• Anonym (Fundersam)

Varför kan inte folk sköta sin otrohet snyggt?

Det här är ingen tråd där jag moraliserar över otrohet (Jag är emot det, men det hör inte till trådens ämne). Utan en tråd där jag undrar varför de som väljer att vara otrogna väljer så fel med vem vem de väljer att vara det med.

Jag har sällan hört någon berätta om sin otrohet som något som skedde i en annan stad med en helt okänd person eller så utan det verkar nästan alltid vara något "smaskigt" (eller sunkigt beroende på hur man ser det). Utan det verkar oftast röra sig om sin partners vän, en kollega, en gemensam bekant, en granne, en väns partner eller liknande. Både otrohet och ett annat sorts svek på samma gång. Väldigt stor chans att det kommer fram, och har chans att orsaka skada inte bara för paret där den ena parten vart otrogen utan samtidigt riskerar riva upp vänskapsband eller orsaka drama på jobbet, inte "bara" riskera sin egen relation till partners utan en massa annat med. 

Det måste ju finnas smidigare sätt att vara otrogen på än att tex. inleda en sunkig smygaffär med sin bästa väns man eller liknande sjuka saker.

Varför gör folk så och är hellre otrogna med "närstående" istället för med folk de inte har någon anknytning till? Är det för spänningen? Nån slags incest-fetisch eller vad är det frågan om? 

• Svar på tråden Varför kan inte folk sköta sin otrohet snyggt?
  • Anonym (bbbbb)

Jag tror att det handlar om att efterfrågan skapar tillgång och man är bekväm. Orka köra 25 mil för att få ett skott i råttan när man kan få det 10 minuter bort.

Anonymsex är inte så extremt ovanligt men berättar någon att de gjort det döms det HÅRT. Så det finns men du hör det bara inte.

• Anonym (Fundersam)

Hur kan anonymsex dömas hårdare än om man knullar med sin kusins man eller något annat äckligt? Det borde vara tvärtom tycker jag.

• MEE83

Något smaskigt? Det kanske stämmer, jag har ingen som helst aning, men när jag var otrogen mot min fd var jag plakat och typ avdeckad på en tältsäng i min polares vardagsrum, och det var med en tjej jag under normala omständigheter inte skulle ha valt att ha sex med.

• Anonym (bbbbb)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-12-08 16:13:43 följande:
    Hur kan anonymsex dömas hårdare än om man knullar med sin kusins man eller något annat äckligt? Det borde vara tvärtom tycker jag.
    Sätt dig i fikarummet på jobbet och berätta att du haft sex med en total främling bara för att du varit kåt.

Vid ett annat tillfälle kan du berätta att du haft en affär med din väninnas man och du kommer att dömas annorlunda och inte lika hårt.

Du kan göra det som socialt experiment för att se vilka fördomar människor i allmänhet har.

Min personliga åsikt är att det ena inte är värre än det andra vad beträffar bristen på moral, "sunkighet". Det sunkiga är om man går bakom ryggen på sin partner sen spelar det ingen roll om det handlar om sex, pengar eller vad som.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-12-08 16:13:43 följande:

Alltså det är ju lättare att lägga fram det som att det finns förmildrande omständigheter som alkohol på julfesten, "det bara hände". Jämför du med att planera otroheten med en person i en annan stad, så är det ju något som knappast bara händer. Det blir lite som mord o dråp.

Sen är väl tillgängligheten viktig. De flesta vill väl ha älskarinnan/älskaren inom typ 10 minuter bilfärd. Lättare att hitta nån i verkligheten som finns i ens geografiska närområde. Jag bara antar att det är så, har ingen erfarenhet av smaskiga otrohetsaffärer.
  • Queennr1

Beror såklart på att dessa känslor och attraktioner uppstår för de människor man redan interagerar med i vardagen, snarare än med en okänd främling 25 mil bort. Uppenbart.

• Anonym (bbbbb)
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-08 17:03:47 följande:
    Alltså det är ju lättare att lägga fram det som att det finns förmildrande omständigheter som alkohol på julfesten, "det bara hände". Jämför du med att planera otroheten med en person i en annan stad, så är det ju något som knappast bara händer. Det blir lite som mord o dråp.

Sen är väl tillgängligheten viktig. De flesta vill väl ha älskarinnan/älskaren inom typ 10 minuter bilfärd. Lättare att hitta nån i verkligheten som finns i ens geografiska närområde. Jag bara antar att det är så, har ingen erfarenhet av smaskiga otrohetsaffärer.
    Jag håller inte med dig. Det spelar eg ingen roll om man är full och dum eller planerar det innan, det är anonymiteten som folk reagerar på.

Visst handlar det om tillgänglighet och att attraktion ofta uppstår i det egna nätverket.
  • Tecum
    Anonym (bbbbb) skrev 2016-12-08 17:45:28 följande:

Visst handlar det om tillgänglighet och att attraktion ofta uppstår i det egna nätverket.
    Precis, ögonblicklig attraktion är inte så vanligt som vissa vill göra gällande. Det behövs att man umgås för att det ska tända till. Det är inte så lätt att få till sex med någon okänd om man inte är en fena på att ragga.
    Så svart på TS` fråga är att det är av rent praktiska skäl...
  • Anonym (attraktion)

Moraliskt handikappade personer kommer förmodligen vara otrogna var de än befinner sig, anledningen till att de ofta bli med folk i deras närhet är för att attraktion oftast uppstår med människor man umgås med och kommer nära.

• Anonym (bbbbb)
    Anonym (attraktion) skrev 2016-12-09 13:37:19 följande:
    Moraliskt handikappade personer kommer förmodligen vara otrogna var de än befinner sig, anledningen till att de ofta bli med folk i deras närhet är för att attraktion oftast uppstår med människor man umgås med och kommer nära.
    Vad menarad du med moraliskt handikappade, jag förstår inte?
    Är det såna som har annan moral som du eller är det såna som tror att alla som inte tycker lika är idioter?
  • Anonym (attraktion)
    Anonym (bbbbb) skrev 2016-12-09 13:40:45 följande:

Vad menarad du med moraliskt handikappade, jag förstår inte?

Är det såna som har annan moral som du eller är det såna som tror att alla som inte tycker lika är idioter?

Vilket patetiskt försök att normalisera otrohet.

Menar du att folk som är otrogna bara tycker olika eller är det kanske så att de även gör saker som de vet inte är ok?

Tror du att det är vad otrogna människor tycker som kritiseras eller är det vad de gör som kritiseras?

Eller menar du att bara för att du tycker annorlunda än din partner så har du också rätt att göra vafan du vill mot din partner?

Moraliskt handikappad är man när man gör omoraliska saker, vilket man i allra högsta grad gör när man är otrogen
  • Anonym (bbbbb)
    Anonym (attraktion) skrev 2016-12-09 14:27:36 följande:
    Vilket patetiskt försök att normalisera otrohet.

Menar du att folk som är otrogna bara tycker olika eller är det kanske så att de även gör saker som de vet inte är ok?

Tror du att det är vad otrogna människor tycker som kritiseras eller är det vad de gör som kritiseras?

Eller menar du att bara för att du tycker annorlunda än din partner så har du också rätt att göra vafan du vill mot din partner?

Moraliskt handikappad är man när man gör omoraliska saker, vilket man i allra högsta grad gör när man är otrogen
    MIN moral är bättre än din alltså har jag mest rätt och du är moraliskt handikappad?
  • Anonym (attraktion)
    Anonym (bbbbb) skrev 2016-12-09 14:41:59 följande:

MIN moral är bättre än din alltså har jag mest rätt och du är moraliskt handikappad?

Ehm du har väl insett att vad man får och inte får göra mot andra människor inte avgörs av din alldeles egna personliga moral va?

Prova att göra ett socialt experiment. ..gå fram till någon och loska personen i ansiktet, om personen klagar så kör du med dina argument och se vad du får för respons. ..Personligen tror jag inte du kommer komma så lång med "min personliga moral säger att det är ok att loska andra i fejset" eller "tror du din moral är bättre än min"
  • Anonym (bbbbb)
    Anonym (attraktion) skrev 2016-12-09 14:57:43 följande:
    Ehm du har väl insett att vad man får och inte får göra mot andra människor inte avgörs av din alldeles egna personliga moral va?

Prova att göra ett socialt experiment. ..gå fram till någon och loska personen i ansiktet, om personen klagar så kör du med dina argument och se vad du får för respons. ..Personligen tror jag inte du kommer komma så lång med "min personliga moral säger att det är ok att loska andra i fejset" eller "tror du din moral är bättre än min"
    Då försöker vi igen: vad menar du med moraliskt handikappade?
    Menar du sådana som säger nedvärderande saker om de som inte håller med?
  • Anonym (attraktion)
    Anonym (bbbbb) skrev 2016-12-09 15:00:57 följande:
    Då försöker vi igen: vad menar du med moraliskt handikappade?
    Menar du sådana som säger nedvärderande saker om de som inte håller med?
    Den frågan har jag iof redan svarat i inlägg #11, men vi gör väl ett nytt försök. Jag skrev såhär...

"Moraliskt handikappade personer kommer förmodligen vara otrogna var de än befinner sig, anledningen till att de ofta bli med folk i deras närhet är för att attraktion oftast uppstår med människor man umgås med och kommer nära."

Om man inte är totalt obegåvad så borde man kunna utläsa att "moraliskt handikappad" i det här fallet syftar på personer som är otrogna, hur fan du lyckas få det till att syfta på om man håller med eller inte håller med varandras åsikter är en väldigt intressant fråga.... med du kanske kan förklara lite närmare du du tänkte där?

• Anonym (M)

Ja, jag förstår inte hur folk tänker och hur dom kan bli påkomma så jävla lätt. Finns det ingen som helst skicklighet där ute?

Jag har varit otrogen säkert 30 gånger i mitt liv. Aldrig har min partners fått reda på någonting. Eller någon annan vad jag vet. Nu var det väl 20 år sedan jag var otrogen sista gången (oerhört dumt beteende) och inget har då kommit fram.

• Haskel

Därför att otrohet mycket sällan är planerad. De absolut flesta som är otrogna, är helt vanliga människor, som själva är emot otrohet. De tror aldrig att de själva skulle kunna vara det. Tills det plötsligt har hänt.
    Fel tillfälle med fel person, och "olyckan är ett faktum".

Det är inte lika vanligt att detta tillfälle uppkommer i en främmande stad, med en helt främmande person.

Svar på tråden Varför kan inte folk sköta sin otrohet snyggt?