• mammaåten

Ändra bilder från .NEF till annat?

Någon som vet hur man får bilder från .NEF till annat format?    Hittade massor av förslag om Photoshop vilket jag inte har så det går inte. 

Helst ett väldigt smidigt sätt som går direkt i min Mac'. 
    Ska ladda upp bilder på Fujifilm och då går det inte att använda det formatet. 

• Svar på tråden Ändra bilder från .NEF till annat?
  • Fontana

Ett av standardverktygen för att konvertera bildformat på Mac är Graphic Converter från tyska Lemke Software: www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/key-features/

(jag tror att det finne flera program som heter Graphic Converter, men det är alltså från Lemke Software du ska hämta.)

Programmet kostar några hundralappar, men det går att köra i demo-version rätt länge. 

Graphic Converter har många fler funktioner än att konvertera bildformat, så kanske tar det en liten stund att lära sig. Det finns dock både inbyggd hjälp och information på nätet.

• frokenkorrekt

Tänk bara på att en direkt överföring från NEF till jpg inte brukar bli helt ok, kvaliten på bilden kräver lite lätt redigering många gånger. 

Har du fotat själv? Då kanske det är läge att ställa om kameran till jpg format och inte RAW?

• mammaåten

Det är inte min kamera så det är en engångsföreteelse.

Man kunde duplicera bilden, spara ner den och då välja annat format. Såg inte ut som att bilderna blev dåliga men skulle bara vara på ett julkort.

Får fundera hur jag ska göra när jag ska framkalla övriga bilder på kameran

Svar på tråden Ändra bilder från .NEF till annat?