• Anonym (Bekymrad)

Vill inte byta kläder

Min dotter på 7 år vill inte byta kläder. Hon har samma kläder på sig minst en vecka. Kläderna sitter obekvämt o när jag väl lyckats få henne att byta så har hon som sagt samma kläder en vecka

Hon har fått vara med o välja kläder on prova o provhytten . Men sen duger dom inte :(

Samma med håret. Hon får fort tovigt hår o vill inte få det borstat eller borsa själv.

Tips?

Jag blir galen snart. Känns som om man har provat allt

• Svar på tråden Vill inte byta kläder
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (pappa) skrev 2016-12-08 23:20:50 följande:

Jag går emot störmmen lite här.

Hon är 7 år. Hon behöver inte byta kläder varje dag, så länge hon inte har spillt mat eller hoppat i sanden från gungorna eller spelat fotboll en regning dag. Smutsig, med andra ord. Att byta rena kläder varje dag slösar bara på resurser. Inte ens svettiga barnkläder behöver tvättas genast, det räcker att hänga upp de på vädring på kvällen, så är de fräscha igen nästa dag. 7 dagar är dock lite länge att ha samma kläder Undantaget underkläder, då.

Jag tror mer att det här har blivit en kamp om vem som bestämmer mellan TS och dottern. Mitt råd är att ni möts på mitten. Nya kläder exempelvis på måndagar och en dag till i veckan. Mamma bestämmer att kläderna ska bytas, men dotter får välja den andra dagen, och i alla fall till viss del vad hon ska ha på sig. Mamma behåller sin aukoritet, dottern får ett guidat förstadium till rätten att bestämma själv.

Vad gäller håret så undrar jag om hon är håröm? Det kan ställa till det rejält. Minns när jag själv var liten och min syster var vansinnigt håröm. Det som hjälpte var att sätta upp håret i fläta/or på dagen och borsta det uppsatt i en hästsvans varje kväll, helst med balsam. Innan den lösningen var det en gigantisk kamp mellan mamma och syrran.

Åå vilken Bra idé att ha bestämda dagar då hon ska byta kläder. Det ska jag prova.

Hon får ju absolut inte gå i smutsiga kläder. Tycker bara det är lite trist att hon gärna går i samma kläder en vecka.

Hon har aldrig varit så förtjust iatt ha kläder på sig.

Det mesta kliar eller sitter obekvämt.

Hade ett par favo strumpbyxor som gick sönder. Köpte nya. Likadana. Som hon tycker sitter obekvämt o vägrar ta på sig.

Hon är extremt hår så det är ett stort problem. Hade fläta varje dag i flera månader o håret var perfekt.

Men nu när kylan kom o mössa används blir det jätte tovigt på en gång! :( O omöjligt att borsta ur.
  • Anonym (A)

Satsa på mjuka, bekväma kläder och ta bort lappar och annat som stör. Lägg lite tid på att hitta märken och modeller som fungerar, och försök köpa flera färger av samma modell.

Vet inte om hon är OK med att duscha eller bada, men om det inte är OK kanske hon kan ta i balsam på kvällen, och sedan få håret flätat.

• Anonym (Förälder)

Mjukisbyxor?
    Ta bort alla lappar.
    Det gör jag härhemma.

Tangle Teezer, testa den borsten.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-12-09 06:59:57 följande:

Mjukisbyxor?

Ta bort alla lappar.

Det gör jag härhemma.

Tangle Teezer, testa den borsten.

Hon vägrar mjukisbyxor. Vill ha tajts men dom flesta kliar ät för stora eller för små. Hon letar fel.

Vi har den borsten sen många år tillbaka.

Men nu hjälper inte det längre...

Förhoppningsvis är det en period som kommer gå över
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-12-08 22:40:21 följande:

Tack.

Jag såg något på tåget i söndags som fick mig att resa ragg, en så flat ursäkt till mamma att jag bara baxnade.

Det är ju som du säger, barn måste ha vägledning och det är vårt jobb att ge den.

OT jag vet, men nu blev jag ju så nyfiken. Vad hände på tåget?
  • Fia 28
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-09 09:56:49 följande:
    Hon vägrar mjukisbyxor. Vill ha tajts men dom flesta kliar ät för stora eller för små. Hon letar fel.

Finns även tangle teaser spray som går att testa.
  • Anonym (Förälder)

Kort hår då.
    Det är inte ok att hålla på så,hon är ingen bebis.
    Är hon med och provar kläderna?

Hon ska byta om det är bara så.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Anna) skrev 2016-12-09 10:13:57 följande:
    OT jag vet, men nu blev jag ju så nyfiken. Vad hände på tåget?
    Haha nyfiken ska man vara anser jag :)

Det var ett barn som fullständigt levde rövare på tåget, smällde i dörrarna, dansade rundor, hoppade och gjorde småsparkar framåt och gjorde lite annat smått och gott, var relativt högljudd.

Mamman bara: Lisa, nu lyssnar du inte, Lisa nu lyssnar du inte.
    Sluta nu, du lyssnar inte ju.
    Men sådan monoton, flat röst så det var pinsamt.
    Hela tiden.
    Sluta nu Lisa.
    Inte en enda gång tog hon tag i Lisa och sa till henne på skarpen.
    Inte att hon ska slå eller annat hårt såklart men att ta tag i jackan och säga till henne på skarpen, det borde hon gjort.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-12-09 10:36:44 följande:

Haha nyfiken ska man vara anser jag :)

Det var ett barn som fullständigt levde rövare på tåget, smällde i dörrarna, dansade rundor, hoppade och gjorde småsparkar framåt och gjorde lite annat smått och gott, var relativt högljudd.

Mamman bara: Lisa, nu lyssnar du inte, Lisa nu lyssnar du inte.

Sluta nu, du lyssnar inte ju.

Men sådan monoton, flat röst så det var pinsamt.

Hela tiden.

Sluta nu Lisa.

Inte en enda gång tog hon tag i Lisa och sa till henne på skarpen.

Inte att hon ska slå eller annat hårt såklart men att ta tag i jackan och säga till henne på skarpen, det borde hon gjort.

Oj då, snacka om pinsamt. Jag hade skämts ögonen ur mig om mitt barn uppförde sig så illa. Jag hade naturligtvis inte accepterat det utan sagt till ordentligt och sagt till henne att hon måste sitta lugnt på sätet och uppföra sig som folk.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Anna) skrev 2016-12-09 10:56:52 följande:
    Oj då, snacka om pinsamt. Jag hade skämts ögonen ur mig om mitt barn uppförde sig så illa. Jag hade naturligtvis inte accepterat det utan sagt till ordentligt och sagt till henne att hon måste sitta lugnt på sätet och uppföra sig som folk.
    Kan bara hålla med.
    Tyckte hela grejen var fruktansvärd att titta på.

Hade jag stått närmre hade jag sagt till mamman och barnet.

Har inga problem med det.

Sa till en pappa en gång när hans döttrar pekade på ett barn som var överviktig och kallade barnet för både det ena och andra,pappan började flina.
    Det slutade han med när jag sa till dem på skarpen.
  • Anonym (Sax!)

Klipp håret då. Är barn så hårömma är det ju nästan elakt att envisas med att de ska ha långt hår som tovar ihop sig. Eller bestämmer hon det själv?

Självklart ska hon byta kläder, jag begriper seriöst inte hur du kan ha svårt att få en sjuåring att byta kläder! Det är du som bestämmer, inte hon!

När en av mina söner gick i mellanstadiet hade han en klasskompis med sanslöst dålig hygien. Killen var tidig i utvecklingen och svettades mycket. Han kunde ha samma kläder någon vecka åt gången. Skolan socanmälde föräldrarna. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-12-09 11:02:40 följande:

Kan bara hålla med.

Tyckte hela grejen var fruktansvärd att titta på.

Hade jag stått närmre hade jag sagt till mamman och barnet.

Har inga problem med det.

Sa till en pappa en gång när hans döttrar pekade på ett barn som var överviktig och kallade barnet för både det ena och andra,pappan började flina.

Det slutade han med när jag sa till dem på skarpen.

Men herregud alltså! Att det finns såna hemska människor/föräldrar?! Vilken grotesk människosyn. Avskyvärt. Bra att det finns såna som dig som vågar agera och säga ifrån. Hoppas du gjorde det framför det stackars barnet som blev mobbat.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Anna) skrev 2016-12-09 11:09:26 följande:
    Men herregud alltså! Att det finns såna hemska människor/föräldrar?! Vilken grotesk människosyn. Avskyvärt. Bra att det finns såna som dig som vågar agera och säga ifrån. Hoppas du gjorde det framför det stackars barnet som blev mobbat.
    Som tur var hörde inte barnet det.
    Det är jag glad för.

Annars hade jag ändå inte tvekat att säga till idioten som flinade och hans ouppfostrade barn.
    Deras människosyn är riktigt knepig.

Jag var själv mobbad i 4 år och ingen sätter sig på mig längre.
  • Mzett2

Hej, 

jag känner så igen i mig i vad du skriver med vår dotter. Känner mig ensam i detta? har testat allt. Har det blivit bättre för er? Har du några tips? 

• Anonym (Jenny)

Hur har ni gjort tidigare i hennes liv, då hon gått på förskolan? har ni vant henne att varje kväll lägga undan de använda kläderna och hjälpt henne att ta fram nya dagen efter. mitt barn är 4 år och tycker det är naturligt att byta kläder, alla plagg utom undantagsvis en yttertröja om den är fläckfri. detta pga av att vi alltid gjort det sedan första dagen på förskolan. Dvs, jag tror gamla rutiner spelar stor roll. Dock är det ingen favorit att kamma håret varje morgon här heller, men hon går med på
    det utan alltför stora protester. 

• Anonym (Jenny)

Ops! Såg att jag skrivit i en gammal tråd..

Svar på tråden Vill inte byta kläder