget rätt eller fel. Så länge ingen känner sig förfördelad och var gränsen går för det är nog väldigt individuell.
Men! Jag förstår din poäng! Är halva avgiften och halva driften väldigt hög så blir situationen obekvämare för den som inte äger. Å andra sidan måste det vara en flott bostad i ett bra läge om så är fallet. Vad är det värt?