• Ullabellasekreterare

Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)

Nu har jag äntligen tingat en liten tikvalp :D 

* Jag kommer åka långt för att hämta henne och kommer åka ensam, resan kommer säkert ta hela dagen. Troligtvis tåg. Hur skulle ni löst det? 
    Hon kommer ju vilja kissa och bajsa under resan..  Någon som har tips? Hur bör jag förbereda mig? (kommer ju t ex inte kunna gå in i butiker med en liten valp) 

* Vilken försäkring tycker ni är bäst? 

* Vi har fem katter som inte är hundvana och valpen är ej heller van vid katt. Hur bör jag introducera dem tycker ni? 

* Ska åka på "valp-shopping" i dagarna och vill vara väl förberedd. Detta är vad jag skrivit upp. Något mer man bör tänka på? Har du någon "superprodukt" för hund att tipsa om? 

* Foder, godis och ben 
    * Halsband, koppel och ev. sele 
    * Bajspåsar 
    * Reflex 
    * "Första hjälpen kit", typ blodstopp mm 
    * Klosax 
    * Schampoo och borste 
    * Tandborste 
    * Filt och bädd 
    * Ev. hundbur eller väska 
    * Skålar 

* När kan man börja ensamhetsträna? 

* Hur har ni gjort på nätterna? Min vän hade en hundbur brevid sängen som valpen fick sova i på natten för att inte kissa inne(vill inte kissa där de sover). Är det en okej metod tycker ni? Jag tycker det låter lite elakt att sätta valpen i en bur.. 

* Vill gärna ha andra tips, allt ni kommer på! :) 

Och gärna namntips! Det är en tik =) 

• Svar på tråden Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)
  • Ullabellasekreterare
    Starka skrev 2016-12-05 00:58:53 följande:
    Håller med här. En tågresa kan bli fruktansvärt stressande för en liten valp. Och det lär ju bli ganska dyrt för dig om det händer en olycka, gissar att det är samma som tex taxi du får betala rengöring. Varför vill inte dina föräldrar köra? Jobbar du? Hur har du i så fall tänkt lösa hundvakt osv när du är på jobbet? Ensamträningen tar låååååång tid och måste få ta tid. Precis som någon skrev tidigare så börjar man med nån minut bara. Tänk på att valpen troligvis måste kissa på natten också

Vår lilla tik är 5,5 månader nu och börjar äntligen kunna hålla sig hyfsat hela natten. Blir vissa tidigt som attan mornar fortfarande. Men ju noggrannare du är och ju färre "olyckor" som händer ju snabbare blir valpen rumsren.
    Jag är sjukskriven och pappa är pensionär, så det är inget problem. Ska börja arbetsträna senare men det kommer bara vara ca två timmar om dagen och under den tiden kan pappa passa hunden. 

Kan en väska/transportbur med filt i botten vara ett alternativ isf? Däri borde ju valpen känna sig trygg också. 

Mamma jobbar och pappa vill inte köra över 100 mil tyvärr. 
  • Ullabellasekreterare
    Humla85a skrev 2016-12-05 01:43:55 följande:

Nu åkte vi visserligen bil när vi hämtade våra hundar. Men hade dock ett par timmar resa att göra. Hanvalpen sov så sött hela resan! Noll stress eller oro. Tikvalpen var förvisso vaken, men bara nyfiken och kikade runt. Två olika raser. Ras och individ spelar nog också roll.

Men jag tycker tipset med tygbur o snuttefilt låter klokt. Och det verkar ju vara ok med stopp längs vägen. Tror säkert det kommer gå jättebra. Bara du är lugn och trygg. Så du inte överdrivet försöker lugna o trösta. Visa att du är klippan i lilla valpens liv.

Åh vad skönt det låter =) 
    Jag brukar alltid vara väldigt lugn. Djur brukar bli lugna i min närvaro, även de som normalt sett är lite stressade och oroliga brukar slappna av när jag har hand om dem. Så jag hoppas det går bra! 

Ser verkligen fram emot den lilla pälsbollen... :) 
  • Ullabellasekreterare
    Sammebamm skrev 2016-12-05 01:45:13 följande:

Vad kul att du ska bli med valp, vad är det för ras?

Det kan som någon annan skrev vara bra att ta med en bur när du hämtar valpen. Både för att valpen ska kunna gå undan och för att hon troligen inte är koppeltränad ännu så du behöver ett säkert sätt att frakta henne.

Något jag har kört med när jag åkt tåg med liten valp (vilket brukar gå utmärkt, de små sover så mycket) är att ta med tidningar eller annat material uppfödaren låtit valparna kissa på, det kan ju variera. När valpen verkar nödig tar man bara med den och en tidning in på tågets toalett och lägger tidningen på golvet så brukar det gå ganska snabbt till valpen gör vad den ska. Sedan slänger man bara tidningen i papperskorgen. Lätt som en plätt.

Förövrigt är mitt bästa tips att ta upp alla frågor och funderingar med valpens uppfödare. Den känner valpen bäst och har dessutom för det mesta lång erfarenhet av hundar.

Tack för svaret! Ja det ska bli superkul, jag har drömt om detta i 15 år! :) 
    Det är en liten shetland sheepdog :) 

Åh vad smart! Det låter som ett jättebra alternativ ju. Sånadär transportburar i mjukt material har vi använt förr till katt, de har varit väldigt smidiga. 

Ja det kommer jag också göra =) Men tycker det är intressant att höra hur andra gjort också! 
  • Emerencia
    Ullabellasekreterare skrev 2016-12-05 01:19:31 följande:

Okej.. Stackars liten! :( 

Blir ju orolig nu. Vill att valp ska få en trygg hemresa. 

Kollade lite på tågresor. Hela resan ska ta ca sju timmar. Den jag kikade på har två byten, så en sträcka är runt en timme, med ett uppehåll på först 10 min, sedan en ressträcka på 2 timmar, därefter en paus på 1 timme och sista sträckan ca tre timmar om jag förstått det rätt. 

Har funderat på flyg men hittar inga flygplatser i närheten av säljarens stad. Ååh vad besvärligt. 

Eftersom du kommer ha ett timme efter nästan precis halva resan som då blir 3, 1, 3 tror jag det kan gå bra. Aktiverat uppfödaren valpen innan ni åker kan det vara att valpen sover dom första 3 timmarna. Sedan aktiverat du henne och får henne att kissa och bajsa lite, kanske kan dra dig undan och mata henne också. Då kanske hon sover ytterligare som 3 sista timmarna hem. Jag trodde att det skulle vara ett och samma tåg utan några större pauser på ca 8-10 timmar.
  • Ullabellasekreterare
    Emerencia skrev 2016-12-05 01:55:20 följande:
    Eftersom du kommer ha ett timme efter nästan precis halva resan som då blir 3, 1, 3 tror jag det kan gå bra. Aktiverat uppfödaren valpen innan ni åker kan det vara att valpen sover dom första 3 timmarna. Sedan aktiverat du henne och får henne att kissa och bajsa lite, kanske kan dra dig undan och mata henne också. Då kanske hon sover ytterligare som 3 sista timmarna hem. Jag trodde att det skulle vara ett och samma tåg utan några större pauser på ca 8-10 timmar.
    Tack för tipsen! Ja, jag hoppas att det går bra. :) 
  • Humla85a

Åh en liten shettis <3

Nu vet jag inte varför du är sjukskriven. Men jag var hemma för depression när vi skaffade vår första hund, hannen. Och han är bättre medicin än 1000 mediciner! Stort lycka till med allt!

• Emerencia
    Humla85a skrev 2016-12-05 02:16:02 följande:

Åh en liten shettis <3

Nu vet jag inte varför du är sjukskriven. Men jag var hemma för depression när vi skaffade vår första hund, hannen. Och han är bättre medicin än 1000 mediciner! Stort lycka till med allt!

Haha, tänkte på en liten hästshettis när du skrev det ^^ "-Men va? Det är väl en hund och ingen ponny hon ska hämta". Efter några sekunder fattade jag XD
  • Humla85a
    Emerencia skrev 2016-12-05 02:27:11 följande:

Haha, tänkte på en liten hästshettis när du skrev det ^^ "-Men va? Det är väl en hund och ingen ponny hon ska hämta". Efter några sekunder fattade jag XD

Hahaha XD Jo som hästtjej tänkte jag också så första gången. Men så nu har jag en arbetskamrat med en "shettishund" så har blivit van
  • Ullabellasekreterare
    Humla85a skrev 2016-12-05 02:16:02 följande:

Åh en liten shettis <3

Ja , hon är så söt <3 :)
    Depression tillhör en av mina diagnoser tyvärr.. Tanken är att hon kommer hjälpa mig med det! 
    Just nu sitter jag t ex bara inne.. Tar mig inte för nånting, har ingen lust att gå ut, göra något eller träffa någon. Är bara för mig själv och mår sämre och sämre och läkarna bara skriver ut mer konstiga mediciner som jag bara blir knäpp av känns det som. Enda gången jag går ut är när jag passar en väns hund. 

Med en hund får man så otroligt mycket.. Sällskap, att känna sig behövd, gå ut regelbundet på promenad och andra aktiviteter, kontakt med andra hundmänniskor och andra som vill prata hund, närhet, kärlek osv. Jag tror verkligen jag kommer må mycket bättre med en liten vovve. Även om det såklart kräver mycket också men det är det värt. 

Vad kul att du mår bättre nu!! Jag förstår dig verkligen! Tack! :) 
  • viseversa
    Emerencia skrev 2016-12-05 00:14:34 följande:
    Jag personligen skulle aldrig tinga ett djur utan att träffa den först. För mig handlar det mycket om känsla och kemi.

Sedan hur många timmar pratar vi om att tågresan kommer ta? Ett sånt ungt djur som redan går igenom en traumatisk upplevelse att separera från moder och syskon med en helt främmande person ska fraktas på bästa sätt. Att åka tåg med massa andra människor i flera timmar efter separationen kan faktiskt ta skada. Speciellt om valpen behöver kissa, bajsa och äta i den stressade situationen. Du kan få problen med valpen. En valp ska iaf erbjudas att få gå ut i början 1 gång i timmen den första veckan under dom aktiv timmarna. Detta kommer du inte kunna göra under tågresan. Jag åkte nr bil och det tog väl 2 timmar att åka. Vi stannade 4 gånger och gick ut på grönområden när hon blev väldigt orolig. Kan hända att valpen gråter under större delen av färden.
    Jösses vilket bittert svar. Är du avis på ts eller vad är det frågan om? Alla har inte bil vet du så att åka bil och hämta är kanske inte möjligt. Men vad bra då att du är så perfekt och gjorde allt rätt. Jag är övertygad om att ts vill det bästa för sin lilla valp. Dessutom kommer den troligen sova den största delen av resan ändå. 

Ts gör som du tänkte. Ta med tidningspapper och rengöringssaker. Ev babytvättservetter och torka upp ev olyckor. Låt valpen ligga under din tröja så hon känner värme och trygghet och gå ut på perrongen vid ev längre stop för att ev kissa. Det behöver inte vara så kompilkcerat.

En så liten valp sover i stort sett hela tiden så jag tror hon kommer sova nästan hela resan ändå. Vi fick vår hund när hon var 12 veckor och hon sov också hela tiden. Hade med henne på buss och tunnelbana från start och det gick toppen. Hon är en väldigt trygg snäll hund så att hon blivit skadad är bara skitsnack.
  • viseversa

Vår hund sov i bur i början. Med ÖPPEN dörr. Men hon gick inte ur den på hela natten. Men tidigt som satan på morgonen måste hon ut annars kom det på golvet inne. Var en del mäckande med rumsrenheten men nu har vi lyckarts=) Nu sover hon i sin bädd bredvid vår säng på nätterna. 

• EnAnonumius
    Starka skrev 2016-12-05 00:58:53 följande:
    Håller med här. En tågresa kan bli fruktansvärt stressande för en liten valp. Och det lär ju bli ganska dyrt för dig om det händer en olycka, gissar att det är samma som tex taxi du får betala rengöring. Varför vill inte dina föräldrar köra? Jobbar du? Hur har du i så fall tänkt lösa hundvakt osv när du är på jobbet? Ensamträningen tar låååååång tid och måste få ta tid. Precis som någon skrev tidigare så börjar man med nån minut bara. Tänk på att valpen troligvis måste kissa på natten också
    Vår lilla tik är 5,5 månader nu och börjar äntligen kunna hålla sig hyfsat hela natten. Blir vissa tidigt som attan mornar fortfarande. Men ju noggrannare du är och ju färre "olyckor" som händer ju snabbare blir valpen rumsren.
    Men jisses.. Varför är det så viktigt för dig att fråga om varför TS föräldrar inte vill köra?
    Anledningen bakom har inte du med att göra alls.
    Och det är inget som är relevant för diskussionen och för att hjälpa TS'en heller.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Starka
    EnAnonumius skrev 2016-12-05 09:58:28 följande:

Men jisses.. Varför är det så viktigt för dig att fråga om varför TS föräldrar inte vill köra?

Anledningen bakom har inte du med att göra alls.

Och det är inget som är relevant för diskussionen och för att hjälpa TS'en heller.

Det var ju attan va du va huggig då???

Finns nog ingen bättre medicin än hund ts är själv svårt fysiskt sjuk och största anledningen till att jag inte är deprimerad också är mina djur.

Håller tummarna att allt går bra men upplägget du beskrev med stopp osv borde gå bra, fattade det först som det var en non stop tågresa. Lycka till med din nya vän
  • EnAnonumius

@ TS..

Du har fått många fina tipps..

Dock, även om jag inte har hund för tillfället själv eller annat djur, så tittar jag in då och då i djuraffärer ibland.

Det jag ville bara säga är att jag har faktiskt sett koppel/halsband och selar som har reflexdetaljer på sig.Jag bara tänkte meddela detta så slipper du köpa separat reflex.

• Emerencia
    viseversa skrev 2016-12-05 07:45:26 följande:

Jösses vilket bittert svar. Är du avis på ts eller vad är det frågan om? Alla har inte bil vet du så att åka bil och hämta är kanske inte möjligt. Men vad bra då att du är så perfekt och gjorde allt rätt. Jag är övertygad om att ts vill det bästa för sin lilla valp. Dessutom kommer den troligen sova den största delen av resan ändå. 

Ts gör som du tänkte. Ta med tidningspapper och rengöringssaker. Ev babytvättservetter och torka upp ev olyckor. Låt valpen ligga under din tröja så hon känner värme och trygghet och gå ut på perrongen vid ev längre stop för att ev kissa. Det behöver inte vara så kompilkcerat.

En så liten valp sover i stort sett hela tiden så jag tror hon kommer sova nästan hela resan ändå. Vi fick vår hund när hon var 12 veckor och hon sov också hela tiden. Hade med henne på buss och tunnelbana från start och det gick toppen. Hon är en väldigt trygg snäll hund så att hon blivit skadad är bara skitsnack.

Dags att läsa hela tråden kanske. Inte alls avis, har själv 2 hundar, 3 katter och 5 hästar på en stor gård. Pluggar inom djurskyddsfrågor och är i mitten av utbildningen djuragronom. Detta handlar faktiskt om att inte utsätt ett så litet djur. Hon skrev aldrig hur lång resan var, trodde det handlade om en resa på 8-10 timmar i sträck utan paus. Man får inte usätta ett så ungt djur för en sån press, dom kan få skador mentalt och kan bli enormt stressade.

Det handlar inte om att folk vill medvetet skada sitt djur, det handlar om okunskap. Har sett många djur fara illa utan att det faktiskt ägarna varit medvetna utan faktiskt inte vet. Jag är inte perfekt, men jag är bra med djur. Jobbat med djur sedan jag vart 5 år på mina föräldrars gård och på andra gårdar runt om i landet. Har flera kurser och utbildningar bakom mig inom häst, katt och hund.

Sedan gav jag förslag när jag fick svart på vitt hur resan ser ut. Valpens mående går före ägarens bevämlighet med resan. Blir det bökigt att boka 3-4 olika tåg med kanske 45 min till en timmes uppbehåll för valpens skull kanske man inte ska ha hund exempelvis. Jag är inte bitter och avis, jag blir arg och gråter hur illa vissa behandla sina djur. Nu tror jag inte detta är fallet utan TS verkar bry sig väldigt mycket och tar in olika förslag.
  • EnAnonumius
    Starka skrev 2016-12-05 11:12:00 följande:
    Det var ju attan va du va huggig då???
    Finns nog ingen bättre medicin än hund ts smile1.gif är själv svårt fysiskt sjuk och största anledningen till att jag inte är deprimerad också är mina djur.
    Håller tummarna att allt går bra men upplägget du beskrev med stopp osv borde gå bra, fattade det först som det var en non stop tågresa. Lycka till med din nya vän smile1.gif
    Oh förlåt att jag inte insåg att på FL så är högborgen för folk som älskar att ställa irrelevanta frågor som är knappast till hjälp för en TS som frågar om hjälp.

• Starka
    EnAnonumius skrev 2016-12-07 11:48:40 följande:

Oh förlåt att jag inte insåg att på FL så är högborgen för folk som älskar att ställa irrelevanta frågor som är knappast till hjälp för en TS som frågar om hjälp.

Och ditt gafflande hjälper ts hur exakt??
Svar på tråden Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)